De belastingdienst berekend de zorg- en huurtoeslag en iedereen krijgt per maand een bedrag overgemaakt. Nu wil ik weten of er mensen zijn die elk
jaar terug moeten betalen? Misschien dat we hierdoor RADAR kunnen vragen om aandacht aan te besteden.
Hoor graag van jullie.
Dank voor de moeite
SARA
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] belastingdienst
Re: belastingdienst
Als je inkomen stabiel is, is dat een prima oplossing.vogels schreef:Als je elk jaar terug moet betalen, dan komt dat doordat je zelf het verkeerde (te lage) inkomen op geeft! Wijzigingen van inkomen kun je doorgeven via http://www.toeslagen.nl
Als je echter je baan verliest en terug moet vallen op een WW-uitkering is de inschatting wát je precieze inkomen is of wordt wel lastig. Ook al omdat je niet weet of (en zo ja tegen welk inkomen) en wanneer je weer aan het werk komt.
En dan moet je niet intussen ook nog geconfronteerd worden met intrekken van de kinderbijslag omdat je kind meer dan € 1240 netto verdiend heeft in een kwartaal. Dat wordt door het CAK achteraf en na een langdurig onderzoek ingesteld.
Misschien, vogels, kun je me uitleggen hoe de Belastingdienst het voor elkaar krijgt om de VT te baseren op een bruto-inkomen dat € 12.000 hoger ligt dan het inkomen dat diezelfde Belastingdienst hanteert voor het toekennen van de zorgtoeslag (en het afwijzen van het kindgebonden budget omdat er nog maar 1 "telkind" van toepassing is).
Beide inkomens kloppen niet overigens, maar de financiële consequenties daarvan zijn zo minimaal dat ik niet van plan ben daar meer dan een uur "huiswerk" aan te besteden.
Uiteindelijk heb ik pas in december een inkomenswijziging doorgegeven (voor die tijd hadden we geen recht op zorgtoeslag).vogels schreef:Dat klopt. Persoonlijk zou ik dan mijn inkomen liever te hoog inschatten dan te laag.Als je echter je baan verliest en terug moet vallen op een WW-uitkering is de inschatting wát je precieze inkomen is of wordt wel lastig.
Dat vind ik (inderdaad) raar, want ná de jaarlijkse aangifte (her)berekent de afd. toeslagen of de ontvangen toeslag overeenkomt met het daadwerkelijke inkomen. Waar baseert men dat dan op?vogels schreef:Dat de inkomensbedragen verschillen, komt omdat de afd. inkomstenbelasting niet de verzamelinkomens door koppelt naar de afd. toeslagen. Veel mensen gaan er echter van uit dat het vastgestelde verzamelinkomen (want de belastingdienst weet het toch?) wordt door verwerkt in het door de afd. toeslagen gehanteerde inkomen.
Zou inderdaad erg logisch zijn dat dit gebeurt, maar dat is niet het geval.
Misschien komt dat door de manier waarop je schrijftvogels schreef:Begrijp je nogal aanvallende reactie niet, want wat ik schreef, is gewoon correct. Mensen denken er vaak niet aan hun inkomenswijzigingen door te geven of ze maken fouten in de schattingen.
C'est le ton qui fait la musique...vogels schreef:dan komt dat doordat je zelf het verkeerde (te lage) inkomen op geeft!
Dat impliceert toch dat er een relatie wordt gelegd met de jaarlijkse aangifte? Dan lijkt mij de vraag waarom afd. A een inkomen afgeeft dat € 12.000 verschilt met het inkomen dat afd. B hanteert toch echt gerechtvaardigd...vogels schreef:Ook het gegeven dat er de laatste jaren voor de 'gewone' burger nauwelijks nog aftrekposten zijn, waardoor het verzamelinkomen ongemerkt stukken hoger is komen te liggen, leidt tot terugbetaling van huur- en zorgtoeslag.
de belastingdienst maak heel veel fouten bij mij al vanaf 2005 ik krijg elk jaar heel veel geld terug waar ik geen recht op heb ik heb al verschillende keren gebeld dan zeggen ze dan moet u dat geld maar niet gebruiken want als het fout is dan word het toch weer teruggevorderd ik vind dit heel erg vervelend je denkt dat je zoveel terug krijgt en dan moet het weer terug betaald worden ,ik weet niet wat ze daar voor personeel hebben zitten maar allemaal van de straat afgeraapt di niks weten van belastingzaken,heel erg irritant.saras schreef:De belastingdienst berekend de zorg- en huurtoeslag en iedereen krijgt per maand een bedrag overgemaakt. Nu wil ik weten of er mensen zijn die elk
jaar terug moeten betalen? Misschien dat we hierdoor RADAR kunnen vragen om aandacht aan te besteden.
Hoor graag van jullie.
Dank voor de moeite
SARA