LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Cass
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jun 2008 08:39

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Cass »

Ook hier nog steeds geen definitieve kinderopvangtoeslag over 2008!

Met dagtekening 30 juni 2009 een brief ontvangen waarin vermeld werd: Binnenkort berekenen wij uw definitieve kinderopvangtoeslag 2008. Om gegevens te controleren moest ik gegevens invullen op een bijgevoegd antwoordformulier. Dit gedaan en teruggestuurd op 23-06-2009.

Op 17 februari 2010 gebeld met de belastingdienst en het antwoord wat ik kreeg was: U moet afwachten, er is nog geen zicht op wanneer definitieve berekening volgt.

Definitie van binnenkort: binnen afzienbare tijd, weldra, spoedig
We zijn nu bijna anderhalf jaar verder sinds het ontvangen van de brief...... :roll:

Cass

Francis35
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:03

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Francis35 »

Cass schreef:Ook hier nog steeds geen definitieve kinderopvangtoeslag over 2008!

Met dagtekening 30 juni 2009 een brief ontvangen waarin vermeld werd: Binnenkort berekenen wij uw definitieve kinderopvangtoeslag 2008. Om gegevens te controleren moest ik gegevens invullen op een bijgevoegd antwoordformulier. Dit gedaan en teruggestuurd op 23-06-2009.

Op 17 februari 2010 gebeld met de belastingdienst en het antwoord wat ik kreeg was: U moet afwachten, er is nog geen zicht op wanneer definitieve berekening volgt.

Definitie van binnenkort: binnen afzienbare tijd, weldra, spoedig
We zijn nu bijna anderhalf jaar verder sinds het ontvangen van de brief...... :roll:

Cass
ik kreeg pas na ruim een jaar een brief dat ik originele facturen moest insturen :roll: , nu weer 8 weken bijna onderweg en nog steeds niks, ook niet over 2009...... ook vaak gebeld; nee het staat nog niet klaar, e zijn afhanjkelijk van veel instaties en ja die zijn niet altijd snel........ handig hoor afschuiven :D wel al nieuwe beschikking kindgebonden budget; hebben ze daar ook de instanties niet voor nodig :| :?: tis maar waar de prioriteiten liggen denk pffffff, ik ben

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door SJZ »

wel al nieuwe beschikking kindgebonden budget; hebben ze daar ook de instanties niet voor nodig
Nee, daar hebben ze instanties (als bijvoorbeeld kinderopvangcentrum) niet voor nodig. Als je kinderen hebt / kinderbijslag ontvangt kom je in principe ook voor kindgebonden budget in aanmerking (mits je inkomen niet te hoog is).

d.m.vanrennes
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:21

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door d.m.vanrennes »

Juni 2010 kregen wij een aanslag over 2008 van 13000 euro die we moesten betalen. Hier hebben wij bezwaar op aangetekend waarna door de belastingdienst alle gegevens werden opgevraagd om alles nog een keer door te rekenen, dit deden wij tot 5 keer toe!
Telkens weer kwam er een brief van de BD dat alles nogmaals ingestuurd moest worden.
Elke keer waren ze het weer kwijtgeraakt!
In januari 2011 kregen we een brief dat ons bezwaar was toegekend en er een nieuwe berekening werd gemaakt.
Eind februari kregen we een nieuwe definitieve berekening waarin we 14724 euro over 2008 terugkrijgen.
Wij waren door het dolle heen en konden niet wachten tot het op oze rekening zou staan.

Vandaag heb ik maar eens gebeld waar het blijft en tot mijn grote schrik (en irritatie) wordt mij verteld dat de nieuwe berekening is verrekend met de oude aanslag van 13000 euro.
Er staat duidelijk in de nieuwe definitieve berekening dat wij in 2008 14724 euro te weinig kinderopvangtoeslag hebben ontvangen en niets over een evt. verrekening met een eerdere aanslag.

Bij wie kan ik dit onrecht melden of wat kunnen wij hier aan doe?

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door rollertje »

d.m.vanrennes schreef:Juni 2010 kregen wij een aanslag over 2008 van 13000 euro die we moesten betalen. Hier hebben wij bezwaar op aangetekend waarna door de belastingdienst alle gegevens werden opgevraagd om alles nog een keer door te rekenen, dit deden wij tot 5 keer toe!
Telkens weer kwam er een brief van de BD dat alles nogmaals ingestuurd moest worden.
Elke keer waren ze het weer kwijtgeraakt!
In januari 2011 kregen we een brief dat ons bezwaar was toegekend en er een nieuwe berekening werd gemaakt.
Eind februari kregen we een nieuwe definitieve berekening waarin we 14724 euro over 2008 terugkrijgen.
Wij waren door het dolle heen en konden niet wachten tot het op oze rekening zou staan.

