LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegproblemen met fitness first

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door Maniakje »

Dag mensen,

Ik heb eerder een topic geopend, maar daar kreeg ik geen reacties op dus ik doe nog een poging aangezien ik inmiddels in strijd ben met Fitness First.

Het verhaal is als volgt:

In april ben ik een lidmaatschap aangegaan bij fitness first. Ik ben een studentenlidmaadschap aangegaan. De medewerker die mijn intake deed heeft mij gevraagd de algemene voorwaarden te lezen die op de achterzijde staan van het inschrijfformulier.

Ik heb toen het volgende gelezen over het opzegtermijn, ik citeer:

"Het halfjaarlidmaatschap wordt altijd aangegaan voor de minimumduur van 6 kalendermaanden, en zal daarna overgaan in onbepaalde tijd. Een lidmaatschap met de omschrijving student zal hieronder vallen"

Dus volgens de voorwaarden op de achterzijde kan ik dus na een half jaar opzeggen. Ik heb dit ook meerdere malen gevraagd aan de werknemer van fitness first en hij bevestigde dit en heeft mij dus voorgelogen tijdens de intake. Maar wat blijkt nu, ze hebben met de pen lopen kloten op de voorzijde van het inschrijfformulier zonder dit met mij te overleggen.

Bij de keuzevakjes voor de abbonementsvorm hebben ze achter het keuze vakje geniepig en slordig de afkorting 12 mnd geschreven met de pen. (haast niet op te merken).

voorbeeldje hoe het eruit ziet.

[ ] Flex Lidmaatschap
[X] Studentenlidmaatschap (en dan erachter met de pen --> 12 mnd
[ ] Young & Fit

Ze hebben dus zonder toestemming in een niet bestemde plek zitten sjoemelen met de lidmaatschapsduur. Er staat dus 12 mnd achter het vakje voor studenten en dit is met de pen er achter gezet. Ik ben hier mondeling nooit akkoord mee gegaan en de algemene voorwaarden op de achterzijde spreken dit dus ook tegen.

Ik heb wel getekend maar onderaan het formulier bij mijn handtekening staat dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden die op de achterzijde staat (dus waar staat dat ik na een half jaar mag opzeggen). De werknemer vroeg mij destijds nog of ik akkoord ging met de voorwaarden op de achterzijde en daar heb ik dus voor getekend.

Ze beginnen nu te dreigen met incassobureau's, heb al vele telfoontjes en brieven geschreven maar ze blijven afschrijven.

Kan iemand mij vertellen wat ik hier mee aan moet? Ik zou graag wat reacties krijgen want bij mijn vorige topic reageerde niemand.

mvg,

Maniakje

Anti-F4F
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2010 12:53

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door Anti-F4F »

De Alg. Voorw. op de achterzeide gelden. Gekloot met pen, zoals je dat beschrijft, geldt niet. Via de ombudsman of rechtswinkel of een advocaat, je staat dan 99,9% zeker in je recht, dus maak je niet druk om advocaat en rechtsbank kosten. Heb je een rechtsbijstandverzekering dan hoef je je al helemaal niet druk te maken.
Begin dus met de ombudsman/rechtswinkel en neem hun advies ter harte.

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door Maniakje »

oke bedankt voor je advies en antwoord. Ga ik doen.

bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door berndv »

Ik weet niet waar het juridisch te vinden is, maar onlangs een topic over beltegoed hier op dit forum werd de term genoemd: geschreven tekst gaat boven gedrukte tekst. En als jij getekend hebt op een formulier waar met pen een aanvullende voorwaarde(lees: langere termijn) geschreven is, en dit formulier is getekend, dan is dit bindend, ongeacht wat de algemene voorwaarden beschrijven.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

ze blijven afschrijven?
laat je het toch bij de bank blokkeren of terug laten storten!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door berndv »

ineke, dat is het verstandigste wat je bij een geschil altijd kan doen. Gewoon blokkeren die hap. Als je dan in je ongelijk gesteld wordt hoef je alleen nog maar de extra wettelijke rente plus incassokosten te betalen. En natuurlijk de verschuldigde termijnen.

