LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
franpetra
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010 14:16

Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door franpetra »

In september had ik via de webwinkel saldo gekocht wat ik eenvoudig dacht op te laden. Niet dus: in ieder geval niet in mijn woonplaats.
Sindsdien probeer ik het geld teruggestort te krijgen op mijn rekening: bellen, mailen. Ik heb zelf een brief van het bedrijf dat ik het in december teruggestort krijg!
Niet dus!
Wat kan ik nu nog doen. Ik denk dat ik ondertussen hetzelfde bedrag heb verspild aan bellen en mailen, en dus zonder resultaat.
Het kan toch gewoon niet dat dit mogelijk is?

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

franpetra schreef:In september had ik via de webwinkel saldo gekocht wat ik eenvoudig dacht op te laden. Niet dus: in ieder geval niet in mijn woonplaats.
Sindsdien probeer ik het geld teruggestort te krijgen op mijn rekening: bellen, mailen. Ik heb zelf een brief van het bedrijf dat ik het in december teruggestort krijg!
Niet dus!
Wat kan ik nu nog doen. Ik denk dat ik ondertussen hetzelfde bedrag heb verspild aan bellen en mailen, en dus zonder resultaat.
Het kan toch gewoon niet dat dit mogelijk is?
Schrijf opnieuw en refereer aan de brief, waarin ze beloven dat het geld
in december teruggestort zou worden en dat dat tot op heden
niet gebeurd is helaas en dat je verwacht dat de inmiddels
gemaakte extra kosten ad ????? daardoor nu ook zullen worden vergoed.

Marieke1231
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:49

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Marieke1231 »

Ik heb precies hetzelfde probleem!!! Het is van mijn rekening afgeschreven maar ik kan het niet opladen. Er zou geen bestelling zijn geeft de automaat aan. Dan maar proberen de bestelling te annuleren. Foutcode 10. Deze foutcode blijft tevoorschijn komen, al twee dagen, dus dan moet je toch de Klantenservice gaan bellen. Ik heb nu ruim een half uur in de wacht gestaan a 10 ct pm = €3,- . Ik heb het opgegeven, omdat ik niet weet hoelang het duurt voor ik wel iemand aan de lijn krijg. Er wordt geen indicatie van de wachttijd gegeven, plus dat ik ook nog wel iets anders te doen heb.
Ik heb ze nu geschreven, in de hoop dat ik antwoord krijg. Er moeten toch meer mensen zijn met dit probleem??

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Tassadar »

Ik heb ook een zelfde soort probleem, alleen dan omdat er ten onrechte geld van mijn chipkaart was afgeschreven (door een storing werd ik opnieuw ingecheckt ipv uitgecheckt).

Ik probeer al 2 maanden het geld terug te krijgen van Connexxion, maar dat lukt ook maar niet. Het enige wat ze konden zeggen, is dat ze een achterstand hebben.
Nu heb ik daar best begrip voor, maar 2 maanden is wel erg lang :shock:. Gisteren heb ik de 3e herinnering gestuurd. Als het nu niet opschiet, ga ik naar de geschillencommissie.

Edit (15-01): Ik heb nu eindelijk wel mijn geld teruggekregen. :)

sjakie_001
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:48

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door sjakie_001 »

Ik deel de mening, ik heb inmiddels al diverse toezeggingen dat het geld binnen 30 dagen op mijn rekening staat. Slim om me iedere keer 30 dagen het bos in te sturen. Sinds augustus probeer ik dus geld terug te krijgen. Eerst kon je nog een mailtje sturen, inmiddels is dat ook niet meer mogelijk en kan je alleen nog via de website reageren. Meer dan een contactnummer krijg je niet. Het is een grote chaos bij OV Chip.
Advies blijf weg van de website voor opladen, schiet je ook niets mee op, want je moet toch naar een oplaadpunt, i.p.v. dat het automatisch zou worden bijgeshreven. Maar hoe ik inmiddels mijn geld terug moet krijgen ik weet het niet. Een rechtzaak starten daar is het bedrag weer te laag voor. Maar het blijft gewoon diefstal.

sjakie_001
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:48

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door sjakie_001 »

Ik stel voor dat iedereen de geschillencommissie hiermee lastig gaat vallen.

