LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
LSA
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:03

Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door LSA »

-Edit-

Weet voldoende, beide partners moeten dus altijd de jaaropgave invullen bij de belastingaangifte als één van de twee een uitkering heeft gehad.
Bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door LSA op 05 dec 2010 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

LSA
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:03

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door LSA »

Hij had zeker wel recht op de uitkering want ik werkte niet fulltime, en alles wat ik verdiende werd ingehouden op zijn uitkering... maar dat is niet het punt hier.
Ik wil alleen weten of óók ik die uitkering jaaropgave moet invullen bij de belastingaangifte, aangezien mijn vriend het al heeft gedaan bij die van hem.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door rollertje »

De bijstandsuitkering wordt altijd verdeeld over beide partners. Het kan zijn dat de uitkering precies door midden gaat of dat de verdeling iets anders is verdeeld. Hangt van verschillende omstandigheden af. Wat voor u echter belangrijk is, dat wanneer u een jaaropgave op uw eigen naam ontvangt, deze ook bij u moet worden opgegeven voor de belasting. Wanneer u beide jaaropgaven bij elkaar optelt, zult u op het bruto ontvangen uitkerinsgbedrag van het hele jaar uit moeten komen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik kan u uit ervaring met soortgelijke zaken exact verklappen wat er gaat gebeuren. In maart 2011 zal de belastingdienst aan de gemeentelijke sociale dienst doorgeven dat uw vriend in aanmekring komt voor fraude en in dat verband wordt uw vriend t.z.t. op het matje geroepen. Er volgd aangifte en dan hebben jullie de poppetjes aan het dansen en anders zal het niet gaan.
Hij mag alles tot op de laatste cent toe terug betalen.
Dan het financiële aspect.
Uw beider inkomens worden bij elkaar opgeteld waardoor u over het lopende jaar geen recht heeft gehad op huurtoeslag, deze wordt op u terug gevorderd indien u die had.
Uw inkomens worden bij elkaar opgeteld en uw ontvangt een naheffingsaanslag over uw inkomen. Indien u studiefinanciering had mag u die terugbetalen. Kortom, u wordt uitgekleed tot op de laatste cent toe.

LSA
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:03

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door LSA »

Bedankt voor de reacties! Weet voldoende.

@ Chanmaster,
Fraude? :lol: Waarvoor toch in godsnaam? Alles is netjes geregeld aan deze kant hoor :wink:

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door comeyer »

Een gezamelijke huishouding mag niet als je WWB hebt, waarom dat wel met Wajongers en Uwv-ers mag is me een raadsel.
Maar dat geld gewoon niet terug betalen, laten ze achter de grote fraudeurs en oplichters achterna gaan die bij banken en verzekeraar en bouwbedrijven aanwezig zijn.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: Bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

LSA schreef:Hij had zeker wel recht op de uitkering want ik werkte niet fulltime, en alles wat ik verdiende werd ingehouden op zijn uitkering... maar dat is niet het punt hier.
Ik wil alleen weten of óók ik die uitkering jaaropgave moet invullen bij de belastingaangifte, aangezien mijn vriend het al heeft gedaan bij die van hem.
Er wordt toch gevraagd op de formulieren naar beide inkomens? Dus volgens mij is het antwoord ja.
Verder denk ik dat jullie een uitkering voor gehuwden/samenwonenden horen te krijgen. Jullie zijn toch partners? Of krijg je die ook? Bel anders de sociale dienst hoe het zit.

Gesloten