LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] het Dr Frank Dieet

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
morcos
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2010 22:14

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door morcos »

Begin elke morgen met een kiwi=vitamine C
Haal je brood bij de reform, dan zit er geen rotzooi en vet in en eet je minder dan de helft van het supermarktbrood. Gooi vlees overboord en stap over op vegetarisch beleg en hamburgers, kaas is ook prima Winkel met een volle maag en koop weinig tussendoortjes en als je ze koopt koop dan iets met weinig caloriën.
Als je belust bent neem een glas water, dubbel gezond.
Als je van nature gezet bent of een buikje hebt moet je dat gewoon accepteren,
er zijn veel verschillende soorten lichamen. En dan het elke dag een half uur bewegen verdeel dat over de dag en blijf nooit langer dan 2 uur in een stoel hangen. Al met al denk gewoon na over je manier van leven en gooi alle onzin over afslanken overboord, vroeger waren meestal de rijke mensen dik en nu is het vaak andersom omdat men massa's vette rotzooi aanbied aan bodemprijzen

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Robjee »

Haal je brood bij de reform, dan zit er geen rotzooi en vet in en eet je minder dan de helft van het supermarktbrood. Gooi vlees overboord en stap over op vegetarisch beleg en hamburgers,
Het kan een overtuiging en manier van leven zijn, maar de gezondheidsvoordelen hiervan zijn niet bewezen.

De angst om vet (uitgezonderd industrieel gehard vet) is in mijn optiek onterecht.
Zie onder andere: http://www.voedingsmagazine.nl/artikel. ... tgaveid=47
Belangrijk hierbij is echter om te kijken naar de verhouding n-6/n-3 vetzuren.

TamaraH
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2008 14:05

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door TamaraH »

Heel slim van dr Frank. Een oud dieet (Atkins) uit de kast halen en wat moderniseren en hup een nieuwe dieet hype is geboren. Maar wat ik wel goed vind is dat er daardoor weer eens aandacht is voor het feit dat suikers de echte oorzaak zijn van ons hedendaags overgewicht. Zelf ben ik al jaren op gewicht na het Atkins Low Carb dieet. Na het afvallen ben ik uiteraard meer koolhydraten gaan toevoegen maar zorg wel dat ik blijf onder het aantal dat ik zelf kan gebruiken. Voor mij dus geen jojo effect meer. Ik eet alleen koolhydraatarm brood van Atlanta. Maar zelden aardappels. Koolhydraatarme pasta (http://www.dreamfields-pasta.nl) Veel vlees, kip, vis en verse groenten. Vroeger was ik een echte jojo. Ging van maat 42 naar 52 en weer terug. Nu op een prettige manier al jaren op gewicht. Dus wat dat betreft heeft Dr. Frank wel gelijk. Zijn forum is zoveel bezocht en onoverzichtelijk dat het onmogelijk voor hem moet zijn alles te beantwoorden. En er staat ook wel heel veel onzin tussen. Mensen zijn ook verantwoordelijk voor zichzelf en het gebruik van je normale verstand. Die reclame moet je doorheen kijken. Je bent niets verplicht. Ik gebruik zelf af en toe als ik even omhoog dreig te gaan met gewicht 1 of 2 x per dag de maaltijdvervangers van http://www.lowcarbclub.nl maar er zijn heel veel merken met goede maaltijdvervangers. Iedereen heel veel succes.

wendyalweer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2010 08:23

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door wendyalweer »

Hallo allemaal,

Hier een vegetariër met overgewicht! :lol:

Ik doe nu sinds 3 weken het dr Frank dieet en ben er nu 3.5 kilo mee afgevallen. Ik vind het goed vol te houden en ik zal straks wanneer ik voldoende afgevallen ben weer koolhydraten toevoegen in beperkte mate.

Overigens voel ik mezelf prima hierbij. Ja natuurlijk is dr Frank commercieel bezig, maar wie wil er nou geen geld verdienen? Het lijkt inderdaad veel op atkins, of Montignac.

ilsetsang
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2010 13:11

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door ilsetsang »

