LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Kan radar iets aan het volgende probleem doen?
Een probleem dat zeer vaak voorkomt en op allerlei consumentenwebsites wordt genoemd (consumentenbond, kassa, maar ook elders op dit radar -forum), maar niet lijkt op te lossen zonder collectieve actie. Ik ben nog redelijk eraf gekomen met € 30, maar andere mensen zijn voor honderden euro's het schip ingegaan.
Iemand andere ideeën voor collectieve actie?
Op zondag 28 november 2010 heb ik een smart phone aangeschaft. Mijn Simkaart van mijn oude SIM-only abonnement heb ik in mijn nieuwe smartphone gestopt. Daarna kreeg ik een smsje van Hi met de medeling dat ik zodadelijk per sms instellingen voor mijn mobiel internet zou ontvangen en zou moeten opslaan. Vervolgens kreeg ik van de Serviceprovider instellingen voor KPN-streaming, KPN MMS, en mobiel internet en als consument die niet van techniek weet heb ik die geïnstalleerd. De daarop komende dagen heb ik data op mijn telefoon ontvangen in de veronderstelling dat het lokale Wifi netwerken waren van mijn woning en werk.
Op dinsdag 30 november 2010 kreeg ik argwaan en toen bleek dat ik voor ongeveer 30 euro, 11 MB had verstookt. Dit terwijl in geen enkele van de applicaties die HI mij per sms had toegestuurd een bedrag was genoemd dat ik zou moeten betalen. Hi had met de instellingen van "mobiel internet" per sms stiekem een Hi Soms Online abonnement op mijn telefoon gezet. Dit terwijl ik nog nauwelijks wist hoe mijn telefoon werkte. Erg verwerpelijk omdat consumenten zomaar een product in de maag krijgen gesplitst krijgen zonder dat zij een prijs te horen hebben gekregen en ook niet weten dat ze het hebben.
Een probleem dat zeer vaak voorkomt en op allerlei consumentenwebsites wordt genoemd (consumentenbond, kassa, maar ook elders op dit radar -forum), maar niet lijkt op te lossen zonder collectieve actie. Ik ben nog redelijk eraf gekomen met € 30, maar andere mensen zijn voor honderden euro's het schip ingegaan.
Iemand andere ideeën voor collectieve actie?
Op zondag 28 november 2010 heb ik een smart phone aangeschaft. Mijn Simkaart van mijn oude SIM-only abonnement heb ik in mijn nieuwe smartphone gestopt. Daarna kreeg ik een smsje van Hi met de medeling dat ik zodadelijk per sms instellingen voor mijn mobiel internet zou ontvangen en zou moeten opslaan. Vervolgens kreeg ik van de Serviceprovider instellingen voor KPN-streaming, KPN MMS, en mobiel internet en als consument die niet van techniek weet heb ik die geïnstalleerd. De daarop komende dagen heb ik data op mijn telefoon ontvangen in de veronderstelling dat het lokale Wifi netwerken waren van mijn woning en werk.
Op dinsdag 30 november 2010 kreeg ik argwaan en toen bleek dat ik voor ongeveer 30 euro, 11 MB had verstookt. Dit terwijl in geen enkele van de applicaties die HI mij per sms had toegestuurd een bedrag was genoemd dat ik zou moeten betalen. Hi had met de instellingen van "mobiel internet" per sms stiekem een Hi Soms Online abonnement op mijn telefoon gezet. Dit terwijl ik nog nauwelijks wist hoe mijn telefoon werkte. Erg verwerpelijk omdat consumenten zomaar een product in de maag krijgen gesplitst krijgen zonder dat zij een prijs te horen hebben gekregen en ook niet weten dat ze het hebben.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Bijna elke telefoon kan tegenwoordig een internetverbinding maken.
Elke provider stuurt de eerste keer per sms de instellingen door.
Deze hoef je niet te activeren.
Als je inderdaad geen internetbundel hebt dan is internetten duur.
Maar dit had je van te voren kunnen weten.
Is een beetje hetzelfde als ferrari de schuld geven dat hun auto's 300 km per uur kunnen en je na 1 dag je rijbewijs kwijt bent.
Elke provider stuurt de eerste keer per sms de instellingen door.
Deze hoef je niet te activeren.
Als je inderdaad geen internetbundel hebt dan is internetten duur.
Maar dit had je van te voren kunnen weten.
Is een beetje hetzelfde als ferrari de schuld geven dat hun auto's 300 km per uur kunnen en je na 1 dag je rijbewijs kwijt bent.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Iedere consument zal graag de instellingen willen installeren om te internetten. Maar wat nu gebeurd is dat tegelijkertijd bij consumenten een abonnement met prijskaartje wordt geïnstalleerd terwijl ze niet op de hoogte zijn gebracht van het prijskaartje. Er wordt namelijk geen prijs genoemd als de instellingen per sms worden doorgestuurd. Ook wordt er geen keuze voor verschillende abonnementsvormen voorgelegd.Roytheslayer schreef:Bijna elke telefoon kan tegenwoordig een internetverbinding maken.
Elke provider stuurt de eerste keer per sms de instellingen door.