Vandaag heb ik maar eens gebeld waar het blijft en tot mijn grote schrik (en irritatie) wordt mij verteld dat de nieuwe berekening is verrekend met de oude aanslag van 13000 euro.
Er staat duidelijk in de nieuwe definitieve berekening dat wij in 2008 14724 euro te weinig kinderopvangtoeslag hebben ontvangen en niets over een evt. verrekening met een eerdere aanslag.

Bij wie kan ik dit onrecht melden of wat kunnen wij hier aan doe?
De nieuwe berekening betekent dat je voor het hele jaar recht hebt op die 14724 euro. Ze gaan er bij die berekening vanuit dat je de aanslag van 13000 euro al betaald hebt. Pas na het versturen van je jaarrecht gaan ze kijken wat je al ontvangen hebt en wat je nog moet betalen of ontvangen. Wanneer je 13000 euro moest terugbetalen is dat het minimum bedrag wat je al gehad hebt. Wanneer je daar de nieuwe berekening bij optelt van 14724 euro zou je in totaal recht hebben op 27727 euro denk je. Heb je zoveel uren afgenomen? De BD rekent uiteindelijk dat je recht hebt op 14724 euro. Je moet dan kijken hoeveel je al gehad hebt in het lopende jaar zelf en wat je daadwerkelijk hebt terugbetaald.Je krijgt het verschil tussen dat bedrag en de 14724 euro uitbetaald. Wanneer je meer hebt ontvangen moet je het verschil terugbetalen. Dat zal dan waarschijnlijk een stuk minder dan die eerste terug te betalen 13000 euro zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad zal de definitieve kinderopvangtoeslag 14.724 zijn en wordt dit verrekend met de voorlopige kinderopvangtoeslag die je al hebt gekregen (waarschijnlijk 13.000?) Als je 14.724 te weinig zou hebben gekregen, dan zou je dus in totaal recht hebben gehad op ongeveer 28.000 euro. Zelfs als je een minimaal inkomen zou hebben en dus voor bijna 100% van de kosten toeslag zou hebben, zou dat neerkomen op zo'n 100 uur opvang per week.

d.m.vanrennes
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:21

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door d.m.vanrennes »

Op de nieuwe definitieve berekening staat dat ik over 2008 9159 euro heb ontvangen.
Nu weet ik ook dat dat niet klopt maar het staat er wel.
Ik ga vandaag een afspraak maken bij de belastingdienst, ze moeten er daar nog maar eens goed naar kijken.
Ik ben met alle correspondentie ook bij een kennis geweest die jurist is en zoals het NU op de definitieve berekening staat, moet de BD die 14000 euro betalen. Het klopt gewoon niet.

d.m.vanrennes
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:21

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door d.m.vanrennes »

Misschien is het ook belangrijk om te vermelden dat wij 3 kinderen hebben die 3 dagen per week naar het KDV gingen.
2 ervan zijn inmiddels naar school.

d.m.vanrennes
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:21

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door d.m.vanrennes »

Het komt dus neer op zo'n 90 uur per week.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet je inkomen natuurlijk niet, maar als dat niet zo hoog is, dan zou het wel kunnen kloppen dat je in totaal ong. 23.000 euro zou moeten ontvangen, en dus nu nog 14000 moet krijgen.

hugodeBoom
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2011 11:56

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door hugodeBoom »

Ik heb inmiddels wel de definitieve aanslag binnen in plaats dat ik iets terug krijg moet ik ineens ruim €3000,- terug betalen. Ik heb inmiddels ontdekt dat er een bug in de aanvraag voorlopige teruggaaf kinderopvangtoeslag 2009 en 2010 zitten. Ik denk dat deze ook in die van 2007 en 2008 zitten. Wanneer je bedragen invuld via het nummerieke pad (rechts van het toetsenbord) dan wordt de punt niet als decimale scheidings teken herkend en wordt een bedrag van €5,85 ineens een bedrag van €58. Ik heb de programma's van 2007 en 2008 niet meer, als iemand die heeft zou ik die graag willen ontvangen. om deze ook te controleren. Wanneer ook hier een bug in zit raad ik alle gedupeerden aan omzich te gaan verenigen en De belasting dienst hierop te gaan aanspreken.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

