LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
alwayshonest
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2010 15:36

Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door alwayshonest »

Beste Mensen,

Graag wil ik jullie advies omtrent het volgende:

Ik heb hoge schulden die ik deels aflos, een paar schuldeisers gaan niet akkoord met mijn betalingsvoorstel. (Ik studeer voltijd en ik ontvang studiefinanciering. Ik ben alleenstaande moeder, mijn ex-betaald geen alimentatie). Ik ben naar de gemeentelijke schuldhulpverleningsinstantie gegaan maar daar wordt mij verteld dat ze mij niet kunnen helpen omdat ze studiefinanciering niet als inkomen beschouwen! Ik moet een bijbaantje zoeken dan pas kunnen zij als bemiddelaar voor mij optreden. Ik zal dan ook een bijbaantje zoeken maar ik vind het wel vreemd want een uitkering (WWB) wordt wel als inkomen beschouwt. Hoe dan? Dat is toch ook gemeentegeld net als studiefinanciering? Ik studeer hard voor een goede toekomst voor mijn dochtertje en ik, waarom heeft iemand die een uitkering geniet wel recht op hulp? En ik, die mijn schulden wil aflossen en studeert wordt naar huis gestuurd!

Advies? Wijze woorden? BVD :roll:

Weet iemand hoe dit precies zit? BVD

Enya84
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010 01:04

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door Enya84 »

Heb je helemaal geen inkomen?
Hoe kun je anders rond komen van alleen studiefinanciering?
Lijkt me onmogelijk, zeker met een kind erbij.

Verder ben ik van mening dat je gewoon een (bij)baan moet gaan zoeken. Voor naast je studie inderdaad. Iedereen moet werken voor zijn geld en niet alleen op belasting/gemeentegeld "teren". Gewoon werken voor je centen en alles aangrijpen om uit deze situatie te komen.

solventei
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2010 21:41

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door solventei »

Heb je bij de aanvraag studiefinanciering ook aangegeven dat je een kind hebt te onderhouden? Je hebt dan eventueel recht op een aanvulling.

Je verzorgt een kind
Aanvragen

Heb je een of meer kinderen en een partner? Je kunt een partnertoeslag aanvragen. Heb je een of meer kinderen en geen partner? Je kunt een éénoudertoeslag aanvragen.

Een toeslag is een aanvulling van de basisbeurs en valt onder de regels van de prestatiebeurs.
Eénoudertoeslag
Je krijgt de toeslag als je geen partner hebt en je een kind verzorgt dat jonger is dan 18 jaar. Dit kan je eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Je moet recht hebben op kinderbijslag voor het kind, of het kind moet op jouw adres ingeschreven staan bij de gemeente. In 2010 en in 2011 is de maandelijkse toeslag € 445,93.

Lees hier meer: http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... n_kind.asp

En als de vader van je kind genoeg verdient, maar geen alimentatie betaalt, kun je ook het LBIO inschakelen. Lees hier of dit voor jou kan gelden: http://www.lbio.nl/alimentatie/recht-op-alimentatie

Verder zou je moeten uitzoeken of en welke vergoeding voor kinderopvang je zou kunnen krijgen, als je ook een baan hebt. Heb je geen familie of vrienden die je kunnen helpen met de opvang van je kind?

Ik wens je veel succes en laat nog eens weten hoe het verder gaat.

Maps
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:03

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door Maps »

Enya84, wat een onwaarschijnlijk nare opmerking. Ze vraagt hulp en advies, geen oordeel op afstand..

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door bianca82 »

Enya84 schreef:Heb je helemaal geen inkomen?
Hoe kun je anders rond komen van alleen studiefinanciering?
Lijkt me onmogelijk, zeker met een kind erbij.

