LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Kiara kurosawa
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2010 14:51

Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door Kiara kurosawa »

Factuur eneco 124,27 te betalen voor 27-11-2010
Ik begreep hier niets van ik had een email ontvangen dat mijn jaarnota voldaan was.
Overigens had ik een betaal regeling voor de jaar nota maar via automatishe incasso hadden ze toch het hele bedrag geincasseerd. hier was ik niet blij mee maar alla jaarnota was voldaan. Ik was bij met betalen.

Na email verkeer werd ik er niet wijs uit, na telefoon gesprek bleek ik nog een rekening van mei open te hebben staan en de extra kosten 15 euro werden na mijn trouwe betaling voorschotnota blek de rekening niet 124,27 maar 193,27 te zijn.
Hier zat de factuur voor november al bij in volgens de medewerker.
Het was een prettig gesprek ik zou de nota van november betalen en zelf de achterstand inlopen. Nee ik werd niet met kerst afgesloten van energie en jammer dat ik geen automatische incasso wilde afspreken want dan konder de extra 15 euro's tussen elke rekening komen te vervallen. Dat was dan maar zo
In het telefoongesprek op 26 november met de medewerker van eneco was mijn rekening 193,27.

Wat schetst mijn verbazing gisteren een medewerker van eneco aan de deur met een rekening van 332,27 euro en een brief over incasso en afsluiting.
schrok me kapot. Dacht dat na email en telefoon verkeer e.a. geregeld was.
Hierin is de voorschot nota van december welke voor 18 december voldaan moet worden bij in en gelijk 50 euro extra in opgenomen.

Ik vind dit echt heel slecht en moet nu binnen 5 dagen het hele bedrag betalen anders een incasso en afsluititing.
Ik heb voorgesteld om 22 december de voorschotnota van 89 euro en dan nog 50 euro te storten voor de achterstand.
Dan staat er nog 54,27 euro open en de nota voor december.

Ik wordt gillend gek van Eneco en vind het erg jammer dat email en telefoneren niet helpt. ik weet niet of deze factuur en bedreiging via de computer wordt gegenereerd maar ik vind het een hele slechte service.
En ja ik ben te laat met mijn factuur november, maar de rekening van mei is niet helemaal mijn schuld. Ik heb de email bevestiging nog dat mijn jaarnota in augustus/september volledig betaald was. En dacht hiermee bij te zijn.

Aangezien ik werkzoekende ben kan ik de rekening niet binnen 5 dagen betalen.
de medewerkster aan de telefoon 26 november had volledig begrip en stelde mij gerust dat als ik de achterstand zelf in zou lopen er geen problemen rondom afsluiting zouden plaats vinden.

Helaas toch weer slapeloze nachten zo vlak voor kerst. Ik heb al een email naar eneco gestuurd en hoop zo toch op een regeling.
Kiara kurosawa

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Kiara Kurosawa,

In uw bericht op dit forum lees ik dat er bij u onduidelijkheid bestaat over onze incassoprocedure. U bent van mening dat we onterecht een incassoprocedure hebben opgestart.

Ik vind het erg vervelend dat er bij u verwarring bestaat over het openstaande saldo en de incassoprocedure. Ik begrijp dat u al per e-mail contact met ons heeft opgenomen. Ik ga er vanuit dat mijn collega de onduidelijkheden bij u wegneemt. Als u na het antwoord van mijn collega onverwachts toch nog vragen heeft, kunt u mij wanneer gewenst benaderen via [email protected].

Ik hoop dat uw klacht naar tevredenheid wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Kiara kurosawa
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2010 14:51

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door Kiara kurosawa »

Geachte Kelly

Ik heb bericht gehad van de eneco medewerkster.
De brief die ik op 9 december heb ontvangen daar staat een totaal bedrag van 332,27 daar zit de betaling van december bij waar ik tot 18 december volgens de acceptgiro
mag voldoen en nog eens 50 euro extra.

Ik heb mijn voorstel gedaan een paar dagen geleden om op 22 december 89 euro voor de maand november en 50 euro van de achterstand over te maken.
en dan snel mijn overige achterstand 54.06 en de maand december te voldoen.

