LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag en kale huur en parkeerplaats

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Angela1207

Huurtoeslag en kale huur en parkeerplaats

Ongelezen bericht door Angela1207 »

Hallo iedereen

Ikheb een vraag over de huurtoeslag ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen.
Momenteel huur ik een appartement inclusief parkeerplaats. De kale huurrpijs zoals in de huurovereenkomst en de huurspecificaties staat is 480 euro op het huidige moment.
Maar dit is dus inclusief parkeerplaats, maar dit staat niet specifiek op de huurspecificatie, er staat geen bedrag vermeld dat ik apart betaal voor de parkeerplaats en daar staat ook verder niets over in het huurcontract. De parkeerplaats is dus aan de woning gekoppeld, in het huurcontract staat dat ik de parkeerplaats niet mag onderverhuren. Hoe zit dat nu met de huurtoeslag?
Volgens de verhuurder kan ik over die parkeerplaats geen huurtoeslag krijgen. Volgens de verhuurder is mijn subsidiale huur waarover ik huurtoeslag kan krijgen maar 408 euro (= de rekenhuur waarop de huurtoeslag is gebaseerd). Dit zijn dus die 480 euro min de kosten van de parkeerplaats van ongeveer 70 euro dan.
Maar dan zit ik te denken, iemand die een huis huurt waar een garage bij staat, niet als hij een garage elders huurt, krijg toch ook gewoon huurtoeslag over alles. Daar wordt toch de kosten voor de garage van de kale huurprijs afgetrokken? De garage hoort dan toch ook gewoon bij het huurhuis?
Nu ben ik vandaag bij Sociale Raadslieden geweest en zij heeft gebeld met de Belastingtelefoon. De betreffende persoon aan de telefoon zei dat de regels per januari 2010 zijn veranderd en dat als dus bijvoorbeeld de kale huurprijs 470 euro is incl parkeerplaats die 70 euro kost, dat ik dus gewoon 470 euro mag opgeven.
Ik ben nu echt in de war en ik heb al liggen zoeken op internet of ik iets kan vinden hierover, maar ik kan echt niets vinden. Ook op de site van de Belastingdienst kan ik niets vinden.
Ik weet ook niet meer hoe het zit. Kan iemand me uitleggen hoe dit nu zit?
Laatst gewijzigd door Angela1207 op 08 nov 2010 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Re: Huurtoeslag en kale huur en parkeerplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat je de uitleg al gekregen hebt van de belastingtelefoon.

Wat de garage betreft, daar kreeg men voorheen ook geen huurtoeslag over. Nu schijnbaar wel? Dan geldt hetzelfde voor een parkeerplaats, neem ik aan. Je zou er nog een tweede telefoontje aan kunnen wagen bij de belastingdienst.

Wat de woningbouw betreft, die zijn, wat hun informatie betreft, niet altijd even nauwkeurig. Hier worden mij aan de balie ook wel eens dingen op de mouw gespeld die niet kloppen.

Maar het feit dat er in het huurcontract een kale huur wordt genoemd van 470 euro, inclusief parkeerplaats, geeft al aan dat het verhaal van de belastingdienst wel klopt. Als de parkeerplaats namelijk niet subsidabel was, zou de huur van de parkeerplaats apart genoemd moeten zijn. En dat is dus niet het geval.

Blijkbaar ging de medewerker van de woningbouw van verouderde informatie uit.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Deels heeft witte angora het bij het rechte eind, deels hebt u volkomen gelijk en wel inzake het volgende.
Voor de parkeerplaats hoeft u geen huur te betalen althans mag de verhuurder daarover niets in rekening brengen daar de parkeerplaats geen opstal betreft.
Een garage betreft echter wel opstal en kan ook in de huur verwerkt zijn. Over de huur welke u voor de garage verschuldigde ben ontvangt u geen huurtoeslag.

Angela1207

Oh oke bedankt voor de informatie, maar wat heeft de opstal hier nu mee te maken.?
Ik begrijp er langer hoe minder van. Ik heb nog eens aan mail gestuurd naar de verhuurder, maar die blijft erbij dat rekenhuur maar 408 euro is, die ik mag opgegeven voor de huurtoeslag.
Ze heeft me zelf een uitdraai gestuurd, op deze uitdraai uit hun computersystemeen staat de kale huur ( 408 euro) en de parkeerplaats ( 71 euro) wel gesplist, terwijl dit op de huurspecificatie die ik april 2010 in heb ontvangen bij de kale huurprijs alleen het totaalbedrag staat van 480 euro.
Wat heeft er nu gelijk, dat computersysteem van de huurder, of de huurspcificatie op papier? Ik heb ook nog elders gevraagd, maar niemand geeft me echt een duidelijk antwoord.

witte angora

Geen idee, maar het zou me niks verbazen dat die computeruitdraai bestemd is voor een belastingtechnisch addertje onder het gras. Om de WOZ-waarde fictief naar beneden te krijgen, bijvoorbeeld. Maar een huur van ruim 70 euro per maand voor een parkeerplaats is wel een beetje overdreven, vind je zelf niet?