Verder ben ik van mening dat je gewoon een (bij)baan moet gaan zoeken. Voor naast je studie inderdaad. Iedereen moet werken voor zijn geld en niet alleen op belasting/gemeentegeld "teren". Gewoon werken voor je centen en alles aangrijpen om uit deze situatie te komen.
even kijken alleenstaand moeder.. studerend en dan moet ze ook nog een bijbaan zoeken... nou kan eerlijk zeggen dat is best pittig en meeste kunnen dat niet betalen vooral niet met schulden en vooral niet met al die leuke onzekere plannen van de regering.

inderdaad ziet de belasting enz het niet als inkomen (gemeentebelasting overigens wel kwam ik pijnlijk achter tijdens mijn studie)

misschien kan je even bij de sociale dienst navraag doen of je geen recht heb op aanvulling want dan kan je wel in de schuldhulpverlening vermoed ik.
en uiteraard als je de tijd heb om een baantje te hebben (thuiswerk of zo) moet je het altijd aangrijpen maar ik snap wel dat behoorlijk pittig is.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

de reden dat stufi niet gezien wordt als inkomen is omdat het geen inkomen is. Het is een lening die (als je optijd afstudeerd) omgezet wordt in een gift. Tot die tijd is het dus gewoon nog een lening. (dus ook al leen je niets via DUO is het geld wat je krijgt formeel een lening en een lening is geen inkomen)

groetjes

Trudy

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door juney »

Wordt de eenouderkorting van de belastingdienst ook niet gezien als inkomen? Die zien ze bij de sociale dienst trouwens wel als inkomen, wordt hiern namelijk op gekort bij mijn bijstandsuitkering.

@enya sorry hoor maar ik wordt echt helemaal gek van dit soort uitspraken. Wat is er mis mee dat ze een studie doet en later wel een goede baan kan krijgen? of meot ze omdat ze alleenstaande moeder maar haar hele leven achter de kassa gaan staan? Het is makkelijk te zeggen dat ze niet op de zak van de gemeente moet teren maar je weet totaal niet in welke situatie zij zit. ja zelf "teer ik ook op de zak van de gemeente" ga in september met een mbo opleiding beginning en ga dan over op studiefinanciering. lijkt me niet veel erger dan een andere student die al 10 jaar studeert. is toch precies hetzelfde?

Maar je kunt naast de uitwonende basisbeurs de prestratie beurs/lening aanvragen als je niet voor 1 augustus 2005 stufi hebt gehad. als je binnen 10 jaar je diploma haald wordt deze een gift. hiernaast ook nog de gewone lening die je uiteraart wel moet terug betalen en daarnaast de een ouder aanvullende beurd die al eerder vermeld is geworden.

bij de belastingdienst kun je een kindgebonden budget/huurtoeslag/zorgtoeslag en dagopvang toeslag aanvragen.

door de inkomensbelasting van 2011 in te vullen kun je de een ouder korting aanvragen.

Vind het wel rot voor je dat je ex geen alimentatie wil betalen. maar ik vind het heel knap dat je als alleenstaande een opleiding gaan volgen!

Misschien kun je trouwens wel terecht bij een sociale hulpverlening. hier in de buurt is dat traject, misschien dat die je verder kunnen helpen met je schuld hulp verlening.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door doradora456 »

klopt, studiefinanciering is een lening en wordt daarom niet gezien als inkomen.

als je niet werkt kan je geen alleenstaandeouderkorting ontvangen, dit is een korting op de betaalde belasting. als je niet werkt betaal je geen belasting.

dora

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door juney »

je kan wel een alleenstaande ouderkorting ontvangen als je niet werkt.

dit werd mijzelfs verplicht door de sociale dienst en wordt gezien als inkomen en wordt er daarom dus op gekort in mijn bijstandsuitkering. dit was ook de reden waarom ik deze moest aanvragen. tevens is mij verteld dat als ik september ga studeren ik de alleenstaande ouder korting nog steeds zal ontvangen.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door doradora456 »

om de alleenstaandeouderkorting te ontvangen moet er eerst belasting betaald worden.
een uitkering is inkomen die belastingplichtig is, bekijk uw jaaropgave maar.

studiefinanciering is geen inkomen maar een lening, die terugbetaald moet worden of niet. men betaald geen belasting over de beurs.

als u in september naar school gaat behoud u de alleenstaandeouderkorting voor 2011. maar in 2012 heeft u hier geen recht meer op als u geen belasting betaald.

vraag het aan de sociale dienst en de belastingdienst per brief en u krijgt hetzelfde antwoord.

dora

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Geen schuldhulpverlening bij alleen studiefinanciering!

Ongelezen bericht door juney »

dan heeft de sociale dienst mij niet goed geinformeerd. dit moet ik dan inderdaad goed na gaan kijken. mij was verteld dat ik dan toch de alleenstaande ouderkorting zou ontvangen.

Gesloten