Deze hoef je niet te activeren. Als je inderdaad geen internetbundel hebt dan is internetten duur.
Maar dit had je van te voren kunnen weten.
Je vergelijking met een ferrari gaat mank omdat mensen geen idee hebben gehad van de snelheidsbeperking (geen genoemde kosten) en omdat mensen weinig ervaring hebben hoe een ferrari werkt (hoe de telefoon werkt)Roytheslayer schreef: Is een beetje hetzelfde als ferrari de schuld geven dat hun auto's 300 km per uur kunnen en je na 1 dag je rijbewijs kwijt bent.
Problematisch is dat èn zonder een prijs te noemen internet op de telefoon wordt gezet èn de telefoon bij activeren automatisch contact maakt met 3G. Veel mensen hebben de kennis niet dat ze weten dat ze dat kunnen uitzetten. Bij de eerste weken hun telefoon uitproberen denken ze dan dat ze telkens op hun locale wifi-netwerk zetten terwijl in werkelijkheid de tikker doorloopt tot bedragen van € 1500.
De gehele kwestie heeft mij erg wantrouwig gemaakt naar Hi. Geen goede reclame voor hun als ze meelezen omdat ik dit voorval ook communiceer naar me vrienden toe en wellicht zijn ze als de dood dat deze zaken opgepikt worden behandeld door consumenten-media.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Ligt niet aan Hi, alle providers doen dit.
En er word geen abonnement geinstalleerd.
En er word geen abonnement geinstalleerd.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Werk jij soms voor Hi?
Ik begrijp dat je meent dat er geen abonnement wordt geïnstalleerd, omdat je betaalt per MB. Het zal ook goed kunnen dat dit bij alle telecomproviders gebeurd.
Wat er wel wordt geïnstalleerd een applicatie waarmee de telefoon automatisch verbinding maakt met 3G (de consumenten weten dit niet) en niet wordt gecommuniceerd dat dit automatisch samengaat met kosten.
Ik begrijp dat je meent dat er geen abonnement wordt geïnstalleerd, omdat je betaalt per MB. Het zal ook goed kunnen dat dit bij alle telecomproviders gebeurd.
Wat er wel wordt geïnstalleerd een applicatie waarmee de telefoon automatisch verbinding maakt met 3G (de consumenten weten dit niet) en niet wordt gecommuniceerd dat dit automatisch samengaat met kosten.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Met android wordt ook direct via je je google account het internet opgegaan.
Je kunt bij instellingen > netwerken > mobiele netwerken;
Data uitschakelen.
Je kunt bij instellingen > netwerken > mobiele netwerken;
Data uitschakelen.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Alleen weten dat consumenten niet zonder veel technologische kennis (dat is het probleem) omdat ze denken dat ze op lokaal wifi zitten. En aanbieders van mobiel internet waarschuwen niet meteen voor de kosten als je hun applicatie installeert. "Hi helpt je met het installeren van mobiel internet" is redelijk vals als het meteen geld kost en dat niet vermeld wordt.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Waarom werkt iedereen die mensen ongelijk geeft gelijk voor dat bedrijf?Teun1983 schreef:Alleen weten dat consumenten niet zonder veel technologische kennis (dat is het probleem) omdat ze denken dat ze op lokaal wifi zitten. En aanbieders van mobiel internet waarschuwen niet meteen voor de kosten als je hun applicatie installeert. "Hi helpt je met het installeren van mobiel internet" is redelijk vals als het meteen geld kost en dat niet vermeld wordt.
Tevens worden er geen applicaties geinstalleerd, er worden alleen instellingen doorgegeven die het mogelijk maken om te internetten met een toestel.
Het besturingssysteem is de boosdoener, die maakt vaak zelf verbinding om updates binnen te halen, daar kan hi ook niks aan doen. Hi stuurt iedereen de instellingen door, ongeacht welk toestel. Sommige toestellen maken dan verbinding om updates binnen te halen. Het is duidelijk welke toestellen dat zijn, een consument heeft ook een onderzoeksplicht.
Waarom denk je verbinding te maken via wifi? Heb je in het toestel ingesteld alleen verbinding te maken via wifi, zo ja, dan heb je recht van spreken. Doe je dat niet dan is het een niet gestaafde aanname.
Ps. voordat je het denkt, ik werk niet voor hi!
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Ik zeg maar niets. Anders werk ik ook voor Hi.of KPN, of weet ik veel welk bedrijf..
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Ja ik ben een druk man,
Werk vandaag al voor telfort en hi,
Laatst al voor tele 2 , dynafix en vodafone.
Ben wel benieuwd wanneer ze mijn salaris uit gaan betalen, daar heb ik nog steeds niks van gezien
Werk vandaag al voor telfort en hi,
Laatst al voor tele 2 , dynafix en vodafone.
Ben wel benieuwd wanneer ze mijn salaris uit gaan betalen, daar heb ik nog steeds niks van gezien
-
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
En zoals altijd krijgt een verkeerd geïnformeerde klant zelf de schuld.Roytheslayer schreef: Maar dit had je van te voren kunnen weten.
