LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door karnie »

Bij ons in de straat worden momenteel de glasvezelkabels getrokken. Wij willen momenteel geen gebruik maken van de diensten, omdat we ten volle tevredenheid gebruik maken van de diensten van de UPC, maar dat terzijde.
Omdat wij in een appartement wonen, waren wij wel verplicht om de mensen in ons huis te laten, om een gat te boren voor de bovenburen. Ook werd er een kastje geïnstalleerd.

Bij dit boren ging het mis. (wie doet dat dan ook in een meterkast???) Bij het boren werden er elektriciteitsleidingen geraakt. Ik was aan het werk voor mijn computer, toen deze onaangekondigd uitviel en ik dus mijn documenten, waaraan ik werkte, gedeeltelijk kwijt raakte. Er werd wat laconiek over gedaan en een installatiebedrijf werd gebeld. Deze kwam vrij snel ter plaatse en constateerde dat de leidingen kapot waren geboord. De leidingen lopen in de vloer van de bovenburen. Daardoor was er in eerste instantie sprake van uitbikken van vloeren en slopen van plafonds. Gelukkig kon het op een andere manier opgelost worden.

Het verlaagd plafond in onze badkamer moest gesloopt worden. Daarboven zat de voeding, van waaruit er nieuwe kabels getrokken konden worden. Dit is goed gelukt. Daarna is het plafond er weer in gezet, door de installateur, maar heb niet gezien hoe. Verder zit er nog een afwerkstrip los. Ze hadden geen montagekit bij zich en zouden het vandaag oplossen. Dit is niet gebeurd. Het slopen en repareren heeft een enorme bende in huis opgeleverd, die ik zelf mocht opruimen, het plafond in de badkamer is niet in oude staat hersteld, ik ben werkdocumenten gedeeltelijk kwijtgeraakt en mijn kostbare studeer tijd is door dit alles opgeslokt.

Doordat er vele bedrijven bij de aanleg betrokken zijn, heb ik geen idee wie ik hierover nu moet benaderen. Verder heb ik best wel "schade" geleden en ik heb het gevoel dat de installateurs van de glasvezelkabel er nogal laconiek mee om zijn gegaan.
Kortom graag tips en adviezen over hoe we deze situatie kunnen aanpakken.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

glashart is de opdrachtgever, u kunt alle schade die u heeft opgelopen bij hun melden.
glashart is verplicht hierop vervolgstappen te maken door het maken van een overzicht wat die schade allemaal is.

als ik u was zou ik zeker op papier gaan zetten wat voor schade u heeft geleden en wat u van ze verwacht.
dit zou ik opsturen en zeg een week afwachten. indien u dan niets heeft gehoord kunt u er een belletje aan wagen en vragen wat ze van plan zijn hier aan te doen.
het bedrijf is er voor verzekerd.

indien ze niets van plan zijn hiermee te doen kunt u altijd juridisch een schadevergoeding eisen.

veel succes,
u staat absoluut niet alleen, ze hebben al heel wat schade moeten vergoeden aan kabel en energiemaatschappijen.
en geloof me, die schades waren echt niet misselijk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

Het is altijd zo, dat de veroorzaker betaald.
Dus het bedrijf wat heeft geboord, is aansprakelijk !

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

ja klopt helemaal en dat moet weer via de opdrachtgever geregeld worden. mensen weten namelijk vaak niet welke aannemer dit is omdat er vaak met meerdere gewerkt wordt. vandaar glashart aanspreken en die regelt het verder.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door Shine »

Glashart is de opdrachtgever en zij zijn hier verantwoordelijk voor.
Glashart moet je dus aansprakelijk stellen.

Overigens kan ik je vertellen dat ook bij ons in de straat/buurt deze firma bezig is geweest en de ellende is verschrikkelijk. Gelukkig in mijn geval niet niet mijn huis maar wel aan de bestaande bedradingen in de straat. (elektra/gas en kabel)
De straat is nadien alweer 3x opnieuw open gegaan door andere bedrijven t.g.v. de veroorzaakte schade door Glashart. En dat is dan nog alléén maar in mijn straatje!!
Van mening bedrijf, anders dan Glashart, hoor je veel geklaag (understatement) over de gang van zaken mbt firma Glashart en het aanleggen van hun glasvezelkabeltje. (waar volgens mij maar weinig mensen gebruik van maken)

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

Shine schreef:Glashart is de opdrachtgever en zij zijn hier verantwoordelijk voor.
Glashart moet je dus aansprakelijk stellen.
Dit is niet juist.
Glashart is niet de veroorzaker, maar het bedrijf wat heeft geboord, en deze zijn aansprakelijk.
Als TS niet weet wie de aannemer is, moet hij/zij uiteraard bij Glashart informeren.