Kun je die parkeerplaats trouwens afsluiten, of kan iedereen zijn/haar auto daar neerzetten?

Angela1207

Het zit zo: onder het sppartemetnecomplex is dus soort van parkeergarage.
Er zijn een bpekrt altijd parkeerplatsen waarvan er dus een aantal aan appartementen zijn gekoppeld, in de hoek vna het parkeervak staat het huisnummer.
Die overdekte parkeergarage, als ik dan maar even noem, is afgesloten met eenijzeren hekwerk, je kan er aleleen toegang krijgen met een pasje,
Dus niet idereen kan daar zijn auto neer zetten dus. Alleen degene die in het appartement wonen waaraan een parkeerplaats zit gekoppeld hebben toegangspasje.
Ik kan dus wel de andere auto's zien staan, het is dus niet zo;n standaard garage zoals je bij een woning hebt.

En ja ik vind 70 euro voor een parkeerplaats ook echt teveel, bij het sluiten van de het huurcontract in 2008 zei de verhuurder dat de parkeerplek maar 50 euro kostte.

witte angora

Feitelijk valt de garage dan m.i. onder opstal, omdat het een deel van het gebouw is. Dan zou het heel goed kunnen dat het, in verband met de gewijzigde regels zoals het je is uitgelegd, inderdaad subsidiabel is.

Jack Donkervoort

Ongelezen bericht door Jack Donkervoort »

Dan is 70 euro niet duur voor een parkeerplek. Waar ik woon betaal je voor zoiets
het dubbele.

Chanmaster

Niet duur? Voor 70 euro heb je zelfs een jaarkaart voor bewoners! Hoezo niet duur?

Angela1207

Oke, nu terug naar het onderwerp. Ik heb de verhuuder nog eens gevraagd hoe het zat en ze stuurde mee uitdraai uit hun computersysteem waar de huur voor het appartement en de parkeerplaats wel gesplist staan. Ze zegt dat ze er niets aan kan veranderen en dat het nu eenmaal zo is. En dat ik toendertijd akkoord ben gegaan met de aanbieding. Hoezo akkoord gegaan met de aanbieding. Er is toen alleen gezegt dat de huurprijs inclusief parkeerplaats is. Verder geen woord gerept over dat dit gevolgen heeft voor de huurtoeslag, dat de parkeerplaats niet mee telt.
Verder geen juridische uitleg erbij terwijl dat ik wel gevraagd hoe waar en hoe dit zo geregeld staat de de huur voor de parkeerplaats mag worden afgetrokken, maar daar geeft de vehuurder geen antwoord op.

Verder nog een of andere adviesbureau gevraagd. Die zegt:
Ik begrijp de verwarring welke bestaat. Het is namelijk zo dat tot en met 2009 in artikel 5 van de Wet op de Huurtoeslag werd bepaald dat in geval van de aanwezigheid van een garage een standaard korting op de huurprijs werd gehanteerd van 22 euro.
In 2010 is artikel 5 van de Wet op de Huurtoeslag echter aangepast, waarbij de korting voor de aanwezigheid van een garage is komen te vervallen. U kunt dus de gehele basishuur opdragen voor de huurtoeslag. Boven op dit bedrag kunt u nog maximaal 48 euro opvoeren aan kosten zoals gespecificeerd in artikel 5 lid 3 (nadere uitleg op http://www.dictumadvies.nl/index.php?pa ... oorwaarden onder Uw huurprijs valt binnen de huurgrenzen).

Daarnaast nog de Jurofoon gebeld, maar die weten het ook niet hoe het zit.
De Belastingtelefoon ook niet, die zeggen alleen iets van de 22 euro
En maar gebeld met Juridisch Loket, die konden me telefonisch ook niet helpen, dus maar een afspraak gemaakt met ze.
Zolang er geen aparte huurovereenkomst is gesloten voor de aanwezige parkeervoorziening staat u dan ook volledig in uw recht om de totale basishuur op te geven voor de huurtoeslag. De basis waarop uw verhuurder de subsidiabele huur bepaald is mij geheel onduidelijk.

Chanmaster

Even een vraagje. Is de parkeerplaats waarover u het heeft vrij toegankelijk van de openbare weg bereikbaar of is de parkeerplaats afgesloten.

Angela1207

Chanmaster schreef:Even een vraagje. Is de parkeerplaats waarover u het heeft vrij toegankelijk van de openbare weg bereikbaar of is de parkeerplaats afgesloten.
Nee die is niet vrij toegankelijk, het overdekte parkeerterrein is afgesloten met een stevige ijzer rolpoort, die alleen geopend kan worden door middel van een pasje dat je hebt. Dat pasje moetje dus voor een soort van scanner houden en dan gaat de rolpoort omhoog. En dan kun je er pas vanaf de openbare weg inrijden.
Je kunt er dus niet zomaar oprijden, alleen de mensen die hier wonen en die ook een parkeerplek hebben, kunnen dus naar binnen. Alleen degene die een pasje hebben.

