Beste Mensen,
in 2003 ben ik verzekerd bij Stad Rotterdam verzekeringen voor een overkoepelende polis (inboedel/opstal/aansprakelijk etc)
Dit was een 5 jarig contract, die in 2008 stilzwijgend is verlengd tot 2013.
Afgelopen December heb ik een mailtje gestuurd naar mijn tussenpersoon met de vraag of ik deze verzekering af kan sluiten.
Nadat ik eerst een maand van het kastje naar de muur ben gestuurd. Kwam ik tot de ontdekking dat ik niet meer bij Stad Rotterdam Verzekert ben, maar inmiddels bij ASR.
Of eigenlijk, in volmacht bij Assuradeurenhuys.
Na gevraagd te hebben aan mijn tussenpersoon hoe dit precies mogelijk is zonder mijn medeweten, vertelt hij me zwart op wit. Dat ik van 2003 tot nu verzekert ben bij ASR.
Met mijn aanvraagformulier in me handen (waar stad rotterdam verzekeringen op staat) bel ik de verzekeringsmaatschappij op. Deze geven mij wel netjes advies en sturen mij de volgende schriftelijke bevestiging.
" Uw verzekeringen zijn in januari 2003 ingegaan bij Stad Rotterdam. In 2005 zijn ze overgegaan naar Fortis ASR, per 2008 ASR Verzekeringen. Per 01-07-2009 zijn ze overgegaan in de volmacht van het Assuradeurenhuys"
Nu ben ik nooit op de hoogte geweest, van al deze wijzigingen, en hier ben ik het natuurlijk ook niet mee eens. Buiten het feit om dat mijn tussenpersoon liegt tegen mij. Vindt ik dat hij me op zijn minst had moeten informeren over deze wijzigingen.
Nu weigert hij mijn verzekeringen op te zeggen om de volgende reden:
" De premie en voorwaarden van de verzekeringen zijn gedurende de looptijden van de contracten niet gewijzigd. Op grond hiervan bent u verplicht alle premies te blijven betalen tot aan het einde van het contract. Het contract kan pas worden beeindigd na schriftelijke opzegging.
Ook al bent u van mening dat uw verzekering(en) niet contractueel juist zijn dan nog zult u de premies moeten betalen totdat blijkt dat u juridisch in uw recht staat."
Nou weet ik dat er ergens hier een wetgeving over bestaat, maar ik kan het nergens vinden. Kan iemand mij advies, (het liefst met de betreffende wetsartikelen) geven, over hoe ik dit het best kan aanpakken.
met vriendelijk groet
Sam van der Wal
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzekeraar weigert mijn afmelding
Re: Verzekeraar weigert mijn afmelding
Als een bedrijf of een bedrijfsonderdeel wordt overgenomen, dan is dat geen reden om de overeenkomst te kunnen ontbinden. Alleen als de voorwaarden veranderen, kun je de overeenkomst tussentijds ontbinden.
Voorbeeld uit een andere 'sector'. Een paar jaar geleden is internetprovider HetNet overgenomen door of samengegaan met KPN. Had je een aansluiting bij Het Net, dan zijn de facturen etc. dus ineens veranderd van Het Net naar KPN. Dat was op zich geen reden om abonnementen tussentijds te kunnen ontbinden. Nu zijn per 1 januari de beltarieven veranderd, en dát is wel een reden om het abonnementen tussentijds te kunnen ontbinden. En daarbij maakt het volgens mij nog niet eens uit of de voorwaarden verbeteren of verslechteren (omdat dat subjectieve begrippen zijn), als ze alleen maar veranderen is dat voldoende.
Dus als je polisvoorwaarden verder niet gewijzigd zijn, dan kun je niet tussentijds opzeggen.
