LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijsverschil van medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bombeeck
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2010 07:42

prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door bombeeck »

Tijdens onze vakantie waren de slaappillen van mijn vrouw op met het doosje naar een arts gegaan en om een recept gevraagd.Met dit recept voor slaappillen( stilnox 10 mg) naar een apotheek en betaalde daar voor 30 stuks pillen € 3,-- in Nederland ook bij een apotheek betalen wij voor deze zelfde pillen maar dan voor 10 stuks € 13,--.Dit is per pil een verschil van € 1,20.
Vraag waar blijven deze € 1,20 of wie steekt die in zijn of haar zak?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door tennis »

Welkom in de wereld van medicijn prijzen!
Maar dit terzijde.
Het is niet normaal, dat je prijzen uit het buitenland gaat vergelijken.
Dit kan zoveel verschillende oorzaken hebben.
Als voorbeeld:
1 pakje sigaretten kost in Nederland € 4,75, op Tennerifa € 2,30 !
En zo is het met meer producten!

PS
Ga eens via "Zoek" op dit forum kijken, dan vind je heeel veeel topic`s, over soortgelijke toestanden.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

sigaretten is natuurlijk meer iets met accijns enzo... Medicijnen is natuurlijk een andere kwestie. Vermoedelijk betaal je in het land waar je ze gekocht hebt niet de volle mep, een deel zal daar betaalt worden vanuit de algemene middelen. (overheid dus). Oftewel de apotheek zal daar overheidsgeld krijgen.

In Nederland wordt de volledige prijs die het kost gerekend.. ik denk niet zozeer dat de fabrikant in nederland meer winst maakt, ook hier is een zware concurrentie op medicijnen... sterker nog de prijzen van vrij verkrijgbare medicijnen als paracetamol is in nederland ontzettend laag vergeleken met het buitenland

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

bombeeck schreef:Tijdens onze vakantie waren de slaappillen van mijn vrouw op met het doosje naar een arts gegaan en om een recept gevraagd.Met dit recept voor slaappillen( stilnox 10 mg) naar een apotheek en betaalde daar voor 30 stuks pillen € 3,-- in Nederland ook bij een apotheek betalen wij voor deze zelfde pillen maar dan voor 10 stuks € 13,--.Dit is per pil een verschil van € 1,20.
Vraag waar blijven deze € 1,20 of wie steekt die in zijn of haar zak?
De basisprijs per pil hoeft helemaal niet te verschillen van de prijs in het vakantieland. De oorzaak van het verschil zit wrsch. in de zogenaamde "afleveringskosten". De apotheek mag per verstrekt medicijn nl. 6,35 extra rekenen (voor een 'standaardaflevering'). Bij een eerste aflevering is dit het dubbele en in het weekend zit er nog een hogere toeslag op. Als dit recept voor uw vrouw de eerste keer was (bij een bepaalde apotheek en binnen een kalenderjaar), dan mocht de apotheek dus 12,70 euro afleveringskosten vragen. De pillen kosten in dat geval dus maar 0,30 euro voor 10 stuks.
Een ander voorbeeld. De anticonceptiepil Microgynon 30. Volgens http://www.medicijnkosten.nl kost die pil 9,94 per 126 stuks (voor 6 maanden). In de apotheek betaalde ik hiervoor 16,29. De pil mag je ook voor een heel jaar tegelijk laten afleveren. Dan kost hij dus: 2x 9,94 plus 1x 6,35=26,23. En dit terwijl de apotheek probeert de pil per 3 maanden te verkopen: dan kost hij dus: 6,35 plus 4,97=11,22 euro.
Dus iedereen is gewaarschuwd: hiermee is veel geld te besparen. De meeste apotheken zetten sinds ca. een half jaar de prijs niet meer op de doosjes, zodat de patienten volledig in het ongewisse worden gelaten.

Mickje87
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2011 10:41

Re: prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door Mickje87 »

Hier wil ik graag op reageren, als je de prijs op de doosjes zet krijg je ontzettend veel vragen in de apotheek, maar de prijs van een medicijn zit zo ingewikkeld in elkaar als je dat aan elke patient moeten gaan uitleggen in de apotheek kost dit ontzettend veel tijd en zul je nog langer moeten gaan wachten in de toekomst in de apotheek. Tevens hebben de zorgverzekeringen een preferentiebeleid bedacht om de kosten in de zorg naar beneden te halen, dus als je vragen hebt over de prijzen van het medicijn kun je de zorgverzekering bellen!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: prijsverschil van medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

tot vorig jaar stond het nou ja ik bedoel eigenlijk tot dec 2009, op elke doosje,maar ze hebben het liever niet meer de verzekering,mij maakt het niet uit,
ik weet nu toch wel hoe duur alles is en in jan ben ik al door mijn bijdrage heen...
alleen mijn zelitrex is voor twee maanden al bijna 200 euro.

Gesloten