LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vreemde manier van rente berekenen ?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Xandorra

vreemde manier van rente berekenen ?

Ongelezen bericht door Xandorra »

Afgelopen week heb ik van GGN een overzicht gevraagd hoe het staat met mijn aflossing, Deze heb ik maandelijks afgelost vanaf Augustus 2007 en ging om een oude vergeten rekening van Telfort uit 2006.
volgens hun moet ik nog € 177.72 betalen.
Maar nu het volgende,
de specificatie ziet er als volgt uit:

factuur: € 675.28
Incassokosten € 150
BTW incassokosten € 28.50
RENTE € 298.94
Voldaan € 975

Wat mij opvalt/viel is dat de rente zo absurd hoog is.
Nu heb ik dat eens naberekend op verschillende website's en allemaal komen die uit op een rente bedrag tot heden van rond de € 160 .
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit aan moet pakken,en of ik wel gelijk heb.

groetjes,

wiseger

Re: vreemde manier van rente berekenen ?

Ongelezen bericht door wiseger »

Als de hoofdsom inderdaad betrekking heeft op 2006 en je hebt sinds augustus 2007 afgelost, dan lijkt me het totale rentebedrag inderdaad niet te kloppen.

Je kan het beste kontakt opnemen met GGN en ze vragen welk precentage ze rekenen per jaar en waarom de rente zo hoog is. Wellicht hebben ze een foutje gemaakt.

Ik keek even bij Telfort en in hun huidige algemene voorwaarden staat het volgende:
Vanaf de vervaldatum van de rekening kan Telfort de Contractant één procent rente per maand]
Het lijkt erop dat je niet de wettelijke rente hebt betaald maar dat je 1% per maand betaald. Wellicht kan je ergens nakijken of deze voorwaarde ook al in 2006 van toepassing was en misschien dat iemand anders op het forum je uitsluiting kan geven of dit wel mag ?

Xandorra

uit de algemen voorwaarden van 2006:
'8. NIET-TIJDIGE BETALING
8.1. Als de Contractant ten onrechte een afgeschreven bedrag laat terugboeken of als de Contractant
het verschuldigde bedrag niet heeft betaald volgens de manier die is omschreven in artikel 7, is hij
zonder verdere ingebrekestelling in verzuim.
8.2. Vanaf de datum waarop de Contractant in verzuim is, mag Telfort administratiekosten van Ð 12,50
in rekening brengen. Daarbij komen eventueel de (buitengerechtelijke) incassokosten ter grootte
van vijftien procent van het openstaande bedrag, met een minimum van Ð 35,- . Vanaf de vervaldatum
van de rekening kan Telfort de Contractant één procent rente per maand of de wettelijke
rente indien die hoger is, in rekening brengen.
8.3. Telfort mag de Aansluiting buiten gebruik stellen en / of de Overeenkomst ontbinden zonder
ingebrekestelling of mededeling als de Contractant:
a. de rekening niet betaalt binnen de termijn die Telfort heeft gesteld
b. niet de zekerheid stelt die is omschreven in artikel 9
c. de machtiging tot automatische incasso intrekt en/of de overboeking ongedaan maakt
d. in geval van faillissement, (voorlopige) surséance van betaling, schuldsanering of onder curatelestelling.
Bij beëindiging van de Overeenkomst is Contractant verplicht de vaste kosten van de nog resterende
minimumduur van de Overeenkomst te voldoen'

het is dus het een of het ander.het contract is in 2006 al ontbonden
dan nog met een wettelijke rente percentage vanaf 2006 gemiddeld 5% p.j. dan lijkt het mij teveel berekend.

groetjes,

Xandorra

Net telefonisch contact gehad met een zéér onaardige mevrouw en deze vertelde mij dat ze een wettelijke rente hanteren van 3% :? en dat dit alleen geldt voor de hoofdsom
Dan vraag ik me werkelijk af hoe ik aan zo'n hoog rente bedrag kom.
ik betaal € 300 p.j. af,dus was de hoofdsom in 2008 maar € 375.
dan klopt dit toch niet.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Is er een uitspraak van de rechter geweest in deze zaak?
Zo ja, kijk dan eens in de dagvaarding voor de gevraagde rente, en lees het vonnis er eens op na.
En wat is de rentetermijn?

Zoek alles eens bij elkaar, en maak een rente berekening om vergelijkingsmateriaal te hebben.

Xandorra

adSolvendum schreef:Is er een uitspraak van de rechter geweest in deze zaak?
Zo ja, kijk dan eens in de dagvaarding voor de gevraagde rente, en lees het vonnis er eens op na.
En wat is de rentetermijn?

Zoek alles eens bij elkaar, en maak een rente berekening om vergelijkingsmateriaal te hebben.
Nee er is geen rechtzaak geweest.
Ik ben in overeenstemming met GGN toen netjes gaan afbetalen a €25 per maand.
Volgens hun berekenen ze alleen jaarlijks de wettelijke rente,al lijkt het mij meer creatief rekenen.
Ik zal misschien simpel denken,maar het lijkt mij als ik geen cent betaald zou hebben over een periode van 4 jaren met een gemiddelde van 5% wettelijke rente dan kom ik net uit op €137.Dan kan het toch niet als ik jaarlijks € 300 betaal dat het rente bedrag ruim 2 x zoveel is :? :o

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Als ze alleen de wettelijke rente rekenen klopt dit van geen kant. Maak schriftelijk bezwaar en vraag de teveel betaalde rente terug.

adSolvendum

In dat geval hanteren ze de 1% per maand als genoemd in de voorwaarden.
Ik vrees dat u aan de rente weinig kunt doen.
Waar u wel wat mee kunt is het feit dat in de AV wordt gerept over 15% buitengerechtelijke incassokosten.
GGN heeft dit verandert in datgene wat Voorwerk II adviseert, zijnde 150 euro, terwijl de 15% feitelijk 101,29 is.
Wat u zou kunnen doen is bepalen hoe hoog het bedrag aan rente was op de datum van aangaan van de betalingsregeling, dit bij de hoofdsom (ex administratiekosten) optellen, en hierover 15% berekenen. De administratiekosten spelen hierin geen rol, deze maken deel uit van de incassokosten.
Hiermee kunt u (schriftelijk) contact opnemen met GGN, en stellen dat dit de kosten zijn die u volgens de AV zou moeten betalen, erbij vermeldend dat volgens gangbaar recht de administratie kosten hier deel van uit maken en niet apart berekend mogen worden.
Vervolgens kunt u om een nieuwe berekening vragen van wat er nog open staat.

GGN zal dit niet zonder slag of stoot doen.

Xandorra

Hartstikke bedankt voor de tip !

adSolvendum

Xandorra schreef:Hartstikke bedankt voor de tip !
Graag gedaan.

Vraagje:
Betreft dit dezelfde vordering als waar u in maart 2010 op dit forum over berichtte?

Gesloten