@ brenda
Bij mijn advies kijk ik naar het basispakket. Aanvullende verzekeringen zijn een veel te individuele aangelegenheid, waarbij persoonlijke behoeftes een rol spelen. Mijn ervaring is dat aanvullende verzekeringen, behalve voor Europadekking, niet of nauwelijks lonend zijn. Dat geldt met name tandartskostenverzekeringen (in bijna alle Europese landen valt tandzorg overigens gewoon onder het wettelijk systeem van zorgverzekering, en NL heeft dan ook de meeste tandelozen 65-jarigen van heel Europa).
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zorgverzekering kiezen
Re: Zorgverzekering kiezen
Ik heb mijn twijfel over de juistheid van de berekeningen van de diverse sites voor vergelijking van zorgverzekeringen.
Heb naar aanleiding van de uitzending waarin de verzekering bij Zilveren Kruis Achmea vergeleken wordt met een veel goedkopere verzekering bij Delta Loyd zelf ook eens berekeningen gemaakt.
Als je met name de uitkeringen van de aanvullende verzekeringen gaat bekijken dan blijkt dat Delta Loyd bij enkele situaties minder uitkering doet, o.a. fysiotherapie en bril/lenzen en bij andere situaties zelfs helemaal geen uitkering. zoals alternatieve geneesmiddelen/hulp.
Als je de polis van Delta Loyd gaat aanpassen aan de uitkeringen die je bij Zilveren Kruis Achmea krijgt dan wordt Delta Loyd nog duurder dan Zilveren Kruis.
Je moet dus heel erg opletten dat je geen appels met peren gaat vergelijken want dan denk je dat wat goedkoper uit bent met de premie maar per saldo ben je duurder uit omdat je minder vergoeding krijgt.
Kijk dus goed welke uitkeringen uit de aanvullende verzekering voor jou van belang zijn en kies daarbij de verzekering die daar aan voldoet.
Heb naar aanleiding van de uitzending waarin de verzekering bij Zilveren Kruis Achmea vergeleken wordt met een veel goedkopere verzekering bij Delta Loyd zelf ook eens berekeningen gemaakt.
Als je met name de uitkeringen van de aanvullende verzekeringen gaat bekijken dan blijkt dat Delta Loyd bij enkele situaties minder uitkering doet, o.a. fysiotherapie en bril/lenzen en bij andere situaties zelfs helemaal geen uitkering. zoals alternatieve geneesmiddelen/hulp.
Als je de polis van Delta Loyd gaat aanpassen aan de uitkeringen die je bij Zilveren Kruis Achmea krijgt dan wordt Delta Loyd nog duurder dan Zilveren Kruis.
Je moet dus heel erg opletten dat je geen appels met peren gaat vergelijken want dan denk je dat wat goedkoper uit bent met de premie maar per saldo ben je duurder uit omdat je minder vergoeding krijgt.
Kijk dus goed welke uitkeringen uit de aanvullende verzekering voor jou van belang zijn en kies daarbij de verzekering die daar aan voldoet.
Re: Zorgverzekering kiezen
Leuk, al die teksten van zorgverzekeraars. Ik zit heel me leven al bij Zilveren Kruis, ze noemen me inmiddels de vrouw van 3 miljoen. Ik stap echt niet over!!
Misschien zijn ze dan iets duurder en misschien is alles niet zo goed in de ogen van anderen. Maar iedere verandering is geen verbetering. Ik krijg alles vergoed van Zilveren Kruis, geen bij betalingen, geen extra kosten. Waarom de moeite, de eventuele ellende?? Om misschien 15 euro goedkoper uit te zijn.
NOOIT....
Misschien zijn ze dan iets duurder en misschien is alles niet zo goed in de ogen van anderen. Maar iedere verandering is geen verbetering. Ik krijg alles vergoed van Zilveren Kruis, geen bij betalingen, geen extra kosten. Waarom de moeite, de eventuele ellende?? Om misschien 15 euro goedkoper uit te zijn.
NOOIT....
Re: Zorgverzekering kiezen
ik kreeg vandaag een brief van Turien en Co (VGZ) of ik nog een bedrag van ongeveer 100 euro wil betalen omdat men niet eerder in de gelegenheid is geweest om mijn eigen risico van 2008 en 2009 te verreken....Hoe is het mogelijk dat ik hier nu nog een rekening van krijg. Het is bijna onmogelijk om te controleren of het klopt wat ze zeggen. Zeer klant onvriendelijk om mensen daar nu nog mee op te zadelen terwijl je denkt die jaren af te hebben gesloten......Mag dit wel???
