LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E621

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.

E621 is onschadelijk voor de mens?

Nee
4
67%
Nee
2
33%
 
Totaal aantal stemmen: 6

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: E621

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Kijk het kan, dat iemand lichamelijk reageert op Ve-tsin, ik krijg er bv hoofdpijn van.

Maar niet iedereen reageert erop, wat voor de één goed is, hoeft niet voor een ander goed te zijn en ve-tsin is gewoon een smaakversterker, niets meer en niets minder.
Het is niet eetlust opwekkend, je kan erbij overdaad in je eten wel last van krijgen.
Maar is dat niet met alles zo, moet de voedsel dienst van waren op alles een etiketje gaan plakken, knoflook kan voor mensen ongezond zijn? Bij een welbekende fastfood keten moet er dan vermeld worden, daar gaat het strooizout naar toe?
Pas op hart en vaat ziektes als u daar gaat eten en zitten weinig voeding stoffen in, waardoor iedereen na een uur de kast wil leeg plunderen?

Ik heb je nog nooit gehoord over al die suikers die worden toegevoegd in het eten en dat is pas een eetlust vergroter, de snelle kick van energie.

Dennis, ga het eens 7 dagen proberen om zonder koolhydraten te gaan eten en dan ook echt proberen, wedden dat je op dag twee zit te shaken op de bank?
Lees alles eens goed na,

• suiker
• glucose (= dextrose = druivensuiker)
• fructose (= vruchtensuiker)
• galactose
• saccharose (riet- of bietsuiker)
• lactose (= melksuiker) zit in alle zuivelproducten
• maltose (= moutsuiker)
• maltodextrine

Bij mij kunnen ze een stikker plakken op een banaan, pas op, dit is een banaan, deze kan dodelijk zijn voor u! Niemand hoeft te onderzoeken dat het voor een ander gewoon een banaan is, ik ben er heftig allergische voor.

Ik pleit wel voor eerlijke voeding, maar ja, waar vind je dat nog?

mindchaoz
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2008 16:13

Re: E621

Ongelezen bericht door mindchaoz »

Robjee schreef:Dus omdat jij (maar ook anderen) een vermoeden hebt dat MSG tientallen klachten kan veroorzaken zou dit voor het Voedingscentrum aanleiding moeten zijn om er een campagne tegen te starten?
In hoeverre is dat "eerlijk over eten"?
Het voedingscentrum kan op z'n minst waarschuwen voor de bijwerkingen die kunnen optreden bij dit specifieke E-nummer.


Robjee schreef:Op basis van een vermoeden moet de eerste stap bij gewichtsreductie zijn om MSG uit de voeding te verbannen? Het zou het enige 'dieet' zijn dat werkt.
Er is op dit moment geen enkel dieet dat werkt. Als dat zou bestaan, dan zou de rest allemaal vergeten zijn.
Ik denk dat een combinatie van bewegen/sporten, bewust eet- en drinkgedrag en géén E621 succesvoller is, dan menig Sonja Bakker. Omdat je daarmee de kern aanpakt en niet de gevolgen probeert teniet te doen.

Robjee schreef:Je doet stellige uitspraken over MSG (E621 veroorzaakt een hoop ellende) die niet passen wanneer het gebaseerd is op een vermoeden.
Ook met de opzet van de poll presenteer je het als een feit in plaats van een vermoeden.
Dat klopt. De keren dat ik ernaast zat met mijn vermoedens is in totaal NUL. Ik gun het jou en vele anderen oprecht dat ik er deze keer naast zit.


Robjee schreef:Wellicht moet je eens inventariseren en je verdiepen in waar die verhalen die je leest op gebaseerd zijn. Zijn er bronvermeldingen aanwezig, wordt er een causaal verband mee aangetoond of alleen een correlatie, is het verhaal objectief of subjectief, zijn er confounders aanwezig, of zijn het alleen testimonials?
Afbeelding

Je mag natuurlijk best jouw mening naar voren brengen. Maar presenteer het niet als een feit en bangmakerij als je het niet kunt onderbouwen.
Ik vreet mijn schoenen op als blijkt dat ik ongelijk heb. Laat ik het daarbij houden.
Fijn weekend alvast trouwens.
Afbeelding

mindchaoz
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2008 16:13

Re: E621

Ongelezen bericht door mindchaoz »

kaarsje69 schreef:....en ve-tsin is gewoon een smaakversterker, niets meer en niets minder.....
Weet je dat zéker, of hoop je dat? :wink:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: E621

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik weet het zeker Dennis!

