LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorbraak woekerpolisaffaire

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door Radar »

Er is een grote doorbraak in de woekerpolisaffaire. Eind januari heeft de rechter besloten dat een klant van verzekeringsmaatschappij ASR fors gecompenseerd moet worden voor zijn Falcon Levensplan polis. De rendementen die hem voorgespiegeld zijn, kunnen nooit behaald worden vanwege de hoge kosten die ASR inhoudt op zijn inleg.

TROS Radar laat zien wat deze uitspraak precies betekent en wat de gevolgen zijn voor alle andere Falcon Levensplan polishouders.

Maandag in Radar, 20.30 uur op Nederland 1

bianca4272
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:09

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door bianca4272 »

Wij hebben ook zo'n woekerpolis gehad maar hebben deze vorige maand afgekocht. Het leek ons slimmer dan nog meer geld te verliezen.

Nou komt mijn vraag. Als er dus een compensatie word geregeld voor de polismensen geldt dat dan ook nog voor ons??.

we hebben dik 10 jaar betaald.

Met vriendelijke groet bianca

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door wevera »

Bianca, ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op de door de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim afgesloten kosten-compensatie overeenkomsten. Niet alle verzekeraars hebben voor hun beleggingsverzekeringen/woekerpolissen een compensatieovereenkomst afgesloten. Dus het hangt er op de eerste plaats vanaf van welke verzekeraar de woekerpolis is.
Voor de Falconpolissen is er wel een dergelijke overeenkomst afgesloten via de ASR- overeenkomst
Als er wel een overeenkomst is dan geldt voor de afgekochte polissen, die langer als 5 jaar hebben gelopen, dat er recht is op compensatie als de kosten hoger zijn dan het toegestane maximeringspercentage. Maar dan moet de polishouder bij de verzekeraar schriftelijk melden dat hij/zij voor compensatie in aanmerking wil komen, met vermelding van het polisnummer.

Het programma van morgen, "doorbraak woekerpolisaffaire " , gaat over een uïtspraak in een gerechtelijke procedure die veel verder gaat als de overeenkomsten van de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim met een veel hogere schadeloosstelling. Het is echter zo dat een dergelijke juridische uitspraak vaak alleen maar geldt voor de persoon die de gerechtelijke procedure heeft uitgevoerd. Om te kunnen profiteren moeten andere personen zelf een juridische procedure beginnen met een grote kans op dezelfde uitspraak. Dat kan dan ook voor al afgekochte polissen.
Voor zover de tekst van Tros-radar duidelijk is geldt de uitspraak alleen voor de levensplan-polissen. Het programma zal daar hopelijk duidelijkheid over geven.
In alle gevallen zul jezelf aktie moeten ondernemen en je rechtmatige compensati moeten opeisen. ASR zal niets uit zich zelf vergoeden.
Over de manier waarop je aktie zal moeten ondernemen zal het porgramma wellicht ook duidelijkheid over geven.
Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

houtmuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:58

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door houtmuis »

Wij hebben n.a.v. de uitzending de modelbrieven m.b.t. de woekerpolis ingevuld en verstuurd op 20 december 2010 naar ASR en naar Zwitserleven.

Wij hebben van ASR en van Zwitserleven nog geen reactie ontvangen.
Wie heeft wel een reactie ontvangen?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

bianca4272 schreef:Wij hebben ook zo'n woekerpolis gehad maar hebben deze vorige maand afgekocht. Het leek ons slimmer dan nog meer geld te verliezen.

Nou komt mijn vraag. Als er dus een compensatie word geregeld voor de polismensen geldt dat dan ook nog voor ons??.

we hebben dik 10 jaar betaald.

Met vriendelijke groet bianca
In aansluiting op Arie Wever: om gebruik te maken van de "doorbraak" kun je je melden bij advocaat Kranenburg. Dat is in de vorige TrosRadar uitzending over Falcon al verteld, met vermelding van online meldformulier. Aan "collectieve" actie zijn uiteraard kosten verbonden (afhankelijk van aantal gedupeerden dat zich zal melden).
Bovendien is er weliswaar sprake van een "doorbraak", maar hoger beroep is aangekondigd, dus resultaat kan nog wel even (paar jaar?) op zich laten wachten. Toch is dit voor Falcon (ASR) gedupeerden een mooie kans.
Het alternatief is de KiFiD procedure, waar ook sprake is van een "doorbraak", die echter al wel definitief is en voor iedere gedupeerde valt na te volgen. Jammer genoeg zet TrosRadar daar nog niet de schijnwerper op, hoewel de "winnaar" van die procedure zich heeft bekendgemaakt: Paul Crommentuyn.