Daarnaast moet je ook zelf in de gaten houden wat wel en niet met het eigen risico verrekend mag worden. Zo wilde men mijn medische 20 weken echo van de zwangerschap verreken. Dit valt echter niet binnen eigen risico. Men is daar zelf zeer slecht van op de hoogte.
Daarnaast moet je ook zelf in de gaten houden wat wel en niet met het eigen risico verrekend mag worden. Zo wilde men mijn medische 20 weken echo van de zwangerschap verreken. Dit valt echter niet binnen eigen risico. Men is daar zelf zeer slecht van op de hoogte.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2010 20:31
Re: Zorgverzekering kiezen
Actueel: NOS: verzekeraars stellen vragen bij onafhankelijkheid Independer.nl
Update 9 december 13:30 uur
Inmiddels hebben CZ en Menzis aangegeven zich niet te herkennen in de beschuldigingen die namens hen in het NOS Journaal van gisterenavond zijn gedaan. Wij hebben de redacteur van de NOS nogmaals gewezen op feitelijke onjuistheden in de berichtgeving, zoals onder andere verwoord in dit artikel.
1. Alleen Achmea zegt dat Independer.nl niet onafhankelijk is; met de andere verzekeraars hebben we ook gewoon een samenwerking, met uitzondering van de internetlabels.
2. We tonen vanaf vrijdag 4 december de namen van alle zorgverzekeraars, dat hebben we gewijzigd op verzoek van bezoekers voordat wij wisten van deze beschuldigingen.
3. Zoals duidelijk aan de betreffende redacteur is uitgelegd; Niet het ontbreken van de reviews verklaart de lagere kwaliteitsscore van CZ direct, dat komt door het feit dat CZ direct met zorgsturing werkt en mensen een eigen bijdrage moeten betalen; dat stond op 12 november verkeerd vermeld en die fout is hersteld waarna CZ direct steeds een score tussen de 70 en 80 heeft gehad. Dit geldt ook voor Ohra en Delta Lloyd en voor vele Achmea labels en verklaart met de hoge prijs en matige voorwaarden van Achmea waarom die labels het zo slecht doen.
Wij wachten sinds gisteravond op een reactie van de betreffende redacteur. Opmerkelijk om te zien hoe de reactietijd vertraagt op het moment dat de uitzending geweest is.
Artikel 8 december:
Er zijn al jaren reacties van enkele tussenpersonen en verzekeraars dat Independer.nl niet onafhankelijk zou zijn. Eén van de beschuldigingen is dat Independer.nl de vergelijking zou manipuleren om partijen te bevoordelen waarmee we een commerciële samenwerking hebben. Wij begrijpen de frustratie bij traditionele verzekeraars over toenemende transparantie en toenemend bewustzijn van consumenten. Na zaken als de woekerpolisaffaire, het afschaffen van de dakpanconstructies bij sparen, het NMa onderzoek naar hypotheekrentes en de jarenlange premiedalingen bij autoverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen blijkt nu dat consumenten de prijsstijging van 10% bij zorgverzekeringen niet klakkeloos accepteren. Meer dan een miljoen Nederlandse consumenten geeft momenteel aan zich te beraden op een overstap. Bij Independer.nl zien we een vervijfvoudiging in het aantal afgesloten zorgverzekeringen. Dat doet pijn voor partijen die de marktverhoudingen graag ongewijzigd laten.
NOS besteedt vanavond aandacht aan deze beschuldigingen in diverse journaals. Uiteraard reageren wij graag op deze vragen. NOS dacht bewijs te hebben dat wij de vergelijking van zorgverzekeringen de afgelopen weken bewust hebben gemanipuleerd om zo partijen met een samenwerking prominenter te tonen. Hiervoor is echter een duidelijke verklaring die wij met NOS hebben gedeeld. Deze verklaring willen we hier voor iedereen beschikbaar maken.
Wij willen graag duidelijk stellen dat alle premies en productvoorwaarden van zorgverzekeringen op de site van Independer.nl correct zijn en altijd correct zijn geweest. De focus van de vragen ligt op het advies, wat wordt gebaseerd op verschillende factoren (zoals premie, kwaliteit, klantcijfer en vrije zorgkeuze). Over tijd kan dat advies op basis van wijzigingen door verzekeraars, reacties van consumenten en eigen inzicht wijzigen.