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: E621

Ongelezen bericht door Robjee »

mindchaoz schreef:Er is op dit moment geen enkel dieet dat werkt. Als dat zou bestaan, dan zou de rest allemaal vergeten zijn.
Ik denk dat een combinatie van bewegen/sporten, bewust eet- en drinkgedrag en géén E621 succesvoller is, dan menig Sonja Bakker. Omdat je daarmee de kern aanpakt en niet de gevolgen probeert teniet te doen.
Iedereen weet wel wat gezond eten is, maar weinig mensen houden zich daaraan. Veel diëten werken wel op de korte termijn, maar falen op de lange termijn. Dit komt omdat een ander voedingspatroon vraagt om gedragsverandering en dit is zeker niet eenvoudig. Om die reden blijven er nieuwe diëten komen. Men wil gemakkelijk afvallen, maar dat is het nu eenmaal niet.

Er zijn overigens zeker wel diëten die effectief zijn, mits ze opgevolgd worden. Denk aan de voedingsadviezen die gegeven worden aan mensen met diabetes of nierziekten.
Maar je doelt waarschijnlijk op een dieet bij overgewicht. Omdat dit structurele veranderingen in eet- en leefpatroon vraagt spreek ik liever niet van een dieet, maar van een veranderde voedingswijze.
En dat de eerste stap hierbij het elimineren van MSG zou moeten zijn lijkt mij niet juist.

mindchaoz
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2008 16:13

Re: E621

Ongelezen bericht door mindchaoz »

Zoals beloofd nog de reactie:
Bedankt voor uw opmerking.

E621 Mononatrium-glutamaat is een natuuridentieke smaakversterker. Deze smaakversterker kan synthetisch of met fermentatie wordt gemaakt, maar kan ook afkomstig zijn uit natuurlijke bestanddelen. Glutamaat komt van nature voor in alle producten waar ook eiwit in zit. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijk of synthetisch glutamaat. Het is een bestanddeel van ve-tsin (Chinees kruid). Ve-tsin werd ervan verdacht overgevoeligheidsreacties te veroorzaken, maar inmiddels is duidelijk dat dat onjuist is.

Zijn er nog vragen naar aanleiding van dit antwoord? Neem dan contact op met de informatielijn van het Voedingscentrum (op werkdagen van 9 tot 17 uur via telefoon (070) 306 88 88, menukeuze 2). Of kijk op www.voedingscentrum.nl. Deze website wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws.
(...)

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: E621

Ongelezen bericht door mihoen »

toch even reageren op dit oudere topic.

ve-tjin zorgt bij mijn vrouw voor een onmiddelijke hoofdpijn. als ze E621 als smaakversterker zo veel mogelijk vermijd, is de kans op hoofdpijn kleiner.

we hebben een aantal mixtesten uitgevoerd, en het blijkt dat E621 vermijden, hoofdpijn voorkomt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: E621

Ongelezen bericht door kweenie »

Handig als je precies kunt nagaan waar het aan ligt, dan kun je dat gericht voorkomen.

En even verder gaan op dit onderwerp, ik ken ook mensen die last krijgen van koffie. Of van sulfiet in wijn. Of van alcohol. Of van verse ananas. Ook handig als je dat weet en het gebruik ervan dus voor jezelf kunt voorkomen. Maar om dan meteen die stoffen te gaan verbieden of een waarschuwing van het voedingscentrum te wensen, dat gaat mij wel weer wat te ver... Zolang het op de verpakking staat als zulke stoffen er in zitten, natuurlijk.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: E621

Ongelezen bericht door mihoen »

als je alles moet gaan verbieden waar mensen last van hebben, kunnen we alles wel verbieden. dat chinezen in het eten voor de klant veel ve-tjin mikken dat is al jaren bekend. en zouden ze het zelf eten? ik denk het niet....

Gesloten