LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje..........

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Vraagje..........

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik heb laatst bij mijn overlijdensverzekering gekeken en heb ik daar mijn wensen ingevuld over mijn uitvaart. De meeste mensen noemen mij maar luguber, maar omdat er de laatste tijd heel veel mensen om mij heen zijn weggevallen en de verzekering qua dekking steeds problemen gaf, heb ik dat gedaan. Ik ben 41 jaar en wie ik ook spreek, ze hebben allemaal, we denken er nog niet over na, ik ben er nog niet echt mee bezig. Toch is dit iets wat ons allemaal gaat overkomen en als er niets is vastgelegd, mijn mening dan, wat moeten de nabestaanden dan? Ik pak als grootste voorbeeld mijn moeders overlijden, ze was dik onderverzekerd en wij, de kinderen moesten ook nog eens gissen wat ze zou hebben gewild na haar overlijden. Ja, ze wou een witte kist en witte auto's daar hield ook alles mee op.

Ik kreeg mijn polisblad binnen en ik had, ik ga eens kijken wat ik zou willen en wat dat kost per maand. Nou voor € 4.00 meer in de maand heb ik de uitvaart die ik wil en waar de kinderen niet bang hoeven te zijn voor extra kosten achteraf.
Ze hoeven niets te plannen, alles ligt al vast, alle kosten zijn gedekt, dus een uitvaart zonder hoofdbrekens. Niet dat ik al van plan ben om dood te gaan hoor, totaal niet, maar waarom plannen mensen wel alles voor hun huwelijk, de hypotheek, levensverzekeringen, eigenlijk alle verzekeringen en de overlijdensverzekering laten zoveel mensen liggen?

Mijn vraag is deze, heeft iemand op dit forum het ook al zo gedaan of iemand in jullie omgeving?

wini25
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 okt 2010 13:32

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door wini25 »

Het kan aan mij liggen, maar ik ben zelf nu 27 en ik heb ook al een overlijdensverzekering. Ik heb zelf mijn kind van nog geen jaar oud op de polis bijgeschreven. Het kost inderdaad niets op jaarbasis, maar je bent wel gedekt voor de hoge kosten. Toch zijn er wel wat haken en ogen aan en is het niet zo mooi als dat het geschetst wordt.

Zo heb je met een plusverzekering wel recht op bepaalde extra's zoals een koffietafel en/of bidprentjes, maar dit is beperkt tot maximaal 50 personen. De koffietafel en bidprentjes zijn echter de kosten niet en deze kunnen familie vaak zelf wel betalen mocht dit nodig zijn. Ik heb dus gewoon de basisverzekering die de zwaarste kosten draagt. Alles wat de familie er omheen wenst te doen moet toch zelf betaald worden. Uiteraard blijft het mijn keuze, maar wel mijn wel overwogen keuze.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik ben 30 en ik heb er ook een. Ik wil gewoon niet dat als mij iets gebeurt mijn man of ouders alles opeens moeten gaan regelen.
Ik heb dat gedaan nadat 5 jaar geleden een vriendin van mij overleed (ongeluk) en dan sta je daar, haar ouders hadden het nooit met haar gehad over wat ze wilde (want tja, ze was toen 25) wij als vrienden wisten het eigenlijk ook niet. Het gaat mij eigenlijk niet zo zeer om de financieen, dat is gedekt door mijn levensverzekering dus mijn man kan de uitvaart dan prima betalen, het gaat meer om dat geregel erom heen, dat is heel zwaar voor nabestaanden.

Wat wel iets is om over na te denken: je moet natuurlijk wel die verzekering even updaten zo nu en dan, misschien wil je over 20 jaar iets anders dan dat je nu wilt.

Trudy

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Bedankt voor jullie reacties, maar toch mis ik iets.

Een levensverzekering komt later vrij dan en begrafenis verzekering, bij een goede begrafenis verzekering, bepaal je dingen zelf! Kijk eens goed naar de polis en let vooral op het te vrij besteden bedrag?

