| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte invordering gerechtskosten
Onterechte invordering gerechtskosten
Vraagje,
Momenteel zit ik financieel in heel zwaar weer. Veel vragen te stellen maar ik begin er met 1tje.
Ik heb 2 dagen voor de rechtzittingsdatum de vordering betaald via internet bankieren. Het bedrag stond direct op hun rekening. Ik heb hiervan een bewijs via mail verstuurd naar de deurwaarder. Nu heeft de deurwaarder de zitting toch door laten gaan en moet ik ook nog proces kosten betalen. De proceskosten zijn gebaseerd op het volledige te vorderen bedrag. Op dat moment was dat bedrag nul maar dat heeft de deurwaarder niet naar de rechter vermeld.
Ik ben hiertegen in verweer gegaan maar ik kreeg geen reactie. Ze gaan nu loon beslag leggen en ook daar zijn kosten aan verbonden.
Een adviseur heeft toen een brief opgesteld met alle bewijzen maar ze zeggen doodleuk dat ik nergens op gereageerd heb, dat een rechtzitting niet gestopt kan worden als deze door een deurwaarder in gang is gezet en dat ik niet alleen de vordering had moeten betalen maar ook gelijk de proceskosten. Dat laatste kan al helemaal niet want die kosten worden pas bekend na de zitting en niet ervoor. Daarnaast heeft de adviseur notabene kopieën van de brief en mails die ik verstuurd had meegezonden in zijn brief, voor de brief kunnen ze nog het excuus gebruiken dat ze die niet ontvangen hebben maar de mails staan op datum met het correcte adres. Dus hun reactie klopt van geen kanten.
Heeft iemand enig idee hoe ik hier mee om moet gaan of is inschakelen van een advocaat het enige. Het bedrag is inmiddels 900 euro incl alle kosten geworden en voor mij een hoop geld.
Momenteel zit ik financieel in heel zwaar weer. Veel vragen te stellen maar ik begin er met 1tje.
Ik heb 2 dagen voor de rechtzittingsdatum de vordering betaald via internet bankieren. Het bedrag stond direct op hun rekening. Ik heb hiervan een bewijs via mail verstuurd naar de deurwaarder. Nu heeft de deurwaarder de zitting toch door laten gaan en moet ik ook nog proces kosten betalen. De proceskosten zijn gebaseerd op het volledige te vorderen bedrag. Op dat moment was dat bedrag nul maar dat heeft de deurwaarder niet naar de rechter vermeld.
Ik ben hiertegen in verweer gegaan maar ik kreeg geen reactie. Ze gaan nu loon beslag leggen en ook daar zijn kosten aan verbonden.
Een adviseur heeft toen een brief opgesteld met alle bewijzen maar ze zeggen doodleuk dat ik nergens op gereageerd heb, dat een rechtzitting niet gestopt kan worden als deze door een deurwaarder in gang is gezet en dat ik niet alleen de vordering had moeten betalen maar ook gelijk de proceskosten. Dat laatste kan al helemaal niet want die kosten worden pas bekend na de zitting en niet ervoor. Daarnaast heeft de adviseur notabene kopieën van de brief en mails die ik verstuurd had meegezonden in zijn brief, voor de brief kunnen ze nog het excuus gebruiken dat ze die niet ontvangen hebben maar de mails staan op datum met het correcte adres. Dus hun reactie klopt van geen kanten.
Heeft iemand enig idee hoe ik hier mee om moet gaan of is inschakelen van een advocaat het enige. Het bedrag is inmiddels 900 euro incl alle kosten geworden en voor mij een hoop geld.
Re: Onterechte invordering gerechtskosten
2 dagen voor de zitting betalen, dan is ook met internet bankieren de kans groot dat de betaling nog niet geboekt is bij de deurwaarder. Een email sturen met de tekst ik heb betaald is geen bewijs van betaling. Ik kan wel opsommen wat handiger was geweest maar dat gaat niet meer op. Feit blijft dat u veroordeeld bent. Heeft u wel de gehele vordering voldaan die loopt tot zitting toch op. Loonbeslag gaat langdurig en zeer duur worden. U kunt eigenlijk niets anders meer doen dan zo snel als mogelijk betalen.
Het was zo simpel geweest, een print van de betaling die je zo kan maken en naar de zitting gaan, paar uur in de rij en het bewijs van betalen bij de kantonrechter indienen.
Het was zo simpel geweest, een print van de betaling die je zo kan maken en naar de zitting gaan, paar uur in de rij en het bewijs van betalen bij de kantonrechter indienen.
