LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sparta ION Classic
Sparta ION Classic
Hallo,
Op 24-08-2009 hebben wij 2 ion classics gekocht er is tot nu toe ongeveer 2000km mee gereden, bij een fiets is de accu/motor al 2 keer vervangen bij de andere fiets een keer.Nu krijgen wij als optie om een extra verzekering te nemen om de kosten in de toekomst te dekken (149 euro).Wij denken zelf als je fietsen neemt A 1749 catalogusprijs +verzekering diefstal+casco inc dekking hulpverlening nederland a 150 euro dat je dan rederlijker wijs mag verwachten dat je heel wat kilometers meer moet kunnen maken zonder extra kosten dan nu het geval is.Graag reactie's van andere sparta gebruikers wat hun ervaring is met deze fietsen.
Groeten Diana
Op 24-08-2009 hebben wij 2 ion classics gekocht er is tot nu toe ongeveer 2000km mee gereden, bij een fiets is de accu/motor al 2 keer vervangen bij de andere fiets een keer.Nu krijgen wij als optie om een extra verzekering te nemen om de kosten in de toekomst te dekken (149 euro).Wij denken zelf als je fietsen neemt A 1749 catalogusprijs +verzekering diefstal+casco inc dekking hulpverlening nederland a 150 euro dat je dan rederlijker wijs mag verwachten dat je heel wat kilometers meer moet kunnen maken zonder extra kosten dan nu het geval is.Graag reactie's van andere sparta gebruikers wat hun ervaring is met deze fietsen.
Groeten Diana
Re: Sparta ION Classic
Hoi Diana,
Ik kan je helaas geen antwoord geven. Ik wil je wel wat vragen. Ik ga namelijk ook een elektrische fiets kopen maar ben er niet uit een accu in frame of een losse. Kan je aangeven wat de kosten zijn om de accu in het frame te laten vervangen (ik neem aan dat die van jullie in het frame zit).
Dank je wel.
gr. Saskia
Ik kan je helaas geen antwoord geven. Ik wil je wel wat vragen. Ik ga namelijk ook een elektrische fiets kopen maar ben er niet uit een accu in frame of een losse. Kan je aangeven wat de kosten zijn om de accu in het frame te laten vervangen (ik neem aan dat die van jullie in het frame zit).
Dank je wel.
gr. Saskia
Diana_67
Wettelijk gezien ben je in voldoende mate "verzekerd". Met uitsluiting van normale slijtage, heb je naar mijn mening tenminste recht op kosteloze reparatie in de eerste 6000 kilometer. Hiervoor moet je bij de VERKOPER zijn en niet bij de fabrikant.
Maxiem.
Wettelijk gezien ben je in voldoende mate "verzekerd". Met uitsluiting van normale slijtage, heb je naar mijn mening tenminste recht op kosteloze reparatie in de eerste 6000 kilometer. Hiervoor moet je bij de VERKOPER zijn en niet bij de fabrikant.
Maxiem.
Ik heb dezelfde fiets, en er nu zo'n 2500 km mee gereden, maar nog nooit problemen met de accu of de fiets gehad.
Mijn man fietst er de laatste weken op naar het werk, zo'n 10 km heen en 10 km terug, omdat het zulk slecht weer is, en ook dat gaat prima.
Wel is het heel belangrijk dat je hem altijd aan de oplader zet als je thuiskomt, of de accu nu leeg is of niet, en ook in de oplader laat zitten tot je weer weggaat.
Onze fietsenmaker zei dat de meeste problemen voorkwamen omdat mensen uit misplaatste zuinigheid de fiets telkens van de oplader afhalen als de accu vol is, maar dat is het slechtste wat je doen kunt.
Mijn man fietst er de laatste weken op naar het werk, zo'n 10 km heen en 10 km terug, omdat het zulk slecht weer is, en ook dat gaat prima.
Wel is het heel belangrijk dat je hem altijd aan de oplader zet als je thuiskomt, of de accu nu leeg is of niet, en ook in de oplader laat zitten tot je weer weggaat.
Onze fietsenmaker zei dat de meeste problemen voorkwamen omdat mensen uit misplaatste zuinigheid de fiets telkens van de oplader afhalen als de accu vol is, maar dat is het slechtste wat je doen kunt.
Hallo kleine update.
De kosten om een accu/motor te vervangen zijn rond de 500 euro zegt de fietsenmaker.Ik heb inderdaad de consumentenbond gebeld en die zeggen ook dat we gewoon na de garantieperiode nog verzekerd zijn.Ik heb geprobeerd om met de Sparta tot een oplossing te komen maar die nemen niet eens de moeite om een email te beantwoorden.Met betrekking om de fiets altijd aan de acculader te zetten dat is bekend dat word namelijk uitdrukkelijk gezegd als je zo'n fiets koopt. Maar het blijft vreemd dat er 2 fietsen na zo weinig kilometers kapot gaan.
De kosten om een accu/motor te vervangen zijn rond de 500 euro zegt de fietsenmaker.Ik heb inderdaad de consumentenbond gebeld en die zeggen ook dat we gewoon na de garantieperiode nog verzekerd zijn.Ik heb geprobeerd om met de Sparta tot een oplossing te komen maar die nemen niet eens de moeite om een email te beantwoorden.Met betrekking om de fiets altijd aan de acculader te zetten dat is bekend dat word namelijk uitdrukkelijk gezegd als je zo'n fiets koopt. Maar het blijft vreemd dat er 2 fietsen na zo weinig kilometers kapot gaan.
Wij hebben hier 2 Sparta's ION GLS. We hebben wat problemen met het achterwiel gehad. Zijn bij allebei fietsen vernieuwd, mijn vrouw 1 x en bij mij 3 x
Dat was tot 3600 km. Daarna geen problemen meer gehad. De teller staat nu op 11500 km. Ze zijn nu bijna 2 jaar. Alles is goed opgelost door de dealer.