Belangrijkste deelvragen van NOS zijn:
1. Tijdens het voorgesprek: Klopt het dat jij, Edmond Hilhorst, een zwager bent van Antoinette Hertsenberg?
2. Hoe kan het dat CZ direct op 12 november een hogere kwaliteitsscore had dan begin december?
3. Waarom stonden er op 18 november plotseling wel reviews bij CZ?
4. Waarom worden de laagste prijzen van partijen zonder samenwerking niet getoond?
Behalve het eerste antwoord zijn de antwoorden redelijk technisch van aard, omdat dat nodig is om een en ander toe te lichten. In de presentatie zijn de bijbehorende screenshots en opmerkingen zichtbaar gemaakt:
1. Het leek een grapje, maar NOS gaf aan dat Achmea zou beweren dat Edmond, directeur van Independer.nl, de zwager is van Antoinette Hertsenberg (TROS Radar). Dit soort insinuaties is niet nieuw, maar even eenvoudig en controleerbaar op feiten te weerleggen als de overige punten. Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele relatie tussen beiden.
2. Op 12 november stonden de producten die door CZ ontwikkeld zijn in de Independer.nl vergelijking, waarbij de naturapolis voor het onderdeel fysiotherapie ten onrechte 100% gecontracteerd stond vermeld. Dit was niet correct en hebben we niet alleen aangepast voor het CZdirect product maar voor de gehele naturalijn van CZ (inclusief de betreffende producten van Ohra en Delta Lloyd). Dit geldt niet voor restitutieproducten van CZ labels. Door deze aanpassing rekenen we nu met de daadwerkelijk gecontracteerde zorg op postcodeniveau. Deze aanpassing geeft voor alle labels binnen de CZ groep, dus ook voor partijen met commerciële samenwerking, een stevige daling in prijs-kwaliteit score. Consumenten vinden dit namelijk belangrijk. Tros Radar besteedde afgelopen maandag aandacht aan het belang van vrije zorgkeuze.
3. Op 18 november werden, per abuis, voor CZdirect de reviews getoond van klanten die in 2009 een zorgverzekering hebben gesloten. Met de dit jaar nieuw geïntroduceerde methode om fraude bij reviews te voorkomen, accepteren wij alleen reviews van consumenten waarvan we zeker weten waar ze verzekerd zijn. Om het klantcijfer up-to-date te houden en appels met appels te vergelijken kan dat alleen bij verzekeraars waar we een samenwerking mee hebben.
4. Zoals in de vergelijkingen duidelijk is te zien, tonen wij partijen met de laagste prijs gewoon op de eerste plek, ook als er geen samenwerking is. Dit doen we zowel naast de vereenvoudigde top 3 vergelijking als in de detailvergelijking. In de voorbeelden van de NOS staat er op de eerste en derde plek een zorgverzekeraar waar we geen samenwerking mee hebben. Ook dan wordt geheel transparant de naam van de verzekeraar aan de consument gemeld.
Hoewel CZdirect hier door de NOS als voorbeeld is gebruikt, willen we benadrukken dat de relatie met CZ uitstekend is. Dit jaar is er wederom een commerciële samenwerking met CZ (er is alleen geen samenwerking met CZdirect, maar de contacten zijn goed). NOS meldde ons dat met name Achmea vraagtekens zet bij onze onafhankelijkheid. Wij hebben niets te verbergen en nodigen Achmea graag nogmaals uit in gesprek te gaan over eventuele twijfels.
Vereenvoudigde vergelijking
Op de achtergrond speelt nog de vraag waarom we een vereenvoudigde vergelijking tonen. De afgelopen jaren hebben wij bij Independer.nl veel onderzoek gedaan naar wensen van bezoekers. Ze vonden onze vergelijking vaak te complex en zagen door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we de vergelijking vereenvoudigd, om zo bezoekers sneller en zonder keuzestress naar een goed resultaat te kunnen begeleiden (en dat ook direct bij Independer.nl te kunnen regelen). Voor mensen die graag alles tot in detail uitzoeken blijft alle extra informatie wel beschikbaar.
Het doet ons goed dat uit onafhankelijk marktonderzoek blijkt dat consumenten de eenvoud waarderen en klanten dat ook tientallen keren per dag aangeven. De afgelopen weken hebben we veel feedback die we van bezoekers kregen in de vergelijking verwerkt. Zo tonen we de namen van verzekeraars zonder samenwerking nu prominenter en geven we duidelijker aan waar wat vergeleken kan worden.
