LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vertraging vliegtuig

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
ed2810
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:11

Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door ed2810 »

Weet iemand hoe het nu zit met al het gedoe rond het wel of niet vergoeden bij langdurige vertragingen. Laatst hoorde ik dat de overheid dit strenger aan wilde gaan pakken, maar kan dit nergens terugvinden. Mijn schoonouders hebben onlangs een vertraging gehad van zes uur op een vlucht naar Kuala Lumpur. Iemand enig idee waar ze dan al dan geen recht op zouden hebben?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door VioletPrue »


ed2810
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:11

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door ed2810 »

Oke de informatie van consuwijzer is erg duidelijk. Zijn er mensen die dit bij de hand hebben gehad en wat zijn de ervaringen met het indienen van dergelijke verzoeken bij een luchtvaartmaatschappij? Het zal niet voor niets zijn dat de overheid in wil grijpen.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Henri42 »

ed2810 schreef:Weet iemand hoe het nu zit met al het gedoe rond het wel of niet vergoeden bij langdurige vertragingen. Laatst hoorde ik dat de overheid dit strenger aan wilde gaan pakken, maar kan dit nergens terugvinden. Mijn schoonouders hebben onlangs een vertraging gehad van zes uur op een vlucht naar Kuala Lumpur. Iemand enig idee waar ze dan al dan geen recht op zouden hebben?
een vertraging van 6 uur valt in tijd gezien nogal mee, enkele jaren geleden had ik bij een vlucht naar Turkije 14 uur vertraging, uiteindelijk via de annuleringsverzekering 1 dag vakantee terug gestort gekregen met een coulancebedrag voor drank en eten :mrgreen:

de richtlijnen van Cons. worden niet zo eenduidig overgenomen door de touroperator :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik denk dat je de operator moet aanspreken en de luchtvaartmaatschappij,je kan tot 600 euro pp terug krijgen...ik zeg niet dat het nu 600 euro is pp maar het kan oplopen.
vanaf 3 uur gaan ze rekenen geloof ik
ik weet niet of dit wat is hoor??
www.flightclaimservice.nl
http://www.euclaim.nl/?gclid=CMb4mZqy76YCFQSEDgodUE5LAw


kijk even succes
laat je horen hoe het afgelopen is?dan weten mensen ook wat ze moeten doen?en leren er ook van?
gr

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Zante »

Als er geen sprake is van overmacht heb je inderdaad recht op een compensatie, afhankelijk van de afstand die je gevlogen hebt kan dat oplopen tot 600 euro pp.
Het probleem is alleen dat luchtvaartmaatschappijen zich vrijwel altijd beroepen op overmacht, waardoor ze geen compensatie uitkeren. Als consument zijnde is het dan lastig om toch je gelijk te behalen, veel mensen schakelen daarom een instantie als EUclaim in. Maar ik raad je aan om eerst zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, wie weet geven ze je direct een compensatie ;)

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Henri42 »

Zante schreef:Als er geen sprake is van overmacht heb je inderdaad recht op een compensatie, afhankelijk van de afstand die je gevlogen hebt kan dat oplopen tot 600 euro pp.
Het probleem is alleen dat luchtvaartmaatschappijen zich vrijwel altijd beroepen op overmacht, waardoor ze geen compensatie uitkeren. Als consument zijnde is het dan lastig om toch je gelijk te behalen, veel mensen schakelen daarom een instantie als EUclaim in. Maar ik raad je aan om eerst zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, wie weet geven ze je direct een compensatie ;)

compensatie ontvangen valt niet mee:.
a. eerst proberen een verklaring van de vlieg mij te krijgen inzake de vertraging om reden van : weersomstandigheden motorproblemen vliegtuigschade etc.
b. het opschuiven van vluchten ivm eigen belang van de vleigtuig mij
c. landings - vertrek vergunningen etc.