Prima fietsen. Maar ja sommigen heben weleens pech. Dat is dan wel jammer.
We wachten weer op het voorjaar kunnen we weer fietsen lol
Dat was tot 3600 km. Daarna geen problemen meer gehad. De teller staat nu op 11500 km. Ze zijn nu bijna 2 jaar. Alles is goed opgelost door de dealer.
Prima fietsen. Maar ja sommigen heben weleens pech. Dat is dan wel jammer.
We wachten weer op het voorjaar kunnen we weer fietsen lol
-
Gezien het feit dat je extra garantie hebt afgesloten op de fietsen heb je recht op 5 jaar ( vanaf het moment van aankoop) garantie BEHALVE als uit de opgeslagen gegevens van de fiets blijkt dat door slecht gebruik de accu is stuk gegaan. Het beste wat je kunt doen is terug gaan naar de dealer die je de fiets verkocht heeft. Laat deze een diagnose formulier uitdraaien waar de gegevens van de fiets op staan. hier valt uit op te maken hoeveel % van de tijd de accu aan de lader heeft gestaan. Mocht er bij het kopje "diepte ontlading" een getal van 1 of hoger staan, dan zal de service desk dit opnemen als een slecht gebruik van de fiets en dan vervalt enige vorm van garantie.
In deze kun je alleen op coulance hopen van de betreffende dealer.
Ik hoop dat je de fiets via een officiele dealer hebt gekocht, is dit niet het geval dan vrees ik dat de kosten voor reparatie voor eigen rekening zijn.
Overigens, als je nieuwe accu's laat monteren is het verstandig om ook eens te kijken naar een accu met een grotere capaciteit, deze zijn namelijk uitwisselbaar en als je het geld toch uit moet geven......
Succes
In deze kun je alleen op coulance hopen van de betreffende dealer.
Ik hoop dat je de fiets via een officiele dealer hebt gekocht, is dit niet het geval dan vrees ik dat de kosten voor reparatie voor eigen rekening zijn.
Overigens, als je nieuwe accu's laat monteren is het verstandig om ook eens te kijken naar een accu met een grotere capaciteit, deze zijn namelijk uitwisselbaar en als je het geld toch uit moet geven......
Succes
-
Ook wij hebben problemen met de sparta ion ruim 2 jaar geleden gekocht extra garantie komt nu pas ter sprake. We hebben 2 fietsen gekocht waarvan 1 al een nieuw achterwiel heeft gekregen en de andere fiets heeft een accu die nog maar 30km werkt de dealer zegt dat dit buiten de garantie valt en kan geen enkele tegenmoetkoming doen Sparta geeft niet thuis .De accu staat constant aan de lader, deze klacht hebben we al eerder gemeld bij de dealer maar hier werd niets mee gedaan NU PAS werd de fiets aan de computer gezet!!!!!! Ik vindt de levensduur van de accu zo erg laag en het fietsen op een sparta word erg duur. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand mij te vertellen hoe lang de levensduur van een accu is bij normaal gebruik.
Mvg. Petra.
Mvg. Petra.
De Sparta die hier genoemd is heeft een accu NiMH.
Bij normaal gebruik is de levens duur 500 volledige ladingen dat komt tussen de 20.000-30.000 km. afhankelijk van de behaalde actieradius.
Maar kijk uit met NiMH accu's deze kunnen zeer slecht tegen kou(<-5c) en warmte(>45c). Laat hem dus niet in de zon liggen! En NiMH altijd aan de lader! Bij langer tijd niet bijladen gaat een deel capaciteit verloren.
Ik heb hier voor jullie een berekening van de levensduur gemaakt:
Actieradius:45KM
Volledige Ladingen:500 (2e halve lading telt gewoon als 1 volledige lading)
Komt dan op een totaal van 22.500 KM
Als je er dan van uit gaat dat een nieuwe accu 450 euro kost zou dit 0,02 euro per kilometer kosten. Wat in mijn ogen niet echt duur is.
Ik hoop dat ik jullie hier wat aan hebben. Mocht je nog ander vragen hebben over de fiets dan hoor ik het wel.
En ja je kan altijd helaas de pech hebben dat je een slechte accu hebt.
Gelukkig krijg je op de accu net zo lang garantie als de fiets.
Bij ander consumentenelektronica is de accu garantie vaak maar 3 of 6 maanden.
Bij normaal gebruik is de levens duur 500 volledige ladingen dat komt tussen de 20.000-30.000 km. afhankelijk van de behaalde actieradius.
Maar kijk uit met NiMH accu's deze kunnen zeer slecht tegen kou(<-5c) en warmte(>45c). Laat hem dus niet in de zon liggen! En NiMH altijd aan de lader! Bij langer tijd niet bijladen gaat een deel capaciteit verloren.
Ik heb hier voor jullie een berekening van de levensduur gemaakt:
Actieradius:45KM
Volledige Ladingen:500 (2e halve lading telt gewoon als 1 volledige lading)
Komt dan op een totaal van 22.500 KM
Als je er dan van uit gaat dat een nieuwe accu 450 euro kost zou dit 0,02 euro per kilometer kosten. Wat in mijn ogen niet echt duur is.
Ik hoop dat ik jullie hier wat aan hebben. Mocht je nog ander vragen hebben over de fiets dan hoor ik het wel.
En ja je kan altijd helaas de pech hebben dat je een slechte accu hebt.
Gelukkig krijg je op de accu net zo lang garantie als de fiets.
Bij ander consumentenelektronica is de accu garantie vaak maar 3 of 6 maanden.