LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vasteklantenboete

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

Ik woon zelf in Belgie en was eerst ook verbaasd over het grote rente verschil tussen Nederlandse en Belgische banken. Een belangrijke reden waarom Belgie goedkoper is, is de hoogte van de verstrekking. Top financieringen worden in Belgie niet afgesloten. Ook wordt de gemiddelde hypotheek binnen 15 à 20 jaar lineair afgelost. Dat betekend voor jonge mensen dus eerst veel sparen en dan 15 jaar krom liggen. Ben nog geen Nederlander tegen gekomen die dat (vrijwillig) doet. Dan maar wat meer betalen.... :cry:

Broekjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2010 13:54

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Broekjes »

In oktober hebben wij onze hypotheekrente moeten verlengen bij ASR...waar de aan ons voorgestelde tarieven gemiddeld zo'n 0,6% hoger lagen dan bij concurrenten en nieuwe klanten. Daarbij kregen wij 10 dagen de tijd om te reageren op het voorstel anders zou het verlengd worden voor 10 jaar vast tegen een rente van 5,7%, we betaalden nu 6,5%. Het voorstel was overigens ruim 1 week eerder gedateerd dan wij hem hebben ontvangen.

Helaas ben ik zelf een aantal jaren geleden in de WIA/WGA terecht gekomen en wij kunnen dus zowieso alleen nog mijn man's inkomen gebruiken voor een nieuwe hypotheek. Feit is daarbij dat hij eind 2009 van baan heeft moeten switchen en dus nu een tijdelijke aanstelling heeft met zicht op een vast contract in 2011.

De bank is hiervan gedeeltelijk op de hoogte via de tussenpersoon en wist dat we niet weg konden. Zo hebben we dus in oktober voor 20 jaar verlengd voor 5.8%, waarbij ik nog 0,1% heb weten te bedingen omdat we 1/3 overwaarde hebben op ons huis. Het voorstel was dus eigenlijk 5,9% voor 20 jaar. Elders zou ik toen terecht kunnen als nieuwe klant voor 5%/5,3%. De Hypotheek is destijds afgesloten zonder NHG maar zou nu ruimschoots binnen de geldende voorwaarden van NHG vallen. Kortere termijnen waren geheel geen optie omdat daar de verschillen nog veel groter waren.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Pieter VDL schreef:Ik woon zelf in Belgie en was eerst ook verbaasd over het grote rente verschil tussen Nederlandse en Belgische banken. Een belangrijke reden waarom Belgie goedkoper is, is de hoogte van de verstrekking.
Nooit aan gedacht dat de uitleners in Nederland het belastingvoordeel van de klant ook graag in hun zakken schuiven?
Hypotheekaftrek bestaat niet in België, toch?
Als in Nederland ooit de hypotheekaftrek verdwijnt zullen de percentages ook wel dalen, anders wordt er m.i. bijna geen hypotheek meer afgesloten m.b.t. de huidige tarieven.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Broekjes schreef:Daarbij kregen wij 10 dagen de tijd om te reageren op het voorstel anders zou het verlengd worden voor 10 jaar vast tegen een rente van 5,7%, we betaalden nu 6,5%.
Leuk dreigement maar niet uitvoerbaar.
Als je had gekozen voor een andere looptijd, desnoods variabel, dan had de hypotheekbank daar toch aan mee moeten werken tijdens een verlenging.
Andere looptijden zijn immers ook vaak andere percentages.
Jaja, angst inboezemen en late en slechte informatie daar zijn ze goed in.
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 23 nov 2010 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ktje2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 nov 2010 09:42

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door ktje2 »

Sorry Broekjes als je verhaal klopt, is het je eigen schuld. Mochten er NHG voorwaarden gelden en mocht je daar voor in aanmerking komen, kan je naar toe waar je wilt. NHG voorwaarden zijn min of meer bij elke bank gelijk. Even uit (laten) rekenen of je er in de komende tijd iets mee opschiet en dus je extra kosten gemakkelijk terug verdiend en klaar is Kees of Klara.