Beste afslankers, heel goed van jullie !
Ik ben zelf ook bezig met het Dr. Frank dieet en vind het prima vol te houden. Als ontbijt 2 eieren (= superfood wetenschappelijk aangetoond : nu.nl) of 1 eiwit shake, om de dag.
Ik kan meestal 's avonds met het gezin mee-eten (zonder rijst of aardappelen of pasta), dus dat gaat makkelijk en eet als lunch op kantoor een salade van tomaten, ui , paprika en tonijn/zalm/feta kaas/andere kaas of worst (afwisseling)en een beetje olijfolie. Prima vol te houden, nooit honger en hartstikke gezond. Veel water en af en toe een lekker rood wijntje , ook gezond.
Ik heb pas een boekje gevonden ''Don't grow old, grow healthy''' van Dr. Claude Chauchard. Het is een enigszins technisch boekje, maar zo kun je dus wel precies lezen wat de suikers, koolhydraten en eiwitten precies in het lichaam veroorzaken en begrijp je beter waarom je sommige produkten beter niet kunt eten en kun je makkelijker een besluit nemen.
Grappig is dat er veel overeenkomsten bestaan met het Dr. Frank dieet en het dieet in dit boekje, maar vreemd is het natuurlijk niet.
Er zijn geen wondermiddelen om gezond af te vallen, het menselijk lichaam is een chemische fabriek en reageert op alles wat je erin stopt.
Het is een kwestie van bewust worden en een keuze maken.
Daarbij maakt het toch niet uit wie er welk dieet uitvindt of copieert?
:roll:

littleone
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2010 08:53

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door littleone »

he Tante Truus,
ja , ik ben klaar met het dieet..voor mij hoeft dit niet meer..niet omdat ik slanker ben geworden maar ik vond het niet echt lekker. Geef mij maar Montignac, dat vond ik wel lekker. Die heb ik jaren terug geprobeerd,voelde me er goed bij , en verloor enkele kilo's. De recepten zijn veel lekkerder en ook is de uitleg heel helder weer gegeven. Niks tellen, gewoon eten en weten wat je eet. En inderdaad geen dingen uit een pakje maar zelf maken. Waarom ben ik dan niet door gegaan? Om dat ik net als zovele houden van gemak...gewoon gemak. je koopt eten uit een doosje zonder verder na te denken wat je eigenlijk naar binnen schuift.
Weetje , eigenlijk zou iedereen , en ik zeg iedereen op school al kookles moeten krijgen, en beginnen bij de basis..hoe maak je nou zonder te veel poespas een lekkere maaltijd klaar. Zonder additieven, teveel zout en suikers. Wedden dat je veel minder dikkerds kweekt? Op de Engelse zenders kom ik vaak goede programma's tegen die over voeding gaan. Hier gaan ze diep in over goede voeding en het nut ervan , wat je lichaam echt nodig heeft.
Maar de hele industrie moet ook mee willen werken, veel minder zout , veel minder suikers in produkten helpt ook ..wist je dat er suiker zit in vleeswaren?
Effin, ik ga zo naar de markt en haal mijn portie voor vandaag..want mijn montignac wacht op mij..

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Upstairs »

Volg gewoon het V.D.H. dieet. Vreet De Helft. Bespaart zelfs geld.
Beweeg wat meer en en een gezond.

gr.

ikobro
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2010 13:10

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door ikobro »

Ik was een fan van TROS RADAR...wás, dus!
Ook ik heb me geërgerd aan de 'onvolledige weergave' van de feiten rondom het dr.Frank dieet. Ik vraag me nu af of de behandeling van andere zaken die daar behandeld worden ook zo onvolledig (gekleurd) is, als in dit geval!
Ik ben diabeet (II met insuline), met een 'lijnverleden' van 30 jaar, en ben jarenlang door elke arts naar huis gestuurd met de mededeling dat ik af moest vallen. Helaas, niemand vertelde erbij hoe ik dat dan moest doen. Insuline is een groeihormoon... nou en groeien deed ik dus wel!
Na evenveel jaren zoeken en vragen, kwam ik tot de conclusie dat de enige manier om af te vallen was, een situatie creëren waarin ik minder insuline nodig had..... dus koolhydraten beperken! Vervolgens had ik weer een jaar nodig om hulpverleners (diëtiste en diab. verpleegkundige) te vinden die mij daarbij wilden helpen. Heel veel diëtisten die ronduit weigerden om mij te helpen, het staat immers niet in hun leerboeken! In 'voedingsleerland' verandert (gelukkig) intussen ook een heleboel. Maar gesteund door het, door de voedingsmiddelenindustrie gesubsidieerde, Voedingscentrum, is er geen belangstelling en plaats voor nieuwe- of hernieuwde inzichten.

