LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag dit zo maar

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
amsterdam1

mag dit zo maar

Ongelezen bericht door amsterdam1 »

hoi allemaal

ik zit met een groot probleem ik zal het ff uitleggen.

23 augustus 2010 ben ik van de vrachtwagen afgehaald om dat ik volgens mijn nieuwe hoofd leiding gevende teveel schade heb gemaakt, wat in mijn ogen niet waar is. hij zegt dat ik in anderhalf jaar tijd dus gerekend tot en met augustus 2010 5 schade gevallen heb gemaakt maar van augustus 2009 tot en met begin januari 2010 heb ik ziek thuis gezeten met een gips been mijn pezen bij mijn engel varen af geschuurd daar heb ik ook bewijs van.

toen heb ik op 23 augustus 2010 een gesprek gehad met de magazijn chef en 1 van de Directie leden. ik heb toen te horen gekregen dat ik een half jaar niet op de auto mag dus tot 28 februari 2011. en dat ik terug word gezet naar het magazijn met behoud van me salaris .ik heb in die half jaar wind ik goed me best gedaan. maar nu komt de hoofd magazijn met het verhaal dat ik niet meer op de vrachtwagen kom terwijl mijn baas de rijbewijs en mijn diploma heeft betaalt.

de hooft magazijn wil niet de reden geven waar om ik niet meer er op mag, maar ik denk zelf om dat hij met uitzend krachten wil werken die koste minder en die kun je naar huis sturen als er geen werk is.

ik heb alles zwart op wit staan dat ik de 28 februari 2011 een gesprek heb met hem en 1 van de Directie leden.

wat moet ik nu doe ik zit nu namelijk overspanne thuis en ik ben van plan om een andere werk gever te zoeken.

mvg

stanley
Laatst gewijzigd door amsterdam1 op 09 feb 2011 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje

Re: mag dit zo maar

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Als je momenteel niet gelukkig bent met je huidige werkgever, moet je zorgen dat je een andere werkgever krijgt. Dat is de eenvoudigste optie. Je kunt ook met je vakbond overleg plegen.

Dat betekent dus solliciteren. Mocht de situatie zo zijn dat je een brief naar aanleiding van een personeelsadvertentie schrijft, laat deze dan even controleren op schrijffouten, dat staat erg slordig.

hyperion_99

Ongelezen bericht door hyperion_99 »

Beste Amsterdam1,

Houdt rekening met het feit dat je werkgever je rijbewijzen en chauffeursopleiding heeft betaald. Vaak houdt dit dan ook in dat je bij zelf genomen ontslag je de gemaakte opleidingskosten al dan niet gedeeltelijk moet terug betalen.

Kijk je CAO boekje er goed over na, want meestal houdt dit in dat elk jaar dat je na je opleiding bij je werkgever werkzaam bent er een derde deel (soms vijfde deel) kwijtgescholden wordt.

En aangezien het behalen van de benodigde rijbewijzen en het chauffeursdiploma tegenwoordig een kostbare bezigheid is, kan je nog voor vervelende verassingen komen te staan.

amsterdam1

Wij hebben geen vakbond, want bij ons is het intern transsport want ik bevoorraad onze eigen winkels, ik werk bij DIO drogistrij keetten.

Wij hebben zelf geen ondernemings raad of wat dan ook want het is bij ons egt slecht geregeld.

Ik ben nu dan ook bezig met het solliciteren naar een nieuwe baan vaar ik het wel naar mijn zin zal hebben, nu is het in de transsport sector echt weel vraag naar gooien chauffeurs dus dat zal het probleem niet zijn

amsterdam1

Ik heb toen ik begon aan mijn opleiding niets getekend, dus er staat niets zwart op wit.

Dus in eigenlijk kunne ze me niets doen als ik weg wil ,of zie ik dat nu verkeert.