Verder heeft ASR een 6 tal geldverstrekkers. De ene kan je niet 1 op 1 vergelijken met de volgende.

Tip: is de tijd te kort, maar je overweegt over te sluiten? Zet de hypotheerente op een variabele rente of kies voor 1 jaar vast. .

Merel,

Je schetst 2 problemen. die met de hypotheek van een buitenlandse bank is gemakkelijk. Dat mag. Of die bank het wil en onder welke voorwaarden, is weer afwachten.

Op zeker dat de banken hier speculeren op de rente aftrek, dat dan weer wel.

MVG

Klaas

Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

Tis weer bijzonder schreef: Nooit aan gedacht dat de uitleners in Nederland het belastingvoordeel van de klant ook graag in hun zakken schuiven? Hypotheekaftrek bestaat niet in België, toch?

Klopt, in Belgie is de hypotheek rente nauwelijks aftrekbaar. Ik denk overigens niet dat het aftrekbaar zijn een reden is voor de (te) hoge rente. De belangrijkste reden is dat door de snelle aflossing het risico snel afneemt. Bovendien is bij een looptijd van 20 jaar en lineaire aflossing de gemiddelde looptijd 10 jaar.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ik blijf daar een andere mening hebben.
Waarom ben ik zo standvastig over het inpikken van het belastingvoordeel van de klant?
Kijk maar eens naar de rentetarieven van groensparen, daar wordt nog duidelijker het belastingvoordeel door de banken ingepikt.
Enfin, we gaan het misschien meemaken als de hypotheekaftrek ooit komt te vervallen.

jonis
Berichten: 2835
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door jonis »

Overgewaardeerde huizen: Nederland vijfde ter wereld
BRUSSEL - Nederland staat op de OESO-lijst van landen met de meest overgewaardeerde huizen ter wereld op de vijfde plaats. Volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) zijn de huizen in Nederland 48 procent te duur vergeleken met het gezinsinkomen en 39 procent te duur ten opzichte van de huurprijzen.

België spant de kroon. Daar zijn de woningen gemiddeld 53 procent te duur vergeleken met het gezinsinkomen en zelfs 63 procent te duur in verhouding met de huurprijzen.

Na België hebben volgens de OESO achtereenvolgens Australië , Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië de duurste woningmarkt.
Gras bij de buren altijd groener....????

peterselen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2010 09:47

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door peterselen »

Wij hebben twee hypotheken bij the ING Bank:
1. een aflossingsvrije hypotheek waarvan de effectieve rente 5.2% werd
over een vaste periode van een jaar vanaf 1 juni 2009.
Op 1 juni 2010 is de rente aangepast naar 4.45% over een vaste periode van 2 jaar.
( 1 looptijd jaar was NIET meer mogelijk ).
2. een Krediethypotheek waarvoor de effectieve jaarrente 3,2% werd vanaf 01 july 2009.
Momenteel is deze 3.1% ( in augustus 2010 was de rente 2.9% ).

Hierover heb de ING bank om opheldering gevraagd m.b.t. dit grote verschil in rente tussen deze twee hypotheken, maar helaas een duidelijk antwoord heb ik niet gekregen.

Dit rente verschil heb ik afgelopen jaar op 27 july ook aanhangig bij de consumentenbond.
De consumentenbond heeft mij hierover gebeld en zij zijn ook zeer ontevreden met het onverklaarbare verschil.

Het rente verschil tussen deze beide hypotheken is rond 1.5%.
De ECB rente staat op 1%. De rente van de Krediethypotheek lijkt mij wel acceptabel, maar de hogere rente van de aflossingsvrije hypotheek ïs onbegrijpelijk en zie ik als "vasteklantenboete".