Even ter verduidelijking: Ik heb niet een mail gestuurd met "ik heb betaald" maar een printscreen van de overboeking. Daarbij stond het bedrag direct via internet op de rekening van de DW. Overboekingen gaat in real time. Achteraf gezien had ik naar de zitting kunnen gaan maar, fout van mij, ik ging ervan uit dat het zo in orde was. Je krijgt ook de tijd om voor de zitting te betalen. Het bedrag is voor mij nu te hoog en daarbij steekt het ook dat de DW met een verweer komt waarin ik voor leugenaar wordt uitgemaakt terwijl ik de bewijzen dat ik bv wel contact schriftelijk heb gezocht wordt tegengesproken. Pas toen de adviseur een brief stuurde hebben ze wel gereageerd maar dat heeft ook een maand geduurt!
Dan nog de rechter heeft u bij verstek veroordeeld, bij rol zaken zoals deze wordt eiser per definitie in het gelijk gesteld. E-mail met printscreen is geen garantie dat die op tijd gelezen wordt, even bellen dat de betaling voldaan is en er een mail met bewijs is verstuurd was handiger geweest. Ik zie het helaas somber in.
-
Chanmaster
Rolzaken kunnen tot minimaal drie dagen voor de zitting nog geannuleerd worden door de deurwaarder. Nadien bent u te laat. De gang van zaken is derhalve correct verlopen.
-
Leo The Emperor
Dit is niet waar.Even ter verduidelijking: Ik heb niet een mail gestuurd met "ik heb betaald" maar een printscreen van de overboeking. Daarbij stond het bedrag direct via internet op de rekening van de DW. Overboekingen gaat in real time
Zodra je de boeking hebt verzonden is deze bij jouw in het scherm, als betaald te zien. Echter de ontvanger ziet nog niks. Dit duurt nog ongeveer 2 dagen.
Alleen als je een telefonische overboeking doet, waar extra kosten aan zijn verbonden, verschijnt het bedrag direct op de rekening van de ontvanger.
Ik zou zelf ook een printscreen niet geaccepteerd hebben. Hier kan met knip- en plakwerk het nodige aan worden veranderd.
Zoals anderen al gemeld ben je eigenlijk te laat om nog iets te "repareren". Je zou nog in verzet kunnen komen tegen het verstekvonnis, maar daar zie ik persoonlijk geen heil in, omdat het vonnis terecht lijkt te zijn uitgesproken. Je had immers tijdens de rechtszitting nog niet betaald.
De gerechtskosten zijn, helaas voor je, dan ook niet onterecht
Dat de veroordeling terecht is dat is wel duidelijk. Nu zoeken naar een oplossing om loonbeslag te voorkomen. Ik weet niet of TS in loondienst werkt zo ja dan is er nog hoop. Een goede werkgever kan hulp bieden maar dan moet je wel door het stof. Een praktijk voorbeeld: een kameraad van mij zat zwaar in de sores met niet één maar meerdere schulden, loonbeslag was ook aan de orde. Ik heb hem aangeraden om toch met zijn baas te gaan praten. Met lood in de schoenen heeft hij dat gedaan en in no time was er een regeling die voor zowel de baas als voor hem zeer acceptabel was. Het was een win win situatie, baas geen extra administratie en de kameraad zonder sores.
... en dat ik niet alleen de vordering had moeten betalen maar ook gelijk de proceskosten. Dat laatste kan al helemaal niet want die kosten worden pas bekend na de zitting en niet ervoor.
Ik zie dat hier nog niet echt op ingegaan is. Is alleen de hoofdsom betaald of zijn ook de rente en buitengerechtelijke kosten betaald en resteert nu alleen nog het griffierecht?
@JFG, de rechtszaak zal waarschijnlijk al enige tijd geleden zijn aangezien de proceskosten al tot 900 euro opgelopen zijn. Beroep is dan echt niet meer mogelijk, kun je dus niets meer mee. Feit blijft dat er te kort voor zitting betaald is en de zaak niet meer van de rol af kon, verder is TS niet naar de zitting gegaan met het bewijs van betaling, had die dat wel gedaan dan was er nu geen probleem geweest. Vrijwel zeker heeft de rechtbank het vonnis ook naar TS verzonden met de mogelijkheid tot verzet, TS heeft m.i. ten onrechte gedacht dat het een fout betrof en het wel recht gezet zou worden, immers er was betaald.
Heel triest dat weinigen naar de zitting gaan, vaak uit angst maar je kan er zoveel mee redden.
Wordt dus zoeken naar een constructieve oplossing want de kosten gaan oplopen dat wil je niet weten.
Heel triest dat weinigen naar de zitting gaan, vaak uit angst maar je kan er zoveel mee redden.
Wordt dus zoeken naar een constructieve oplossing want de kosten gaan oplopen dat wil je niet weten.