LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten afkoop levensverzekering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Deltalady

Administratiekosten afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Deltalady »

Goedemorgen,

Eind vorig jaar hebben wij onze hypotheek na afloop van de rentevaste periode overgesloten naar een bankspaarhypotheek. Dit vanwege een woekerachtige polis die we voorheen hadden. Tot zover geen probleem.

Maar, we hadden een overlijdensrisicoverzekering die aan de hypotheek gekoppeld was bij Reaal. Helaas kon de overgang niet "fiscaal geruisloos", dus we zouden de afkoopwaarde uitgekeerd krijgen. Nu gaat het mij niet eens om de waarde, want dat beleggen risico met zich meebrengt weet ik.

Mijn vraag is of het normaal is dat Reaal ons nu maar liefst 717,59 aan administratiekosten berekend?? En niet eens gespecificeerd!

De werkelijke waarde van de beleggingen is per 26 jan 2011 € 13.451,84 en we kunnen dus maar € 12.734,25 krijgen nu door aftrek van die hoge kosten?

Onze tussenpersoon heeft ons hierover ook niets verteld, terwijl hij niet voor een bank werkt, maar als kleine zelfstandige.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt!

courier

Re: Administratiekosten afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door courier »

Kijk eerst eens in de Algemene verzekeringsvoorwaarden (de zgn. "kleine lettertjes") onder het kopje AFKOOP onder welke voorwaarden die verzekering kan worden beëindigd.
Als een deel van de premie niet is belegd maar gespaard dan wordt er bij tussentijdse afkoop een boete over het spaarbedrag berekend vergelijkbaar met de boete die je moet betalen als een spaardeposito met een vaste termijn voortijdig wordt beëindigd.
Vraag in ieder geval een specificatie op en incasseer het nettobedrag "onder voorbehoud van rechten en weren". Dat geeft je de mogelijkheid in alle rust die kwestie te bekijken en evt. aktie te ondernemen via het Kifid, je rechtsbijstandverzekering of bij de rechter.

Gesloten