Peter Selen

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

merel van eeten schreef:Als een rente hier bij een Nederlandse (hoezo Nederlandse bank, in Ijsland zitten die ook) is bijvoorbeeld 4,2 (looptijd dertig jaar, tien jaar vast) bij BNP Pariabas Fortis (zelfde voorwaarden) 2,95% !!!!! Hoezo Europa?? Hoe zit het met de voordelen van de consument, als het gaat om de voordelen van Europese concurrentie?

Hoe kunnen we als consument ook 'buitenlandse aanbestedingen' doen. Ofwel kan ik met mijn hypotheek overstappen naar bijvoorbeeld BNP Parisbas Fortis? Kun je dat wettelijk doen? Loop je dan meer risico, omdat je onvoldoende weet van de stabiliteit van een bank?

Het monopolie van de hypotheekverstrekkers in Nederland moet toch te doorbreken zijn.

NB Mijn tussenpersoon doet zijn werk ook niet goed, moest achteraf toch hoge kosten betalen en niet is besproken wat er bij afloop gebeurd, terwijl ik uit het programma opmaak dat de lasten wel eens te hoog kunnen worden om nog te kunnen blijven wonen. Met deze crisis snap ik niet dat de AMF zo traag is.
Je hebt helemaal gelijk dat de hypotheekrente in andere europese landen lager is. Dit geldt ook voor de spaarrente. Dus lagere hypotheekrente is lagere spaarrente.

Overigens verklaart dit mijns inziens maar ten dele het verschil. Onder de noemer liquidieits of risicoopslag vinden ook geheimzinnige zaken plaats die zeker niet door de beugel kunnen.

Katja_1
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:07

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Katja_1 »

Helaas erg herkenbaar. Let wel op, de ING doet bij afloop van je rentevastperiode een standaard aanbod (inderdaad flink hoger dan voor nieuwe klanten) en een zogenaamd kortingsvoorstel (nog steeds hoger dan voor nieuwe klanten overigens). Dit is weliswaar wat gunstiger maar alleen als je je huis in de volgende renstevastperiode niet verkoopt, want daar hangen dan weer ongunstige voorwaarden aan vast qua boetes e.d.
Mijn contactpersoon bleek ziek toen ik belde en toen ik op verzoek door een vervanger gebeld zou worden duurde dit ook weer langer dan afgesproken, toeval? We waren ondertussen al weer ruim 2 weken verder.
De enige korting die mij geboden werd was die met die extra voorwaarden zoals eerder omschreven. 'Dreigen met overstappen' maakte geen indruk want ze weten dat dit pas financieel gunstig is als je langer dan ca. 4 jaar er nog blijft wonen en ik voldoe waarschijnlijk aan een profiel waaruit blijkt dat dit niet het geval zal zijn (wat ook klopt). Ongetwijfeld ligt het ook aan mijn beperkte capaciteit om te bluffen maar alleen dat al laat mijn bloeddruk stijgen omdat dat niet nodig zou moeten zijn als trouwe klant van vele ING-producten. Knappe hypotheekadviseur die mij hierna nog aan een ING-hypotheek krijgt...

ktje2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 nov 2010 09:42

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door ktje2 »

Belofte dus nagekomen...
Vanaf 1 december kan je klant met een Compleet -, Budget -, Voordeel -, Voordeel+ of Compleet+Hypotheek, zonder tussenkomst van de notaris, makkelijker overstappen naar de Florius 3+3 Hypotheek!

Uit de dagelijkse praktijk blijkt dat voor sommige klanten de voorwaarden en prijs van hun huidige hypotheek niet meer optimaal aansluiten bij hun wensen. Voor klanten met een Florius Profijt hypotheek vormde dit geen probleem. Zij konden hun hypotheek binnen de ‘Profijt lijn’ eenvoudig aanpassen aan hun nieuwe wensen. Dat gold nog niet voor klanten met een Compleet -, Budget -, Voordeel -, Voordeel+ of Compleet+Hypotheek. Als deze klanten hun hypotheek wilden omzetten naar een Florius Profijt Hypotheek, dan moest dat via de notaris.