Want mijn hoofd leiding gevende heeft ook gezegd dat ik beter een ander baan kan zoeken wand bij mijn baas is het toch niets en volgen hem kan ik weel beter krijgen

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Als ik je verhaal zo hoor hoef je je dus geen zorgen te maken. Let alleen wel op je eventuele opzegtermijn.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan goed zijn dat ze je weg willen 'pesten', om wat voro reden dan ook. Het kan zijn dat ze je niet goed vonden rijden (of niet snel genoeg, of wat dan ook), maar het kan ook zijn dat het met het bedrijf minder gaat en ze dus eigenlijk mensen kwijt moeten. Als je niet vast zit aan het terugbetalen van de opleiding, dan maakt dat het zoeken van ander werk wel makkelijker. Kijk daarvoor wel ook je arbeidscontract goed na!

Trouwens, je kunt altijd lid worden van een vakbond, zoals bijvoorbeeld de FNV. Dat staat helemaal los van bij welk bedrijf je werkt. Zij hebben allerlei mensen in dienst die je kunnen helpen als je werkgever je zo 'pest' zoals bij jou, en die kunnen adviseren wat je dan het beste kunt doen.

Het kan wel zo zijn dat je bedrijf zo klein is dat er bijvoorbeeld geen ondernemersraad is. Maar ook dan kun je voor je eigen situatie altijd bij de bond aankloppen. Het is voor de toekomst dus misschien wel handig om toch lid te worden van een vakbond. Of om in elk geval even te informeren wat ze doen (bv. even op de site kijken).

amsterdam1

ik heb op 1 maart 2011 te horen gekregen dat ik niet meer op de vrachtauto kom nu willen hun dat ik een andere baan moet gaan zoeken, maar ik heb wel een vast contract.

nu is mijn vraag mogen ze mijn salaris om laag doen, want ik heb hier zwart op wit staan dat ik een chauffeurs salaris heb en dat is getekend door de directeur hoofd logistiek.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ze mogen niet zomaar je salaris verlagen.

Ze mogen je wel een andere baan binnen het bedrijf aanbieden. Dit kan komen omdat er minder chauffeurswerk is , maar bijvoorbeeld ook omdat je veel schade rijdt.

Een redelijk aanbod dien je zeker, met behoud van salaris, gewoon te aanvaarden

Je kunt natuurlijk altijd besluiten om een andere baan buiten het bedrijf te zoeken. Onderzoek wel even goed of je in dat geval niet de kosten van het behalen van je groot rijbewijs (gedeeltelijk) dient terug te betalen. Bekijk hiervoor je contract en eventueel het personeelsboekje.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het klinkt misschien lullig, maar als het doel van het bedrijf is om jou uiteindelijk "weg te pesten", dan kan een vakbond ook niet zoveel doen. Stel dat ze het al voor elkaar krijgen dat jij er blijft werken, dan is de sfeer dusdanig verziekt dat het ook niet leuk meer is.

Bij een groot bedrijf zou overplaatsing naar een andere afdeling nog een mogelijkheid zijn, maar in dit geval zou ik gewoon op zoek gaan naar een baan elders.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Waar iedereen aan voorbij gaat zijn de gereden schades 5 in anderhalf jaar die door ziekte van 4 maanden neer komt op 14 maanden. Een goede chauffeur ben je in mijn ogen dan niet. Blijkbaar ben je voor de functie dan niet geschikt en kan ontslag volgen je doet immers je werk niet naar behoren. Ik denk niet dat het met pesten van doen heeft maar het presteren van Amsterdam1 onder de maat is. Hij krijgt de kans om zelf een andere werkgever te zoeken of hij staat op straat.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

ach daar heb je hem ook weer met zijn aannames.
wie dat de zegt dat de schade allemaal door zijn oorzaak is?

hij heeft een vast contract dus kunnen ze hem op die gronden niet zomaar ontslaan.
dan hadden ze dit allang gedaan.

ze zullen toch met harde bewijzen moeten komen.
tevens zal TS waarschijnlijk alle kosten voor het behalen van dit rijbewijs terug moeten betalen als hij zelf ontslag neemt.

dan kun je beter ontslag aangezegd krijgen. dan kunnen ze niets meer verhalen namelijk.

amsterdam1

door dit gezeik zit ik nu overspannen tehuis, heb morgen om 14:30 een afspraak bij mijn huis arts ik trek het gewoon niet meer.

ik moet om 9:30 bij mijn werkgever zijn voor een gesprek met me chef en hoofdmagazijn 1 ding weet ik zeker ik ga niets tekenen want nog mals ik heb een vastcontract en dan kunne ze je niet zo maar ontslaan..

