Hallo,
Ik sta voor een moeilijk situatie en ik weet niet meer wat ik moet gaan doen. Ik zit bij de Rabobank.
Een paar maanden geleden is er 2x een maximale bedrag van 250 euro van me bankrekening afgeschreven bij een ABN AMRO bank in Baarle Nassau met exact hetzelfde volgnummer als mijn bankpas, terwijl ik mijn pas gewoon in bezit had en ik aan het werk was. (Ik kan maximaal per dag 250 euro pinnen en maximaal per week 500 euro) Toen ik dit eenmaal ontdekte heb ik meteen mijn bankpas geblokkeerd. Ik heb aangifte geprobeerd te doen, maar helaas kon dat niet. Ik ging naar de bank, maar daar hadden ze een aangifte van de politie nodig. De politie ging uit van skimming en de bank ging uit van pinpasfraude. Uiteindelijk weer een afspraak met de politie gemaakt, deze begreep mij en zette iets op papier zodat de bank mijn klacht in behandeling nam. Eenmaal 6 weken wachten kreeg ik nog steeds niks te horen. Na een telefoontje kreeg ik de volgende dag een standaard brief binnen, dat ik onzorgvuldig met mijn pincode ben omgegaan. Dit was bij de lokale bank. Ik nam hier niet mee genoegen en stuurde mijn klacht naar de klachtenservice Rabobank Nederland. Deze stuurde ongeveer precies hetzelfde naar mij toe. Ze leggen het probleem bij mij neer i.p.v. dat het probleem bij hun ligt. Ik moet bewijzen dat ik niet eventjes mijn pincode + pinpas heb afgegeven op dat tijdstip aan een vriend van mij, terwijl ik andersom kan bewijzen dat ik op dat moment niet in Baarle Nassau ben geweest maar gewoon aan het werk was.
Na een 2e afwijzing weet ik niet meer wat ik moet doen. En ik wil er zeker niet bij laten zitten. Er is wel een manier om de Ombudsman in te schakelen, maar misschien komen daar wel kosten boven op terwijl ik er niks mee opschiet. Heeft iemand een advies voor mij? En heeft iemand ervaring met het inschakelen van de Ombudsman en uiteindelijk nog de Geschillencommissie? Er staat 1 zin in de laatste beantwoording van me klacht en die me niet aanstaat en die luidt als volgt:
De Geschillencommisie Bankzaken (per 1 april 2007 opgegaan in KiFiD) is in vergelijkbare zaken tot een zelfde oordeel gekomen. Het kan toch niet zo zijn dat ik werk voor me centen en dat er zomaar geld van me bankrekening wordt afgehaald. Een geluk bij een ongeluk is dat ik maar 500 euro per week kan pinnen bij een geldautomaat.
Wie heeft er een advies voor mij? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en wil er alles aan doen om mijn 500 euro terug te krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties
Rob
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pinpasfraude/Skimming
Re: Pinpasfraude/Skimming
Er zit waarschijnlijk weinig anders op dan een procedure bij het Kifid.Wie heeft er een advies voor mij? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en wil er alles aan doen om mijn 500 euro terug te krijgen.
Een bericht over skimming: skimmers manipuleren pinautomaten al in de fabriek.
http://webwereld.nl/articles/53155/skim ... briek.html
http://webwereld.nl/articles/53155/skim ... briek.html
Er is nog een andere manier van skimmen. Je pas kan gekopieerd zijn doordat criminelen je hebben zien pinnen .Zo zijn ze aan je pincode gekomen. Ze kunnen je vervolgens afgeleid hebben en je pas uit je portemonee hebben genomen en snel GEKOPIEERD ! Of ze vragen of je geld kunt wisselen en raken even je pas aan en kopieeren hem. Het lijkt vreemd , maar het gebeurt en de Postbank weet ook dat dit gebeurt!. Je hebt in eerste instantie geen argwaan omdat pas later , b.v in de vakantietijd, want daar staat er veel op de rekening, geld wordt afgeschreven. Bij voorkeur nét over de grens, want daar worden pinners waarschijnlijk niet gefotografeerd. Het kan zijn dat er voor die tijd ergens in Nederland bij een pinautomaat geprobeerd is of de pas werkt.
Beste Rob,
Ik ben erg benieuwd of je uiteindelijk wel je geld hebt teruggekregen
en wat je ervoor hebt moeten doen. Op dit moment zit ik met hetzelfde
probleem. Er is ook 1200 euro van mijn bankrekening afgehaald en ik ben dat niet geweest. Nu gaat de bank uit van een spookopname en moeten we aangifte doen.
Ik ben benieuwd!
Met vriendelijk groet,
Wessel
Ik ben erg benieuwd of je uiteindelijk wel je geld hebt teruggekregen
en wat je ervoor hebt moeten doen. Op dit moment zit ik met hetzelfde
probleem. Er is ook 1200 euro van mijn bankrekening afgehaald en ik ben dat niet geweest. Nu gaat de bank uit van een spookopname en moeten we aangifte doen.
Ik ben benieuwd!
Met vriendelijk groet,
Wessel
Ik wilde vanmorgen bij de winkel mijn boodschappen pinnen en kreeg de melding dat mijn Rabobankpas onbruikbaar was. Eenmaal thuis bleek via internetbankieren dat ik gewoon had moeten kunnen pinnen, dus ik heb de bank maar gebeld.
