Een aantal jaren geleden door werkeloosheid achterstand ingelopen bij CZ en dus contact met GGN. Voor 2 personen een betalinsgregeling getroffen voor 150,00 per maand. halverwege dit jaar heb ik gevraagd om dit voor beiden te halveren, kreeg een lijst om intevullen (inkopen/uitgaven e.d. ) en dat ik dat voorlopig mocht doen tot dat ik definitief bericht zou krijgen. stuur alles terug met een bijlage waarop ik vermeld of het goed was dat ik een bedrag van 150,00 euro zou overmaken, en dat dat dan opgesplitst zou worden. dit was in september. tot nu toe niets gehoord en 150,00 euro betaald. stom want nu krijg ik voor een dossier dus een rechtzaak aan mijn broek, want daar is zogenaamd niets op betaald, want ze hebben mijn brief niet ontvangen. einde oefening.
het saldo was 1251,00 euro , kosten (algemeen geldend tarief?) 357,00 en 174.02 exploot 80,89 en 150,00 , hievan zouden wel nog mijn betalingen afgaan.
als ik voor de rechtzitting niet betaal komen er uiteraard nog meer kosten bij.
wie kan mij iets over deze kosten vertellen
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GGN Limburg
Re: GGN Limburg
De kosten zoals je deze opnoemt zijn denk ik wel de kosten die je nog kunt verwachten. Je moet echter wel even rekening houden met het juiste bedrag. Als de hoogte van het bedrag 1251,- euro was moet je hier natuurlijk de maandtermijnen aftrekken. Dat is dan ook de openstaande vordering die direct opeisbaar is. De 357,- euro zullen de griffiekosten zijn en 174,02 zullen rente en incassokosten zijn. Het exploot kan dus inderdaad 80,89 euro kosten alleen die 150,- euro moet je natuurlijk buiten beschouwing laten. Uiteindelijk zijn de kosten dus plotseling hard opgelopen.
nee de griffiekosten waren hier nog niet bij inbegrepen.
die zouden er eventueel nog bijkomen als ik het tot een rechtzaak zou laten komen.
174,oo zou inderdaad rente zijn. 150,00 euro was gerelateerd aan de hoogte van de schuld. omdat de oorspronkelijke schuld hoger was dan 1250,00.
de kosten van meer dan 300 euro waren een soort van administratiekosten.
het oorspronkelijke bedrag was 1252,oo had betaald 750,00 dus er stond iets meer dan 500 euro open op het moment dat de ggn dit bij de rechtbank ging indienen.
die zouden er eventueel nog bijkomen als ik het tot een rechtzaak zou laten komen.
174,oo zou inderdaad rente zijn. 150,00 euro was gerelateerd aan de hoogte van de schuld. omdat de oorspronkelijke schuld hoger was dan 1250,00.
de kosten van meer dan 300 euro waren een soort van administratiekosten.
het oorspronkelijke bedrag was 1252,oo had betaald 750,00 dus er stond iets meer dan 500 euro open op het moment dat de ggn dit bij de rechtbank ging indienen.
Zo te zien kloppen de bedragen wel. De incassokosten worden berekend over de hoofdsom zoals die oorspronkelijk door een schuldeiser uit handen is gegeven. Het algemeen geldend tarief is inderdaad 357 euro inclusief btw. De incassokosten worden niet gerekend over een restantbedrag. Het dossier loopt blijkbaar al enkele maanden en je zegt dat er ooit een is regeling geweest. Ook is er over en weer geschreven. Onder meer voor deze werkzaamheden worden de incassokosten in rekening gebracht. Maar dit bedrag aan kosten zal neem ik aan ook in eerdere brieven en aanmaningen hebben gestaan toen je een regeling hebt getroffen met GGN.
Het bedrag van 174,02 euro zal rente zijn.
De kosten van dagvaarding van 80,89 euro lijkt me ook te kloppen. Het bedrag van 150 euro is het gemachtigdensalaris. Dit wordt in rekening gebracht omdat de procedure inmiddels in gang is gezet en die ben je dus ook verschuldigd.
De vordering zal als de zaak bij de rechter behandeld is, ook nog worden verhoogd met het griffierecht. Die kosten zitten nog niet in het overzicht omdat je die pas hoeft betalen als de rechter de dagvaarding heeft behandeld. Deze kosten kun je dus voorkomen als je alles alsnog voor de zitting betaald.
Het bedrag van 174,02 euro zal rente zijn.
De kosten van dagvaarding van 80,89 euro lijkt me ook te kloppen. Het bedrag van 150 euro is het gemachtigdensalaris. Dit wordt in rekening gebracht omdat de procedure inmiddels in gang is gezet en die ben je dus ook verschuldigd.
