LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Radar »

Een miljoen huishoudens ontvangen huurtoeslag, uitbetaald door de Belastingdienst. Door nieuw beleid van de regering gaan deze gezinnen de komende jaren alleen maar minder ontvangen, terwijl de huurprijzen blijven stijgen.

Maandag 29 november in Radar, 20.30 uur op Nederland 1

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Geachte redactie,

Niet alleen gezinnen worden hier door getroffen maar ook ( waarschijnlijk vooral) alleenstaanden. Gaarne ook aandacht voor deze groep.

nelly_nel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:33

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door nelly_nel »

Ik ben alleenstand en heb een ww uitkering .Als mijn vasten lasten betaald zijn hou ik 5euro40 in de maand over om van te leven.Dat houdt in dat ik straks mijn zorgpremie moet opzeggen en mijn verzekeringen.Ik weet nu echt niet meer hoe ik verder moet.En aangezien mijn leeftijd liggen de banen ook niet voor het oprapen.De regering kan beter stroppen uit gaan delen.

witte angora
Berichten: 31953
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

TROS Radar schreef:Een miljoen huishoudens ontvangen huurtoeslag, uitbetaald door de Belastingdienst. Door nieuw beleid van de regering gaan deze gezinnen de komende jaren alleen maar minder ontvangen, terwijl de huurprijzen blijven stijgen.

Maandag 29 november in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
Ok, dit is dus reclame voor een uitzending die al geweest is?

robheus
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:58

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door robheus »

Dit rechtse kabinet is er alleen maar op uit om de sociale huursector te ondermijnen en onderuit te halen, en de huizenmarkt zeepbel met veel kunst en vliegwerk in stand te houden, en dus om de HRA (de villa subsidie) in stand te houden.

Zelfs de kamercommissie die gaat over sociale huisvesting bestaat niet meer, dit valt nu allemaal onder Binnenlandse Zaken.

Uit een artikel in de Volkskrant van 18 nov. jl. kan worden afgeleid dat de corporatie sector in zwaar weer is terechtgekomen, er wordt zelfs verwacht dat veel corporaties binnen een paar jaar failliet kunnen gaan.

Deels komt dat ook door eigen fouten (verkeerd beleid, zoals allerlei projecten buiten de sociale huisvesting, waar veel verlies mee wordt geleden, zoals dure koopwoningen die niet te verkopen bleken).

Huurders, let op Uw zaak, wij hebben van dit kabinet niets te verwachten.
Mensen worden afgewenteld op de koopmarkt zodra ze meer verdienen dan ca. 33.000 bruto, terwijl de koopprijzen zo hoog zijn dat die niet te betalen zijn.

Een aantal corporaties (zie aedes.nl) hebben echter besloten om deze richtlijn niet uit te voeren en toch woningen te verhuren aan deze groepen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

nelly_nel schreef:Ik ben alleenstand en heb een ww uitkering .Als mijn vasten lasten betaald zijn hou ik 5euro40 in de maand over om van te leven.Dat houdt in dat ik straks mijn zorgpremie moet opzeggen en mijn verzekeringen.Ik weet nu echt niet meer hoe ik verder moet.En aangezien mijn leeftijd liggen de banen ook niet voor het oprapen.De regering kan beter stroppen uit gaan delen.
Ziektekostenverzekering kun je niet opzeggen die is verplicht.
Hoe kan het dat je niks overhoudt?

lezwa
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2010 23:46

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door lezwa »

Eenmaal huurtoeslag toegekend blijft men dat ontvangen, veranderingen in de persoonlijke situatie moeten worden doorgegeven aan de belastingdienst. Dat wordt meestal niet of niet tijdig gedaan. Het gevolg is dat velen ten onrechte toeslag ontvangen tot de belastingdienst er achter komt, dit kan dus jarenlang aanduren. Waarom niet zoals vroeger ieder jaar opnieuw de aanvraag beoordelen.
Ik ken mensen die zo 2500,- euro per jaar ontvangen; zoveel heb ik nooit van de belasting gehad betreffende hypotheekaftrek.
Deze regeling vraagt om een strengere aanpak en meer controle zodat de toeslag bij de mensen komt die er recht op hebben. Wat men ook niet vertelt in de reacties dat men dikwijls ook kwijtschelding of vermindering krijgt op b.v. gemeentelijke belasting etc. Er zijn mensen die op het nippertje overal buiten vallen en uiteindelijk per saldo minder te verteren hebben maar daar hebben we het nooit over.

