LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverklaarbaar hoge stookkosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Robbert Boon
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2011 15:36

Onverklaarbaar hoge stookkosten

Ongelezen bericht door Robbert Boon »

Ik hoop dat deze site wat voor mij kan betekenen.

Een aantal maanden geleden kreeg ik de jaarlijkse afrekening van mijn energieverbruik van Woningstichting Soomland. Boven mijn voorschot van €130,- per maand moest ik nog eens €450,- bijbetalen. Ik had een gasverbruik van 2400 m3 in 2010. Vorige jaren lag mijn verbruik ook zo hoog zag ik op opgevraagde metingen, maar nu moest ik dus best wel veel bijbetalen.
Naar mijn mening is dit gasverbruik absurd hoog gezien mijn situatie die ik hier zal beschrijven.
Ik woon alleen in een ingebouwd appartement van 90m2 op de begane grond. Dubbelglas en ik stook alleen in de huiskamer badkamer en gang tot max 19,5 graden. In de 40 uur die ik per week werk staat de thermostaat gewoon op 16 a 17 graden. Ook kook ik elektrisch. Omdat ik het niet eens was met het verbruik is er op mijn verzoek een logger geplaatst om te kijken of de meter op de ketel wel klopte. Mijn ketel (AWB Thermomaster 2329 WT bouwjaar 2000) staat in een gesloten ruimte waar ik niet bij kan. Ik kan dus ook niet zelf de standen opnemen. Regelmatig moet ik de woningstichting bellen dat mijn ketel is afgeslagen en dan moet er een installatietechniek bedrijf komen om hem te resetten (water bijvullen)
Op basis van de loggegevens klopte de gasmeter van de ketel volgens Soomland en is hun onderzoek afgesloten.
Heb al een gesprek gehad met de directeur van Soomland. Die zei dat de meters niet liegen, maar dat het een onwerkelijk verbruik was voor 1 persoon die bijna nooit thuis is.
Ik hoop dat mensen mij op dit forum wat tips kunnen geven of er nog iets te controleren valt of over rechten die ik heb..
Of zijn er mensen met dergelijke ervaringen?

Alvast bedankt!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Onverklaarbaar hoge stookkosten

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wat voor soort thermostaat heb je?
En wat zijn de CV-watertemperaturen (aanvoer & retour)?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Onverklaarbaar hoge stookkosten

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een AWB ketel deze moest ook steeds bijgevuld worden en net na het stook seizoen viel de ketel helemaal uit. Oorzaak een ontluchtingsventiel op de ketel. Nu denk je waarschijnlijk wat heeft dit met het gas verbruik te maken maar bij de jaarlijkse afrekening was er wel 1450 kuub verbruikt terwijl het voorgaande jaren rond de 1000 kuub lag. De pomp heeft al die tijd ook constant gelopen wat behoorlijk wat stroomverbruik opleverde. De afrekening kun je niet terugdraaien maar de ketel moet wel grondig nagezien en hersteld worden.

Pascal76
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2011 13:41

Re: Onverklaarbaar hoge stookkosten

Ongelezen bericht door Pascal76 »

Zorg dat je zelf bijje meters kankomen.
Wellicht kan je leverancier ook niet bij de meters en schat de jongman/vrouw je meter in.
Heb zelf ook is zoiets gehad, achteraf bleek ik al drie jaar verkeerd ingeschat te zijn en kreeg nog een smak geld terug....

Gesloten