Geschillencommissie: De Geschillencommissie Openbaar Vervoer,
Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

Lijkt me ook wel een onderwerp voor de uitzeniding, ik ben wel benieuwd naar de reactie van de OV Chipkaart!

franpetra
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010 14:16

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door franpetra »

Tsja, maar weer eens gemaild: zie onderstaand antwoord, Dat was dus een reactie op een mail van 3 januari. Heb ik mijn geld inmiddels.....ha, ha, daar trappen we toch niet in? Niks dus, nada, noppes....
Leuk hoor dat ze zeggen: excuses voor het ongemak, maar daar heb ik dus helemaal niks aan.
Ze hebben het zeker te druk om al die problemen met de studenten OV-kaart op te lossen ;-)


Dank u wel voor uw reactie van 03-01-2010.

Wij vinden het vervelend voor u, dat uw geld tot op heden nog niet is terug gestort.

Vandaag hebben wij hierover na aanleiding van uw e-mail, opnieuw verzoek naar onze afdeling administratie verstuurd. Tevens hebben wij uw telefoonnummer erbij vermeldt, zodat u op de hoogte wordt gehouden hierover. Onze excuses voor het ongemak, wij gaan er mee aan de slag en nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.



Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Marieke1231
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:49

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Marieke1231 »

Heb geschreven, maar geen antwoord gekregen. Daarom toch maar weer gebeld, na een half uur had ik eindelijk iemand aan de lijn. Ze wist het ook niet, ze wist bijna zeker dat ik m'n geld wel terug zou krijgen. Bijna zeker dus!!!!! Hoezo bijna????!!!!! Binnen 30!!! dagen. En waar het aan ligt??? Tja, wist zij ook niet. Het gebeurde soms. Ook kwam het door de problemen met de OV studentenkaart.... :? . En Nederland is nu eenmaal een bureaucratisch land :roll: .
Dat meisje neem ik het natuurlijk niet persoonlijk kwalijk, maar het geeft wel aan dat het daar echt een puinhoop is.
Ik zei nog dat ze dan in elk geval het nummer gratis moeten maken. Ik ben nu al minimaal €6 kwijt aan telefoonkosten. Dan moest ik maar een brief schrijven zei ze, met het verzoek om vergoeding van de kosten.
Echt, dit is te zot voor woorden en ik word er verdrietig van :cry: .

franpetra
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2010 14:16

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door franpetra »

Nog steeds heb ik mijn geld niet - nu dus een HALF JAAR!

En een klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, staat er op de website:
De gemiddelde behandelingsduur bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer bedraagt op dit moment 5,1 maanden.

Het is echt niet meer te filmen. Ik blijf het vertikken om op te geven en mijn verlies dan maar te accepteren.......

Heeft Tros gezien hoeveel posts er zijn over de chipkaart?

Het systeem is goed/kan goed zijn maar de uitvoering is gewoon een tragikomedie

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Tassadar »

Stuur anders je klacht naar het OV-loket: http://www.ov-loket.nl/ en zeg dat tegen Connexxion. Toen ik dat deed, had ik mijn geld vrij snel teruggestort gekregen.

Heinster
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2011 11:12

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Heinster »

Zelfde verhaal, €20 bestelling van 17-01 kan ik niet ophalen. Ik heb verschillende keren gemaild met de Ideal bevestiging en sreenshot van internetbankieren erbij...1 x korte reactie dat ik m'n annuleringscode van m'n afschrift kan gebruiken.
Annuleringscode staat niet op internetbankieren vermeld, dus als je milieubewust geen afschrift wenst te ontvangen ben je de ...
Als je zoals ik alleen mobiele telefoon hebt ga je dus niet een duur 0900 nummer bellen.
Besteloverzicht werkt ook niet op de website, transactieoverzicht loopt tussen 1 en 4 dagen achter.

Wat restitutie betreft zijn overigens de NS ook weer de enige waar je een duur 0900 nummer moet bellen, maar da's de volgende klacht.

