LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
RASRI
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:14

hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Ongelezen bericht door RASRI »

ik heb dus in 2006 een hypotheek afgesloten bij Woonfonds Hypotheken.
nu wil ik dus mijn hypotheek verhogen en kreeg het verzoek om het met met mijn financieel advieseur die mij toen der tijd heeft geholpen contact op te nemen.
eerst een langdurig gesprek over alles tot dat je helemaal loom word.
maar toen werd er even snel uitgelegd wat zijn advieskosten bedragen, die hij vraagt omdat de afsluitprovisie af is geschaft??
nou zijn kosten bedragen 115 euro per uur en hij denkt 15 uur nodig te hebben dat komt neer op een totaal van 1725 euro! en dat om mijn hypotheek te verhogen met 20.000.
nou is mijn vraag of dit de normale stand van zaken is.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Ongelezen bericht door __oi__ »

Tja, als de hypotheek 400.000 is willen de klanten geen 1% betalen omdat 4.000 wat veel lijkt/is voor 15-20 uur werk. Immers een hypotheek van 200.000 brengt net zoveel werk met zich mee, en daar hoeft de klant maar 2.000 voor te betalen, dus wil de klant dat ook voor een hypotheek van 400.000 maar 2.000 betalen.
Prima zegt de adviseur, Doen we alles voortaan op gewerkte uren.
Komt er een klant met een hypotheekje van 20.000, wil de klant niet 15 uur betalen, maar 1%... (= 200)

15 uur zit je zo aan. Zeker met al die regelgeving, vastlegging etc.
Vergeet daarnaaast ook niet dat een adviseur relatief weinig declarable uren heeft. Immers wanneer jij besluit de hypotheek niet ( bij hem) te doen , heeft hij 2-3 voor niets aan jou besteed aangezien de meeste adviezen nog steeds op basis van no cure no pay zijn.

Niet zeuren, 15 uur is redelijk, en 1700 euro ook.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Ongelezen bericht door marcel75 »

Even wat inside-information: "toevalliger" wijs rekenen tussenpersonen altijd zo rond de 15 uur aan werk. De reden daarvan is heel simpel. Notarissen moeten zich op dit moment nog houden aan een beleidsregel die bepaalt dat de nota van de tussenpersoon door de notaris uitbetaald mag worden mits het een gebruikelijk honorarium betreft. En wat dan gebruikelijk is bepaald op 15 uur werk en/of een maximumbedrag van € 2.650,--. Vrijwel alle tussenpersonen rekenen dus altijd 15 uur om er zo voor te zorgen dat de notaris in beginsel hun nota wel moet uitkeren bij de uitboeken van de gelden. Dat komt dus bij de notaris in mindering op het bedrag dat naar u wordt overgemaakt.

Binnenkort schijnt er wel een vergadering te zijn van notarissen waarin deze hele regel wel eens van tafel zou kunnen gaan. Als dat gebeurt, mag de notaris helemaal geen nota's meer betalen van makelaars, tussenpersonen, taxaties etc.

Je kunt ook de afspraak met hem maken dat hij een gedegen urenrapport moet kunnen overleggen en dat je op basis daarvan afrekent met een maximum van 15 uur. Dan kun je achteraf precies zien welke actie hij wanneer gedaan heeft en hoeveel tijd hem dat gekost heeft. Overigens is hij dat, omdat hij op urenbasis wil declareren, ook al verplicht.

AlexLieHapPo
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2011 21:30

Re: hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Ongelezen bericht door AlexLieHapPo »

Dit is een mooi voorbeeld van een adviseur die kan doen wat hij wil. Het is waarschijnlijk nog duurder om de gehele hypotheek over te sluiten naar een andere verstrekker. Probeer de prijs naar beneden te krijgen. Het ligt er ook aan bij welke verstrekker je zit. Die 15 uur kan zeer overdreven zijn.

Alex Lie-Hap-Po

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: hypotheek verhogen, hoge advies kosten

Ongelezen bericht door bolleke »

alles valt en staat met de kwaliteit van het advies. Wat krijg je voor die 15 uur? wat doet de adviseur voor het geld? wat krijg jij als klant? stel dat hij een komplete inventarisatie maakt van de huidige situatie en met de verhoging erbij en je ziet wat er gebeurt nu met de scenario's lang leven, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Want er zijn zaken verandert tussen 2006( het afsluiten van je 1e hypotheek) en nu 2011

dus ja kan veel zijn, maar wat krijg je en vind je dat acceptabel. Dat meot de overweging zijn en de adviseur moet leren uitleggen wat hij doet voor welk geld.

Gesloten