Bovenste (Van foto) meter 239.0kwh
Onderste (Van foto) meter 238.5kwh
Nuon meter 299.3kwh
In 5 dagen een verschil van 60kw
De afwijking is consistent, dus ik vertrouw er wel op nu!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |

Bovenstaand verhaal heeft niks met de 25% meter afwijking te maken, die blijft helaas.De meters die geen revisie hebben ondergaan zijn niet afgekeurd, mogen onveranderd in het net blijven zitten en worden iedere 5 jaar opnieuw steekproefsgewijs onderzocht. Omdat het een steekproef betreft, wordt maar een beperkt aantal meters onderzocht. Op statistische basis wordt een uitspraak gedaan, waarna de meters die niet meer voldoen worden afgekeurd. De meters die wel voldoen mogen in het net blijven en worden na 5 jaar opnieuw steekproefsgewijs onderzocht. De kans dat een meter in de steekproef wordt betrokken en onderzocht is erg klein. Het overgrote deel wordt nooit onderzocht en het is dus zeer goed mogelijk dat er nooit een monteur aan huis is geweest om een controle uit te voeren. De uitspraak die over het type meter gedaan wordt is wel bindend voor de hele groep meters met dezelfde kenmerken en van hetzelfde bouwjaar.
De code zal van de lijst met afgekeurde meters verdwijnen omdat op de lijst alleen codes geplaatst zijn van meters die zich nog in het net bevinden. Volgens mijn administratie bevinden zich geen gereviseerde meters van dit type meer in het net.

Deze beschuldging kom ik op internet veel tegen inderdaad.O.a. een beschuldiging dat jij of de vorige bewoners zgn. magneetfraude gepleegd zouden hebben enz.
U ontvangt van ons zoals afgesproken een aanvraagformulier voor een meterijking. Als u twijfelt aan een juiste registratie van de elektriciteitsmeter, kunt u de meter laten onderzoeken. Wij willen u er graag op wijzen dat het zelden voorkomt dat een meter een technisch defect heeft. In vrijwel alle gevallen is een verandering in het verbruiksgedrag de oorzaak van een hoger verbruik.
Wie voert de meterijking uit?
In de meeste gevallen zal Liander de meterijking uitvoeren. Alleen wanneer u bewust hebt gekozen voor de levering van de meetdienst door een ander dan Liander, bijvoorbeeld in combinatie met een overeenkomst met uw leverancier, dan is de meter in uw meterkast niet van Liander. In dat bijzondere geval wordt de meterijking uitgevoerd op aanvraag bij dat andere meetbedrijf. Wij geven een bij ons ingezonden verzoek door aan uw meetbedrijf.
Wat kunnen de gevolgen van de meterijking zijn?
Blijkt uit het onderzoek dat de meter inderdaad een afwijking vertoont en dat deze groter is dan toegestaan, dan zijn de kosten van het onderzoek en de vervanging van de meter voor rekening van Liander. In dat geval berekenen wij het energieverbruik opnieuw. Wij baseren ons op de uitkomsten van het onderzoek en de periode waarin de meter onjuist heeft gefunctioneerd. Dit opnieuw vastgestelde verbruik geven wij door aan uw energieleverancier.
Als uit het onderzoek blijkt dat er geen afwijking is, of deze niet groter is dan toegestaan, dan brengen wij de kosten van het onderzoek aan u in rekening.
Aanvraagformulier invullen
Indien u besluit om de ijking te laten uitvoeren, kunt u het bijgevoegde aanvraagformulier uitprinten, invullen en ondertekenen en terugsturen naar het volgende retouradres:
Liander N.V.
Klantenservice Kleinverbruik
PAC: 2RA5530
Antwoordnummer 4534
6920 ZX Duiven
Zodra wij het volledig ingevulde en ondertekende formulier hebben ontvangen, nemen wij binnen 10 werkdagen contact met u op voor het maken van een afspraak.
Heeft u nog vragen?
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nog vragen heeft, zijn wij u graag van dienst. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0900 263 26 30 (€ 0,10 per minuut), van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. U kunt ons ook een e-mail sturen via de contactpagina van onze website www.liander.nl. Tevens vindt u hier meer informatie over Liander.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.,
20 juli een nieuwe aanvraag gestuurd, deze aanvraag van 20 juli is toch nog bij ze boven water gekomen, de meneer van de klantenservice gaf netjes namens liander zijn excuses.vandaag maar eens gebeld waarom ik niks van de meterijking aanvraag hoor, ze hebben niks ontvangen.
U kreeg te verstaan dat het nog wel 4 maanden gaat duren. Wie vertelde u dit en wat was de reden waarom het nog wel 4 maanden zou gaan duren?Blijkt uit het onderzoek dat de meter inderdaad een afwijking vertoont en dat deze groter is dan toegestaan, dan zijn de kosten van het onderzoek en de vervanging van de meter voor rekening van Liander. In dat geval berekenen wij het energieverbruik opnieuw. Wij baseren ons op de uitkomsten van het onderzoek en de periode waarin de meter onjuist heeft gefunctioneerd. Dit opnieuw vastgestelde verbruik geven wij door aan uw energieleverancier.
Ik heb het over de vastgestelde afwijking ten opzichte van mijn oude verbruik, dat is behoorlijk duidelijk, duidelijker dan een verbruik over 4 maanden.Het is duidelijk dat u niet op de hoogte bent gebracht waarom de vastgestelde afwijking niet wordt gebruikt voor de herberekening. Ik zoek dit graag voor u uit.