Eneco gaat hier niet mee acoord omdat de incasso al vergevorderd is. zie onderstaande email van eneco.
Ik vind het onterecht dat ik 50 euro extra moet betalen en dat ik voor december nog tijd heb tot 18 december om te betalen.

Het lukt mij niet om 243,47 in een keer te betalen en volgens mij is de achterstand 193,27 waar eneco nu dus blijkbaar 50 euro extra bij rekent.
Ik betaal op 22 december zoals ik heb voorgesteld en heb geen andere mogelijkheid.

En ik ga nu toch op zoek naar een ander energie bedrijf. ik vind het echt heel erg onvriendelijk.
Hebben andere mensen mischien ervaring met een betere klantenservice van een ander energie bedrijf?

Met vriendelijke groet
Kiara kurosawa

Ferayi
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2007 13:33

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door Ferayi »

Kelly is inderdaad een trouwe medewerker van Eneco. Wees niet naïef en trap hier niet in! Kelly toch! Wat denk je wel niet! Zal ik hier even zetten wat ik bij Eneco heb meegemaakt? En moeten mensen eens via Google verhalen van anderen lezen?.

Jij zegt “Eneco heeft kwalitatieve representatie en respectvolle klantenwerving hoog in haar vaandel staan. Dat u op basis van uw recente ervaring een ander beeld heeft van onze wijze van klantwerving spijt ons oprecht”
Als dit al waar zou zijn, wat doen jullie hierna dan?

Dit bijvoorbeeld?

Geplaatst op diverse sites en gemeld bij HEEL VEEL INSTANTIES EN ENECO ZELF! En ik ben maar 1 uit duizenden gedupeerden!


Beste mensen,

Eneco zal vast wel Google gebruiken om te kijken hoe goed hun leedvermaak werkt. Zij lezen alles wat er wordt geschreven en hoe hopeloos iedereen is. Vervolgens zitten ze lachend met hun pi te spelen.
Wees alsjeblieft niet laf en pak Eneco aan! Ik ga het doen en als iemand de moed, kracht heeft om het ook te doen dan hoor ik het graag. Ik ben het schapengedrag in Nederland spuugzat. Waar zijn jullie bang voor? Als wij met zijn allen aangifte doen en 1 zaak tegen Eneco beginnen, wat hebben wij dan te verliezen?
Graaf of niet, ik heb in ieder geval geen hulp nodig, maar het zal fijn zijn als het recht (ook voor jullie) zal zegevieren!

Hier nog een klein voorbeeld van een vriendin van mij:
Zij heeft een accountantskantoor en krijgt een afrekening van € 15.000,-. Na onderzoek blijkt er een lek in het systeem van Eneco te zitten. Dus mijn vriendin denkt “opgelost”. Nee hoor! Betalen, anders sluiten we af!
Ja maar ik heb het niet verbruikt, het ligt aan jullie systeem!
Ja, jammer! Betalen, anders sluiten we af!
Dus VOORLOPIG heeft mijn vriendin betaald, maar het geld komt natuurlijk wel terug! Maar dit soort gevallen zullen lang duren als iedereen zijn mond houdt en alleen op internet zijn verhaal doet.

PS: in 2002/2003 schijnt Peter R de Vries Eneco al eens flink in beeld gezet wegens oplichting!

LEES VERDER EN REALISEER JE DAT DIT ECHT GEBEURT!!!! LEES TOT HET EINDE, ZO LANG IS HET NIET!



