LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen te commercieel?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Frankko

Tandartsen te commercieel?

Ongelezen bericht door Frankko »

Ik ben onlangs weer naar de tandarts gegaan en heb het gevoel dat ze een beetje te commercieel aan het worden zijn.

Ze maken nu om de haverklap een foto en voor het verwijderen van het tandsteen wordt je tegenwoordig doorverwezen naar de mondhygieniste die onder dezelfde praktijk valt. Vervolgens haalt deze in de nieuwe afspraak wat tandsteen weg, polijst de boel en legt je uit hoe je een tandenstoker moet gebruiken.

Dit zat er allemaal op en nu wil ze een vervolgafspraak over 4 maanden om te kijken hoe het stoken gaat en hoe mijn tandvlees op het weghalen van het tandsteen heeft gereageerd. :shock:

Ik ga al een jaar of 30 naar de tandarts en altijd 1 x p/jr en nu moet ik opeens 2 x per jaar en 2 x naar een mondhygieniste. Volgens mij knijpen ze je een beetje uit of ben ik nu gek. (ps ik doe d'r in ieder geval niet aan mee. 1x p/jr is voldoende)

Ben benieuwd of dit nu de maatstaf is of dat mijn praktijk aan het doorslaan is.

Chocomelk

Re: Tandartsen te commercieel?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb precies hetzelfde gevoel erover als wat jij hebt.
Maar jij beslist en niet de mondhygieniste.

violia

Ongelezen bericht door violia »

Ik heb uitgerekend hoeveel ik per jaar betaal voor mijn tandartsenverzekering en wat de vergoedingen zijn. Ik betaal circa 500 euro aan premie per jaar en ga 1 keer per kwartaal naar de mondhygieniste en 1 keer naar de tandarts.

Ik betaal 4x45= 180 voor de mondhygieniste en 20 euro voor de tandarts controle. Dit jaar verleng ik mijn AV dus niet. Wat voor vergoedingen krijg je nu nog ? Ja 2 maal vergoeding voor de mond verzorgster.

Mijn partner idem het is allemaal een sigaar uit eigen doos.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

violia schreef:Ik heb uitgerekend hoeveel ik per jaar betaal voor mijn tandartsenverzekering en wat de vergoedingen zijn. Ik betaal circa 500 euro aan premie per jaar en ga 1 keer per kwartaal naar de mondhygieniste en 1 keer naar de tandarts.

Ik betaal 4x45= 180 voor de mondhygieniste en 20 euro voor de tandarts controle. Dit jaar verleng ik mijn AV dus niet. Wat voor vergoedingen krijg je nu nog ? Ja 2 maal vergoeding voor de mond verzorgster.

500 euro per jaar nog wel.....wat heb jij dan voor een verzekering afgesloten ?

Maar het gaat niet om de verzekering hier, het gaat erom dat de tandarts je maar gewoon doorstuurd naar mondhygieniste etc.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:
violia schreef:Ik heb uitgerekend hoeveel ik per jaar betaal voor mijn tandartsenverzekering en wat de vergoedingen zijn. Ik betaal circa 500 euro aan premie per jaar en ga 1 keer per kwartaal naar de mondhygieniste en 1 keer naar de tandarts.

500 euro per jaar nog wel.....wat heb jij dan voor een verzekering afgesloten ?

Maar het gaat niet om de verzekering hier, het gaat erom dat de tandarts je maar gewoon doorstuurd naar mondhygieniste etc.
En wat is daar mis mee dat je wordt doorgestuurd? Je wordt toch niet met het mes op de keel gedwongen om daarheen te gaan? Uiteindelijk wordt je gebit niet slechter van een behandeling door een mondhygieniste.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik vind die tandarts helemaal niet zo commercieel... vind dat ie gewoon goede zorg verleent.. Maar schijnbaar is niemand (nou ja.. weinigen..) meer bereid daarvoor te betalen...

Blijft een eigen keus daarheen te gaan, en als die MH u met 4 manaden terug wilt zien was er iets meer aan de hand dan u omschrijft.

Chocomelk

vroem schreef:
Blijft een eigen keus daarheen te gaan, en als die MH u met 4 manaden terug wilt zien was er iets meer aan de hand dan u omschrijft.
En dat is dus iets wat ik niet altijd geloof.

violia

Ongelezen bericht door violia »

De 1 heeft meer last van tandsteen dan de ander en dus vaker mondverzorging nodig en je kunt ook overzekerd zijn, daar gaat het om.

vroem

Chocomelk schreef:
vroem schreef:
En dat is dus iets wat ik niet altijd geloof.
U hoeft natuurlijk niet alles zomaar voor zoete koek aan te nemen, maar
als u de zorgverlener(s) niet altijd gelooft:

1. vraag na waarom iets moet... mag hoor als patient, gewoon nadere uitleg vragen over behandelingen als het allemaal niet duidelijk is, zit gewoon in het tarief in ook, tenzij het een lang palaver gaat worden over een uitgebreider plan.
2. indien dat vertrouwen er desondanks niet is of niet kan komen, ga dan naar een ander.
3. als dat gebrek aan vertrouwen er nooit is en nooit kan/zal komen even bij uzelf te rade gaan want dan is het niet per se de schuld van de zorgverlener(s).

