beste allemaal,
is een vaststellingsovereenkomst tijdens ziekte mogelijk met behoudt van ww? zijn hier voorbeelden van? persoonlijk wil ik het,eindelijk rust en een klein beetje extra mee.behandelaar en bedrijfsmaatschappelijkerker sturen ook die richting op!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vaststellingsovereenkomst tijdens ziekte
Re: vaststellingsovereenkomst tijdens ziekte
Volgens mij kan dat niet, want er kan niet opgezegd=uiteindelijk beeindigd worden als je ziek bent (beeindigen kan alleen bij ziekte als het contract van rechtswege=doorgaans bepaalde tijd afloopt).
Onderdeel van het traject tot vaststellingsovereenkomst moet volgens mij zijn dat je eerst een vaststellingsovereenkomt (concept) overeenkomt, je volledig hersteld meldt (deel van het samen gemaakte plan), dan de overeenkomst tekent.
Alleen zo kom je in de beschreven situatie de WW in (indien nodig).
Let wel op: als je ziek bent, en je bent echt ziek dus hebt niet genoeg aan de (opzeg)tijd die je middels de overeenkomst krijgt om op te knappen, zou ik het niet doen. Als je de WW inraakt en je moet je snel ziekmelden en het UWV komt er achter dat dat daarvoor ook eigenlijk al was, kan je in problemen komen.
Onderdeel van het traject tot vaststellingsovereenkomst moet volgens mij zijn dat je eerst een vaststellingsovereenkomt (concept) overeenkomt, je volledig hersteld meldt (deel van het samen gemaakte plan), dan de overeenkomst tekent.
Alleen zo kom je in de beschreven situatie de WW in (indien nodig).
Let wel op: als je ziek bent, en je bent echt ziek dus hebt niet genoeg aan de (opzeg)tijd die je middels de overeenkomst krijgt om op te knappen, zou ik het niet doen. Als je de WW inraakt en je moet je snel ziekmelden en het UWV komt er achter dat dat daarvoor ook eigenlijk al was, kan je in problemen komen.
Ja, dit is juridisch mogelijk.
Echter dan moet in de vaststellingsovereenkomst duidelijk worden benoemd dat de reden van ontslag niet in relatie staat tot de ziekte, en dit verder goed worden omschreven.
Indien dit via een geregelde ontbinding via de kantonrechter gaat zal de kantonrechter geen bezwaar zien in de ontbinding.
Dus de contract beeindiging is geen probleem maar ...
Echter let op; Het UWV zal hier wel kritisch tegen aan kijken bij de toekenning van een uitkering. Of het UWV een ziekengeld uitkering gaat uitbetalen is vaak discutabel. Lukt dan ook niet altijd.
Echter dan moet in de vaststellingsovereenkomst duidelijk worden benoemd dat de reden van ontslag niet in relatie staat tot de ziekte, en dit verder goed worden omschreven.
Indien dit via een geregelde ontbinding via de kantonrechter gaat zal de kantonrechter geen bezwaar zien in de ontbinding.
Dus de contract beeindiging is geen probleem maar ...
Echter let op; Het UWV zal hier wel kritisch tegen aan kijken bij de toekenning van een uitkering. Of het UWV een ziekengeld uitkering gaat uitbetalen is vaak discutabel. Lukt dan ook niet altijd.
Het is een ontbinding "met wederzijds goedvinden", dus ziekte heeft er geen invloed op.
Je zou er verstandig aan doen langs het juridisch loket te gaan om de gevolgen in kaart te (laten) brengen. Meestal staat in zo'n vaststellingsovereenkomst namelijk het beding dat je op datum uit dienst volledig hersteld wordt gemeld bij het UWV.
Als je op datum uit dienst 10 weken of langer ziek bent, loopt je (ex) werkgever namelijk een risico.
Je kan je vraag ook op dit forum stellen, daar zitten mensen met verstand van zaken.
Je zou er verstandig aan doen langs het juridisch loket te gaan om de gevolgen in kaart te (laten) brengen. Meestal staat in zo'n vaststellingsovereenkomst namelijk het beding dat je op datum uit dienst volledig hersteld wordt gemeld bij het UWV.
Als je op datum uit dienst 10 weken of langer ziek bent, loopt je (ex) werkgever namelijk een risico.
Je kan je vraag ook op dit forum stellen, daar zitten mensen met verstand van zaken.
ziekte is een reden voor een ontslagverbod. de werkgever mag dus geen beeindigingsovereenkomst aanbieden en als je daar wel mee instemt dan heb je geen recht op ziektewet. Je had immers in dienst kunnen blijven en de werkgever had loon moeten doorbetalen bij ziekte. Nooit mee akkoord gaan dus. Soms dwingt een werkgever mensen om zich dan maar hersteld te melden, zodat er geen ziektewet maar WW kan worden aangevraagd. Als het UWV er achter komt dat je eigenlijk ziek bent dan hang je alsnog als werknemer. Werkgever is uit beeld en UWV betaalt niets.
Ik heb dit een jaar of 6 geleden ook aan de hand gehad, ik ben hier door wel 6 maanden gekort op mijn uitkering. Hou er rekening mee als je hier mee akkoord gaat.