Is een beetje hetzelfde als ferrari de schuld geven dat hun auto's 300 km per uur kunnen en je na 1 dag je rijbewijs kwijt bent.
Als je in een Ferrari stapt en het gaspedaal helemaal intrapt doe je dit zelf, je hebt een km telleer voor je neus, dus je weet wat er gebeurt.
Bij die smartphones weet je dat niet, die doen alles vanzelf op de achtergrond, aangezien het zo vaak misgaat ontbreekt dus duidelijk een goede voorlichting of waarschuwing bij het installeren van de ongevraagd ontvangen instellingen.
"Dit had je van te voren kunnen weten" is een dooddoener.
Vind je het gek dat jij en Mich24 zo vaak te horen krijgen dat je wel voor de provider zult werken?
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Ach kom nou toch,
ook bij een mobiele telefoon kun je zien of er verbinding is met internet.
Die icoontjes op je scherm staan er niet voor niks.
Er word ook wel van mensen verwacht dat ze een beetje zelf onderzoek doen.
Zit ook nog een handleiding bij een toestel, staat alles ook in.
En iemand die nu nog niet weet dat zonder een internetbundel op je mobiel internetten een hoop geld kost, heeft de laatste tijd in een grot geleefd.
Dit is in alle denkbare media al zo vaak voorbij gekomen.
ook bij een mobiele telefoon kun je zien of er verbinding is met internet.
Die icoontjes op je scherm staan er niet voor niks.
Er word ook wel van mensen verwacht dat ze een beetje zelf onderzoek doen.
Zit ook nog een handleiding bij een toestel, staat alles ook in.
En iemand die nu nog niet weet dat zonder een internetbundel op je mobiel internetten een hoop geld kost, heeft de laatste tijd in een grot geleefd.
Dit is in alle denkbare media al zo vaak voorbij gekomen.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
En door wie is de klant niet goed voorgelicht?
Hij heeft het over een simonly abonnement wat al liep.
Moet Hi dan de klant gaan bellen als ze zien dat hij zijn simkaart in een ander toestel stopt dat hij er wel aan moet denken niet op internet te gaan.
Hij heeft het over een simonly abonnement wat al liep.
Moet Hi dan de klant gaan bellen als ze zien dat hij zijn simkaart in een ander toestel stopt dat hij er wel aan moet denken niet op internet te gaan.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
voor welke prijslijst heeft de klant getekend? Juist, die van Hi. Staan daar de kosten voor draadloos op? Jazeker.
Ik heb geen bundel voor sms afgesloten en toch kan ik een sms sturen. Klinkt voor iedereen heel logisch. Maar ook hier geen abo voor afgesloten, en ook niet om gevraagd. Dat een smartphone(slimme telefoon) zelf verbinding maakt met internet is tegenwoordig net zo logisch als het kunnen sms-en. En de winkelier heeft hier niets over uitgelegd. Heeft de winkelier je geen internet abo aangeboden? Meestal krijgt een winkelier hier extra provisie op, dus bieden ze het vaak wel aan. Als jij dat dan niet wilt, tja....
Maar naderhand klagen dat je de internet instellingen hebt geinstalleerd en je telefoon verbinding maakt is te laat.
Ik heb geen bundel voor sms afgesloten en toch kan ik een sms sturen. Klinkt voor iedereen heel logisch. Maar ook hier geen abo voor afgesloten, en ook niet om gevraagd. Dat een smartphone(slimme telefoon) zelf verbinding maakt met internet is tegenwoordig net zo logisch als het kunnen sms-en. En de winkelier heeft hier niets over uitgelegd. Heeft de winkelier je geen internet abo aangeboden? Meestal krijgt een winkelier hier extra provisie op, dus bieden ze het vaak wel aan. Als jij dat dan niet wilt, tja....
Maar naderhand klagen dat je de internet instellingen hebt geinstalleerd en je telefoon verbinding maakt is te laat.
Re: Hi manipuleert smartphones met onbedoeld online abonnement
Ik en Roy werken in de telecom en deze dingen komen vaker voor.
Er bestaat altijd nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
En het ferari verhaal is een juiste vergelijking.
Je hebt een telefoon, en je gaat er mee internetten. Logisch dat dit geld kost. En ga zo maar door, precies hetzelfde met dat o euro abonnement. Eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben getrouwd en ik zie zat mooie vrouwen.Ik kan die vrouwen natuurlijk beminnen, maar dat doe ik niet,want dat gaat me veel kosten. Mn huwelijk.
Precies een zelfde vergelijking. Ik weet dat het kan, maar ik doe het niet
Er bestaat altijd nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
En het ferari verhaal is een juiste vergelijking.
Je hebt een telefoon, en je gaat er mee internetten. Logisch dat dit geld kost. En ga zo maar door, precies hetzelfde met dat o euro abonnement. Eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben getrouwd en ik zie zat mooie vrouwen.Ik kan die vrouwen natuurlijk beminnen, maar dat doe ik niet,want dat gaat me veel kosten. Mn huwelijk.
Precies een zelfde vergelijking. Ik weet dat het kan, maar ik doe het niet