Frankko

Ongelezen bericht door Frankko »

vroem schreef: Blijft een eigen keus daarheen te gaan, en als die MH u met 4 manaden terug wilt zien was er iets meer aan de hand dan u omschrijft.
Is gewoon onzin want er is wat tandsteen weggehaald niets meer en niets minder. Dit stelt helemaal niets voor want doen ze ongeveer 1 x per 2 jaar maar ze hebben nu een nieuwe praktijk met mondhygieniste en nu moet ik er ineens voor terugkomen. In het verleden haalde de tandarts het gewoon weg en daarmee was het klaar.

Ook maken ze nu bij iedereen om de 2 jaar foto's en dit is in het verleden nooit gebeurd. Zeg niet dat het zinloos is maar ik heb de indruk dat het wat overdreven wordt.

vroem

een termijn van 2 jaar voor controlefoto`s is normaal. Beetje afhnakelijk van het gebit of het minder kan, of meer moet, is zo zonder voorgeschiedenis niets over te zeggen. Wat die recall van 4 maanden betreft: vraag het eens na, want sit soort afspraken gaat gewoon in overleg, en met uitleg. Dus of die uitleg is niet gegeven, wat niet juist is, of u heeft niet goed begrepen wat uitgelegd is. Want voor een recall van 4 maanden moet mi meer aan de hand zijn dan alleen wat tandsteen. Als er een parodontologisch probleem (schade aan de ophanging in de kaak van het gebit, gaat zonder klachten dus verradelijk probleem!) speelt zou er ook meer gedaan moeten worden dan alleen tandsteen weghalen en een (eerdere) nacontrole/hernieuwde behandeling.

Maar dat kan/moet de praktijk u allemaal vertellen, kan ik hier zonder verder dossier dus neits mee. Maar dan moet u het natuurlijk wel even navragen.

SonjaBB

Ongelezen bericht door SonjaBB »

Mijn tandarts wordt ook té commercieel.

In het voorjaar hadden we een afspraak gemaakt en kwamen bij de assistente voor controle. Ik had een vraag over een kies maar moest daarvoor maar een afspraak maken met de tandarts zelf. Is dus 2x consult!!

Twee weken geleden ging ik voor controle naar de tandarts en de uitslag was dat alles goed was. Wel moest ik [weer] 2 controlefoto's maken. Toen ik bij het röntgenapparaat zat zei de assistente ineens dat er 4 foto's gemaakt moeten worden. Ik krijg maar 2 foto's per consult vergoed.

Moeten wij zelf niet beslissen of wij dat willen? Nu wordt er vaak voor ons beslist....

breutjevankeutje

Ongelezen bericht door breutjevankeutje »

Ook de tandarts eet graag een belegde boterham.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

SonjaBB schreef:Mijn tandarts wordt ook té commercieel.

In het voorjaar hadden we een afspraak gemaakt en kwamen bij de assistente voor controle. Ik had een vraag over een kies maar moest daarvoor maar een afspraak maken met de tandarts zelf. Is dus 2x consult!!
Er zit ook nog een praktische kant aan de zaak: als de tandarts tijdens de reguliere dit soort klusjes tussendoor gaat doen, dan vertraagd dat de boel weer en worden de wachttijden langer. Dus op zich niet zo gek om de controles te beperken tot controles en vervolgafspraken op een ander moment inplannen.

Bovendien is een mondhygieniste goedkoper dan de tandarts.

vroem

ik ben als tandarts absoluut niet blij met assistentes die controles doen.. zijn ze niet voor opgeleid, diagnostiek is niet iets wat je tussen neus en lippen door iemand kan leren. Want een controle is diagnostiek, namelijk bepalen of iets ernstig is ja dan nee, of behandeld moet worden ja dan nee. Heeft indien het verkeerd gaat nogal wat serieuze consewuenties. U mag ook weigeren dat de assistent edit doet.
overigens dient er ook op correcte wijze gedelegeert te worden: de assistente moet deze opdracht dan expliciet krijgen van d etandarts, in uw bijzijn, en u kan en mag dat weigeren! (weten veel mensen niet). Tandarts kan u wanneer u weigert en wil dat hij/zij het zelf doet ook niet de deur wijzen.

Dat voor een vraag een andere afspraak nodig is, soms wel soms niet, kleine dingen die 1 kies betreffen zouden eigenlijk gewoon even tijdens consult besproken moeten kunnen worden... Ik vind het niet terecht dat daar een extra consult voor gerekend wordt, zeker als u niet eens wist dat lager personeel de verrichtingen bij u ging doen, en u geen kans gehad heeft aan te geven of u dat wel of niet wilde.
Delegeren naar assistentes of mondhygienisten is aan regels en voorschriften gebonden, en daar wordt helaas veel te vaak de hand mee gelicht, uit gemakzucht, of onbekendheid met de regels. Eerste reden is al erg, 2e nog erger.

Dus praat er eens goed over met de tandarts, of u dat allemaal wel wilt en zo ja binnen welke grenzen. Is ook leermoment voor de tandarts, alleen hier de klacht deponeren leert ie niets van, weet ie niet eens dat er onvrede is.

Gesloten