Angela1207

Nou ik ben vanochtend dus bij het Juridisch Loket geweest.
Hij heeft mijn huurovereenkomst bekeken en denkt dat ik in het gelijk sta. ZIjn advies was om de huurprijscheck te maken. Alsik dan op een andere huurprijs uitkwam, dan moest ik maar een procedure bij de Huurcommissie gaan voeren. Daar heb ik dus geen zin in eigenlijk, ik weet het niet

Maar zo heb ik nog geen dfenitief antwoord of die parkeerplek/garage/carport of wat het ook is er onder valt. Ik vind de begrippen helemaal niet duidelijk.

Nergens kan iemand dus een zeker antwoord geven. Het probleem is ook dat ik geen wijziging wil doorgeven totdat ik het zeker weet dat wel meetelt voor de huurtoeslag anders moet ik weer alles terug betalen. Ook omdat de woningbouw de huurgegevens doorgeeft aan de belastingdienst, dat hoef ik zelf niet te doen, staat in de huurspecificatie, maar als ze dit nu telkens verkeerd doen of juist wel goed.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Angela1207 schreef:Het probleem is ook dat ik geen wijziging wil doorgeven totdat ik het zeker weet dat wel meetelt voor de huurtoeslag anders moet ik weer alles terug betalen.
Lijkt mij geen probleem als je voorlopig een reservering -voor een e v e n t u e l e terugbetaling- op een spaarrekening maakt.
Zo rond de 2,5% aan rente lukt momenteel wel. :idea:

Angela1207

Ja dat klopt, ik kan het geld wel reserveren, maar zo heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Ik heb toch maar weer een mail naar de verhuurder gestuurd dat ik graag een goed antwoord onderbouwd met juridische argumenten waar het in de wet staat dat een parkeerplaats/carport/parkeergarage/parkeerterrein of waat het onder valt, niet wordt meegeteld voor de rekenhuur die nodig is om de huurtoeslag sturen. Ik heb zelf een juridsch adviseur van Dictum Advies de uitdraai uit het computerssyteem gestuurd en die wist het ook niet waarom de woningbouw dit zo doet Ik citeer: 'De basis waarop uw verhuurder de subsidiabele huur bepaald is mij geheel onduidelijk'. Zelfs bij de Jurofoon (waar notabene toch juristen zitten) wisten het antwoord niet. Ik ben benieuwd of ik op de mail naar de verhuurder met nogmaals het verzoek om een duidelijk antwoord op mijn vraag, toch nog antwoord krijgt.

Kan mij alstublieft iemand nu echt voor 100% met zeker weten zeggen hoe het nu zit en het liefst met goede argumenten die op de wet gebaseerd zijn?

Tis weer bijzonder

Ik wilde het leven alleen iets gemakkelijker maken.
Een regelrecht antwoord op je vraag heb ik niet.
Als ik dit soort dingen allemaal zou weten had ik wel bij de Belastingdienst gesolliciteerd. :wink:
In jou geval zou ik de zaken omdraaien.
Het hoogste bedrag claimen en naast een reservering van het eventuele teveel, wachten op een correctie.
En van die eventuele correctie zou ik dan ook graag de motivatie zien.
Kortom, wie het wél denkt te weten bij de overheid meldt zich dan vanzelf wel.
Dan hoef je er ook niet zo naar opzoek te gaan.

witte angora

In jou geval zou ik de zaken omdraaien.
Het hoogste bedrag claimen en naast een reservering van het eventuele teveel, wachten op een correctie.
En van die eventuele correctie zou ik dan ook graag de motivatie zien.
Ik denk dat dit wel eens heel nuttig zou kunnen zijn.

De verhuurder kan gegevens aanleveren zoals hij wil, maar de belastingdienst is uiteindelijk degene die bepaalt wat wel of niet subsidiabel is.

Angela1207

Ik ben inderdaad wel van plan om een bezwaarschrift in te dienen bij de belastingdienst, zodat ik het duidelijk op papier heb.
Nou en bij de woningbouw ben ik ook alweer een klein stapje verder. Ik had nogmaals een mail gestuurd met de vraag of ik de bewering van wonigbouw met juridische arguementen kan onderbouwen
De betreffende verhuurdermedewerkster heeft mijn mail doorgestuurd naar de juridische afdeling. Daar heb ik nog geen reactie van.
Volgens mij wist ze helemaal niets van de juridische regels of zo.

Tis weer bijzonder

Angela1207 schreef:Ik ben inderdaad wel van plan om een bezwaarschrift in te dienen bij de belastingdienst, zodat ik het duidelijk op papier heb.
Bezwaarschrift waar tegen?
Ben je gecorrigeerd door de BelastingDiienst ofzo?

Gesloten