LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meterstanden doorgeven Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Al jaren geef ik rond de kerst mijn meterstanden door. Wat op de rekening van 2009 al opviel is dat Eneco voor de resterende dagen (van 23 dec (moment van doorgeven) tot 1 jan 2009) gaat schatten. Daar was ik al niet zo blij mee want ik geef tenslotte de juiste standen door dus wil niks met dat geschat van Eneco te maken hebben. Mijn voornemen was om de meterstanden van dit jaar dan maar op 31 december door te geven (die paar resterende uren tot 00:00 schatten ze dan maar) Maar vandaag kreeg ik bericht om de meterstanden door te geven. Tot mijn verbazing moet dat binnen een week! Zodat Eneco alsnig weer lekker de resterende dagen tot 1 jan 2010 kan gaan schatten. Die verrekening (geschat en werkelijk opgegeven) op de nota van 2009 is mij niet echt helder. Iemand ook ervaring hiermee?

stofzuigertje

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vreemd, de meeste aanbieders gebruiken de opgenomen stand + datum als reken datum dus soms is een jaar maar 348 dagen en later weer 376 omdat ze niet het jaar maar de opname of doorgave datum gebruiken.
Dus niet precies 1 jaar maar de werkelijke standen op die datum.
Als je in de zomer de jaar afrekening kreeg zullen de verschillen minder zijn dan in winter maar een andere Stroom & Gas leverancier kan dit dus oplossen.

PS niet boos worden dat vele het eerste jaar korting geven dus regelmatig overstappen is ondanks dat ze extra kosten voor administratie maken dus helaas rendabel!
De vaste klanten betalen dus voor de zwervers die jaarlijks overstappen, en juist extra kosten veroorzaken!

zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Haha dus jij bent zo'n energiezwerver stofzuigertje:) Tot 2008 werd de eindstand van het ene jaar de beginstand voor het volgend jaar (simpeler kan niet) maar bij toeval (zag ik ineens op de rekening van 2009 een geschatte opgaven over 7 dagen) dus het lijkt er nu op dat Eneco de nota van 1jan tot 1 jan berekend. Dat is niet erg maar dan wil ik wel de juiste meterstanden kunnen opgeven tot 31 december 23:59 uur en niet zoals ze nu doe binnen een week (dus tot 18 december) en dan gaat Eneco (uiteraard in ons nadeel) alsnog de resterende dagen schatten.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door comeyer »

De hele energiesector moet men nationaliseren. Op deze manier doorgaan is alleen maar duurder voor de burger. Banken, energie en ziekenkosten moet men nationaliseren. Niet op die manier geld aftroggelen bij de burgers. Corrupte en oplichtersland hier!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

zuiderster schreef: Dat is niet erg maar dan wil ik wel de juiste meterstanden kunnen opgeven tot 31 december 23:59 uur en niet zoals ze nu doe binnen een week (dus tot 18 december) en dan gaat Eneco (uiteraard in ons nadeel) alsnog de resterende dagen schatten.
Snel een andere leverancier zoeken.
Meer mogelijkheden en vaak betere service voor minder geld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door GJvdZ »

comeyer schreef:De hele energiesector moet men nationaliseren. Op deze manier doorgaan is alleen maar duurder voor de burger. Banken, energie en ziekenkosten moet men nationaliseren. Niet op die manier geld aftroggelen bij de burgers. Corrupte en oplichtersland hier!
Wat een onzin kraam je hier uit. Als alles genationaliseerd wordt zijn alle diensten speelballen van de politiek geworden en staan prijzen niet meer in verhouding tot de kosten en de waarde.

Zie bijvoorbeeld de OZB: als de overheid geld nodig heeft, wordt dit zomaar verhoogd. Verder verzand alles weer in de bureaucratie die we van andere overheidsdiensten kennen. "Vroeger" werd de energie bij ons geleverd door het GEB, en ik kan me alleen maar herinneren dat mijn ouders ieder jaar conflicten had met het GEB over de juistheid van de afrekening. De afgelopen 20 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met ENECO.

stofzuigertje

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zwerver? Nee ik zit nu voor 5 jaren voordelig vast en stapte in op lage prijzen... dus over 3 jaar zoek ik verder!

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door comeyer »

GJvdZ schreef:
comeyer schreef:De hele energiesector moet men nationaliseren. Op deze manier doorgaan is alleen maar duurder voor de burger. Banken, energie en ziekenkosten moet men nationaliseren. Niet op die manier geld aftroggelen bij de burgers. Corrupte en oplichtersland hier!
Wat een onzin kraam je hier uit. Als alles genationaliseerd wordt zijn alle diensten speelballen van de politiek geworden en staan prijzen niet meer in verhouding tot de kosten en de waarde.