Heb meer als 40 jaar in dit wereldje gewerkt!

Het probleem speelt al jaren, dat bedrijven de aanbesteding aan de goedkoopste aannemer geven, zonder naar de kwaliteit van deze te kijken.
Daarom zijn zulke toestanden in dit wereldje!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

het heeft niets met goedkoop of duurder bedrijf te maken. het heeft er gewoon mee te maken dat er nooit naar klic wordt gekeken. het wordt niet voor niets aangevraagd en aangeleverd. daar staat alles in wat je moet weten. en verder je gezond verstand gebruiken.

Voor de mensen die niet weten wat klic is:

De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om graafschade te voorkomen en de veiligheid van de graver en de directe omgeving te bevorderen, heeft het Ministerie van Economische Zaken het initiatief genomen tot de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION), beter bekend als de ‘Grondroerdersregeling’. Deze wet is op 1 juli 2008 in werking getreden.

Het Kadaster is door het Ministerie van Economische Zaken aangewezen als uitvoerende dienst. Als intermediair regelt het Kadaster de informatie-uitwisseling over kabels en leidingen tussen netbeheerders en grondroerders.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

Natuurlijk heeft het met een goedkoop bedrijf te maken.
Een bedrijf moet een calculatie maken voor de opdracht te krijgen.
Is de aanbieding goedkoper als een ander bedrijf, krijgt deze de opdracht.
Dit sluit dan niet uit, dan ook goedkopere werklieden worden ingezet i.p.v. vakmensen, welke de Now How hebben, want een niet geschoolde werkkracht weet met een klic helemaal niets te beginnen!
Laatst gewijzigd door tennis op 15 jan 2011 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

goedkoop bedrijf of niet, ieder bedrijf doet een aanbod, ze willen namelijk allemaal van werk voorzien zijn.
en ja, de goedkoopste wint.

maar is het jou ook bekend dat tegenwoordig alle personeel die een schop in de hand heeft om te graven gecertificeerd moet zijn?
en dat daar ook heel erg streng op gecontroleerd wordt?

ik ken plekken waar er gewoon bijna een half jaar een gat in de grond heeft gezeten
omdat de aannemer is weggestuurd omdat personeel niet gecertificeerd was.

dus ze zetten daar echt geen onervaren mensen meer neer hoor.

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door karnie »

Gezien de tegenstrijdige antwoorden stuur ik beide instanties een brief. Inmiddels weet ik dat de aannemer Verkley is.

Is er iemand die een voorbeeld brief heeft? Dat zou me heel erg helpen, omdat ik geen ervaring heb met het schrijven van dergelijke brieven. Qua versturen aangetekend of via de gewone post?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

oeps verkley? komen uit drachten.

hmmm, die zijn allemaal gecertificeert tennis.
het is niet echt een heel erg makkelijk bedrijf. maar ze zijn wel goed.
die lossen dit probleem wel op hoor.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

renegade66 schreef:
ik ken plekken waar er gewoon bijna een half jaar een gat in de grond heeft gezeten
omdat de aannemer is weggestuurd omdat personeel niet gecertificeerd was.
Dat is misschien de werkwijze hoe je/jullie het doen, bij ons was nooit een gat een half jaar open, alleen al voor de veiligheid, en dit is dan worden dicht gemaakt door een andere aannemer. De kosten waren dan voor het niet gecertificeerd bedrijf.
renegade66 schreef: dus ze zetten daar echt geen onervaren mensen meer neer hoor.
Dan lees eens wat TS heeft geschreven. Vind je dan dat deze mensen ervaren zijn?
Dan ben ik blij, niet meer aan het arbeidsproces moet deel nemen :wink:
Bij dit boren ging het mis. (wie doet dat dan ook in een meterkast???) Bij het boren werden er elektriciteitsleidingen geraakt.
Of hier:
Shine schreef:
firma bezig is geweest en de ellende is verschrikkelijk. Gelukkig in mijn geval niet niet mijn huis maar wel aan de bestaande bedradingen in de straat. (elektra/gas en kabel)
De straat is nadien alweer 3x opnieuw open gegaan door andere bedrijven t.g.v. de veroorzaakte schade door Glashart. En dat is dan nog alléén maar in mijn straatje!!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

