LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blackberry bold 9700 scherm defect garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Svenn0vietsj

Blackberry bold 9700 scherm defect garantie?

Ongelezen bericht door Svenn0vietsj »

Ik heb in mei een blackberry bold 9700 gekocht bij de Hi winkel.
Abonnement er bij van 2 jaar hartstikke leuk toestel veel mogelijkheden enz.
Nu sinds vandaag is mijn beeldscherm er mee opgehouden, althans er zitten strepen door het beeld en naar mijn idee ligt het aan het "stekkertje" van het beeldscherm aangezien hij het nog een paar keer wel goed deed.
Nu ben ik naar de Hi winkel geweest, zonder garantiebewijs. (kwam net uit school)
De vrouw daar vertelde mij dat het waarschijnlijk niet onder de garantie ging vallen omdat hij een keer of 2 gevallen is, helemaal niet hard maar er zitten 2 kleine deukjes op de hoeken. Ook is dit beeldscherm niet stuk gegaan nadat ik hem had laten vallen, het is ondertussen al een maand of 2 later namelijk.
Nu weet ik niet zo goed hoe het zit met een Blackberry en Garantie.
Ik ben er niet ondeugdelijk mee omgegaan om het zo maar te zeggen en heb direct nadat hij dus 2 keer gevallen was een siliconehoesje gekocht voor om het toestel. Maar de brandende vraag is dan nu, valt dit onder de garantie? Ik vind zelf namelijk van wel maar weet niet hoe het zit met deze "wet".

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Toevoeging:
Ik lees net op Blackberry fora dat dit een veel voorkomend probleem is bij dit model. En dat het ook gebeurd wanneer mensen hem ALTIJD in een siliconehoesje snachts op hun nachtkastje leggen om op te laden, en de volgende dag is het scherm kapot.

alfatrion

Re: Blackberry bold 9700 scherm defect garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier geld: wie stelt onderbouwd. Hoe de fabrieksgarantie geregeld is weet ik ook niet. Het kan zijn dat zij wijzen op een artikel waardoor de fabrikant het toestel niet hoeft te vervangen als je hem hebt laten vallen. Echter je kunt je beroepen op de "wettelijke garantie".

Ik adviseer je dan ook een brief te schrijven. Meld hierin dat jij je beroept op de "wettelijke garantie" niet op de fabrieksgarantie! De periode tussen de aflevering en nu is korter dan 6 maanden, dus er geld een vermoeden dat het product non-conform is. Ik zou in de brief schrijven dat jij wilt dat zij het product kosteloos vervangen. Vraag om een reactie, zodat je later kunt bewijzen dat zij het ontvangen hebben.

Svenn0vietsj

Ongelezen bericht door Svenn0vietsj »

Dus wettelijke garantie en fabrieksgarantie zijn verschillende dingen?
Er word namelijk altijd heel vaag gedaan tegen mij bij het vragen om garantie bij elektronica. "Tsjah ik kan hem voor je opsturen maar dan kan het wel zijn dat je een dikke prent krijgt als het niet onder de garantie valt".
Vraag is : Wat te doen? Op laten sturen? Het toestel in mijn bezit houden en schriftelijk contact opnemen? Ik heb namelijk geen idee hoe het zit wat betreft onderzoekskosten en dergelijke. Ben ik verplicht iets te betalen wanneer zij hem opsturen?

Trouwens! Bedankt voor de snelle reactie.

alfatrion

Ja, wettelijke garantie = het recht op een deugdelijk product. Bijkomstig voordeel is dat het product minder dan 6 maanden geleden is afgeleverd.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie
Svenn0vietsj schreef:Vraag is : Wat te doen? Op laten sturen? Het toestel in mijn bezit houden en schriftelijk contact opnemen? Ik heb namelijk geen idee hoe het zit wat betreft onderzoekskosten en dergelijke. Ben ik verplicht iets te betalen wanneer zij hem opsturen?
Ik zou hem in je bezit houden en schriftelijk contact op te nemen. Gebruik hiervoor een van de voorbeeld brieven die je kunt vinden op consuwijzer of de radar site.