Zie voor Falconmelding:
Oproep: Falcon Levensplan
In onze uitzending hadden wij een advocaat in de studio die de belangen behartigt van een echtpaar met een Falcon Levensplan van ASR. Heeft u deze polis ook en wilt u in contact komen met deze advocaat, vul dan dit formulier in: http://www.trosradar.nl/?id=637].
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... nder-druk/

Zie voor subfora Paul Crommentuyn:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91688
Let ook op bijdragen van juwita en mijzelf in diverse subfora:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90486
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90508
en nog meer....
Kijk zelf op: http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=66

ksschot
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2010 22:02

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door ksschot »

Hi there,

Deze doorbraak geeft mij weer een beetje vertrouwen in onze rechtsstaat.
Een moedige rechter? In ieder geval en doortastend slachtoffer. Proficiat! Wat zal de staat (ASR) e.a. hiermee in de maag zitten.
Maar wat nu te denken van de verliespolisorganisatie. Die hadden toen met al dat geld en kennis toch ook dergelijke procedures kunnen starten. Daar was het toch om begonnen. En niet dat slappe gedoe wat we nu hebben. Voor mij zitten ze in het verdachtenbankje.

Groet K.Schothorst.

cornevw
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 22:18

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door cornevw »

Beste mensen,

Naar de uitzending van 7febr 2011 gezien tehebben over Falcon levenspolis ben ik mij rot geschrokken!
Wij hebben in 2002 een polis van Falcon leven afgesloten.
Wij hebben bij het afsluiten van onze hypotheek deze falcon leven polis in 1 keer betaald.
Het betekend in het kort dat alle de premie`s 1x keer zijn betaald tot einde loopjaar.

De rede voor ons was dat wij geen maandelijkse kosten hier aan zouden hebben en om zo de maandelijkse kosten voor de hypotheek o.a laag tehouden.
De inleg van ongeveer 17771 euro is tot opheden nauwelijks gestegen en vertegen woordigd nu ongeveer een waarde van 18500 euro.
Een stijging van 729 euro in 8 jaar tijd.

De polis zou nog 22 jaar moeten lopen maar dan brengt hij zeker geen 139000 euro op aan de hand van deze gegevens!
Is er iemand die ons kan vertellen of wij ook in aanmerking kunnen komen voor een woeker polisclaim?

Dit omdat er over maandelijkse premie`s gesproken wordt die wij niet hebben.

Graag uw reactie van mensen die het zelfde hebben.

Met vriendelijke groet,
C van Wijngaarden

Martin Kremers
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2011 21:17

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door Martin Kremers »

Hallo,

Vanavond zag ik een stukje van de uitzending over Falcon Leven & ASR.
Miv. december 1998 hebben wij een Falcon Leven "LevensPlan" met overlijdensdekking afgesloten bij onze hypotheek. Nu is onze inleg/premie zo'n € 640,- p/jr. De waarde is nu zo'n € 5230,-.

Mijn vraag is of deze polis ook onder de woekerpolis valt.

Graag uw reactie,

met vriendelijke groet,
Martin

rosas
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jul 2006 00:12

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door rosas »

Waar was Radar in mei 2009 toen er van Koersplan een vonnis kwam? Precies, toen verdedigden ze nog de akkoorden van Woekerpolisclaim en Verliespolis.

Ik ben zelf al sinds 2005 lid van Koersplan De Weg Kwijt en die stichting heeft al in 2009 een vonnis gekregen van de rechtbank Utrecht. Nooit iets over gehoord bij Radar. Nu er anderhalf jaar later voor 35.000 Falcon polissen een vonnis is wordt dat breed uitgemeten. Van Koersplan zijn er 700.000 verkocht! Goed item hoor en zinvolle uitzending vandaag, maar heel oud nieuws. Voor Koersplan De Weg Kwijt loopt het hoger beroep al in de eindfase, dus Radar: wakker worden! Er is meer rechtspraak dan dit ene Falcon zaakje.

En die meneer van ASR biedt straks eindelijk een alternatief tegen lage kosten. Moeten alle verzekeraars doen.

Idee voor volgende uitzending: nodig Woekerpolisclaim en Verliespolis uit ter verantwoording. Vraag meteen de Vereniging Effecten Bezitters en de Vereniging Eigen Huis. Die hebben die stichtingen mee opgericht en zijn mede verantwoordelijk. En Radar toch ook een beetje?

Rosa

Richke66
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:04

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door Richke66 »

We hebben per 1-1-2011 twee polissen uitgekeerdgekregen. De looptijd was verstreken. De opgebouwde (voor zover van opbouw mag en kan worden gesproken) bedragen zijn aan ons overgemaakt. Wat zal dat voor een eventuele compensatie of andere vergoeding betekenen. Heeft iemand daar inzicht in.