Na onderstaand samenvatting is de correspondentie tussen Eneco en mij vrij kort samengevat te lezen:

• Eneco spaart de eindafrekeningen op, want zij ontvangen de meterstandenkaarten niet???
• Jaren later wordt er een afrekening van een paar duizend euro verstuurd met het verzoek dit binnen een paar dagen te betalen en of je een AOW hebt maakt geen donder uit!
• Betalingsregeling is niet mogelijk (is afgeschaft maar alleen Eneco weet dit!) en als je niet betaalt word je afgesloten. De tijd die je nodig hebt om schuldsanering het proces te laten starten krijg je niet. Dus nooit melden dat je schuldsanering gaat inschakelen! Dan zullen ze je voor zijn.
• 0900 nummer € 0,10 per minuut bellen is zinloos!
• 088 nummer bellen is zinloos!
• Bovenstaande nummers dienen alleen om een kostbaar spelletje met je te spelen.
• Je wordt afgesloten! Wet wordt overtreden want onder geen enkele voorwaarde (behalve als je, je betalingsreling niet nakomt die overigens nooit wordt gerealiseerd) mag een energieleverancier tussen 1 oktober en 1 april afsluiten!
• Conclusie: Eneco is als het ware ONBEREIKBAAR! Of je rekening klopt of niet betalen! Zij hebben de sleutel (om je af te sluiten) en dat weet je, dus je gaat toch betalen. Hierna wordt je zo gek en moe gemaakt (dat hopen ze) dat je de strijd opgeeft. Want de meeste mensen denken nooit van zo een groot orgaan te kunnen winnen en starten ook geen strafrechtelijke zaak.

• ik ga een strafrechtelijke zaak starten tegen Eneco wegens: ‘

Ik begin met een aangifte over;
Wetovertreding
Machtmisbruik
Opzettelijke psychische mishandeling met als gevolg een zenuwinzinking
Diefstal


Telefoongesprekken Eneco (over mijn moeder)

1e week maart 2010

Eneco stuur een afrekening t.b.v. € 2.700,-
Ik mail de juiste meterstanden met de melding eindafrekening te corrigeren
Antwoord: Nee! Betalen! En verder geen uitleg.

Stuur een brief met het verzoek wederom de eindafrekening te herberekening op basis van de gegevens welke ik ook per mail had verzonden.
Antwoord: Nee! Betalen! Verder geen uitleg!

Bel met het 0900 nummer: Toen bleek pas dat het om afrekening vanaf 2007 gaat en niet alleen om 2009. Ik vraag om een betalingsregeling.
Antwoord: Nee, dat kan niet meer want u heeft te laat gereageerd.
Nee, ik heb de mail op tijd verzonden!
Antwoord: Wij hebben geen mail van u ontvangen en uw brief is later dan het gestelde termijn.
Ik heb de mail vanaf jullie site verzonden en heb dus geen bewijs!
Denkend antwoord: Nee trut, daarom misbruiken wij het ook. Want als je het vanuit je eigen mailbox had verzonden had je wel bewijs gehad en konden wij ons niet beroepen op artikel 4!
Gesubsidieerde personeel spreekt verder: Trouwens uw dossier is uit handen gegeven aan DAS incasso, dus moet met hun bellen.

Ik bel DAS incasso!
Antwoord: Nee hoor, wij kennen u niet

Bel weer 0900 nummer.
Antwoord: ……… dan kunt u beter met afdeling correspondentie bellen want Bianka van Heessen heeft u een brief gestuurd bla bla bla
Ik bel met het 088-…nummer maar het nummer is fout!
Bel weer 0900 nummer
Antwoord: Excuses, hier heeft u het goede nummer
Bel 6 x 088 nummer
6 x geen antwoord, er wordt gewoon niet opgenomen!

Bel weer 0900 nummer
Ik leg uit dat mijn moeder een AOW heeft en het nooit in 1 x kan betalen.
Antwoord: Sorry, geen betalingsregeling. U kunt inderdaad zoals u zegt beter schuldsanering inschakelen, want zij zijn sterker en daar luisteren we wel naar.
Ik meld dat ik dat dan maar ga doen en meld dat ik schuldsanering wel contact laat opnemen.

Volgende dag bel ik weer met 088
Antwoord: Bianka van Heessen is met vakantie. Ik help u wel, mijn naam is Sandy Verbeek.
Waarom is er geen betalingsregeling getroffen dan? Dat begrijp ik niet? Ik ga hier een klacht van maken.