Wat betreft de 'suggesties' "belangenverstrengeling" en "commercieel gewin" ..
In onze maatschappij is het helaas noodzakelijk om commerciele activiteiten te ontwikkelen om onderzoek te financieren. De levensmiddelenindustrie 'sponsort' het Voedingscentrum! Die heeft enkel belang bij de verkoop van al zijn light e.d. producten. Over belangenverstrengeling gesproken!

Dr.Frank heeft in ieder geval bereikt dat deze inzichten op de kaart worden gezet. En natuurlijk, bij een dergelijk massaal gebeuren, wat het dr.Frank-project geworden is, gaan er ook wel eens dingen fout.
Heel erg jammer dat:
* TROS RADAR niet even kritisch was op zijn "deskundigen", als op het Dr.Frank dieet,
* Als zij hier een item van maken, er blijkbaar alleen op uit zijn om zaken af te branden.
* Er nauwelijks ruimte was, voor positieve ervaringen, en vooral voor het aspect van de fase ná de koolhydraatbeperkte-eiwitrijke periode. Dan is het geen crash-dieet meer, maar vind je de balans in wat voor jou, nodig en mogelijk is!

Jammer, een gemiste kans, TROS RADAR!

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door JtC »

Lijkt me logisch, kritisch te zijn als gezondheid sterk hand in hand gaat met het commerciele, zoals je dat nu ziet bij die Frank. Wat mij betreft mag het betitelt worden als Sonja Bakker II, want uiteindelijk draait het toch om de centen die ermee verdiend worden. Zijn de zakjes gevuld, dan zie en hoor je ze niet meer.

TamaraH
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2008 14:05

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door TamaraH »

Dat heb je heel mooi verwoord IKOBRO.

Uiteraard is het goed dat allerlei zaken kritisch bekeken worden. Maar dan moet het wel objectief zijn en niet uitsluitend er op uit zijn om zaken af te branden. Ook ik heb ervaren dat een koolhydraatarme manier van eten (en dat is iets anders dan een dieet) me blijvend van behoorlijk overgewicht heeft afgeholpen en ik heb zo een manier gevonden om het prima in de hand te houden. Dr. Frank is misschien een tijdelijke hype maar hij heeft wel weer de aandacht weten te vestigen op de aloude Dr. Atkins principes die onbetwist werken. Uiteraard worden zaken steeds aangepast aan hedendaagse normen maar koolhydraten beperken, eiwitten toevoegen en voldoende bewegen (niet sporten maar gewoon iets meer bewegen) is de ultieme manier om overgewicht te bestrijden. Je kan lekker blijven eten, voelt je fit en daardoor kan iedereen het volhouden.

agreve
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2010 14:21

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door agreve »

Tja, het Dr Frank dieet levert inderdaad zijn vraagtekens op. Persoonlijk geloof ik wel in de verzadigende werking van eiwitten, echter zulke grote hoeveelheden kunnen volgens mij niet gezond zijn.

Wat ik overal tegenkom is dat het te belastend is voor de nieren en het bovendien het lichaam verzuurt. Ik heb ook altijd mijn vraagtekens bij elk dieet dat niet de consumptie van ruime hoeveelheden fruit en groente centraal stelt.

Natuurlijk is de standaardreactie: als je veel fruit eet krijg je ook veel suiker binnen, maar er is een verschil tussen goede en slechte koolhydraten. Bovendien: koolhydraten zelf zijn geen probleem zolang ze snel de lichaamscellen inkunnen (lees: er weinig vet in het bloed zit) of zolang ze maar snel kunnen worden omgezet in glycogeen.

Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is stilstaan bij eetbuien. Waarom krijgen we eetbuien (zin in suiker, snacks etc.) en wat kunnen we eraan doen om die eetbuien om te buigen. Pak je je eigen eetbuien aan, dan wordt overgewicht kwijtraken ook stukken makkelijker.

Groeten,
Alex

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Robjee »

agreve schreef:Persoonlijk geloof ik wel in de verzadigende werking van eiwitten, echter zulke grote hoeveelheden kunnen volgens mij niet gezond zijn.
Wat ik overal tegenkom is dat het te belastend is voor de nieren en het bovendien het lichaam verzuurt.
Hoeveel gram eiwitten zouden te belastend zijn voor de nieren?