Wij spreken er de annuleringsverzekering opaan met een brief van de vliegtuig mij erbij cq touroperator :wink:

ed2810
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:11

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door ed2810 »

Heb een mail naar de betreffende luchtvaartmaatschappij verstuurd. Zij hebben de "klacht" nu in behandeling. Wacht nu eerst af waar ze mee komen. Mijn schoonouders zitten nog een maand in Nieuw Zeeland. Mocht het nodig zijn om bijvoorbeeld EUclaim in te schakelen wacht ik daarmee tot ze weer in NL zijn. Nu eerst de maatschappij de kans geven om te reageren. Hou jullie op de hoogte.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ ed2810

nou even afwachten,kan wel ff duren,kijken waar ze mee komen.
de meeste mensen doen niks en dan doen zei ook niks,ze zijn gek :D denken laat maar zitten..
maar jij laat het er niet bij zitten en nu denken ze misschien okee...

fijn idd als je het ff laat weten,we wachten af,succes

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Henri42 »

[b]rozemarijntje[/b] schreef:@ ed2810

nou even afwachten,kan wel ff duren,kijken waar ze mee komen.
de meeste mensen doen niks en dan doen zei ook niks,ze zijn gek :D denken laat maar zitten..
maar jij laat het er niet bij zitten en nu denken ze misschien okee...

fijn idd als je het ff laat weten,we wachten af,succes

we praten over 6 uur vertraging, hoeveel denk je te vangen bij uitzondering? :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen ideeee.eerst maar eens kijken of ze reageren...
ja je hebt mensen die hebben geluk :D

ed2810
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:11

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door ed2810 »

Ga uit van helemaal niets. Maar ja, niet geschoten is altijd mis en daarnaast hebben wij ons aan allerlei regels te houden en waarom de luchtvaartmaatschappijen niet? Tuurlijk is 6 uur vertraging helemaal niets bij de langdurige vertragingen waar je vaak genoeg over hoort, maar dat maakt voor mijn vraag niets uit. De EU-regel kent bepaalde richtlijnen, die hanteren we dan maar.

Birgit73
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 12:40

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Birgit73 »

Vorig jaar oktober op vlucht naar Washington vertraging gehad van 5 uur. Onze start werd afgebroken en uiteindelijk gingen we met vliegtuig en al weer naar de gate. De technici kwamen aan boord en constateerden dat het om een metertje ging. Dit metertje was 'ergens op Schiphol' en dus niet te vinden. Uiteindelijk werd besloten om de vlucht met een ander vliegtuig voort te zetten. Toen we klaar stonden voor vertrek met het nieuwe toestel werd gemeld dat we nog even moesten wachten op een derde piloot, omdat anders de huidige piloten buiten hun vlieguren zouden komen. Dit wachten duurde ook nog eens 1 uur.

Ik heb inmiddels twee brieven naar de KLM gestuurd, en op de eerste brief kreeg ik pas na 2 maanden antwoord. Hierin maken zij melding dat de Europese Verordening niet van toepassing is omdat het gaat om buitengewone omstandigheden, omdat zij de veiligheid van de passagiers willen waarborgen. Dus helaas.

Op de tweede brief, waarin ik een kopie had toegevoegd van het Sturgeon Arrest , kreeg ik heel snel antwoord. Een ongedateerde brief van KLM waarin staat dat zij in geen enkel geval van vetraging een vergoeding geven. En dat ze dat heel spijtig voor mij vinden.

Inmiddels via de geschillencommissie mijn claim ingediend, en dan nogmaals brief naar de KLM sturen. Verder overweeg ik nog een klacht in te dienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dus wordt vervolgd!

Je moet goed de termijnen in de gaten houden van je klachten, anders kan je sowieso fluiten naar je centen!
Succes

Ik heb gekeken op de volgende sites:
http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... -handhaven
http://www.ceesvandam.info/default.asp?docid=257
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=lva

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

idd gewoon volhouden ze zijn het verplicht! stond van de week nog in de krant!
nou zegt dat ook niet veel maar goed...

26_Louise
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2011 22:36

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door 26_Louise »

De discussie die ik hier lees is heel herkenbaar voor mij.
26 uur vertraging met Transavia en inderdaad de reactie van de maatschappij dat het om een buitengewone omstandigheid gaat en een verwijzing naar het Sturgeon arrest (en nog wat andere uitspraken). De omstandigheid was (kort gezegd) motorpech en dan 2x vlak achter elkaar. Het feit blijft volgens mij dat de maatschappij gewoon moet zorgen voor deugdelijk materieel. Daar zijn de verschillende consumenten websites trouwens ook heel duidelijk over. In mijn geval gaat het om een compensatie van 400 euro; en dat vind ik een behoorlijk bedrag.