Aan deze situatie komt per 1 december a.s. een einde. Dan kunnen klanten zonder tussenkomst van de notaris overstappen naar de Florius Profijt 3+3 Hypotheek. En dat scheelt natuurlijk in de kosten!

Naast een klantvriendelijker proces, wordt het voor jou ook makkelijker om de omzetting voor je klant te regelen. Zo wordt de klant nu niet meer opnieuw getoetst en hoeft de klant geen extra stukken meer aan te leveren.

Wortel
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:36

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Wortel »

Heel de bankwereld is een monopolistische organisatie. En wat doen monopolisten? Juist, die vragen voor alles en nog wat altijd de hoogste prijs. Zij kunnen dat ongestraft doen omdat de vele toezichthoudende instanties in dit land zoals de DNB, AFM etc. nalaten te doen wat zij moeten doen; en dat is de consument beschermen tegen de banken maffia. De bankwereld is het roerend met elkaar eens. Onderlinge verschillen in bankproducten zijn te verwaarlozen. Controle is verwaarloosbaar. Denk maar aan de DSB affaire. De heren zullen dit natuurlijk met alle middelen bestrijden maar de dagelijkse bankpraktijken spreken voor zich. Een voorbeeld; de euribord-rente is direct na de crisis door alle banken afgeschaft. Anders zou de consument nu 1% boven de rente die de banken zelf aan de CEB betalen kunnen lenen. Dat komt neer op nog geen 4%. Daarom alleen al wordt de hypotheekrente kunstmatig hoog gehouden want er moet (buitensporig veel) verdiend worden. Er is nagenoeg geen inflatie en toch worden heel veel bankproducten bovenmatig duurder, vooral die we elke dag nodig hebben. Kortom wij als consument zijn overgeleverd aan de grillen van de bankwereld. Zij zijn oncontroleerbaar. Maar er is hoop. De Vereniging Eigen Huis heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid. Ik hoop dat zij dit niet voortijdig loslaten.

ktje2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 nov 2010 09:42

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door ktje2 »

Wortel,

Laatste keer dat ik keek was de euribor nog niet afgeshaft.

Wel de variabele hypotheekrente tarieven, gebaseerd op de euribor.

Vervelender wordt het als banken zich nu al gaan indekken voor de eisen ban Basel III.

MVG

Klaas

henkmol
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2010 13:51

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door henkmol »

Toen mijn rentevaste perode van 5 jaar met een rente van 3,55% afliep kon ik bij m'n hypotheekverstrekker GMAC voor de volgende 5 jaar periode 5,3% gaan betalen. Dat vond ik toch wel een stevige rente en keek naar andere aanbieders. Deze waren stuk voor stuk goedkoper dan GMAC. Maar volgens De Hypotheker zou de overstap enkele duizenden euro's kosten, waarna ik arren moede maar voor variabel koos. De eerste maand was de rente 4,05% en inmiddels zit ik na 7 maanden nu op 4,46%. De rente wordt elke maand een beetje verhoogd en dat terwijl de rente historisch laag is. Als je kijkt naar lijstjes voor variabele rente zitten de eerste 10 aanbieders op 3%. Ik betaal dus ongeveer 50% meer dan de beste uit de markt. Heb natuurlijk een brief geschreven aan de tussenpersoon van GMAC, STÄTER International Mortgage Services, maar die stelde dat er niet te onderhandelen was over rentepercentages.

GMAC is de financiële poot van General Motors en bieden geen nieuwe hypotheken meer aan, maar volgen gewoon de stategie van de andere hypotheekverstrekkers.
Voor GMAC dus een koude douche!
Je wordt gewoon klem gezet door de hypotheekbanken, ik hoop dat de NMA volgend jaar eens orde op zaken stelt in hypotheekland.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door SJZ »

@Henkmol,

Ik weet niet hoe hoog jouw hypotheekschuld is, maar als Gmac dus echt 1,5% duurder is dan andere banken, dan heb je die paar duizend euro oversluitkosten binnen 1 jaar terugverdiend. Waarom DOE je dat dan niet?