De netto zuurrest heeft betrekking op de totale voeding (samenspel van bepaalde mineralen en aminozuren in de voeding). Bij het dr. Frank dieet is er voldoende keuze om groente (basische zuurrest) te eten. Let wel, ook granen zijn netto zuurvormend.
Er wordt ook gezegd dat (dierlijke) eiwitten door de verzuring calcium aan het skelet zou onttrekken. Dit lijkt niet zo te zijn:

In conclusion, under controlled conditions, a high meat compared with a low meat diet for 8 wk did not affect calcium retention or biomarkers of bone metabolism in healthy postmenopausal women. Calcium retention is not reduced when subjects consume a high protein diet from common dietary sources such as meat.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12672913

SUMMARY: On the basis of recent findings, consuming protein (including that from meat) higher than current Recommended Dietary Allowance for protein is beneficial to calcium utilization and bone health, especially in the elderly. A high-protein diet with adequate calcium and fruits and vegetables is important for bone health and osteoporosis prevention.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20717017

Concerns about dietary protein increasing urinary calcium appear to be offset by increases in absorption. Likewise, concerns about the impact of protein on acid production appear to be minor compared with the alkalinizing effects of fruits and vegetables. Perhaps more concern should be focused on increasing fruit and vegetable intake rather than reducing protein sources. The issue for public health professionals is whether recommended protein intakes should be increased, given the prevalence of osteoporosis and sarcopenia.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/5/1567S

Even after controlling for known confounders including weight loss, women and men with relatively lower protein intake had increased bone loss, suggesting that protein intake is important in maintaining bone or minimizing bone loss in elderly persons. Further, higher intake of animal protein does not appear to affect the skeleton adversely in this elderly population.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1112 ... t=Abstract

Een nadeel van het dr. Frank dieet is wel het beperkt gebruik van fruit.
agreve schreef:Bovendien: koolhydraten zelf zijn geen probleem zolang ze snel de lichaamscellen inkunnen (lees: er weinig vet in het bloed zit) of zolang ze maar snel kunnen worden omgezet in glycogeen.
Juist glucoseparameters in het bloed laten gunstige effecten zien bij een koolhydraatbeperkte voeding.

Diets with increased protein and reduced carbohydrates have been shown to improve body composition, lipid and lipoprotein profiles, and glycemic regulations associated with treatment of obesity and weight loss. Derived from these outcomes, high-protein, low-carbohydrate diets are also being examined for treatment of heart disease, metabolic syndrome, and type 2 diabetes. High-protein, low-carbohydrate diets have been found to have positive effects on reducing risk factors for heart disease, including reducing serum triacylglycerol, increasing HDL cholesterol, increasing LDL particle size, and reducing blood pressure. These diets appear particularly attractive for use with individuals exhibiting the atherogenic dyslipidemia of metabolic syndrome. High-protein, low-carbohydrate diets have also been investigated for treatment of type 2 diabetes with positive effects on glycemic regulation, including reducing fasting blood glucose, postprandial glucose and insulin responses, and the percentage of glycated hemoglobin.
http://www.ajcn.org/content/87/5/1571S.long
agreve schreef:Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is stilstaan bij eetbuien. Waarom krijgen we eetbuien (zin in suiker, snacks etc.) en wat kunnen we eraan doen om die eetbuien om te buigen. Pak je je eigen eetbuien aan, dan wordt overgewicht kwijtraken ook stukken makkelijker.
Het eigenlijke 'waarom' wordt in de video niet toegelicht. Dit kan hormonaal zijn, maar voor een groot deel spelen er ook psychologische aspecten een rol. Hier bestaan ook therapieën voor.
Met de tip om te zoeken naar minder ongezonde alternatieven is natuurlijk niets mis mee. Maar een low carb voeding kan op hormonaal niveau behulpzaam zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

solleila schreef:
Marer schreef:Leuk leven. Vijf jaar lang diëten!
Ik vind het prima. Dieet betekent in het grieks Levenstijl.
En dat is wat mensen moeten doen. het veranderen van hun levensstijl
En gelukkig is mijn dieet niet saai. Ik eet heerlijk en ik blijf nog op gewicht ook.

Het enigste wat ik moet doen is dat ik een hoop zelf moet maken. En geen gemak voeding kopen. Maar vind dat geen straf.

Ken een hoop mensen die het nog steeds volgen. Ken zelfs iemand die het al meer dan 30 jaar doet.

Gemaksvoeding kan wel, je moet alleen niet de hele portie opeten. Pas ook eens een eenpersoonsmaaltijd gehaald. Ik heb de helft weg kunnen gooien omdat het veelsteveel was. Het lijkt de chinees wel (1 p rijsttafel waar je met het hele gezin van kan eten, en dan nog over hebt ook).