Deze wijzigingen tonen aan dat wij blijven zoeken naar verbetering en blijven vechten voor transparantie ten gunste van de consument. Wij zijn niet alleen voorstander van transparantie over verzekeringen maar ook over onze eigen werkwijze, verdiensten, twijfels en overwegingen. Zie bijvoorbeeld aflevering 9 uit ons feuilleton over onze nieuwe strategie ‘Een gemakkelijke website’ en het artikel over onze onafhankelijkheid. Ook over hoe wij ons geld verdienen zijn we heel open. Dat staat omschreven in het artikel ‘Provisietransparantie bij Independer.nl’.
Update 9 december 13:30 uur
Inmiddels hebben CZ en Menzis aangegeven zich niet te herkennen in de beschuldigingen die namens hen in het NOS Journaal van gisterenavond zijn gedaan. Wij hebben de redacteur van de NOS nogmaals gewezen op feitelijke onjuistheden in de berichtgeving, zoals onder andere verwoord in dit artikel.
1. Alleen Achmea zegt dat Independer.nl niet onafhankelijk is; met de andere verzekeraars hebben we ook gewoon een samenwerking, met uitzondering van de internetlabels.
2. We tonen vanaf vrijdag 4 december de namen van alle zorgverzekeraars, dat hebben we gewijzigd op verzoek van bezoekers voordat wij wisten van deze beschuldigingen.
3. Zoals duidelijk aan de betreffende redacteur is uitgelegd; Niet het ontbreken van de reviews verklaart de lagere kwaliteitsscore van CZ direct, dat komt door het feit dat CZ direct met zorgsturing werkt en mensen een eigen bijdrage moeten betalen; dat stond op 12 november verkeerd vermeld en die fout is hersteld waarna CZ direct steeds een score tussen de 70 en 80 heeft gehad. Dit geldt ook voor Ohra en Delta Lloyd en voor vele Achmea labels en verklaart met de hoge prijs en matige voorwaarden van Achmea waarom die labels het zo slecht doen.
Wij wachten sinds gisteravond op een reactie van de betreffende redacteur. Opmerkelijk om te zien hoe de reactietijd vertraagt op het moment dat de uitzending geweest is.
Artikel 8 december:
Er zijn al jaren reacties van enkele tussenpersonen en verzekeraars dat Independer.nl niet onafhankelijk zou zijn. Eén van de beschuldigingen is dat Independer.nl de vergelijking zou manipuleren om partijen te bevoordelen waarmee we een commerciële samenwerking hebben. Wij begrijpen de frustratie bij traditionele verzekeraars over toenemende transparantie en toenemend bewustzijn van consumenten. Na zaken als de woekerpolisaffaire, het afschaffen van de dakpanconstructies bij sparen, het NMa onderzoek naar hypotheekrentes en de jarenlange premiedalingen bij autoverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen blijkt nu dat consumenten de prijsstijging van 10% bij zorgverzekeringen niet klakkeloos accepteren. Meer dan een miljoen Nederlandse consumenten geeft momenteel aan zich te beraden op een overstap. Bij Independer.nl zien we een vervijfvoudiging in het aantal afgesloten zorgverzekeringen. Dat doet pijn voor partijen die de marktverhoudingen graag ongewijzigd laten.
NOS besteedt vanavond aandacht aan deze beschuldigingen in diverse journaals. Uiteraard reageren wij graag op deze vragen. NOS dacht bewijs te hebben dat wij de vergelijking van zorgverzekeringen de afgelopen weken bewust hebben gemanipuleerd om zo partijen met een samenwerking prominenter te tonen. Hiervoor is echter een duidelijke verklaring die wij met NOS hebben gedeeld. Deze verklaring willen we hier voor iedereen beschikbaar maken.
Wij willen graag duidelijk stellen dat alle premies en productvoorwaarden van zorgverzekeringen op de site van Independer.nl correct zijn en altijd correct zijn geweest. De focus van de vragen ligt op het advies, wat wordt gebaseerd op verschillende factoren (zoals premie, kwaliteit, klantcijfer en vrije zorgkeuze). Over tijd kan dat advies op basis van wijzigingen door verzekeraars, reacties van consumenten en eigen inzicht wijzigen.
Belangrijkste deelvragen van NOS zijn:
1. Tijdens het voorgesprek: Klopt het dat jij, Edmond Hilhorst, een zwager bent van Antoinette Hertsenberg?
2. Hoe kan het dat CZ direct op 12 november een hogere kwaliteitsscore had dan begin december?
3. Waarom stonden er op 18 november plotseling wel reviews bij CZ?
4. Waarom worden de laagste prijzen van partijen zonder samenwerking niet getoond?
Behalve het eerste antwoord zijn de antwoorden redelijk technisch van aard, omdat dat nodig is om een en ander toe te lichten. In de presentatie zijn de bijbehorende screenshots en opmerkingen zichtbaar gemaakt:
1. Het leek een grapje, maar NOS gaf aan dat Achmea zou beweren dat Edmond, directeur van Independer.nl, de zwager is van Antoinette Hertsenberg (TROS Radar). Dit soort insinuaties is niet nieuw, maar even eenvoudig en controleerbaar op feiten te weerleggen als de overige punten. Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele relatie tussen beiden.