Al heel snel bleek dat mijn pas geblokkeerd was ivm skimming en dat er gisteravond geprobeerd was geld van de rekening te halen wat niet gelukt was. De mevrouw aan de telefoon adviseerde mij om een nieuwe pas en pincode aan te vragen, want deblokkeren kan tot gevolg hebben dat ze álsnog geld opnemen.
Maar toen ze verder ging kijken, bleek ook de pas van mijn man geblokkeerd te zijn. Dat vond ze toch vreemd (mede omdat wij eigenlijk nooit op dezelfde plaatsen pinnen) en navraag bij collega's leverde op dat er nog veel meer Rabobank klanten met dit problemen waren.
Later kregen we ook per email de reactie dat er 2 nieuwe passen en 2 nieuwe pincodes onze kant opkomen.
Maar daarnet zei onze reclamefolderbezorger dat zijn moeder hetzelfde had gehad (ja, volgens de bank waren er behoorlijk meer). Maar toch lees je op hun site of op de lokale site van de krant hier helemaal niets over. Een beetje raar dat ze mensen totaal niet op de hoogte brengen. Je gaat iets kopen en dan blijkt ineens dat je pas geblokkeerd is, terwijl je verder dus van niets weet.
@Robke: Mijn pinpas zat nog in mijn portemonnee in mijn tas en is zeker niet in vreemde handen geweest en die van mijn man zat nog in zijn portemonnee en is ook nergens geweest. Toen er gisteravond gepoogd was te pinnen, zaten wij lekker binnen bij tv. Ook hebben wij onze pincodes nergens opgeschreven, dus daar kan het niet aanliggen. Enige nadeel: bewijs het allemaal maar eens he.
Toch blijf je je afvragen waar dan precies je pas geskimmt is. Ik word er echt achterdochtig van......
Al heel snel bleek dat mijn pas geblokkeerd was ivm skimming en dat er gisteravond geprobeerd was geld van de rekening te halen wat niet gelukt was. De mevrouw aan de telefoon adviseerde mij om een nieuwe pas en pincode aan te vragen, want deblokkeren kan tot gevolg hebben dat ze álsnog geld opnemen.
Maar toen ze verder ging kijken, bleek ook de pas van mijn man geblokkeerd te zijn. Dat vond ze toch vreemd (mede omdat wij eigenlijk nooit op dezelfde plaatsen pinnen) en navraag bij collega's leverde op dat er nog veel meer Rabobank klanten met dit problemen waren.
Later kregen we ook per email de reactie dat er 2 nieuwe passen en 2 nieuwe pincodes onze kant opkomen.
Maar daarnet zei onze reclamefolderbezorger dat zijn moeder hetzelfde had gehad (ja, volgens de bank waren er behoorlijk meer). Maar toch lees je op hun site of op de lokale site van de krant hier helemaal niets over. Een beetje raar dat ze mensen totaal niet op de hoogte brengen. Je gaat iets kopen en dan blijkt ineens dat je pas geblokkeerd is, terwijl je verder dus van niets weet.
@Robke: Mijn pinpas zat nog in mijn portemonnee in mijn tas en is zeker niet in vreemde handen geweest en die van mijn man zat nog in zijn portemonnee en is ook nergens geweest. Toen er gisteravond gepoogd was te pinnen, zaten wij lekker binnen bij tv. Ook hebben wij onze pincodes nergens opgeschreven, dus daar kan het niet aanliggen. Enige nadeel: bewijs het allemaal maar eens he.
Toch blijf je je afvragen waar dan precies je pas geskimmt is. Ik word er echt achterdochtig van......
Een tijd geleden is mij dit ook overkomen. Zit ook bij de Rabo en ineens was mijn pas geblokkeerd wegens verdacht op skimming.
Echter, het bleek later dat er een systeemfout was opgetreden waardoor een x-aantal passen was geblokkeerd. Er was helemaal niet geskimd en mijn geblokkeerde pas was ook binnen 3 werkdagen weer gewoon bruikbaar.
Toevoeging:
Om deze reden heb ik dus wel een tweede bankrekening met pinpas (en saldo uiteraard ). Moet er niet aan denken dat ik ergens helemaal zonder geld kom te staan. Iets aan geld heb ik ook altijd op zak voor nood.
Bij Rabo heb ik ook de sms-alerts ingesteld. Wanneer er boven een bepaald bedrag wordt afgeschreven of als mijn saldo onder een bepaald bedrag komt, krijg ik direct een sms-melding. Mocht ik ooit met skimming te maken krijgen, kan ik door die melding wel snel handelen en mijn pas meteen blokkeren.
Echter, het bleek later dat er een systeemfout was opgetreden waardoor een x-aantal passen was geblokkeerd. Er was helemaal niet geskimd en mijn geblokkeerde pas was ook binnen 3 werkdagen weer gewoon bruikbaar.
Toevoeging:
Om deze reden heb ik dus wel een tweede bankrekening met pinpas (en saldo uiteraard ). Moet er niet aan denken dat ik ergens helemaal zonder geld kom te staan. Iets aan geld heb ik ook altijd op zak voor nood.
Bij Rabo heb ik ook de sms-alerts ingesteld. Wanneer er boven een bepaald bedrag wordt afgeschreven of als mijn saldo onder een bepaald bedrag komt, krijg ik direct een sms-melding. Mocht ik ooit met skimming te maken krijgen, kan ik door die melding wel snel handelen en mijn pas meteen blokkeren.