RadarW
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 21:03

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door RadarW »

Persoonlijke OV chipkaart aangeschaft, persoon maakt niet veel gebruik van openbaar vervoer, automatisch opwaarderen geactiveerd indien saldo onder de E5 komt wordt automatisch E 10 op kaart bijgeschreven, dit om te voorkomen dat persoon die kaart gebruikt te weinig saldo op kaart kan hebben en daardoor in problemen kan komen. (te veel handelingen met pin pas en OV chipkaart om dit zelf te kunnen doen).

Voorbeeld:
Persoon stapt op bus Connexion: Checkt in, Saldo is E0. Er wordt automatisch E10 afgeschreven en op OV chipkaart gestort. Er wordt bij inchecken E4 afgeboekt. Saldo is dus E6, bij uitchecken wordt ritprijs berekend en verrekend met de E4 die is afgeboekt, er wordt E 2,59 bijgeboekt op de OV chipkaart. Het saldo is dus na een rit van E 1,41 gekomen op E 10 - E 1,41 = E 8,59.

Een week later: zelfde rit maar in omgekeerde richting. Persoon stapt op de bus Connexion, Checkt in, Saldo is E 8,59. Er wordt weer E 10 afgeschreven van de bankrekening en op de OV chipkaart gestort, vervolgens wordt er E4 afgeboekt. Het saldo was voor inchecken hoger dan E5. Na uitchecken wordt de ritprijs berekend en verrekend met weer de E4 die is afgeboekt, er wordt weer E 2,59 bijgeboekt op de OV chipkaart. Het saldo is dus na deze rit van E 1,41 gekomen op E20 -2x E1,41 = E 17,18. De totale kosten van reizen zijn dus 2x E 1,41 = E 2,82 terwijl daarvoor 2x een ophoging van het saldo op de OV chipkaart heeft plaatsgevonden. Je bent dus E 20 kwijt, terwijl je E 2,82 gebruikt. Dat er een "pre-pay" tegoed / saldo op de chipkaart moet staan begrijp ik, maar dit is bovenproportioneel!

Het lijkt erop dat het volgende gebeurt: E10 bijschrijven op OV chipkaart, bij inchecken E4 eraf. Saldo wordt dan E 8,59. Bij de volgende keer inchecken wordt er E4 in mindering gebracht op de E 8,59 dan komt het bedrag lager uit dan E5 op de OV chipkaart, er wordt E10 van de bankrekening afgeboekt en bijgeladen op de OV chipkaart. Dat is heel wat anders dan in de propoganda van de OV chipkaart op de website te vinden is.

Kan je automatisch opwaarderen opzeggen ? Ja dat is heel eenvoudig ! Als je dat doet, dat kan via internet, maar daar kan niet iedereen mee omgaan, krijg je een brief thuis. Met deze brief moet je naar een balie gaan. De balie vind je via Internet op de website. Wat blijkt is dat je dan 10 km heen en dan 10 km terug moet reizen om automatisch opwaarderen ongedaan te maken. Je bent dan een halve dag kwijt....... Ook nog het risico dat je kosten moet betalen ?

De OV chipkaart werkt als een "automagisch incassobureau" alles gaat "wat afboeken van rekeningen en de kaart" vanzelf. Als je een contract ongedaan wilt maken, stop wilt zetten of aanpassen, of missers bij het uitchecken wilt herstellen, dan ben je als reiziger/consument uren bezig om de fouten die ze maken te repareren, dit nog los van de manier waarop je telefonisch te woord wordt gestaan en wordt afgepoeierd.

Bij controles die begrijpelijk moeten plaatsvinden, worden mensen de bus uit gedreven terwijl ze bezig zijn in te checken. Ze krijgen een bon omdat ze niet ingecheckt zijn. De controleur identificeert zichzelf niet, weigert dat en heeft alleen maar een grote bek. Onbegrijpelijk dat dit bij Connexion kan gebeuren.

