Een familielid van mij heeft schulden. Totdat de schuldhulpverlening kan starten heb ik tijdelijk het beheer van de financien over genomen. Met alle incassobureaus heb ik zo laag mogelijke betalingsregelingen getroffen om te voorkomen dat er nog hoge deurwaarder kosten overheen komen. De zaken die al bij de deurwaarder zijn en waar b.v. al sprake van loonbeslag is, laat ik links liggen. De rechtelijke procedures zijn al doorlopen dus deze kosten kunnen niet hoger meer worden dan het momenteel is (op renta na). Echter wekt het volgende mijn verbazing. Zodra de schuldhulpverlening start mag er niks meer betaald worden. Dit omdat volgens de schuldhulpverlener anders schuldeisers 'voorgetrokken' worden en dat mag niet. Echter duurt het 2 tot 4 maanden alvorens de schuldhulpverlener de inventarisatie van de huidige schuld heeft voltooid en een plan van betaling kan voorstellen aan de schuldeisers. In deze periode mogen de schuldeisers gewoon verdere maatregelen nemen. Rechtsmatig zijn zij niet verplicht om hun acties te 'bevriezen', ondanks dat een schuldhulpverlener hier natuurlijk wel om zal vragen. Ze zijn dus tot niks verplicht. Dat betekent dat alle incassobureaus waar ik regelingen mee heb getroffen, om te voorkomen dat hoge procedure kosten bovenop de schuld komen, alsnog in die 4 maanden de zaak kunnen overhevelen naar de deurwaarder. De deurwaarder kan binnen dit tijdsbestek alsnog een rechtelijke procedure aangaan voor b.v. beslaglegging. Immers, ze kunnen wel aan de deur komen, maar er mag geen geld gegeven worden omdat anders het schuldhulpverleningstraject komt te vervallen. Kortom, rekeningen van 300 a 500 euro kunnen hierdoor verdriedubbeld worden. Ik krijg het gevoel dat hier een nare cirkel gaat ontstaan namelijk:
- Je mag niks betalen dus alle regelingen die getroffen zijn komen te vervallen
- Kosten lopen hierdoor op door opschaling naar deurwaarder> rechter, tot 3 a 4x het oorspronkelijke bedrag
- De schuld wordt hoger, de betaalcapaciteit blijft gelijk dus er kan minder afgelost worden in 3 jaar
- hoe minder er afgelost kan worden, hoe kleiner de kans dat schuldeisers akkoord gaan met het betalingsplan van de schuldhulpverlening
- Mogelijke consequentie: het minnerlijke traject faalt
- De schuldhulpverlener moet een verzoek indienen voor toelating WSNP
- Als dit gehonoreerd wordt kan pas echt gestart worden
Gedurende deze gehele periode, die al gauw minimaal een half jaar duurt, lopen de schulden door rente en onnodige rechtsmatige procedures op omdat er niet afgelost mag worden.
Is de schuldhulpverlening er niet juist om mensen met schulden te helpen? Is deze procedure niet ontzettend tegenstrijdig met het hele idee van schuldhulpverlening?
Zie ik het misschien verkeerd en kan iemand dit voor mij verhelderen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] schuldhulpverlening werkt tegenstrijdig
-
wietskej01
Re: schuldhulpverlening werkt tegenstrijdig
Het is de bedoeling dat de schuldeisers tijdelijk de invordering staken wanneer het schuldhulpverleningstraject is opgestart. Je kan hiervoor de schuldeisers benaderen en ze vertellen dat het schuldhulpverleningstraject is opgestart en dat je tijdelijk geen betalingen meer mag doen.
Mocht een schuldeiser hier niet mee akkoord gaan, dan kan je dit voorleggen aan de schuldhulpverlening en ze vragen kontakt op te nemen met de schuldeiser.
Mocht een schuldeiser hier niet mee akkoord gaan, dan kan je dit voorleggen aan de schuldhulpverlening en ze vragen kontakt op te nemen met de schuldeiser.
-
wietskej01
Klopt, maar de schuldhulpverlener heeft rechtsmatig geen dwangmiddel. Als een schuldeiser dit niet wil dan mag hij dat weigeren. Dit schijnt ook regelmatig voor te komen. Juist om te zorgen dat ze voordat het traject start nog zo veel mogelijk weten los te peuteren. Hier werd letterlijk voor gewaarschuwd....
in deze periode moet je zoveel mogelijk betalen aan de schuldeisers.
al is het maandbedrag laag,dit om te laten zien dat je bereidwillig bent.
als de minnelijke schikking niet lukt dan weet de rechtbank ook dat je bereidwillig bent geweest,natuurlijk kunnen ze overal beslag op leggen maar als je toch in de wsnp komt dan vervalt dat.
je moet toch regelingen blijven treffen tot de laatste dag,zo alleen laat je zien dat je bereid bent om te betalen.
dit is voor dr persoon waar je het voor doet ook het beste want de schuldhulpverlener zal dit ook zeggen.
dat de schuldeisers alles tijdelijk stoppen ligt aan de hoogte van de schuld.
maar probeer zoveel mogelijk regelingen te treffen en te betalen.
weet waarover ik praat,ik heb het zelf ook moeten doen.
succes
al is het maandbedrag laag,dit om te laten zien dat je bereidwillig bent.
als de minnelijke schikking niet lukt dan weet de rechtbank ook dat je bereidwillig bent geweest,natuurlijk kunnen ze overal beslag op leggen maar als je toch in de wsnp komt dan vervalt dat.
je moet toch regelingen blijven treffen tot de laatste dag,zo alleen laat je zien dat je bereid bent om te betalen.
dit is voor dr persoon waar je het voor doet ook het beste want de schuldhulpverlener zal dit ook zeggen.
dat de schuldeisers alles tijdelijk stoppen ligt aan de hoogte van de schuld.
maar probeer zoveel mogelijk regelingen te treffen en te betalen.
weet waarover ik praat,ik heb het zelf ook moeten doen.
succes
-
wietskej01
Op dit moment wordt er ongeveer 500, aan betalingsregelingen betaald aan verschillende schuldeisers. Meer betalingscapaciteit is er niet. Daarom kan ook niet met elke schuldeiser een regeling getroffen worden. Ook is gewerkt aan stabilisatie, vanaf oktober worden er geen schulden meer gemaakt en zijn de vaste lasten op tijd. De schuldeisers met wie geen regeling getroffen kon worden zijn op de hoogte gebracht van de aanvraag van een schuldhulpverleningstraject en houden zich sindsdien rustig (vanaf eind november niks meer van vernomen). De vraag is alleen voor hoe lang en wat er gebeurd als de schuldhulpverlener hen benaderd voor de inventarisatie. Afwachten maar.
Bedankt voor de reacties!!!
Bedankt voor de reacties!!!
-
wietskej01
met 500,- bedoel ik 500,- per maand