hugodeBoom schreef:Ik heb inmiddels wel de definitieve aanslag binnen in plaats dat ik iets terug krijg moet ik ineens ruim €3000,- terug betalen. Ik heb inmiddels ontdekt dat er een bug in de aanvraag voorlopige teruggaaf kinderopvangtoeslag 2009 en 2010 zitten. Ik denk dat deze ook in die van 2007 en 2008 zitten. Wanneer je bedragen invuld via het nummerieke pad (rechts van het toetsenbord) dan wordt de punt niet als decimale scheidings teken herkend en wordt een bedrag van €5,85 ineens een bedrag van €58. Ik heb de programma's van 2007 en 2008 niet meer, als iemand die heeft zou ik die graag willen ontvangen. om deze ook te controleren. Wanneer ook hier een bug in zit raad ik alle gedupeerden aan omzich te gaan verenigen en De belasting dienst hierop te gaan aanspreken.
Bij mij werkt het gewoon goed met het nummerieke pad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet zo handig dat je dat niet controleert bij het invullen/aamvragen... Zou je toch meteen moeten opvallen?

hugodeBoom
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2011 11:56

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door hugodeBoom »

Bij mij werkt het gewoon goed met het nummerieke pad.[/quote]

Betekend dat dat jij nog wel het programma hebt van de voorlopige teruggaaf kinderopvang toeslag voor 2008? Zo ja zou jij die mij dan kunnen toe sturen. Bij voorbaad dank.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Bij mij werkt het ook prima hoor. Bovendien: als een uurprijs van 5,85 58 euro wordt kent de belastingdienst echt geen kinderopvangtoeslag toe voor dit bedrag maar uitsluitend voor het maximum bedrag dat in 2008 (even uit mijn hoofd 6,10 was). Ik kan me niet voorstellen dat dit het terug te betalen bedrag van 3000 euro veroorzaakt, dan zou je meer dan 12.000 uur opvang moeten hebben gehad in 2008.

Bart.75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2011 13:36

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Bart.75 »

Via Google kom ik hier op het forum en heb me maar geregistreerd om mijn situatie wereldkundig te maken.
Ik zocht namelijk op 'definitieve kinderopvangtoeslag' omdat ik ook nog zit te wachten...

Sinds 2007 gaat mijn eerste kind naar een kinderdagverblijf en over 2007 heb ik binnen een verwachte periode de definitieve berekening ontvangen. Maar het is nu 28 september 2011 en ik wacht nog steeds op de definitieve versie van 2008, 2009 en 2010. Waarvan in 2009 het voor 2 kinderen geldt.
Ik heb reeds de BD gebeld en werd vervolgens ook vriendelijk verzocht gewoon af te wachten. Omdat ik niet zeker weet of we het allemaal goed hebben ingevuld kan het ook wel zijn dat ik een deel moet terug betalen en als dat dan in 1x komt...
Ik snap niet waarom het zo lang moet duren gezien alles wat ze nodig hebben al lang bekend is. En de definitieve inkomens berekeningen zijn wel gewoon binnen.

Zijn er mensen die zich herkennen in deze situatie en misschien iets meer kunnen vertellen of adviseren?

Mvg.
Bart

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik heb in juli de definitieve afrekening gehad over 2009. Ik kreeg 522 euro terug.
Ik heb deze week de definitieve afrekening gehad over 2010. Ik kreeg 430 euro terug.

Kennelijk zijn ze gewoon ietwat traag! :wink:

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Species8472 »

Bart.75 schreef:Via Google kom ik hier op het forum en heb me maar geregistreerd om mijn situatie wereldkundig te maken.
Ik zocht namelijk op 'definitieve kinderopvangtoeslag' omdat ik ook nog zit te wachten...

Sinds 2007 gaat mijn eerste kind naar een kinderdagverblijf en over 2007 heb ik binnen een verwachte periode de definitieve berekening ontvangen. Maar het is nu 28 september 2011 en ik wacht nog steeds op de definitieve versie van 2008, 2009 en 2010. Waarvan in 2009 het voor 2 kinderen geldt.
Ik heb reeds de BD gebeld en werd vervolgens ook vriendelijk verzocht gewoon af te wachten. Omdat ik niet zeker weet of we het allemaal goed hebben ingevuld kan het ook wel zijn dat ik een deel moet terug betalen en als dat dan in 1x komt...
Ik snap niet waarom het zo lang moet duren gezien alles wat ze nodig hebben al lang bekend is. En de definitieve inkomens berekeningen zijn wel gewoon binnen.

Zijn er mensen die zich herkennen in deze situatie en misschien iets meer kunnen vertellen of adviseren?

Mvg.
Bart
Omdat niet alleen het inkomen gecontroleerd moet worden en er niet voor iedere Nederlander met een toeslag 1 inspecteur is... integendeel, iedereen wil juist dat de overheid inkrimpt...