TamaraH
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2008 14:05

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door TamaraH »

Het is alweer een ouder onderwerp. Ik ben benieuwd hoeveel mensen die gereageerd hebben en Dr Frank zijn gaan doen er nu ook nog mee bezig zijn en wat het resultaat is. Zelf volg ik al heel lang een koolhydraatarme manier van eten. Niet alleen om af te vallen maar ik voel me gewoon veel fitter. Ik maak het meeste zelf zonder al te veel vervangende producten of repen. Alleen brood vervang ik door het koolhydraatarmer brood van Atlanta. Zo kan ik mijn gewicht keurig in balans houden. Na de feestdagen weer even wat strenger en dan gaat het prima zonder al te veel gejojo.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door solleila »

GJvdZ schreef:
solleila schreef:
Marer schreef:Leuk leven. Vijf jaar lang diëten!
Ik vind het prima. Dieet betekent in het grieks Levenstijl.
En dat is wat mensen moeten doen. het veranderen van hun levensstijl
En gelukkig is mijn dieet niet saai. Ik eet heerlijk en ik blijf nog op gewicht ook.

Het enigste wat ik moet doen is dat ik een hoop zelf moet maken. En geen gemak voeding kopen. Maar vind dat geen straf.

Ken een hoop mensen die het nog steeds volgen. Ken zelfs iemand die het al meer dan 30 jaar doet.

Gemaksvoeding kan wel, je moet alleen niet de hele portie opeten. Pas ook eens een eenpersoonsmaaltijd gehaald. Ik heb de helft weg kunnen gooien omdat het veelsteveel was. Het lijkt de chinees wel (1 p rijsttafel waar je met het hele gezin van kan eten, en dan nog over hebt ook).

Jammer dat je niet inziet dat er heel veel mensen op deze aardbol rondlopen met darmproblemen,vaak te wijten aan een intolerantie van producten.
Verder waarom eet iemand teveel? Nooit hoor ik wetenschappers hierover.
Ze zeggen je eet te veel. Maar hoe komt het dat iemand teveel eet?

Eet maar eens 5 kleine zakjes chips. Die kan je makkelijk op. Eet je daarna 5 eieren een voor een dan zal je merken dat je snel verzadigd zit en geen ander eten wilt. Ik ken namelijk veel chips,snoep,chocolade verslaafde. Maar ken geen enkel biefstuk,eieren of groente verslaafde. Als je er een aantal kent,wil ik ze graag eens ontmoeten.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Robjee »

solleila schreef:Verder waarom eet iemand teveel? Nooit hoor ik wetenschappers hierover.
Daar wordt wel degelijk veel aandacht aan besteed, hoewel het een erg breed gebied is (fysiologie, neurologie, genetica, farmacologie, omgevingsinvloeden, sociaal economische status).
Denk aan externe-, emotionele-, en lijngerichte eters en disinhibity gedrag. De Nederlandse wetenschapper Tatjana van Strien heeft hier veel aandacht aan besteed en een boek over geschreven.
Denk verder aan bepaalde verzadigings- en hongerhormonen die kunnen verschillen tussen mensen met overgewicht en zonder overgewicht.
Een ander voorbeeld is de invloed van tv kijken tijdens het eten, de invloed van commercials, het nut van ontbijten.
Verder zijn er ook speciale journals die hier ruim aandacht aan besteden.

It is concluded that appetitive response to external cues as an important risk factor in appetite control is mediated through cravings for particular food groups and is gender-dependent.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17349717

It was concluded that dietary restraint may prevent people who overeat from getting overweight. An individual's final level of body weight may possibly be determined more by people's tendency toward emotional eating than by people's sensitivity to environmental food cues.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19100301

The results suggest that boys are susceptible to food cues in commercials.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19321557

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door solleila »

Misschien druk ik me verkeerd uit. Ik hoor bijvoorbeeld nooit de heer Katan waarom iemand teveel eet. Of andere media.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Robjee »

solleila schreef:Misschien druk ik me verkeerd uit. Ik hoor bijvoorbeeld nooit de heer Katan waarom iemand teveel eet. Of andere media.
Het komt wel aan bod, maar inderdaad niet zo nadrukkelijk als populaire diëten. Toch is het wel een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt, hetzij wat meer op de achtergrond. Wanneer je er informatie over zoekt is er in ieder geval wel het één en ander over te vinden.