Ik heb daarnet mijn 3e brief gestuurd en gemaild naar de luchtvaartmaatschappij. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) ga ik sowieso schrijven wanneer het te lang duurt of wanneer ik weer een afwijzende reactie krijg van Transavia.
Ik las overigens in de krant dat de IVW nu echt boetes gaat opleggen.

Ik sta ook op het punt om ook bij Radar aan de bel te trekken. Weet niet precies hoe ik dat dan moet aanpakken. Mijn hele pakket brieven opsturen? anderen mobiliseren? Iemand tips?

Groeten, Louise

Birgit73
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 12:40

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Birgit73 »

26_Louise schreef:De discussie die ik hier lees is heel herkenbaar voor mij.
26 uur vertraging met Transavia en inderdaad de reactie van de maatschappij dat het om een buitengewone omstandigheid gaat en een verwijzing naar het Sturgeon arrest (en nog wat andere uitspraken). De omstandigheid was (kort gezegd) motorpech en dan 2x vlak achter elkaar. Het feit blijft volgens mij dat de maatschappij gewoon moet zorgen voor deugdelijk materieel. Daar zijn de verschillende consumenten websites trouwens ook heel duidelijk over. In mijn geval gaat het om een compensatie van 400 euro; en dat vind ik een behoorlijk bedrag.

Ik heb daarnet mijn 3e brief gestuurd en gemaild naar de luchtvaartmaatschappij. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) ga ik sowieso schrijven wanneer het te lang duurt of wanneer ik weer een afwijzende reactie krijg van Transavia.
Ik las overigens in de krant dat de IVW nu echt boetes gaat opleggen.

Ik sta ook op het punt om ook bij Radar aan de bel te trekken. Weet niet precies hoe ik dat dan moet aanpakken. Mijn hele pakket brieven opsturen? anderen mobiliseren? Iemand tips?

Groeten, Louise
Je moet je geschil ook indienen bij de Geschillencommissie, denk ik!
Wat betreft Radar: misschien een mailtje sturen/bellen wat ze willen hebben ofzo?
Laat maar weten dan zal ik mijn klacht ook richting Radar sturen!

odulph
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 12:01

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door odulph »

Wanneer gelden de regels voor vertraging?
De regels voor vertraging gelden alleen:

als u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit landen die lid zijn van de Europese Unie. Het maakt niet uit vanaf welk land u vliegt. als u vertrekt vanaf een vliegveld in een land dat lid is van de Europese Unie. Het maakt niet uit met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt.

dus:was de luchtvaartmaatschappij KLM, dan wel: echter was de luchtvaartmaatschappij Malasyan Airlines. dan niet.............

ed2810
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2011 21:11

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door ed2810 »

In mijn geval gaat het dus wel om maar Malysian Airlines, maar gelden de voowaarden duidelijk dus wel. Het ging om een vertrek vanaf Schiphol (en dus binnen de Europese Unie. Ze zijn ook lid van Barin.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door Henri42 »

ed2810 schreef:In mijn geval gaat het dus wel om maar Malysian Airlines, maar gelden de voowaarden duidelijk dus wel. Het ging om een vertrek vanaf Schiphol (en dus binnen de Europese Unie. Ze zijn ook lid van Barin.
6 uurtjes vertraging en de aanhang thuis slijpt alvast de messen, hoe is de vakantie van de betrokkenen ?, met of zonder vertraging :oops:

26_Louise
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2011 22:36

Re: Vertraging vliegtuig

Ongelezen bericht door 26_Louise »

@ Birgit73: Bedankt voor de tip vwb de Geschillencommissie. Ik ben zo langzamerhand tot alles in staat.
Als Radar idd de volgende stap wordt, dan lijkt het me erg goed om e.e.a. samen op te pakken en bij radar aan te kaarten. Zal het via dit forum dan sowieso laten weten. Zo te lezen zijn er meer mensen die een casus hebben.

Gesloten