LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radiostoring door adaptertjes, LEDlampen, opladers, enz.

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
pa0fmy

Radiostoring door adaptertjes, LEDlampen, opladers, enz.

Ongelezen bericht door pa0fmy »

Graag wil ik het met eens hebben over storingen in ontvangst veroorzaakt door allerhande elektronische apparaatjes in menig huishouden. Er komen steeds meer apparaatjes in de handel die gebruik maken van een radiofrequentie. En denk nu niet meteen aan babyfoons of (bouwmarkt)-portofoontjes. Ook Telefoonopladers, Ledlampen, Halogeenverlichting, Laptopopladers, Computers en beeldschermen, LED-TV’s, LCD-TV’s, Internetmodems, Inbraak alarm, Spaarlampen, sommige soorten TL-buizen, Lichtdimmers maken allemaal gebruik van een radiofrequentie. Hierin zit bijna altijd een schakelende voeding. Een omvormer maakt van de bekende 50 Hertz netspanning een zeer hoge frequentie. Deze hoogfrequente energie kan dan via een kleine transformator naar de gewenste uitgangsspanning gebracht worden. Voordeel, kleiner en lichter apparaat, meer vermogen, stabielere spanning, weinig verbruik bij onbelaste uitgang. Nadeel is de radiostoring die deze apparaten veroorzaken. Vaak herkenbaar aan een geraas of ratel die zich om de 100 KHz herhaalt. Met een goed filter is de storing aardig tegen te houden maar in goedkope rommel ontbreekt het filter. Iemand die zo’n apparaat koopt steekt de stekker er in en je zit als buurman jaren lang opgescheept met storing om de 100 KHz tussen lange golf en VHF. Net zolang tot dat het apparaat stuk gaat en naar de milieustraat wordt gebracht. Probeer het zelf maar eens uit en zet een zakradio op de middengolf en draai eens aan de afstemming waarbij je de radio in de buurt van een stopcontact is. Je zult je verbazen wat een rommel je te horen krijgt. Zeg nu niet ik ontvang alles via de kabel dus heb er geen last van. Bedenk dat er in Nederland duizenden zend- en luisteramateurs actief zijn die als hobby hebben het bouwen en experimenteren met radio. Hun apparatuur is vele malen gevoeliger dan menig zakradio en kan dus ook signalen uit verre landen ontvangen. Met al deze rommel om hun heen kunnen ze de hobby wel opgeven en beter postzegels gaan verzamelen of zo iets. Ben toch eens benieuwd welke stroorbronnen u in eigen huis kunt ontdekken.

cossie300

Re: Radiostoring door adaptertjes, LEDlampen, opladers, enz.

Ongelezen bericht door cossie300 »

Mooi verhaal en helaas ook helemaal waar.

Het is echter vandaag de dag omgekeerd ten opzichte van enige tientallen jaren geleden. Destijds waren het de, nietsvermoedende, elektronicaconsumenten die werden geconfronteerd met vaak "onverklaarbare" storingen in hun geluidsapparatuur, veroorzaakt door een zendamateur of een illegale 27 Mc'r.
Veelvuldig gebruik van slechte breedbandversterkers, audioversterkers die die beter hf detecteerden dan muziekversterken en nog meer van dat spul.

Ook toen had men de "man made interference" maar ik geloof je als je stelt dat het de laatste jaren enorm is toegenomen. In bijna alles is een schakelvoeding verwerkt die enorm veel "hf rotzooi" om zich heen strooit. Zeker weten doe ik het niet, maar mijn vermoeden is dat dit spul voornamelijk wordt getest en gekeurd op de hoeveelheid storing wat het aan het lichtnet zou kunnen toevoegen.
In mijn tijd was het onmogelijk om mijn R5000 naast m'n 386 pc te plaatsen om packet of telex te ontvangen en decoderen op hf.

Toen moest de zendamateur zich inschikken voor zijn omgeving door de maatregelen die de PTT kon opleggen, nu sta je weer in de kou.

Het zendamateurisme wordt langzaam een hobby voor "the happy few" waarmee ik bedoel dat het alleen nog leuk is voor hen die die zich een hutje-op-de-hei kunnen permiteren. :(

LeoZ

Ongelezen bericht door LeoZ »

Aan de andere kant had ik in de jaren 80 een enorme last in mijn buurt van zendamateurs... zette ik een LP op kon ik meeluisteren (via het element van de draaitafel) met de zendamateur bij mij in de buurt, daar werd ik destijds niet vrolijk van. :mrgreen:

cossie300

Ongelezen bericht door cossie300 »

Ja, Leoz, dat is zonder meer waar. Toch treft de bewuste zendamateur weinig blaam. De kwaliteit van de toenmalige hifi-apparatuur was de oorzaak van deze ellende. Jouw versterker zou alleen maar het signaal van je pick-up element moeten versterken. Door slechte hoogfrequent ontkoppeling aan de ingang, ging de eerste de beste transistor, pn-overgang, aan het detecteren en dat hoor je dan terug! Hetzelfde zou je hebben gehad wanneer je vlak bij een hoogvermogen midden- of kortegolfzender zou hebben gewoond. Om die reden stonden die dingen ook meestal ver van de bewoonde wereld. :D

Gesloten