nelly_nel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:33

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door nelly_nel »

Van een ww uitkering van 760 euro in de maand kan hou ik niets van over het enige luxse dat ik heb is internet.Dat kan ik niet opzeggen van wege het sollisiteren

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

nelly_nel schreef:Van een ww uitkering van 760 euro in de maand kan hou ik niets van over het enige luxse dat ik heb is internet.Dat kan ik niet opzeggen van wege het sollisiteren
Kom je niet in aanmerking voor (bijzondere) bijstand of een ander 'vangnet'?
In Nederland hoeft m.i. niemand dood te gaan van de honger. :wink:

internetbk
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2008 15:41

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door internetbk »

Geachte redactie.

De problemen met terugbetalen van huurtoeslag zijn mede veroorzaakt doordat vanaf 2009 bijna alle ziektekosten niet meer mochten worden afgetrokken.
Die aftrekposten resulteerden in een lager belastbaar inkomen dat tevens normloon was voor de vaststelling van de hoogte van de huurtoeslag (en van de zorgtoeslag).Door het vervallen van de aftrekposten steeg het normloon.Het kwam erop neer dat men "meer" inkomen had maar minder geld terugkreeg.
Heel veel mensen vergaten hun verhoogde normloon aan de belastingdienst door te geven resp.men wist dat niet.En zo ontstonden dus de vaak hoge navorderingen op huur- en zorgtoeslagen.
Driedubbel gepakt noem ik dat.

Vr gr.Ben Ket

ssecnirp
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:36

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door ssecnirp »

Kom je niet in aanmerking voor (bijzondere) bijstand of een ander 'vangnet'?
In Nederland hoeft m.i. niemand dood te gaan van de honger.
http://www.st-ab.nl/abwnorm29.htm
De bijstandsnorm voor een alleenstaande is maximaal (als je er een gemeentelijke toeslag bij krijgt) 863,86 euro. Zonder die toeslag is het excl. vakantietoeslag 617,04 euro p.m. Mocht nelly_Nel dus het maximale aangevuld kunnen krijgen dan heeft zij 103,86 p.m. over. Ik weet niet of iemand van u rond kan komen met 25 euro per week?
Dit valt buiten het topic maar ik wilde het toch even vermelden want er zijn namelijk WEL mensen die naar een voedselbank moeten om niet om te komen van de honger in Nederland.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dit zijn wel de feiten mensen, ik kom ze dagelijks tegen!

Angela1207
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2010 17:18

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Angela1207 »

Ik ben ook alleenstaand en dus ook tegen het probleem aangelopen dat ik over 2009 dus huurtoeslag moet terug betalen. Die komt inderdaad onder meer daardoor een hoop ziektekosten nier meer aftrekbaar waren, waardoor je toetsingsinkomen dus hoger uitgekomen.
Ik moet echt veel terugbetalen, en ik los per maand maar af, want het gaat anders niet als je een bijstandsuitkering heb. Anders houd ik amper iets over.
Ik vind het belachelijk dat de overheid dan nog meer gaat bezuinigen op de huurtoeslag. De mensen met de lage inkomens worden sowiezo al hard getroffen door de stijging van de ziekenfondspremie.
En inderdaad er zijn in Nederland voedselbanken omdat mensen zijn die geen geld hebben om uberhaupt eten te komen. Dat is toch eigenlijk belachelijk, want iedereen in NEderland zou het gewoon goed moeten hebben.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door bachanaal »

volgend jaar wordt ik 65 en dan krijg ik meer huurtoeslag volgens de proefberekening, dan ik nu heb. ook houd ik recht op bijzondere bijstand en ouderentoelage wegens klein pensioen ( blijf onder de minimum norm)( eens in de drie jaar krijg je hier 500 euro kado als oudere)

lezwa
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2010 23:46

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door lezwa »

internetbk schreef:Geachte redactie.

De problemen met terugbetalen van huurtoeslag zijn mede veroorzaakt doordat vanaf 2009 bijna alle ziektekosten niet meer mochten worden afgetrokken.
Die aftrekposten resulteerden in een lager belastbaar inkomen dat tevens normloon was voor de vaststelling van de hoogte van de huurtoeslag (en van de zorgtoeslag).Door het vervallen van de aftrekposten steeg het normloon.Het kwam erop neer dat men "meer" inkomen had maar minder geld terugkreeg.
Heel veel mensen vergaten hun verhoogde normloon aan de belastingdienst door te geven resp.men wist dat niet.En zo ontstonden dus de vaak hoge navorderingen op huur- en zorgtoeslagen.
Driedubbel gepakt noem ik dat.

