LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] clausule invoegen bij koopakte gebreken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
apart appartementje

clausule invoegen bij koopakte gebreken

Ongelezen bericht door apart appartementje »

Ik ben bezig met het aanschaffen van een appartement. In januari 2009 is vastgesteld dat er bij sommige appartementen betonrot is geconstateerd (niet in de vloer maar balkon delen en niet in mijn appartement. Alleen kleine plekjes.) Het schijnt allemaal mee te vallen, maar in januari komt er iemand het appartementen complex bouwkundig keuren. Nou wil ik graag een clausule in het koopcontract op laten nemen dat ik eventueel nog van de koop af kan zien of dat het wegens achterstallig onderhoud deels gedragen dient te worden door de verkoper (deel van de verkoopsom reserveren voor herstel?) Ik weet alleen niet hoe ik dit moet formuleren. Heeft iemand suggesties?

violia

Re: clausule invoegen bij koopakte gebreken

Ongelezen bericht door violia »

Als u een makelaar heeft dan weet die toch wel de weg of anders een clausule door een notaris laten opmaken.

marcel75

Re: clausule invoegen bij koopakte gebreken

Ongelezen bericht door marcel75 »

Alleen dit is al een reden om niet zelf met een koopovereenkomst bezig te gaan en is het ook als koper raadzaam tijdig (juridisch) advies in te winnen. Dat kost misschien wel wat, maar levert vaak veel meer op.

Je 2e mogelijkheid is sowieso niet mogelijk. Je kunt niet zomaar een deel van de verkoopprijs ergens in depot laten staan. De verkoper zal namelijk naar alle waarschijnlijkheid een hypotheek moeten aflossen om jou een appartementsrecht te kunnen leveren dat vrij van hypotheken en/of beslagen is.

Ook kun je niet afspreken dat de kosten voor achterstallig onderhoud voor rekening van de verkoper komen. Je koopt immers een appartementsrecht. Het onderhoud aan de schil van het gebouw komt voor rekening van de vereniging van eigenaars. Als die niet genoeg reserveert en er komt groot onderhoud, dan zul je bij moeten springen. Veel mensen gaan dan meteen moord en brand roepen, maar als ze in het verleden gewoon voldoende hadden bijgedragen, dan hadden ze niet in eens hoeven bijdragen.

Je zou wel in de koopovereenkomst op kunnen nemen dat als er gebreken aan het appartement zelf zijn waarvan herstel meer dan een bepaald bedrag zal kosten, de koopovereenkomst ontbonden kan worden.

Maar je hebt niet te maken een gebrek aan het appartement zelve, maar aan de schil, het gebouw dus.

Gesloten