Groet,
Richard

gypsyhorse
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:29

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door gypsyhorse »

Ook wij hebben in september 1994 na de geboorte van onze 1e zoon een falcon leven plan miljonair afgesloten voor de te verwachten studiekosten. We hebben 15 en n half jaar gespaard. 35 gulden per maand. Dus 15.88 euro. Onze inleg was dus in totaal:
2954.10 euro. In April 2010 hebben we de polis afgekocht omdat we hadden gezien dat hij erg was geslonken. Waarde 1606,00 euro
Eerste kosten die nog niet waren betaald 303,00 euro
Afkoopwaarde 1303,00 euro
Als compensatie kregen we in December 2010, schrik niet: 5,08 euro!!!!!! Dit is toch niet normaal? Witte boorden criminaliteit noem ik dat! Ook moest ik een brief ondertekenen dat ik van verdere aanspraak afzag. Nu vertelde Antoinette in de uitzending dat ik hiervoor een brief kon downloaden om dit ongedaan te maken, maar ik kan hem niet vinden bij de voorbeeldbrieven. Komt deze er misschien nog bij te staan?
Groet C :evil:

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Cornevw
Een bedrag in 1 keer inzetten voor een beleggingsverzekering noemen we een koopsompolis. Een koopsompolis geeft veel kans op aanzienlijke financiele schade omdat de jaarkostenafslag direct al vanaf jaar 1 over het hele bedrag wordt verrekend. Als er een loopduur is van 30 jaar dan wordt dat een enorm bedrag en is een grote aanslag op de waardeontwikkeling. Bij een jaarkostenafslag van 2% wordt het totale kostenbedrag al meer dan 50% van de totale inleg.
Het levensplan van Falcon (fortis) tegenwoordig in beheer bij ASR is door de AFM onderzocht. Er bestaan 10 varianten waarvan 5 als koopsom. (zie http://www.afm.nl , klik op consumenten, vervolgens op beleggingsverzekeringen, vervolgens op feitenonderzoek en vervolgens op check je eigen polis, vervolgens bij maatschappij/label klikken op Falcon ( fortis) en dan bij producten op levensplan. De koopsomvarianten van Falcon kennen een lijfrenteclausule. Dwz. dat de premies voor de belasting aftrekbaar zijn, maar vervolgens moet er over de uitkering, ook als die lager is dan de inleg, weer belasting betaald worden.
Volgens het AFM-onderzoek valt het met de kostenafslafg van het levensplan best mee. Het is dus geen ernstige woekerpolis. Maar dit zegt niet veel. Het AFM-onderzoek is verricht bij positieve rendementen. In dit onderzoek is het inteereffect van de ingebouwde risicoverzekering niet meegenomen.

Hallo Martin Kremers
Als er 12 jaar lang een premie is betaald van € 640 , dus € 7680, en de huidige waarde is € 5230 dan is er sprake van een negatief rendement. Geld sparen in een oude sok was beter geweest. Dus de conclusie is duidelijk. Zie verder bovenstaande tekst voor Cornevw

Hallo Richke66
Houders van al beeindigde polissen hebben een recht op kostencompensatie. Maar dit recht moet wel geclaimd worden. Er gaat niets van zelf. Dus moet er een aangetekende brief naar de verzekeraar waarin vermeld wordt dat je de kostencompensatie, zoals die door de vertegenwoordiger van ASR werd aangeduid, opeist, met vermelding van het polisnummer. Zie verder ook de aanmeldingsformulieren van Tros-Radar, die betrekking hebben op de Falcon -levensplan-polis.

Met vriendelijke groet, A.wever

daan74
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2011 23:49

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door daan74 »

:shock: :shock: wij hebben verschillende polissen gehad en gezien het rendement afgekocht in de laatste 5 jaar......hiermee hebben wij ongeveer 10.000 euro verlies geleden.......als ik hier toch een deel van terug zou kunnen hebben???? Dan zou ik heeeeeeeeeeeeel blij zijn!!!!
We hebben er ook nog 2 lopen waar we 283 per maand voor betalen.......ff goed na gaan kijken morgen dus! Weet iemand of je aanspraak kan doen op de in het verleden afgekochten polissen???!!!! :?:

RichM
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:30

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door RichM »

Ik heb (helaas) 2 polissen bij ASR/Falcon:
De eerste is in 1993 gestart met 100 gulden per maand en na de geboorte van mijn dochter in 1998 extra verhoogd (nu 107 euro/maand) ivm toekomstige studiekosten. Er is een levensverzekering in opgenomen.
De tweede is in 2006 gestart en gekoppeld aan mijn hypotheek, 135/maand.
Ook in deze polis is een levensverzekering opgenomen.