Ik weet niet meer wanneer ik weer belde of wanneer S. Verbeek belde maar het volgende gebeurt:
Ik meld dat er volgens:
De Minister van Economische Zaken van 29 november 2006, nr. WJZ 6101739 houdende regels over het beëindigen van het transport naar of de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruiker (Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleinverbruikers) (Tevens in de Staatscourant geplaatst!) Artikel 2 niet mag worden afgesloten tussen 1 oktober en 1 april enig jaar behoudens (evenmin wegens wanbetaling)

En in artikel 4 staat:
Dat de leverancier wel mag afsluiten:
Indien de kleinverbruiker binnen een door de netbeheerder of de vergunninghouder vast te stellen redelijk termijn na de in artikel 5, eerste lid bedoelde herinnering, een bewijs overlegt dat hij verzocht om schuldbemiddeling als …………………..enz.

Antwoord: Nee, dat is alleen als het vriest!
Dit is uiteraard niet waar en na enige discussie vraagt S. Verbeek een moment geduld.
S. Verbeek komt terug en
Antwoord: Ja, maar uw moeder is helemaal niet afgesloten!
Dat is ze zeker wel!
Antwoord: Moment
Paar minuten later: Uw moeder is inderdaad afgesloten maar dit had helemaal niet mogen gebeuren. Ik heb hier een klacht van gemaakt en uw moeder wordt z.s.m. weer aangesloten.

Volgende dag:
Gebeld met S. Verbeek: Er is gisteren niemand van Eneco geweest.
Antwoord:Moment……….en later………..uw moeder wordt vanmiddag en anders zeker morgen ochtend aangesloten en de afsluitkosten worden gecrediteerd.
Ik vraag of ze het zeker weet en zij leest hetgeen wat op haar scherm staat voor:
In eerste instantie werd gedacht dat mevrouw niet was afgesloten, later bleek van wel en dit had niet mogen gebeuren aub SPOEDAANSLUITING.

Dezelfde ochtend spreek ik toevallig een vriendin over een kennis van haar met hetzelfde probleem.
Ik hou het niet meer vol en we gaan naar het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam. Bij de ingang zit geen receptie maar security?
Ik word zeer vriendelijk aangehoord en te woord gestaan, maar kom geen stap verder! Behalve dat meneer meldt dat Eneco sowieso geen betalingsregeling treft omdat dit is afgeschaft (uiteraard is Eneco de enige die dit weet!). Dus het 0900 nummer voor € 0,10 per minuut is niets anders dan een kostenjager dat je informatie geeft dat je al weet of juist wijs wordt gemaakt.
En meneer meldt dat ik wordt teruggebeld door mevrouw Larzak.

Om 16.00 uur wordt ik door mevrouw Larzak gebeld en zij meld het volgende:
Ik heb mijn best gedaan en heel veel bla bla’s wij gaan uw moeder wel aansluiten maar dan onder de voorwaarde dat uw moeder € 323,- eerst betaalt.
Ik leg uit dat dit niet de afspraak is en dat dit bedrag met schuldsanering is besproken en sowieso wordt betaald en dat er eerder werd gezegd dat mijn moeder helemaal niet eens afgesloten had mogen worden. En dat dit ook niet volgens de wet zou zijn. En ik in Rotterdam met mijn ogen heb gezien dat hetgeen wat S.Verbeek had voorgelezen er stond en toen dit werd opgemerkt werd het schermpje weggedraaid (want klanten hebben geen inzage!).

Het antwoord bleef “nee hoor, dat is niet waar”!De discussie duurde lang en was zinloos. Mevrouw Larzak herhaalde alleen maar dat er betaald moest worden en ik ben op dat moment bij mijn vriendin Esther en zij luistert mee. Ik meldde dat mijn moeder 70 jaar is en niet meer zo in trek is, dus ook niet even achter het raam kan zitten om het geld bij te verdienen. Dit vond mevrouw Larzak niet zo netjes! Alsof iemand bij Eneco de definitie hiervan kent!
We hangen op en Esther kan het niet meer aanhoren/zien en zegt dat zij € 323,- gaat direct per bank gaat overmaken.
Ik bel voor alle zekerheid eerst nog S. Verbeek om zeker te weten welk bedrag er betaald moet worden om de aansluiting te realiseren. S. Verbeek herhaalt wederom dat er € 323,- betaald moet worden en geeft het faxnummer door voor het betalingsbewijs.