2. Op 12 november stonden de producten die door CZ ontwikkeld zijn in de Independer.nl vergelijking, waarbij de naturapolis voor het onderdeel fysiotherapie ten onrechte 100% gecontracteerd stond vermeld. Dit was niet correct en hebben we niet alleen aangepast voor het CZdirect product maar voor de gehele naturalijn van CZ (inclusief de betreffende producten van Ohra en Delta Lloyd). Dit geldt niet voor restitutieproducten van CZ labels. Door deze aanpassing rekenen we nu met de daadwerkelijk gecontracteerde zorg op postcodeniveau. Deze aanpassing geeft voor alle labels binnen de CZ groep, dus ook voor partijen met commerciële samenwerking, een stevige daling in prijs-kwaliteit score. Consumenten vinden dit namelijk belangrijk. Tros Radar besteedde afgelopen maandag aandacht aan het belang van vrije zorgkeuze.
3. Op 18 november werden, per abuis, voor CZdirect de reviews getoond van klanten die in 2009 een zorgverzekering hebben gesloten. Met de dit jaar nieuw geïntroduceerde methode om fraude bij reviews te voorkomen, accepteren wij alleen reviews van consumenten waarvan we zeker weten waar ze verzekerd zijn. Om het klantcijfer up-to-date te houden en appels met appels te vergelijken kan dat alleen bij verzekeraars waar we een samenwerking mee hebben.
4. Zoals in de vergelijkingen duidelijk is te zien, tonen wij partijen met de laagste prijs gewoon op de eerste plek, ook als er geen samenwerking is. Dit doen we zowel naast de vereenvoudigde top 3 vergelijking als in de detailvergelijking. In de voorbeelden van de NOS staat er op de eerste en derde plek een zorgverzekeraar waar we geen samenwerking mee hebben. Ook dan wordt geheel transparant de naam van de verzekeraar aan de consument gemeld.
Hoewel CZdirect hier door de NOS als voorbeeld is gebruikt, willen we benadrukken dat de relatie met CZ uitstekend is. Dit jaar is er wederom een commerciële samenwerking met CZ (er is alleen geen samenwerking met CZdirect, maar de contacten zijn goed). NOS meldde ons dat met name Achmea vraagtekens zet bij onze onafhankelijkheid. Wij hebben niets te verbergen en nodigen Achmea graag nogmaals uit in gesprek te gaan over eventuele twijfels.
Vereenvoudigde vergelijking
Op de achtergrond speelt nog de vraag waarom we een vereenvoudigde vergelijking tonen. De afgelopen jaren hebben wij bij Independer.nl veel onderzoek gedaan naar wensen van bezoekers. Ze vonden onze vergelijking vaak te complex en zagen door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we de vergelijking vereenvoudigd, om zo bezoekers sneller en zonder keuzestress naar een goed resultaat te kunnen begeleiden (en dat ook direct bij Independer.nl te kunnen regelen). Voor mensen die graag alles tot in detail uitzoeken blijft alle extra informatie wel beschikbaar.
Het doet ons goed dat uit onafhankelijk marktonderzoek blijkt dat consumenten de eenvoud waarderen en klanten dat ook tientallen keren per dag aangeven. De afgelopen weken hebben we veel feedback die we van bezoekers kregen in de vergelijking verwerkt. Zo tonen we de namen van verzekeraars zonder samenwerking nu prominenter en geven we duidelijker aan waar wat vergeleken kan worden.
Deze wijzigingen tonen aan dat wij blijven zoeken naar verbetering en blijven vechten voor transparantie ten gunste van de consument. Wij zijn niet alleen voorstander van transparantie over verzekeringen maar ook over onze eigen werkwijze, verdiensten, twijfels en overwegingen. Zie bijvoorbeeld aflevering 9 uit ons feuilleton over onze nieuwe strategie ‘Een gemakkelijke website’ en het artikel over onze onafhankelijkheid. Ook over hoe wij ons geld verdienen zijn we heel open. Dat staat omschreven in het artikel ‘Provisietransparantie bij Independer.nl’.