Voorbeeld uit een andere 'sector'. Een paar jaar geleden is internetprovider HetNet overgenomen door of samengegaan met KPN. Had je een aansluiting bij Het Net, dan zijn de facturen etc. dus ineens veranderd van Het Net naar KPN. Dat was op zich geen reden om abonnementen tussentijds te kunnen ontbinden. Nu zijn per 1 januari de beltarieven veranderd, en dát is wel een reden om het abonnementen tussentijds te kunnen ontbinden. En daarbij maakt het volgens mij nog niet eens uit of de voorwaarden verbeteren of verslechteren (omdat dat subjectieve begrippen zijn), als ze alleen maar veranderen is dat voldoende.
Dus als je polisvoorwaarden verder niet gewijzigd zijn, dan kun je niet tussentijds opzeggen.
-
MAXIEM
Sammoo
Je zou een klacht kunnen overwegen bij de KIFID in Den Haag.
Maxiem.
Je zou een klacht kunnen overwegen bij de KIFID in Den Haag.
Maxiem.
De basis is dat je een contract afsluit met voor beide partijen rechten en plichten. Stad Rotterdam is opgegaan in Fortis ASR, wat later weer ASR is geworden. In de tussentijd is de polis in een volmacht opgegaan. Allemaal geen redenen om het contract op te zeggen omdat de regels gelijke blijven.
Een ander verhaal is dat vijfjarige contracten niet meer mogen. Sinds kort bestaat de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging. Particuliere polissen (niet alle, maar de meeste) mogen nog maar een contractstermijn van maximaal 1 jaar hebben. Voor contracten die al lopen geldt dat deze doorlopen tot de contractsdatum.
Kijk hier voor meer informatie: http://www.verzekeraars.nl/sitewide/gen ... euwsid=633
Dat jij nooit op de hoogte bent gehouden is natuurlijk niet netjes, maar geen reden tot opzegging. Wijs de tussenpersoon hierop met het verzoek gezien het gebrek aan vertrouwen toch de polis los te laten.
Een ander verhaal is dat vijfjarige contracten niet meer mogen. Sinds kort bestaat de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging. Particuliere polissen (niet alle, maar de meeste) mogen nog maar een contractstermijn van maximaal 1 jaar hebben. Voor contracten die al lopen geldt dat deze doorlopen tot de contractsdatum.
Kijk hier voor meer informatie: http://www.verzekeraars.nl/sitewide/gen ... euwsid=633
Dat jij nooit op de hoogte bent gehouden is natuurlijk niet netjes, maar geen reden tot opzegging. Wijs de tussenpersoon hierop met het verzoek gezien het gebrek aan vertrouwen toch de polis los te laten.
Bedankt voor de tips.
Om even wat duidelijkheid te creeeren in bovenstaande.
De verzekeraar, (ASR) heeft geen problemen om mijn verzekering te annuleren. Echter ligt de beslissing bij de volmachtsafdeling, of tussenpersoon.
Vandaag contact gehad met ASR en hun gaven mij de volgende tip:
Zoek een nieuw tussenpersoon die wel deze verzekering op wil zeggen.
Direct gedaan, en de huidige tussenpersoon (van mijn nieuwe verzekering) van mij, heeft de zaak overgenomen, en gaat de verzekeringen voor mij sluiten.
Moet zeggen dat ASR netjes geholpen heeft met de afronding vd zaak, en dat mijn tussenpersoon het grote probleem was in alles.
mijn tip aan iedereen, soms zijn oplossing niet voor de hand, maar de doorzetter wint altijd.
Om even wat duidelijkheid te creeeren in bovenstaande.
De verzekeraar, (ASR) heeft geen problemen om mijn verzekering te annuleren. Echter ligt de beslissing bij de volmachtsafdeling, of tussenpersoon.
Vandaag contact gehad met ASR en hun gaven mij de volgende tip:
Zoek een nieuw tussenpersoon die wel deze verzekering op wil zeggen.
Direct gedaan, en de huidige tussenpersoon (van mijn nieuwe verzekering) van mij, heeft de zaak overgenomen, en gaat de verzekeringen voor mij sluiten.
Moet zeggen dat ASR netjes geholpen heeft met de afronding vd zaak, en dat mijn tussenpersoon het grote probleem was in alles.
mijn tip aan iedereen, soms zijn oplossing niet voor de hand, maar de doorzetter wint altijd.