De vordering zal als de zaak bij de rechter behandeld is, ook nog worden verhoogd met het griffierecht. Die kosten zitten nog niet in het overzicht omdat je die pas hoeft betalen als de rechter de dagvaarding heeft behandeld. Deze kosten kun je dus voorkomen als je alles alsnog voor de zitting betaald.
nog even een vraag, de oorspronkelijke schuld was 1251.60, volgens de staffel kantonrechters mag GGN 357,00 euro onkosten berekenen. was mijn schuld 1.60 euro lager waren mijn kosten maximaal 178,00. dat scheelt nogal wat. Maar hoe zit het nu met die maximaal 15% waarover ik gelezen heb.
netinter
netinter
-
adSolvendum
Gemachtigden salaris wordt door de rechter bepaald adhv het geldende liquidatie tarief, en het aantal punten wat de rechter de inspanningen (proceshandelingen) van de gemachtigde in de procedure toekent. Dit vormt een deel van de proceskosten (samen met het griffierecht van de eiser), welke eventueel door de gedaagde zullen moeten worden betaald.
Het is hoogst ongebruikelijk dit in een dagvaarding op te nemen, daar van te voren niet bekend is welke proceshandelingen zullen worden uitgevoerd.
De 150 euro zou u dus kunnen betwisten mocht het tot een rechtsgang komen.
Jammer genoeg zit u nu in een positie waarin betwisting leidt tot het dienen van de zaak, en hoogst waarschijnlijk tot een comparitie, waarmee u dus een proceshandeling weggeeft waarvoor u (waarschijnlijk) zult moeten betalen.
Wat de buitengerechtelijke kosten betreft, deze kunt u betwisten (met wederom het gevolg als hierboven beschreven).
De werkzaamheden verricht in het buitengerechtelijk traject door de incassant zullen de dubbele redelijkheidstoets moeten doorstaan willen ze in aanmerking komen voor vergoeding als geeist door de incassant. Dit wordt in eerste aanleg nogal eens onderschat door incasso buro's. Dit neemt niet weg dat een goed opgestelde conclusie van antwoord zeker kans van slagen heeft, evenwel zal uw verweer leiden tot een conclusie van repliek, wat wederom een weggegeven proceshandeling is, en de kans op een comparitie zal doen toenemen.
De gehanteerde staffel wordt over het algemeen (juist) door de rechterlijke macht ook gehanteerd. Dit omdat juist de forfaitaire 15 % vaak tot buitensporige bedragen resulteerde.
Voor kleinere bedragen zal e.e.a. gemiddeld op hetzelfde neer komen, bij een vordering van 400.000,-- leidt de staffel echter tot 3.500,-- ex btw, wat voorheen met 15% 60.000,-- was.
Buitengerechtelijke kosten worden overigens berekend over de hoofdsom plus de vervallen wettelijke of overeengekomen rente.
Het is hoogst ongebruikelijk dit in een dagvaarding op te nemen, daar van te voren niet bekend is welke proceshandelingen zullen worden uitgevoerd.
De 150 euro zou u dus kunnen betwisten mocht het tot een rechtsgang komen.
Jammer genoeg zit u nu in een positie waarin betwisting leidt tot het dienen van de zaak, en hoogst waarschijnlijk tot een comparitie, waarmee u dus een proceshandeling weggeeft waarvoor u (waarschijnlijk) zult moeten betalen.
Wat de buitengerechtelijke kosten betreft, deze kunt u betwisten (met wederom het gevolg als hierboven beschreven).
De werkzaamheden verricht in het buitengerechtelijk traject door de incassant zullen de dubbele redelijkheidstoets moeten doorstaan willen ze in aanmerking komen voor vergoeding als geeist door de incassant. Dit wordt in eerste aanleg nogal eens onderschat door incasso buro's. Dit neemt niet weg dat een goed opgestelde conclusie van antwoord zeker kans van slagen heeft, evenwel zal uw verweer leiden tot een conclusie van repliek, wat wederom een weggegeven proceshandeling is, en de kans op een comparitie zal doen toenemen.
De gehanteerde staffel wordt over het algemeen (juist) door de rechterlijke macht ook gehanteerd. Dit omdat juist de forfaitaire 15 % vaak tot buitensporige bedragen resulteerde.
Voor kleinere bedragen zal e.e.a. gemiddeld op hetzelfde neer komen, bij een vordering van 400.000,-- leidt de staffel echter tot 3.500,-- ex btw, wat voorheen met 15% 60.000,-- was.
Buitengerechtelijke kosten worden overigens berekend over de hoofdsom plus de vervallen wettelijke of overeengekomen rente.