Zo wil ik geen koffietafel, na mijn overlijden, laten ze maar de kroeg ingaan en pak een biertje op mijn leven! Als je echt gaat kijken, wat zou dat kosten per maand aan premie, ik pak die kosten op en ik wens mijn kinderen er niet mee op te zadelen! Ik heb mijn begrafenis alvast naar mijn wensen ingevuld en ik betaal daar de premie voor!

Er is al genoeg gedonder in mijn leven en laat staan dat ze gaan ruzie maken over mijn dood!
Ik wou gewoon mijn wensen op papier zetten en dat ik niet wil dat iemand er ook maar iets aan veranderd. Of vertwijfeld zit te kijken wat voor een kaart wou ma hebben?
Nogmaals, geen kosten voor de nabestaanden!
En de verzekering kost bijna niets!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door trudy81 »

Een levensverzekering komt later vrij dan en begrafenis verzekering, bij een goede begrafenis verzekering, bepaal je dingen zelf!
Precies, ik heb ze dus allebei. Dus die levensverzekering zodat mijn man als ik doodga rustig in ons huis kan blijven wonen en die begrafenis verzekering zodat alles gewoon geregeld is, dus niemand hoeft meer na te denken over wat ik precies wel en niet wil, dat is al vastgelegd.

Trudy

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb geen begrafenispolis. Juist omdat je wensen kunnen veranderen, zou ik het prettiger vinden om dingen die je zou willen vastleggen voor je uitvaart gewoon zelf ergens vast te leggen.

Maar eerlijk gezegd maakt het mij niet veel uit hoe de uitvaart tzt is. Belangrijke dingen zoals begraven/cremeren en orgaandonor of niet zijn wel al overlegd. Voor de rest mogen ze het doen zoals ze willen. Want ik vind een uitvaart vooral ook een manier voor de nabestaanden om het verlies te verwerken en dat mag op de manier die zij op dat moment prettig vinden. En wat nog het belangrijkste is, dat weten ze ook! Zo wil ik niet rigide vastleggen of er koffie of taart of een borrel komt. Voorbeeld, is het zomer en buiten 30 graden, ga dan met zijn allen naar een plek waar je ook lekker buiten kunt zijn, maar als het 10 graden vriest, dan is een warme kroeg in het centrum weer prettiger.

Over de kosten, wij hebben genoeg spaarbuffer en daarnaast een ruime overlijdensrisicoverzekering. Groot voordeel is dat je die kunt besteden zoals je zelf wilt.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Vraagje..........

Ongelezen bericht door Martijn T »

waarom hebben jullie allemaal een natura-polis? Je kan ook heel goed (en is vaak voordeliger omdat je niet tot je 65e of nog erger 85e) premie hoeft te betalen maar meestal max. 30 jaar, een "zak" geld verzekeren (geldverzekering)
De verzekerde som is bijvoorbeeld € 10.000 en komt vrij bij overlijden. Deze is evt. te indezeren (premie +som) of soms met winstdeling. Hierdoor zal de verzekerde som normaal gesproken stijgen.

Zo'n verzekering is ook verstandig omdat een uitvaart vd bankrekening betalen zal leiden tot een lager spaarsaldo voor de achterblijver(s) De risicoverzekering is normaal gesproken bedoelt om de hypotheek (geheel of gedeeltelijk) mee af te lossen en daar heb je dan dus niets aan.

Denk er ook aan dat een natura polis meestal niet de hele begrafenis zal betalen. Over het algemeen hebben de diensten een waarde van € 4.000 met soms een vrij te besteden bedrag van max. € 1.500. Als je bedenkt dat de gemiddelde begrafenis € 8.000 / € 10.000 kost weet je dat je tekort komt. (de steen zit er niet bij in nl. en geloof mij, voor € 1500 heb je weinig bijzonders, en wat te denken vd grafkosten)

Gesloten