LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 34 gj stadsverwarming Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jenniezwaan

34 gj stadsverwarming Nuon

Ongelezen bericht door jenniezwaan »

Ik kreeg gister mijn afrekening van de Nuon, stadverwarming
Wij wonen in een Apartement van 2003 in een millieu vriendelijke buurt Poelgeest in Oegstgeest.
Wij hebben goed geisoleerde huizen,wij hebben een termosstaat die s,morgens om 7 uur aangaat naar de 21 graden en om 21.00 uur naar de 17 graden.
Wij hebben wel een bad die we elke week gebruiken en koken op elektrisch omdat we geen gas hebben in deze wijk.
Wij wonen er met 3 volwassenen.
De termosstaat is in maart uitgezet en in november weer aangegaan dus we hebben 5 maanden gebruik gemaakt van warmte
Nu hebben we 34 GJ gebruikt afgelopen jaar ik vind dit wel erg veel.

Ik betaalde 72 euro per maand en nu moet ik 198 euro bijbetalen.

vdassem

Re: 34 gj stadsverwarming Nuon

Ongelezen bericht door vdassem »

.
Laatst gewijzigd door vdassem op 15 feb 2011 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Waarschijnlijk heb je een te laag voorschot betaald. Er vanuitgaande dat jou verbruikersjaar parallel loopt met het kalenderjaar, afgaande van het feit dat je onlangs de jaarafrekening hebt gekregen, kan ik je zeggen dat in het begin van 2010 lang koud is geweest. Vervolgens is het in november 2010 al beginnen te winteren (zeer koude november maand dus). Mogelijk dat je hierin de oorzaak vindt van het waarschijnlijke hogere verbruik dat zich uit in de bijbetaling.
Dit in vergelijking met het verbruikersjaar 2009. Bij mijzelf heb ik in de periode jan t/m maart 2010 en november t/m december 2010 tov 2009 300 m3 gas ( komt overeen met ± € 200,00) meer verstookt. Voor het gemak even in jouw situatie omgerekend komt dit overeen met zo'n 10 GJ warmte. Dit zou je eens kunnen vergelijken met het vorig verbruikersjaar :wink:

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Jenniezwaan,

In uw bericht op dit forum stelt u enkele vragen over uw warmteverbruik.

Het is voor een leverancier natuurlijk niet mogelijk om exact te verklaren waarom uw verbruik hoger is dan u verwachtte. Hiervoor kunnen tal van redenen zijn, die meestal na de meter liggen en dus buiten het gezichtsveld van een leverancier.

Om te bepalen of een verbruik onwaarschijnlijk hoog of laag is, maken wij gebruik van gemiddelden. Zo geldt voor warmte dat een gemiddelde klant tussen de 30 en 40 GJ verbruikt. Dit wijkt niet aanzienlijk af van het door u genoemde verbruik.

Als u meent dat uw verbruik hoog is en misschien lager kan, bestaan er mogelijkheden om te besparen. In uw geval zou u de thermostaat lager in kunnen stellen. Dit leidt meestal al direct tot een zichtbare besparing op uw volgende jaarafrekening. Ook kunt u op https://www.nuon.nl/energiebesparen/ tips vinden om uw energieverbruik terug te dringen.

Een andere verklaring wordt ook in de reactie van H@rm@n hierboven genoemd. In een koud jaar verbruikt u uiteraard meer warmte dan in een relatief warm jaar.

Tot slot is het natuurlijk mogelijk dat er op de voorgaande jaarafrekening gebruik is gemaakt van te laag geschatte meterstanden. Op de jaarafrekening kunt u dit herkennen aan een asterisk (*) bij uw meterstanden. Dit zou inhouden dat wij niet alleen een te laag voorschotbedrag hebben gefactureerd, maar ook dat wij op de jaarafrekening nu alsnog bij u in rekening wat u vorig jaar heeft verbruikt.

Als u het op prijs stelt dat ik uw factuur en de meterstanden met u doorneem, vraag ik u vriendelijk om uw contractrekeningnummer door te geven. Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Gert
Nuon Webcare

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Wij hebben ook stadsverwarming van Nuon en gebruiken deze ook maar 5 maanden per jaar, logisch want zomers hoef je niet te stoken :wink:
Het gebruik van warm water wordt hier apart gemeten, dus staat de meter van de verwarming maandenlang echt stil.
Voor warmte en warm tapwater betalen wij voor een eensgezinswoning met 4 personen 100 euro aan Nuon.
Jullie zitten, als je de bijbetaling door 12 deelt, op 88 euro per maand. Lijkt me niet zo onredelijk vooral omdat je zelf zegt dat de thermostaat zo'n 17 uur per dag op 21 staat.
Een klokthermostaat kan behoorlijk schelen, hier hebben we hem bij het opstaan lekker warm, overdag rond de 18 en 's nachts op 15. Bij de stadsverwarming hier in Almere moet er dan wel een extra klep in de aanvoerleiding gemonteerd worden, best mogelijk dat die er bij jullie al zit, aangezien je het wel over een thermostaat hebt. (hier zaten standaard alleen thermostaatkranen)

leentje33

Ongelezen bericht door leentje33 »

Hoe kan je regelen dat die extra klep in de aanvoerleiding gemonteerd wordt? Ons nieuwe huis wordt in april opgeleverd en wij willen graag een thermostaat om de temperatuur te regelen ivm vloerverwarming. De nuon beweert namelijk dat we alleen maar een thermostaatknop per verwarming kunnen krijgen.
En hebben we in almere nog keus qua aanbieders?

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

leentje33 schreef:Hoe kan je regelen dat die extra klep in de aanvoerleiding gemonteerd wordt? Ons nieuwe huis wordt in april opgeleverd en wij willen graag een thermostaat om de temperatuur te regelen ivm vloerverwarming. De nuon beweert namelijk dat we alleen maar een thermostaatknop per verwarming kunnen krijgen.
En hebben we in almere nog keus qua aanbieders?
Nee, een keus heb je helaas niet, Nuon is de enige en kan daardoor ook een stevige prijs rekenen.
Voor de montage zou ik een Almeerse loodgieter zoeken, die zijn bekend met stadsverwarming, of e.e.a. anders werkt en of het zin heeft vanwege de vloerverwarming kunnen ze je dan ook vertellen.

In ons huis gaat het om deze set die de vorige eigenaar al heeft laten monteren:
https://www.regelvisie.nl/pages/Woninge ... rming.html

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Wij hebben ook stadsverwarming van Nuon en gebruiken deze ook maar 5 maanden per jaar, logisch want zomers hoef je niet te stoken
Al vaker heb ik vermeld dat je het verbruik in de maanden van het jaar kunt uitdrukken in procenten. De respectievelijke maanden die hier worden genoemd nemen 69 % van het totale verbruik voor hun rekening. Ik vraag mij af wat er wordt gedaan met de maanden april, 9 %, en oktober, 7 %, van het verbruik. ( mei, 5 %, en september, 4 %) Dwz, in deze maanden kan het ook nog flink koud zijn, wordt er dan helemaal geen verwarming gebruikt?
Hoe kan je regelen dat die extra klep in de aanvoerleiding gemonteerd wordt?
Misschien een interessante site? http://www.nuon.nl/energie/stadswarmte/ ... warmte.jsp

Lees meer over stadswarmte. Download onze brochure.
Stadswarmte, comfort met toekomst (1.83 MB)

Gesloten