Als ze het vermoeden kunnen weerleggen dan kunnen ze een redelijke vergoeding in rekening brengen, maar anders niet.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Ondeugelijk wilt niet zeggen: het product is kapot, dus moet de winkelier die maar gratis repareren of vervangen.

Ondeugelijk wilt hierbij zeggen dat het product defect is gegaan, terwijl dat niet volgens de overeenkomst defect had mogen gaan.

De wetboek gaat uit van de overeenkomst.
Dus een product die in de garantieperiode kapot gaat, kan wel degelijk een deugelijk product zijn.

Trouwens, de wetboek kent niet de term ondeugelijk en wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat helemaal niet. Maar dat terzijde.

De term wettelijke garantie wilt niets anders zeggen dat je ten aller tijden recht op een x tijd garantie hebt.

BBCS
Contacteer:

De beginposting van dit topic doorlezend valt mij toch een aantal zaken op.
Er wordt veel aangenomen en gegist.
Het probleem is dat met aannames en gissen veel zaken worden aangehaald met: als, als.

Bij garantieclaims is het belangrijk te beperken tot de feiten.
Een feit is dat de telefoon defecten vertoont, en 2 keer gevallen is.
Dat op internet veel klachten zijn is in dit geval niet van belang.
Als eerste dient te worden gekeken wat precies de oorzaak van het defect is.
Als dat bekend is, wordt er ook gekeken of het defect een gevolg is van het vallen, wat heel goed kan.

Dit moet eerst worden uitgezocht om te oordelen of het onder eigen schade valt of niet.

Doordat de telefoon jonger is dan 6 maanden, ligt de bewijslast hierbij bij de verkopende partij.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het probleem is dat met aannames en gissen veel zaken worden aangehaald met: als, als.
Als dat bekend is, wordt er ook gekeken of het defect een gevolg is van het vallen, wat heel goed kan.

BBCS
Contacteer:

angel1978 schreef:
Dat is geen gis, dat dient gewoon gedaan te worden.

De allereerste stap is dat er wordt gekeken wat precies de oorzaak van het defect is.
De tweede stap is dat wordt er ook gekeken of het defect een gevolg is van het vallen, wat heel goed kan.

skilltone

Ongelezen bericht door skilltone »

Valschade valt niet onder garantie, of dit nu fabrieks of wettelijke garantie is. Daarnaast is de medewerker van de HI winkel heel redelijk geweest om de klant van te voren in te lichten over de eventuele reparatie kosten, als het defect kan voorkomen zijn uit valschade. Dat kan schrikbarend zijn, de kosten zijn nu eenmaal hoog.

De TS kan het apparaat sturen onder garantie, dit zij wettelijke of via de fabriek ingestelde garantie. Wel rekening houden, dat de fabrikant, naar aanleiding van schade aan toestel, kan aantonen dat dit valschade betreft. En dan is de TS verplicht of de reparatie kosten of alleen de onderzoekkosten te betalen.

Een telefoon scherm bestaat meestal uit twee glasplaten. een dikke en een flinterdunne. Als er strepen op scherm komen, dan is meestal de flinterdunne ligt gescheurd, dat kan na een val al gebeuren, en als dan even doorscheurd kan je strepen krijgen. Kwestie van tijd.