En owh ja, heb je het ook opgezegd? Ik kan dat namelijk in je verhaal niet terug vinden. Dat ze nu dreigen met incasso is dan heel logisch als je niets hebt opgezegd. Met inachtneming van de geldende opzegtermijn, die ook ergens op dat papier staat.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maniakje schreef:"Het halfjaarlidmaatschap wordt altijd aangegaan voor de minimumduur van 6 kalendermaanden, en zal daarna overgaan in onbepaalde tijd. Een lidmaatschap met de omschrijving student zal hieronder vallen"

Dus volgens de voorwaarden op de achterzijde kan ik dus na een half jaar opzeggen. Ik heb dit ook meerdere malen gevraagd aan de werknemer van fitness first en hij bevestigde dit en heeft mij dus voorgelogen tijdens de intake. Maar wat blijkt nu, ze hebben met de pen lopen kloten op de voorzijde van het inschrijfformulier zonder dit met mij te overleggen.

Bij de keuzevakjes voor de abbonementsvorm hebben ze achter het keuze vakje geniepig en slordig de afkorting 12 mnd geschreven met de pen. (haast niet op te merken).
Je kunt altijd aangeven dat toen jij het contract tekende dit er nog niet opstond. Het gevolg zal dan zijn dat je contract stilzwijgend is omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Opzeggen, de opzeg termijn in acht nemen en daarna niet meer betalen. Als je dat niet hebt betaald wel buitenrechtelijke kosten (o.a. incassokosten) betalen maar letten op het maximum.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door Maniakje »

berndv schreef:Ik weet niet waar het juridisch te vinden is, maar onlangs een topic over beltegoed hier op dit forum werd de term genoemd: geschreven tekst gaat boven gedrukte tekst. En als jij getekend hebt op een formulier waar met pen een aanvullende voorwaarde(lees: langere termijn) geschreven is, en dit formulier is getekend, dan is dit bindend, ongeacht wat de algemene voorwaarden beschrijven.
Anti-F4F schreef:De Alg. Voorw. op de achterzeide gelden. Gekloot met pen, zoals je dat beschrijft, geldt niet. Via de ombudsman of rechtswinkel of een advocaat, je staat dan 99,9% zeker in je recht, dus maak je niet druk om advocaat en rechtsbank kosten. Heb je een rechtsbijstandverzekering dan hoef je je al helemaal niet druk te maken.
Begin dus met de ombudsman/rechtswinkel en neem hun advies ter harte.


Kan iemand bevestigen welke van de twee comments nou kloppen? gaan de algemene voorwaarden nou boven geschreven tekst of gaat geschreven boven gedrukte tekst.Ik sta namelijk op het punt gedagvaard te worden door het incassobureau.

Het inschrijfformulier bestaat uit een doordrukvel dus is de aantekening "12 mnd" er tijdens het inschrijven opgezet, ik kan dan niet gaan zeggen dat het er achteraf op gezet is aangezien het een doordrukvel is.

Belangrijk om even te zeggen is dat echter geen handtekening gezet heb bij deze aantekening/wijziging, maar alleen getekend voor het afschrijven van het lidmaatschapsgeld en ik heb getekend in een vak waarbij staat dat ik met het tekenen akkoord ga met de voorwaarden die op de achterzijde staan. Op de achterzijde staat dus dat ik mag opzeggen na halfjaar, hetgeen wat ik ook gedaan heb na 6 maanden.

Zou iemand kunnen vertellen hoe het nou zit?

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegproblemen met fitness first

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maniakje,

In jouw geval lijkt me dat je vast zit aan een termijn van 12 maanden. De tekst in de algemene voorwaarden heeft in deze context de betekenis dat je geen opzeggingsbrief mag sturen in de eerste zes maanden, maar dat houd geen stand. Je hebt nu opgezegd en moet de overeenkomst uit zitten. Zorg wel dat je bewijs hebt van je opzegging, want anders is deze straks verlengt met nog eens 12 maanden.

Om te bepalen of je ook de incassokosten verschuldigd bent moet gekeken worden naar a) of je in verzuim bent en b) het incassobureau wel echt werk heeft verzet. Wat het eerste betreft: je bent in verzuim omdat uit je gedragingen duidelijk wordt dat je niet wilde betalen. Het tweede kan ik niet inschatten.

Gesloten