Waarom mensen eten is niet direct zijn vakgebied. Dan komen we bij Tatjana van Strien. Zij heeft daarover interessante boeken geschreven (Afvallen op maat, De Afslankmythe).
Voor de preventie van overgewicht is Jaap Seidell de autoriteit in Nederland.

Een ander aspect is waarschijnlijk dat mensen liever willen horen wat ze eraan kunnen doen (het liefst zo snel en makkelijk mogelijk) in plaats van te horen waarom dat ze teveel/ongezond eten. Het waarom kan ook erg individueel zijn, wat niet altijd dezelfde aanpak vraagt.

Maar ik ben het met je eens dat het een eerste vraag is die beantwoord zou moeten worden om succesvol af te slanken. Bij de diëtist krijgt deze vraag wel aandacht, maar in de media onvoldoende.

Martijn Katan profileert zich in de media als DE voedingsexpert, maar het onderwerp voeding is daar te breed voor.
Martijn Katan is van huis uit biochemicus. Zijn bijdragen gaan dan ook voornamelijk over de effecten van voeding (B vitamines, vetzuren) op ons lichaam (met name hart- en vaatziekten).

Astimo
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:17

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door Astimo »

Tsja, ik ben zo'n iemand... Sinds ik gestopt ben met roken, ben ik verslaafd aan spareribs... En ik ben van jongs af aan al verslaafd aan pasta en mayonaise... Ook van kaas kan ik nooit genoeg krijgen, maar dan de echte Hollandse, harde kazen. Snoep en dergelijke heeft me nooit echt kunnen bekoren, hoewel ik de laatste jaren wel kan genieten van een lekker stuk chocolade.
Wat ik in alle discussies mis, is het leren luisteren naar je lichaam. Vaak geeft het lichaam aan waar het behoefte aan heeft. Maar dan moet je wel leren luisteren en leren erop te reageren. Het begint al bij een verzadigd gevoel als er iets gegeten is, maar waarbij nog eens extra opgeschept wordt 'omdat het zo lekker is'. (Daar ben ik zelf ook sterk in...) En bij een verslaving aan een voedingsmiddel, ongeacht wat het is, luister je helemaal niet naar je lichaam.
Wat mij opvalt, is dat ik als echte vleesliefhebber, zo nu en dan het gevoel heb voorlopig voldoende vlees gegeten te hebben en behoefte heb aan iets zonder vlees. Volgens mij betekent dat ook weer gewoon dat als je luistert naar je lichaam, het goed gaat. (Mits jij je eraan houdt, natuurlijk.)
Iemand die zich blijvend goed voelt bij een lowcarb levensstijl, luistert naar zijn/haar lichaam. Dat lichaam geeft aan dat het niet veel wil. Iemand die zich goed voelt bij alles eten, maar dan in mindere hoeveelheden, leert ook naar zijn/haar lichaam luisteren. Het lichaam wil alle voedingsstoffen, maar in redelijke hoeveelheid.
Maar goed, ik ben met weightwatchers flexipoints enorm goed afgevallen, mede omdat ik niet aan de sla hoefde en wel lekker alles kon blijven eten wat ik lekker vond. Door het stoppen met roken weer voldoende aangekomen, maar ik denk, na dit alles zo gelezen te hebben, dat ik toch maar weer punten ga tellen. (Ook pasta is een verslaving en dat zit vol koolhydraten...)

-alexander-
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 13:37

Re: het Dr Frank Dieet

Ongelezen bericht door -alexander- »

Tantetruus schreef:Hebben jullie dit al eens bekeken? Laag aan calorieen en ook nog eens geen koolhydraten. Daarbij heeft die man connecties met diverse eiwitshake fabrikaten. Ik vertrouw het allemaal niks en volgens mij is dit de zoveelste dieet hype. Ik zou wel een willen weten wat een echte voedingsdeskundige hiervan zegt en geen Sonja Bakker asjeblieft.Als je het forum leest van http://www.eenkiloperweek.nl dan zie je ook nog dat het een erg onduidelijk dieet is. Volgens mij erg ongezond. En met minder dan 1500 calorieen per dag valt iedereen wel af met of zonder koolhydraten, vreemd allemaal.
Ik kwam via google je bericht tegen. Is dan oud maar wilt toch voor de duidelijkheid nog kwijt. In zijn boek staat dat hij bij geen enkele maaltijdvervanger (shakes) betrokken is. Dr Frank gaat voor vers. Hij was ook eerst betrokken bij Een kilo per week , maar omdat dit te commercieel werd heb Dr Frank zich er van terug getrokken.

Gesloten