Zie bijvoorbeeld de OZB: als de overheid geld nodig heeft, wordt dit zomaar verhoogd. Verder verzand alles weer in de bureaucratie die we van andere overheidsdiensten kennen. "Vroeger" werd de energie bij ons geleverd door het GEB, en ik kan me alleen maar herinneren dat mijn ouders ieder jaar conflicten had met het GEB over de juistheid van de afrekening. De afgelopen 20 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met ENECO.

als het genationaliseerd zou worden heeft de overheid de hand op de kosten, en die vallen dan lager uit dan nu het geval, denk logisch aub

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Waar het hierbij om gaat is dat Eneco het boekjaar per 31 december wil afsluiten om zo de balans te kunnen maken per 31 december 2010.
De dagen welke u tekort komt wordt gebruteerd bijgerekend. Het verschil is maar gering dus niet in uw na of voordeel. Eneco heeft niet geleerd dat men ook na de 31e december het jaar kan afsluiten.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste zuiderster,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u vragen heeft over de verwerking van uw meterstanden.

U vindt het vreemd dat we vorig jaar uw meterstanden per 1 januari 2009 hebben geschat, terwijl u op 23 december 2008 de werkelijke meterstanden aan ons heeft doorgegeven. U wilt niet dat we een dergelijke schatting dit jaar ook maken.

Ik kan mij voorstellen dat u het vervelend vindt als we meterstanden schatten, terwijl u zelf de werkelijke standen aan ons doorgeeft. Als we uw meterstanden ontvangen, verwerken we deze altijd op uw jaarnota. Ik kijk graag voor u na om welke reden we de meterstanden in 2009 hebben geschat. Wanneer u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Beste Kelly (Eneco),

Bedankt voor het aanbod maar de reden was mij al bekend. Reactie van Eneco toen: 'De meterstanden zijn op 01-01-2009 geschat door invoering van het capaciteitstarief.' en daarna volgde een wazig verhaal over Europese wetgeving.

Waar het mij om gaat is dat ik gewoon mijn meterstanden nog op 31 december 2010 kan doorgeven en niet na ontvangen van post op za 11 december met de mededeling dat ik binnen een week (dus voor 18 december) mijn meterstanden moet doorgeven want dan weet ik 100% zeker dat Eneco de resterende 13 dagen gaat schatten. Wat heeft het bovendien nog voor zin om voor de 18e de meterstanden exact door te geven als Eneco de resterende dagen gaat schatten tot 1 jan 2011? De afrekening krijg ik toch pas in maart dus die paar weken dat Eneco later begint met de eindafrekening maakt mij niks uit.

Ik hoor graag

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste zuiderster,

Ik begrijp dat u al bekend bent met de reden van onze schatting per 1 januari 2009. Vanwege de invoering van het capaciteitstarief hebben we vorig jaar om administratieve reden de meterstanden geschat. Deze schatting hebben we toen wel gebaseerd op de door u door gegeven meterstanden van 23 december 2008. Onze schatting levert u geen financieel nadeel op.

Het is belangrijk dat u de meterstanden op tijd aan ons doorgeeft. Ik kan mij voorstellen dat u graag de meterstanden aan het eind van het jaar aan ons doorgeeft maar we hebben een vast afrekenmoment. Dit is het moment waarop we de meterstanden van u verlangen. Meterstanden die we na 18 december 2010 nog ontvangen, verwerken we niet meer op de jaarnota. Ik verzoek u daarom om de meterstanden op tijd aan ons door te geven. Hiermee voorkomt u dat we de meterstanden op de jaarnota schatten.

Ik hoop u hiermee voldoende te informeren over het doorgeven van uw meterstanden. Als u nog vragen heeft kunt u mij mailen via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Ferayi
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2007 13:33

Re: meterstanden doorgeven Eneco

Ongelezen bericht door Ferayi »

He Kelly....jij bent echt een lieverd he? Zo begaan met de mensen hier. Zoooo ontroerend! Krijg bijna zin om Eneco voor de Nobelprijs op te geven, echt! Wat doe je hier eigenlijk? Heeft Eneco humanistische aanvallen of hoort dit bij jullie tactiek? Vandaag heet je Kelly en morgen?

Gesloten