LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoop pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

afkoop pensioen

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Door financiële problemen geplaagd ben ik aan het uitzoeken of het mogelijk is om een klein pensioen af te kopen.
Het pensioen is opgebouwd via een vorige werkgever bij Nationale Nederlanden en is premievrij gemaakt als gevolg van het einde van de dienstbetrekking. Het laatste overzicht dateert van 1-6-1992 met een verzekerd bedrag van € 341,77 op jaarbasis. Sindsdien zijn geen overzichten meer verstrekt.
Een verzoek tot waardeoverdracht in 2008 is door de verzekeraar geweigerd.
Ik heb de volgende vragen:
-Kan ik aanspraak maken op afkoop van dit pensioen?
-Kan het verzekerd bedrag veranderd zijn in de afgelopen jaren?
-Hoe groot is het uit te keren bedrag plus/minus indien wordt ingestemd met afkoop?
-Wordt er door de fiscus een extra heffing opgelegd?

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik heb even voor je gegoogled. Bron: InfoNuInfoNu.nl
Een pensioenfonds kan een klein pensioen afkopen. Reden: de administratieve rompslomp staat niet meer in verhouding tot het uit te betalen pensioen. Het wordt te duur voor de pensioen uitvoerder, om het pensioen te beheren. Maar wat betekent dat voor u. De afkoopgrens in 2010 bedraagt € 420,69.

Welke voorwaarden gelden voor afkoop klein pensioen
Afkoop van een pensioen kan in de pensioen overeenkomst zijn uitgesloten. Als dat niet het geval is, zijn er zijn drie eisen voor afkoop zonder uw toestemming:

■Het pensioen is lager dan € 420,69 euro per jaar per per 1 januari 2010, of 400 euro daarvoor. Bij emigratie naar het buitenland geldt een dubbel afkoop bedrag.
■Afkoop mag op zijn vroegst twee jaar na het stoppen van de deelneming aan het pensioenfonds plaats vinden.
■De pensioenuitvoerder moet binnen zes maanden na het stoppen na twee jaar, de pensioengerechtigde inlichten en de afkoop uitvoeren.


Belastingdienst
Met de afkoop van een klein pensioen wordt niet alleen een gat geslagen in uw totale pensioenopbouw, maar u moet over de afkoopsom ook nog eens belasting betalen. Hoeveel is afhankelijk van uw inkomen, maar gemiddeld genomen gaat al snel 40 procent naar de Belastingdienst.
Ik denk dat je daar wel zo'n beetje je vraag uit kunt beantwoorden.
De weigering is ook te verklaren te groot tijdsverschil tussen aanvraag en einde dienst betrekking. Had in 1994 moeten gebeuren dus 14 jaar te laat ingediend.
Een voordeel door het nu niet op te soeperen heb je toch nog een aanvulling op je AOW later.


gr Henk

Chang Chung

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door Chang Chung »

Als je wacht met afkopen tot je met pensioen gaat dan betaal je naar de huidige maatstaven circa 17% belasting.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom is in 2008 de waardeoverdracht geweigerd? Was je te laat met het indienen van het verzoek tot waardeoverdracht? Dat moet nl. binnen een half jaar nadat je aan een nieuwe baan bent begonnen. Als je binnenkort weer naar ander werk gaat, dan kun je dus alsnog de waarde overdragen.

Als de waarde in 1992 341 euro per jaar was, dan zal dat nu wellicht gestegen zijn tot zo'n 450 euro. Misschien iets hoger, misschien iets lager. De waarde kun je in principe wel bij NN (of bij de tussenpersoon die voor je oude werkgever de polis heeft afgesloten) opvragen, maar het duurt altijd wel een tijdje voordat ze de huidige waarde hebben berekend. Hoeveel de contante waarde van bv. 400 euro ouderdomspensioen is, hangt erg af van je leeftijd. Het zal liggen tussen de 2000 en 5000 euro. Daar moet dan nog inkomstenbelasting vanaf worden getrokken.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door bachanaal »

ik had ook een klein bedrag staan bij nationale nederlanden. heb dat 2 jaar geleden afgekocht. afhandeling ging snel en coulant. wel ging er veel naar de fiscus. achteraf had ik het kunnen laten staan en had dan wat ekstra naast de aow gehad.