Ze maken tam-tam over de fraude die gepleegd kan worden met de OV-chipkaart en dat dit strafbaar is, dat is begrijpelijk. Dat wat men met de OV chipkaart de reiziger aandoet, wordt terloops vergeten. Er gaat heel veel mis en als reiziger kost het je heel wat tijd, geld en moeite om de boel recht te breien, als dat al lukt. Het is gewoon een zooitje. Opmerkelijk is dat als het een zooitje is, dit altijd in het voordeel van de vervoerder uitpakt. Dat is "graaicultuur" die leeft bij de vervoerder, men maakt alles ondergeschikt aan de belangen van de vervoerder, de reiziger is niet anders als een nummer en wordt behandeld als vee.

Ik wil op een gemakkelijke manier het te hoge pre-pay tegoed teruggeboekt hebben op mijn bankrekening, het automatisch opladen stopzetten, zonder daar een boete voor te moeten betalen? en zonder daarvoor op reis te moeten naar een service balie om het contract ongedaan te maken. Is dat zo moeilijk ? Dit lijkt ook op diefstal of minstens op anticiperen dat klanten de moeite niet nemen om de boel recht te trekken. De klant is dan gewoon het geld kwijt....... Onduidelijk is wat er met het opladen gebeurt als de persoon in kwestie weer met de bus gaat, mogelijk wordt er dan weer E 10 afgeboekt van de bankrekening en als pre=pay reistegoed op de OV chipkaart bijgeboekt. Zoals gezegd een persoonlijke kaart voor 65+ met weinig reizen is een slechte investering.

Mozzerm
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2011 15:17

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Mozzerm »

Ik heb dezelfde ervaring, in de webshop van ov-chipkaart saldo gekocht, maar bij het ophalen bij automaat foutmelding. Vervolgens niet meer mogelijk om dit saldo op de kaart te krijgen. Nu al 4 maanden aan het lijntje gehouden door de helpdesk. Ze beloven al sinds 8 december (in de brief) dat ze binnen 30 dagen het saldo terugstorten. De laaste keer aan de telefoon zeiden ze binnen 1 1/2 week. Ik heb toch echt het gevoel dat die helpdesk elke keer een antwoord geeft om je zoet te houden en absoluut niet in staat is om ook maar iets op te lossen. Wat te doen nu? Aangifte doen van oplichting bij de politie?

MaaikeSchouwenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2011 08:20

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door MaaikeSchouwenburg »

gelukkig ben ik niet de enige die problemen heeft met de ov-chipkaart. op 18 januari heb ik op de online winkel van de ov-chipkaart site 20 euro "op" de kaart gezet. op het station heb ik geprobeerd de bestelling op te halen, maar tevergeefs. er stond geen bestelling klaar. bij de NS klantenservice konden zo me niet helpen en werd ik door verwezen naar de website van de ov-chipkaart. er is wel 20 euro af geschreven, maar waar het geld gebleven is....geen idee!
op 26 januari heb ik de bestelling, na mailcontact via het web formulier kunnen annuleren, maar nu, 42 dagen later heb ik nog steeds niets ontvangen. in de bevestiging die ik kreeg stond vermeld dat het bedrag binnen 30 dagen terug gestort werd. inmiddels probeer ik contact te krijgen, maar ze reageren nergens meer op. op 26 maart nog een mail gestuurd, waar ik een reactie op kreeg dat ik op m'n rekening moest kijken om te zien of het bedrag al terug gestort was, terwijl ik in de mail aan de "klantenservice" scheef dat ik het nog steeds niet had ontvangen. (worden de mails wel gelezen dacht ik bij mezelf)....
maandag heb ik wederom een mail gestuurd en geschreven dat als dit zo door gaat de koude douche van radar wellicht de laatste oplossing is... gisteren (08-03) weer een mail gestuurd, maar ook nog geen reactie, zelfs geen bevestiging.
Ben er zo onderhand een beetje klaar mee!

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Geld proberen terug te krijgen OV chipkaart: helemaal niks

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wat te doen nu? Aangifte doen van oplichting bij de politie?
Lijkt me een goed plan. Zou ik meteen gaan doen. Je staat sterk met alle bewijzen, die je hebt.
En misschien kunnen de gedupeerden overwegen om een incasso buro in te schakelen. Als het andersom was, zou de OV-Chipkaart BV (TLS) dat ook doen volgens mij.

Gesloten