Vr gr.Ben Ket
Er zijn ook mensen die plots 500 euro krijgen vanwege ziektekosten terwijl ze alle ziektekosten al vergoed kregen, dus voor hun een meevaller van 500 euro.
Zij hebben zelfs nooit belasting teruggehad omdat ze simpelweg nooit aangifte hebben moeten doen en nu dus wel tegemoetkoming krijgen voor kosten die niet gemaakt zijn.
Gr. Lezwa

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Shine »

Het hele systeem van toeslagen is sinds dat het naar de belastingdienst en/of CAK is overgeheveld een drama.
Mensen worden foutief aangelagen, krijgen wel/geen vergoeding. Worden te laag/hoog ingeschat/aangelagen en ga zo maar door.
Dit alles heeft gevolgen voor de burger, die de fouten en/of stroperige afhandeling van zaken door dit soort instellingen weer mag opvangen. Waarmee vergeten wordt dat de burger hierdoor in nog grotere problemen komt.

Jaja, hoe was de leus ook alweer? We maken het er makkelijker op. We maken het er overzichterlijker op, we centraliseren lekker alles want dat kost minder.
De realiteit is droef genoeg totaal anders. En de politiek? Die belooft keer op keer verbetering. Kamervragen ten spijt, het is en blijft een drama. Met als eindresultaat dat de burger mag bloeden voor de slechte en daardoor kostenvretende 'uitvoer in werkzaamheden'.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door rollertje »

internetbk schreef:Geachte redactie.

De problemen met terugbetalen van huurtoeslag zijn mede veroorzaakt doordat vanaf 2009 bijna alle ziektekosten niet meer mochten worden afgetrokken.
Die aftrekposten resulteerden in een lager belastbaar inkomen dat tevens normloon was voor de vaststelling van de hoogte van de huurtoeslag (en van de zorgtoeslag).Door het vervallen van de aftrekposten steeg het normloon.Het kwam erop neer dat men "meer" inkomen had maar minder geld terugkreeg.
Heel veel mensen vergaten hun verhoogde normloon aan de belastingdienst door te geven resp.men wist dat niet.En zo ontstonden dus de vaak hoge navorderingen op huur- en zorgtoeslagen.
Driedubbel gepakt noem ik dat.

Vr gr.Ben Ket
Het wegvallen van de aftrek ziektekosten heeft inderdaad gezorgd voor een hoger belastbaar inkomen. Dit treft echter de mensen die deze aftrek ook claimden via hun aangifte. Deze mensen zijn veelvuldig via brieven en reclame gewaarschuwd dat hun belastbaar inkomen waarschijnlijk zou wijzigen. Voor een deel van deze groep is uiteindelijk door de belastingdienst zelf het inkomen aangepast na meerdere keren geen reactie te hebben ontvangen. Het is erg sneu dat een groep hier niet tijdig op gereageerd heeft, maar in dit geval heeft de belastingdienst toch echt wel zijn best gedaan om de gevolgen te beperken voor de klant.

siepie11
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2010 12:53

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door siepie11 »

iedereen moet volgend jaar inleveren

wat ik me ook af vraag is,
hoeveel mensen moeten een deel van de huurtoeslag over 2009 terug betalen omdat de belastingdienst je inkomen te laag heeft ingeschat, want je hoeft niets te doen als je huurtoeslag ontvangt, dit wordt automatisch geregeld door de belastindienst


ik moet namelijk 593 euro terug betalen omdat mijn uitkering te laag werd ingeschat

Kreeg mijn voorlopige voorschot voor 2011 binnen, en je raad het al....ineens 1000 euro minder als inkomen, ook de huurprijs was ineens lager dan afgelopen jaar, terwijl ze de juiste huur wel weten?
rara , wie heeft er nog meer met dit soort zaken te maken, ik hoor het graag

gr.siepie

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dan moeten ze wel eerst meer uitbetalen voordat ik iets heb om in te leveren! :-(

nelly_nel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:33

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door nelly_nel »

Ik kom helaas niet in aanmerking voor bijzondere toeslagen,zit net boven de norm.

Gesloten