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Waarom is in 2008 de waardeoverdracht geweigerd? Was je te laat met het indienen van het verzoek tot waardeoverdracht?
Ik ben een aantal jaren later voor de overheid gaan werken en bouwde een pensioen op bij het ABP. Weer een aantal jaar later heb ik een verzoek ingediend voor waardeoverdracht bij het ABP. Deze hebben het verzoek doorgespeeld naar NN.

Per brief dd. 3 juni 2008 kwam het volgende antwoord:
"De pensioenverzekering van de heer ....is vóór 8 juli 1994 vanwege ontslag premievrij gemaakt. Het wettelijke recht op waardeoverdracht is dus niet van toepassing. Uw verzoek tot waardeoverdracht van bij ons verzekerde waardeaanspraken kunnen wij daarom niet in behandeling nemen."
Als je wacht met afkopen tot je met pensioen gaat dan betaal je naar de huidige maatstaven circa 17% belasting.
Wachten met afkopen tot mijn 67ste jaar? Ik vrees dat de pensioenpot langzamerhand leegloopt en dat er dan veel minder is te verdelen.

Chang Chung

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door Chang Chung »

Het laatste overzicht dateert van 1-6-1992 met een verzekerd bedrag van € 341,77 op jaarbasis.
Ja bij nader inzien denk ik dat u gelijk heeft het gaat eindelijk om een aanzienlijk bedrag, dat u wilt laten uitkeren en waar maar 42% belasting over
betaalt hoeft te worden.

Tenzij u in de schijf van 52% valt :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

O ja, het recht op pensioenoverdracht geldt inderdaad pas sinds 1994, daar heeft NN gelijk in.

Of de 'pot' snel zal leeglopen, hangt van de kosten af. Je kunt bij NN in elk geval de waarde opvragen en ook vragen wat de waardes in het verleden waren (of wat de kosten waren). Maar in het algemeen geldt bij zulke pensioenregelingen dat de aanspraken niet zullen afnemen. Je hebt bij de verzekeraar immers een jaarlijks bedrag 'verzekerd' en niet een bepaalde pot geld of (spaar)bedrag. Als de verzekeraar een slecht rendement maakt, dan gaat dat dus niet ten koste van jouw 'spaarpot'.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

mijn man heeft ook nog 2 pensioentjes staan van twee oude werkgevers,laat maar staan,het gaat om iets meer,afkopen kost geld en dan de belating nog eens...
nee laat maar,nu krijg je er nog rente overheen een jaar of 30...
ik zelf ook ,ik zit in de wao en gestopt dus,nou was het al niet vele,maar het wordt elk jaar iets meer door de rente...laat dus maar staan...

maar ach we moeten ook nog maar zien ,of er nog pensioen is als we over 30 jaar met pensieon mogen?

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Of de 'pot' snel zal leeglopen, hangt van de kosten af. Je kunt bij NN in elk geval de waarde opvragen en ook vragen wat de waardes in het verleden waren (of wat de kosten waren).
Vandaag gebeld met NN. Volgens medewerker is de waarde hetzelfde gebleven(omgerekend naar euro's) en blijft hetzelfde gedurende de gehele looptijd.
Daardoor is afkoop mogelijk op basis van art. 66 lid 1 van de Pensioenwet. Daar was de medewerker van NN het mee eens, maar er gelden nog een aantal andere (onbekende) voorwaarden waar ik nog over wordt teruggebeld. Eerste stap is dus de vraag of afkoop überhaupt mogelijk is. Berekening van het afkoopbedrag wordt weer door een andere afdeling gedaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

een zwager van mij,die zat zo in de schulden zonder dat zijn vrouw het wist,die heeft alles afgekocht,pensioen,begrafenis...dombo...
nu heeft ie niks meer....later zijn ze gescheiden hoor,maar bij hem ging het dus wel...

maar is het het waard?als er zoveel vanaf gaat??
hou je dan nog wat over?maar goed als je in nood zit en dat kunnen wij niet weten dan is dat voor je zelf natuurlijk!!!

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: afkoop pensioen

Ongelezen bericht door svdmeer »

Bij afkoop betaal je flink wat belasting.

Kun je het geld niet belastingvrij doorsluizen naar een lijfrente, metname een bankspaarrekening tbv. pensioen?

Gesloten