bijvoorbeeld: bij een schuld van € 250.000 kost 1,46% meer rente je € 3.650 per jaar. Daar kun je behoorlijk je oversluitkosten van betalen.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

SJZ schreef:bijvoorbeeld: bij een schuld van € 250.000 kost 1,46% meer rente je € 3.650 per jaar. Daar kun je behoorlijk je oversluitkosten van betalen.
Bovendien zijn de oversluitkosten voor een groot deel van de bevolking fiscaal aftrekbaar, waardoor de werkelijke 'schade' vaak nog kleiner zal zijn.
of
De oversluitkosten zijn vaak ook nog mee te financieren in een nieuwe lening.
Een gespreide betaling en fiscaal voordeel gedurende de rest van de looptijd dus.
(In de huidige situatie.)
en
Retour provisie van de bemiddelaar verlangen natuurlijk. :wink:

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door berend12 »

Nieuwe klanten krijgen altijd korting, dat is met internet, telefonie, tijdschriften en energie precies hetzelfde. Je kiest zelf voor een korte looptijd omdat je denkt dat je dan goedkoper uit bent. Misschien toch beter om voor een lange looptijd te kiezen. Het is een beetje de omgekeerde wereld, eerst zeggen de consumentenprogramma`s dat het voordelig kan zijn om te gokken op een rentedaling d.m.v. een korte hypotheek en nu klagen ze dat er ook nadelen aan een korte hypotheek zitten. Voor zekerheid betaal je iets meer maar op de lange termijn kan dat goedkoper zijn. Heeft niets met een boete te maken maar met andere omstandigheden. Rente op een spaarrekening kan je ook vastzetten voor langere tijd. Soms heb je geluk, soms niet.

Pieter VDL
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 nov 2007 09:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Pieter VDL »

FF resumeren. Sommige willen de hypotheek afsluiten bij een buitenlandse bank omdat ze denken voordeliger uit te zijn. Voor deze groep mensen verwijs ik naar de reacties van de groep die dat al gedaan heeft :( (Gmac, Argenta....).

Een andere groep vindt de marge te hoog. Gesproken wordt over Euribortarieven. Feit is dat banken geen kapitaal meer kunnen aantrekken tegen deze tarieven. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van deze groep als de tarieven worden verlaagd (waardoor de rentabiliteit en solvabiliteit wordt uitgehold) en deze banken opnieuw bij de overheid moeten aankloppen voor steun of als de spaarrente nog lager wordt :(

Laten we (de consument en bankiers) gewoon eerlijk zijn. Nieuwe klanten willen gewoon de scherpste rente (zeker de gemiddelde "Radar consument") en banken willen (moeten) winst maken. Als de banken dus een eerlijk tarief vragen aan zowel nieuwe als bestaande klanten en u bent bereid deze te betalen (dus ook als nieuwe klant) dan is iedereen tevreden. Of toch niet....... :roll: Nee, als u kunt rekenen bent u beter af met een scherpe rente gedurende de eerste rentevastperiode (kies dan niet voor een te korte periode) en sluit daarna over! Je moet alleen niet de pech hebben dat je niet meer kunt oversluiten want dan wordt je gegijzeld!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vasteklantenboete

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Pieter VDL schreef:FF resumeren. Sommige willen de hypotheek afsluiten bij een buitenlandse bank omdat ze denken voordeliger uit te zijn.
Komt m.i. voort omdat men ziet dat in de ons omringende landen waar geen hypotheekrente aftrek bestaat, de standaard hypotheektarieven vaak een stuk lager liggen.
Dat stuk lager ligt m.i. zo rond de 1,2%.
En laat dat nou ongeveer het belastingvoordeel van velen Nederlanders zijn, wat kennelijk in de zakken van de geldleners verdwijnt.
Maar dát is niet de bedoeling!
Laten we het daar eerst eens over hebben.
En daarna eens over het geldverslindende 'grenzen open'. :roll:

Gesloten