en hoe vaak komt het voor dat er kabels en leidingen liggen die helemaal niet op die plekken horen te liggen of er wel liggen en dus niet zijn aangegeven in klic?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

renegade66 schreef:en hoe vaak komt het voor dat er kabels en leidingen liggen die helemaal niet op die plekken horen te liggen of er wel liggen en dus niet zijn aangegeven in klic?
Je hebt gelijk, maar waarom, omdat niet vakbekwame mensen dit zo hebben gemaakt/gemeten/getekend!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

wat dacht je van bewoners zelf? die ook allerhande kabels in de grond duwen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

renegade66 schreef:wat dacht je van bewoners zelf? die ook allerhande kabels in de grond duwen.
En wat dacht je, om de bewoners te vragen, of zij ergens kabels hebben verwerkt!
Als je dit als bedrijf doet, ben je namelijk niet meer aansprakelijk voor schade aan kabels van de eigenaar/bewoner!
Heel simpel. Geloof mij nu, in dit soort zaken, genoeg ervaring opgedaan!
Als iemand een gat boort van buiten naar binnen in een meterkast, die spreek ik iedere kwalificatie af, en helemaal niet te spreken over certificatie!
Want nu zijn wij weer echt bij het onderwerp, dus daarom gaat het.
Laten wij dan maar afwachten hoe het bedrijf, de rest van de puinhoop bij TS naar zijn tevredenheid afwerkt!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

dat ze het niet goed hebben gedaan ben ik ook absoluut met je eens.
officieel gezien mag je niet eens een gat van buiten naar de meterkast boren.
dan vraag je ook om problemen.
er zit bijna altijd vrije ruimte onder een meterkast.

verkley kennende zullen ze dit ook wel gaan oplossen.
ik heb een tijdje met ze samengewerkt, gelukkig heb ik bij boringen nog nooit wat geraakt. maar dan deed ik ook echt het zogenaamde tuintje schieten.
dan weet jij wel wat dat inhoud tennis.
dan kan er van alles gebeuren, de raket kan op een steen of boomwortels afketsen alleen zie je dat pas als het te laat is.
ik weet verder niet welke omgeving het is waar dit gebeurd is en wat de verdere situatie is.

ik heb alleen wat globale opmerkingen en beschrijvingen gegeven net als jij.
dat moet kunnen toch?

karnie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:05

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door karnie »

Voor de duidelijkheid: Er is geen gat van buiten naar de meterkast geboord, maar van de meterkast onder ons, naar onze meterkast en van onze meterkast, naar de meterkast boven ons (door de vloer/plafond van de meterkast). De installateur van het herstelbedrijf vertelde me dat onze bedrading bij de bovenburen in de vloer zit. Verder vertelde hij me dat zij nooit en te nimmer in een meterkast mogen boren, juist vanwege het risico op wat er bij ons is gebeurd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door tennis »

karnie schreef:Voor de duidelijkheid: Er is geen gat van buiten naar de meterkast geboord, maar van de meterkast onder ons, naar onze meterkast en van onze meterkast, naar de meterkast boven ons (door de vloer/plafond van de meterkast). De installateur van het herstelbedrijf vertelde me dat onze bedrading bij de bovenburen in de vloer zit. Verder vertelde hij me dat zij nooit en te nimmer in een meterkast mogen boren, juist vanwege het risico op wat er bij ons is gebeurd.
Ja ik begrijp het wel, daarvoor heb ik ook dit vermeld:
tennis schreef:

Als iemand een gat boort van buiten naar binnen in een meterkast, die spreek ik iedere kwalificatie af, en helemaal niet te spreken over certificatie!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Aanleg glasvezel door glashart. Wat een drama!

Ongelezen bericht door renegade66 »

nu ik het even zo terug lees ja, :( :(

wat een domme sukkels zeg, zelfs een beginner weet dat dit niet mag, dit is 1 van de eerste dingen die je leert.

verkley is nog niet zolang geleden gereorganiseerd, er zijn strengere eisen gesteld.
het is echt geen klein bedrijfje, en ze zijn toch best wel een redelijk gerenommeerd bedrijf.
dan mag je zulke fouten niet maken vindt ik.
hier zullen de hoge piefen niet blij mee zijn. :lol: :lol:

waar is dit gebeurd? Leeuwarden?

Gesloten