Ik heb de voorbeeldbrief gedownload en voor beide polissen ingevuld.
Ik hoor dat ASR hun klanten aktief gaat benaderen, moet ik daar gewoon op wachten, of is het verstandig dat ik nog extra stappen onderneem, zoals het verlagen van het maandbedrag of aanmelden bij consumentenclaim (met rapportcijfer 4,4??).
Alvast bedankt voor uw reactie.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Lees zo meteen eerst mijn analyse van gisterenavond, onder titel "ASR is door de bocht". Die titel is cynisch, wil ik alvast verklappen. Nee, consumentenclaim kost u 25% van het resultaat. Advocaat Kranenburg doet het bij collectieve actie goedkoper. Aanmelding voor Kranenburg stond al eens bij voorbeeldbrieven vorige uitzending TrosRadar over Falcon. Raadpleeg recente subfora, waarin dat in herinnering wordt geroepen.


Zie mijn analyse + aanbevelingen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91964

Marjanne/3
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2011 17:43

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door Marjanne/3 »

Lijkt me een mooi verhaal, Een Doorbraak bij ASR. Nu graag nog vele anderen: Aegon, Delta Lloyd, Generali. Bij laatst genoemde heb ik vanaf 1999 het bedrag 16.200 euro (in een aantal jaren) ingelegd in een lijfrentepolis. Voor mijn pensioen. Waarde nu: 9500 euro. Met inleggen al een tijd gestopt. Generali doet niets behalve me naar mijn tussenpersoon verwijzen. Die allang met de noorderzon verdwenen is en in tussenpersonen heb ik dus al lang geen vertrouwen meer. Die hebben genoeg gepikt! Maar wat is de beste 'actie'? iemand een goed advies??

Gr, Marjanne

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Joh, Marjanne,

Die ASR analyse is nu juist ook van toepassing op alle andere polissen.
Dus
- kijk naar aanbevelingen
- volg 'Crommentuyn' route

Zie alle berichten in forum 'woekerpolis', alle subfora met berichten van afgelopen 3 maanden, vooral als daar Crommentuyn, juwita, wevera en ikzelf aan hebben bijgedragen.
En ja, open subforum over eigen polis, als dat niet allang daar bestaat (sluit aan bij bestaand subforum, ook als dat even uit de 'mottenballen' gehaald moet worden.

'Generali' is er zo eentje die uit de mottenballen moet komen en wel wat forumpeper kan gebruiken:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=81242

Toen moest ik er ook al aan herinneren dat deze al bestond:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75460

En toen moest ik er ook al op wijzen dat:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=80980

NB Deze subfora lopen inhoudelijk achter bij de inzichten van de laatste 3 maanden, dus die goed bestuderen!

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door leukishetniet »

Heer van Rossum,

Zoals ik al eerder zei u moet zo echt opzoek naar een nieuwe hobby. U valt straks in een zwart gat. Maar wellicht als u 10 jaar wacht, komt er een nieuwe affaire omdat nu iedereen naar bankspaarprodukten en de BND gaat.

Ik denk dat Asr binnenkort een einde gaat maken aan haar woekerpolis affaire. DIt gaat Asr miljarden kosten, maar ze willen er voor eens en altijd vanaf zijn. Als dit werkelijk gebeurt zullen alle andere verzekeraars ook over de brug moeten komen. Dus dan kan dhr. Leijsen en cs. op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten. De Tros moet opzoek naar nieuwe onderwerpen die ze eenzijdig kunnen belichten, De Independers zullen nieuwe problemen moeten vinden om wekelijks gratis reclame te mogen maken op tv en u zult op zoek moeten naar een nieuwe hobby. U heeft inmiddels zoveel berichten geplaatst dat u van de leek van een aantal jaar geleden inmiddels aanbevelingen geeft.

Heeft u een afm vergunning?

Weet u dat adviseren zonder afm vergunning strafbaar is?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

leukishetniet schreef:
Heeft u een afm vergunning?

Weet u dat adviseren zonder afm vergunning strafbaar is?
U heeft de essentie van mijn vorige bericht niet willen begrijpen, het zij zo.
In deze subfora 'adviseren' gedupeerden elkaar met hun ervaringskennis. U behoort daar kennelijk zelf niet toe.
Ik blijf altijd openstaan voor discussie over inhoud, maar acht tot die tijd de discussie met u voor gesloten verklaard.

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Doorbraak woekerpolisaffaire

Ongelezen bericht door leukishetniet »

Ik volgens u misschien geen ervaringskennis, maar u draait echt een beetje door. ALs u al die energie had gestopt in een goede advocaat ipv hier op elk bericht te reageren, dan was u nu een stuk verder geweest.

Gesloten