LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzorgingshuis De Schutse (Amsta) verhuizing termijn?
Verzorgingshuis De Schutse (Amsta) verhuizing termijn?
Beste allen,
Mijn oma verbleef in zorgingshuis de Schutse in Amsterdam tot gisteren. Deze instelling heeft besloten dat zij niet meer kunnen in staan voor de veiligheid voor mijn oma. Dit ivm dementie. Ze hebben haar per direct (in een paar uur)verwijderd en laten verplaatsen naar een gesloten afdeling elders als tijdelijke noodoplossing. Verder zijn wij (familieleden) verzocht binnen zeven dagen haar woning te ontruimen. Is dit een (on)redelijk termijn? Wat is een zodanige termijn dat redelijkerwijs verwacht kan worden dat iemand nodig heeft? Gevoelsmatig stel ik 14 dagen ivm praktische zaken die geregeld moeten worden om dit te bewerkstelligen (bijv vrije dag opnemen, verhuisbus, opslagruimte etc). Er is mij geen reglement bekend waar dit in is opgenomen. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft. Ik verneem het dan graag van u. Alvast dank hiervoor.
Mijn oma verbleef in zorgingshuis de Schutse in Amsterdam tot gisteren. Deze instelling heeft besloten dat zij niet meer kunnen in staan voor de veiligheid voor mijn oma. Dit ivm dementie. Ze hebben haar per direct (in een paar uur)verwijderd en laten verplaatsen naar een gesloten afdeling elders als tijdelijke noodoplossing. Verder zijn wij (familieleden) verzocht binnen zeven dagen haar woning te ontruimen. Is dit een (on)redelijk termijn? Wat is een zodanige termijn dat redelijkerwijs verwacht kan worden dat iemand nodig heeft? Gevoelsmatig stel ik 14 dagen ivm praktische zaken die geregeld moeten worden om dit te bewerkstelligen (bijv vrije dag opnemen, verhuisbus, opslagruimte etc). Er is mij geen reglement bekend waar dit in is opgenomen. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft. Ik verneem het dan graag van u. Alvast dank hiervoor.
Re: Verzorgingshuis De Schutse (Amsta) verhuizing termijn?
7 dagen is een gebruikelijke termijn. Raadpleeg de Algemene Voorwaarden voor zorg met verblijf van ActiZ en BTN, onder andere te vinden op http://www.zorgcirkel.com/download/av_m ... tizloc.pdf
-
7 dagen is een heel redelijke termijn.FdV schreef:Beste allen,
Wat mij meer tegenstaat aan deze manier van werken, is dat de familie dus komt om vloerbedekking en behang te verwijderen (wat in het huis waar mijn oma zat moest) terwijl dit nog in perfecte staat was, het zat er slechts 5 jaar op en in.
Misschien had de volgende bewoner het wel willen hebben (nee, niet overnemen, hebben).
Dit had de nieuwe bewoner kosten en ons moeite gescheeld, maar dit was geen optie, omdat de kamer altijd leeg moet worden opgeleverd.
Zonde, zonde, zonde.
Het is een verzorgingshuis en dus vergelijkbaar met een ziekenhuisbed. Dat je dan nog 7 dagen krijgt is nog heel veel. Er zijn ook de nodige verzorgingshuizen die wanneer de patiënt overleden is, je 2 dagen de tijd hebt om de kamer leeg te krijgen. Dan ben je dus nog druk bezig met het regelen van de uitvaart en moet je de kamer ook nog eens leeghalen.
De termijn van 7 dagen staat letterlijk genoemd in de Algemene Voorwaarden art. 36 lid 3. In onderling overleg kan daarvan worden afgeweken. Niet eenzijdig.
Bij overplaatsing van een bewoner moet volgens de Algemene Voorwaarden overigens door de zorgaanbieder grote zorgvuldigheid in acht worden genomen (art. 27). Direct (in een paar uur) overplaatsen valt niet te rijmen met grote zorgvuldigheid.
In de artikelen 38/39 van de Algemene Voorwaarden is voorzien in een klachten- en een geschillenregeling. Mocht dat niet werken, dan is publiciteit een probaat middel. Zeker in Amsterdam staat de ouderenzorg in het brandpunt van de publieke belangstelling.
Bij overplaatsing van een bewoner moet volgens de Algemene Voorwaarden overigens door de zorgaanbieder grote zorgvuldigheid in acht worden genomen (art. 27). Direct (in een paar uur) overplaatsen valt niet te rijmen met grote zorgvuldigheid.
In de artikelen 38/39 van de Algemene Voorwaarden is voorzien in een klachten- en een geschillenregeling. Mocht dat niet werken, dan is publiciteit een probaat middel. Zeker in Amsterdam staat de ouderenzorg in het brandpunt van de publieke belangstelling.
-
Tenzij dit natuurlijk al meerdere malen intern besproken is.wiezorgt schreef:Bij overplaatsing van een bewoner moet volgens de Algemene Voorwaarden overigens door de zorgaanbieder grote zorgvuldigheid in acht worden genomen (art. 27). Direct (in een paar uur) overplaatsen valt niet te rijmen met grote zorgvuldigheid.
En als het tehuis zelf verklaard dat zij niet meer voor oma's veiligheid in kunnen staan, lijkt het mij dat haast juist is geboden.
Als zij langer wachten en er gaat wel iets gruwelijk mis, zijn zij namelijk verantwoordelijk.
Ik kan me meerdere scenario's indenken waar snel handelen juist getuigt van zorgvuldigheid.
FdV
Als jouw oma en/of de familie de algemene voorwaarden niet vooraf of nooit heeft gekregen, dan hoef je je niet te houden aan die voorwaarden. Een redelijke termijn lijkt mij dan 14 kalenderdagen (én de leiding van dit huis kan dan juridisch gezien mooi de pot op).
Maxiem.
Als jouw oma en/of de familie de algemene voorwaarden niet vooraf of nooit heeft gekregen, dan hoef je je niet te houden aan die voorwaarden. Een redelijke termijn lijkt mij dan 14 kalenderdagen (én de leiding van dit huis kan dan juridisch gezien mooi de pot op).
Maxiem.
hallo,
algemene voorwaarden of niet, oma is dement. en niet van de een op andere dag. dus maatregelen om een verhuizing te regelen waren te zien aankomen in verband met haar aftakelende gezondheid.
algemene voorwaarden of niet, oma is dement. en niet van de een op andere dag. dus maatregelen om een verhuizing te regelen waren te zien aankomen in verband met haar aftakelende gezondheid.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie. Het probleem is opgelost.
Vriendelijke groet
Vriendelijke groet