Vandaag 5 maart 2010 heb ik het betalingsbewijs gefaxt en bel ongeveer een half uur later met het 0900 nummer (want op het 088 nummer is er weer geen gehoor!).

Ik vraag of de fax binnen is en wanneer mijn moeder wordt aangesloten aangezien zij al 3 dagen thuis de hele dag in de kou (70 jaar!!!!) op Eneco wacht omdat er steeds werd beloofd dat het zou worden aangesloten.
Antwoord: momentje……10 minuten later………Nee, uw fax is niet binnen maar wat voor bedrag noemde u ook alweer? En toen voelde ik m al aankomen!!!!!!!!!
Ik antwoord met € 323,-
Antwoord: Oh maar het bedrag dat u moet betalen is € 427,- dus u moet nog € 104,- betalen als u wilt dat uw moeder weer wordt aangesloten.
Ik was op mijn werk begon te schreeuwen hing op en kreeg een zenuwinzinking en al mijn collega’s schoten met grote verbazing te hulp. Want ik sta juist bekend als een zeer sterk, geduldig en vriendelijk persoon al dan wel met een grote mond waar het nodig is.

Maar zo sterk als dat ik toch ben, heb ik later weer met Eneco gebeld:
Ik weet zijn naam niet meer maar hij zei “mevrouw Larzak zit nu naast mij en ik was er gisteren bij toen zij tegen u zei dat u € 427,- moet betalen!

Ik was moe en had er geen zin meer in (precies wat ze willen!) en vraag aan hem of de aansluiting vandaag plaatsvindt als ik € 104,- overmaak.
Antwoord: Wij gaan ons best doen!
Nee, dat vraag ik niet, ik vraag “wordt het aangesloten”
Antwoord: Dat is wel de bedoeling
Nee, ik wil weten of het wordt aangesloten?
Antwoord: Dat is wel de bedoeling
Ik zeg:
Dit gesprek wordt toch voor “trainingsdoeleinden” opgenomen? Nou, ik moet zeggen dat jullie heel goed zijn getraind. En voorlopig winnen jullie en zal ik betalen maar ik zal het zeker hier niet bij laten.
Antwoord: Oh maar we spelen geen spelletje met u hoor mevrouw!
Nee, natuurlijk niet!

Ik heb € 104,- overgemaakt en het bewijs gefaxt. Ondertussen had ik wel met schuldsanering gebeld en mevrouw Hands zou meteen met Eneco bellen!
Ik wacht af en er wordt gebeld door Eneco (wellicht omdat schuldsanering heeft gebeld):
Uw betalingsbewijs is binnen en uw moeder wordt voor 18.00 uur aangesloten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door crazyme »

Voor de lezers met minder geduld een samenvatting :
Ferayi schreef: Ik begin met een aangifte over;
Wetovertreding
Machtmisbruik
Opzettelijke psychische mishandeling met als gevolg een zenuwinzinking
Diefstal

Fire87
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2010 21:02

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door Fire87 »

Ferayi,

Moet jij met je probleem niet gewoon een eigen forum beginnen of iets ondernemen wat je probleem echt oplost. Je bent nu wel de site aan het volspammen maar dat lijkt me niet de bedoeling van dit forum.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door crazyme »

Fire87 schreef:Ferayi,

Moet jij met je probleem niet gewoon een eigen forum beginnen of iets ondernemen wat je probleem echt oplost. Je bent nu wel de site aan het volspammen maar dat lijkt me niet de bedoeling van dit forum.
Een psycholoog zoeken bijvoorbeeld ?

ferayii
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2011 14:54

Re: Eneco betalings achterstand en incasso en dreiging afsluitin

Ongelezen bericht door ferayii »

Fire87 ik verwijs je naar de definitie van spam! En wat zou ik dan precies kunnen ondernemen dat "mijn probleem" oplost? Ik wist niet dat hier zoveel psychologen actief zijn! Bedankt voor je tip maar had liever met iets nuttigs gekomen!
Ferayi

Gesloten