Trouwens, ligt eraan of je aangifte IB hebt gedaan over betreffende jaren en of ze verwerkt zijn. Maar dan zou je best nog eens naar de rechter kunnen stappen om het versnelt afgehandeld te krijgen. Er staat min of meer wel een termijn waarin de definitieve afgehandeld moet worden in de AWIR namelijk. Maar dat is een bewaard geheim ;) Ik betwijfel of iemand je kan of gaat helpen als je daarover gaat telefoneren trouwens :P

Je had natuurlijk ook je voorschot beter kunnen invullen of als het jaar is afgelopen heb je doorgaans nog steeds 4 maanden de tijd om de gegevens goed door te geven. Dus voordat je op hoge poten acties gaat ondernemen, bedenk even dat je zelf de wet niet kende en/of de moeite niet daar voor nam kennis van te nemen. Maar nu wel "verontwaardigd" bent over de "traagheid" dat het nu definitief gemaakt moet worden. Het zou zo moeten zijn dat een definitieve niet verschilt van de voorschot omdat jij verantwoordelijk (en wettelijk verplicht) bent voor het op tijd aanleveren van de juiste gegevens.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door fisbel »

Er staat min of meer wel een termijn waarin de definitieve afgehandeld moet worden in de AWIR namelijk. Maar dat is een bewaard geheim ;) Ik betwijfel of iemand je kan of gaat helpen als je daarover gaat telefoneren trouwens :P
Waarom zo geheimzinnig doen over de afhandelingstermijn toeslagen Species8472? Die termijn is niet min of meer vermeld. De termijn (5 jaar) staat duidelijk vermeld in de AWIR Par. 2 / Artikel 21 lid 2 - zie quote hieronder. Eind van dit jaar moeten dus alle beschikkingen van de toeslagen 2006 afgehandeld zijn.
Artikel 21. Herziening tegemoetkoming in het nadeel van belanghebbende om andere reden

•1. De Belastingdienst/Toeslagen kan een toegekende tegemoetkoming herzien:
•a. op grond van feiten of omstandigheden waarvan de Belastingdienst/Toeslagen bij de toekenning redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de tegemoetkoming vermoedelijk tot een te hoog bedrag is toegekend, of
•b. indien de tegemoetkoming tot een te hoog bedrag is toegekend en de belanghebbende of zijn partner dit wist of behoorde te weten.

•2. Een tegemoetkoming kan met toepassing van dit artikel niet meer worden herzien indien vijf jaren zijn verstreken na de laatste dag van het berekeningsjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft.
•3. Een herziening op grond van dit artikel kan leiden tot een terug te vorderen bedrag.

Bart.75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2011 13:36

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Bart.75 »

Omdat niet alleen het inkomen gecontroleerd moet worden en er niet voor iedere Nederlander met een toeslag 1 inspecteur is... integendeel, iedereen wil juist dat de overheid inkrimpt...overbodige info

Trouwens, ligt eraan of je aangifte IB hebt gedaan over betreffende jaren en of ze verwerkt zijn. vanzelfsprekendMaar dan zou je best nog eens naar de rechter kunnen stappen om het versnelt afgehandeld te krijgen. Er staat min of meer wel een termijn waarin de definitieve afgehandeld moet worden in de AWIR namelijk. Maar dat is een bewaard geheim ;) 5 jaar, was mij niet onbekendIk betwijfel of iemand je kan of gaat helpen als je daarover gaat telefoneren trouwens :Pdat helpt inderdaad niet

Je had natuurlijk ook je voorschot beter kunnen invullen of als het jaar is afgelopen heb je doorgaans nog steeds 4 maanden de tijd om de gegevens goed door te geven. willens en wetens ingevuldDus voordat je op hoge poten acties gaat ondernemen, heb ik niet benoemdbedenk even dat je zelf de wet niet kende en/of de moeite niet daar voor nam kennis van te nemenslechte conclusie. Maar nu wel "verontwaardigd" bent over de "traagheid" dat het nu definitief gemaakt moet wordenen terecht natuurlijk, staat een maximum van 5 jaar voor maar dan mag dat niet inhouden dat ze die tijd er ook voor nemen!!. Het zou zo moeten zijn dat een definitieve niet verschilt van de voorschot omdat jij verantwoordelijk (en wettelijk verplicht) bent voor het op tijd aanleveren van de juiste gegevensis mij bekend en heb daar aan voldaan. De burger moet het immers voor 1 april inleveren en dus betekent dat men er 3 maanden de tijd voor heeft. .[/quote]

Werk je bij de belastingdienst?
Ik meld mijn situatie omdat ik wil weten of er meer mensen zijn en dat dit misschien "normaal" is. Ik wil graag zekerheid mbt tot de definitieve berekening zodat ik niet hoef te denken dat ik nog iets moet terugbetalen. Extra ontvangen is ook nog een optie maar dat is geen probleem.

Gesloten