Ronald g denk je dat ik geen gooije chauffeur ben heb je bij mijn in de auto gezeten nee toch dus je kan niet oordelen wat er gebuurt die schades waren niet alle maal mijn fout.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

maak je niet zo druk,
ze kunnen je om de reden niet zo makkelijk ontslaan.
volgens jou zeggen heb je een vast contract.
de schade die je hebt gereden is niet allemaal jouw schuld.

maar geloof me ze kunnen je daar niet zomaar om ontslaan.
dan moeten ze kunnen bewijzen dat je bewust roekeloos of met opzet schade hebt gereden.
indien dit niet het geval is is er ook geen gegronde reden voor ontslag.

hieronder een klein stukje van een advocaat arbeidsrecht.

De wetgever heeft de mogelijkheden begrensd om als werkgever uw medewerkers voor de door hen veroorzaakte schade aansprakelijk te kunnen houden. Die begrenzing ligt vast in art. 7:661 BW: "De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever of aan een derde jegens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid." Het is dus opzet of bewuste roekeloosheid die de werknemer aantoonbaar moet hebben gebracht tot het veroorzaken van de schade aan uw bedrijfseigendommen.

Autoschade

Als uw medewerker schade veroorzaakt aan de lease-auto die hem door u als werkgever ter beschikking is gesteld dan zal hij die schade doorgaans niet hoeven te vergoeden als die schade is ontstaan tijdens het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Als uw medewerker tijdens het verrichten van zijn werkzaamheden gebruik maakt van zijn eigen auto en hij daarmee schade oploopt, dient u uw medewerker zelfs daarvoor schadeloos te stellen. Dat is in 1992 door de Hoge Raad uitgemaakt. In die zaak ging het om een medewerker die in opdracht van zijn werkgever met zijn eigen auto een pakje wegbracht. Terwijl hij die opdracht uitvoerde, veroorzaakte hij een aanrijding, waardoor zijn auto total loss raakte.

je wordt hier dus bij wet in beschermd door art.7:661 BW.

laat dit maar aan je baas zien als ze jou willen ontslaan door de schade die je gemaakt zou moeten hebben.

tevens kan hij je alleen ontslaan na toestemming van de rechter.

succes

amsterdam1

hoi renegade66

bedankt voor dit mooi stuk je werk hier ben ik echt blij mee,ik ga morgen dan ook met een gerust hart naar dat gesprek.

en nog maal ik ga morgen niets TEKEN dat kan hij vergeten, laat hem maar moeite doen om mijn te ontslaan met die reden en net wat jij zegt dat betreft sta ik sterk in me schoenen

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@amsterdam1

Niet zo zwart kijken. Het is helemaal niet zeker dat ze je willen ontslaan.
(Dan zou er toch ook wel een medewerker van personeelszaken bij het gesprek zitten... :wink: )

Het kan wel dat ze je een baan in het magazijn aanbieden. Daar moet je rustig over nadenken wat verstandig is om te doen ( eventueel ook later bellen met de FNV)

Recept voor een goed gesprek morgen :
1. Alleen maar luisteren en weinig spreken, maar wel aandachtig en geconcentreerd luisteren.
2. Niet tegenspreken. Als om je mening wordt gevraagd, aangeven dat je hierdoor nogal overvallen bent en het thuis wilt overdenken.
3. Als je ergens van beschuldigd wordt, alleen zeggen : "ik hoor wat u zegt, kunt U dat ook op papier vermelden .
4. Rustig blijven en vragen of datgene wat ze willen op schrift kan komen om het thuis goed door te lezen.
5. Inderdaad niks tekenen, alles mee naar huis nemen

Als je jezelf hier 100% aan houdt, voorkom je elke ruzie, en onodige problemen

Gesloten