Ik vind dit allemaal niet raar, en je kan gooien met wetboeken, maar de TS heeft het product niet goed behandeld. Dus in dit geval, hoe vervelend het ook is, is de fabrikant als de winkelier niet aansprakelijk, en ik verwacht ook dat niet onder garantie valt.

kvanberkum

Ongelezen bericht door kvanberkum »

Beste allemaal,

Vijf weken geleden is mijn blackberry bold helaas kapot gegaan. Het is zo dat ik er wellicht boven op ben gaan zitten of iets dergelijks, want toen ik hem uit mijn zak haalde bleek het scherm defect te zijn. Wat al eerder door iemand anders aangegeven is, had ik ook strepen in mijn scherm (voor zo ver ik het me nog kan herinneren). Nu weet ik dat mijn blackberry al wel beschadigd was aan de zijkanten (op het 'frame'), maar zo ver ik weet is er niets beschadigd aan het scherm. Sterker nog, ik weet dat ik hem nog uit heb gedaan en dat het toen ook leek alsof er niets aan de hand was. Om een lang verhaal kort te maken, van de buitenkant was het dus niet zichtbaar dat er iets kapot was. Nu is mij verteld door iemand die in de winkel werkt waar ik de telefoon gekocht heb, dat niet zichtbare schade onder garantie valt. Kan ik mij hier dan nu op verhalen? Zijn er ook nog andere wetten die mij hierin steunen? De wettelijke garantie is inderdaad ook een goede. Ik wil alleen wel, als ik morgen weer ga bellen, dat ik dan ook daadwerkelijk mijn mannetje 'vrouwtje' kan staan. Het is namelijk al wel zo dat de blackberry al bij hen in handen is. Ze vragen me alleen rond de €200,- om het te maken, nadat mijn blackberry al vijf weken bij hen ligt, dat maar ter zijde.

Ik weet dat dit onderwerp al een tijdje geleden is 'afgesloten', maar ik hoop dat ik hier toch nog voor morgen of morgen antwoord op kan krijgen van iemand die er verstand van heeft.

Alvast bedankt!

alfatrion

Essentiele informatie ontbreekt. Wanneer gekocht, wanneer ontdekt, wanneer gemeld?

Roytheslayer

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Je geeft zelf al aan dat je er op bent gaan zitten.
Dus heel simpel, nee je hebt daar geen garantie op.
Dat je aan de buitenkant geen schade ziet zegt niks.
Veel schermen barsten aan de binnenkant.

Prissie88

Ongelezen bericht door Prissie88 »

Ik heb in juni een BB Bold 9700 gekocht en nu na een halfjaar ( nog niet eens ) is en blijft het scherm wit en kan ik niets. Mijn vraag is wat er nu aan mankeert en of het binnen de garantie valt. Is maar een keer gevallen in het begin ofzo, maar het lijkt me stug dat 4 mnd later het scherm daardoor ineens stuk is..

N1ck

Ongelezen bericht door N1ck »

Je geeft zelf aan dat die twee maal is gevallen, tevens zitten er deuken in. Is er weleens bij je opgekomen dat het wel aan het laten vallen kan liggen?

MarkII

Ongelezen bericht door MarkII »

Mijn B.B. B9700 was twee weken geleden het scherm ineens stuk.

Dus las ik het forum om te zien wat de uitkomst zou zijn.
Want ondanks dat hij niet was gevallen of dat ik hem in broekzak zou hebben vervoerd, was het scherm stuk. Erg vrolijk werd ik niet toen ik dit forum las. Andere informatie van het internet was ook niet rooskleurig.

Boven in was nog net een randje te zien dat nog werkte. De tijd was afleesbaar en andere zaken ook in de bovenste balk. Net daaronder was het net alsof er een scheur zat van links naar rechts. Aan de scheur te zien was het display echt kapot.

Natuurlijk had ik er de pest in, want hij was nog geen jaar oud en hoe toon je aan dat je hem echt netjes hebt verzorgd? Er waren geen krassen of iets dergelijks te zien, maar het zogenaamde knappen van het scherm hoeft niet alleen door vallen te ontstaan.

Ik liet hem netjes opsturen door de kpn winkel en wachtte met spanning af.
Vandaag mail gehad. Ik mag hem ophalen. Kosten 0,= euro.

Pfff...... ben ik blij.

Gesloten