LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
belinea

Wat nu?

Ongelezen bericht door belinea »

Mijn moeder heeft in December 2010 een foutje gemaakt, zij had spulletjes gekocht bij Action, na het afrekenen zag de verkoper dat er nog een paar kleine dingetjes op haar scootmobiel tussen haar benen lagen en vroeg of die spulletjes van hun waren, waarop mijn moeder erg schrok en nee zei, maar die waren wel van Action, dus er kwam een chef bij die heeft mijn moeder mee naar achteren genomen en de politie erbij gehaald, mijn moeder was erg in de war, dus de politie heeft er alles voor gedaan om haar niet mee te nemen naar het buro en haar naar huis te laten gaan, ze heeft wel een boete van 150 euro na 8 weken binnen gekregen van Justitie die zij ook meteen betaald heeft.
Wat gebeurd er nou in ene, ze krijgt 2 weken laten een brief binnen van SODA (Stichting OverlastDonatie) (nooit van gehoord maar goed) waarin staat:"Op 08-12-2010 werd u aansprakelijk gesteld door een vertegenwoordiger van Action voor betaling binnen 14 dagen van een bedrag van 153,98 euro ten gevolge van oponthoud en overlast volgens de aan u uitgereikte specificatie."
Wat nu zo mooi is, mijn moeder heeft van die vertegenwoordiger helemaal geen specificatie gehad en heeft ook helemaal niks hierover gehoord.
Vertegenwoordiger had alles uit handen gegeven aan de politie.
Politie vertelde mijn ma dus wel over die boete van 150 euro, maar werd haar dus niks verteld over die boete aan Action.
Wat nog mooier is, dat er in die brief niet haar volledige naam staat, maar wel haar adres klopt helemaal. Bij haar naam staat alleen haar 2 voorletters wat 3 moet zijn (er staat dus P.S wat P.S.E moet zijn en zonder haar achternaam)
Mijn moeder heeft nu het vermoeden dat die vertegenwoordiger in ene dacht van oeps ik moet nog dat formulier invullen voor het SODA toen zij al weg was, dus zij heeft ook niks ondertekend daarvoor.
Wel heeft zij een formulier ondertekend van de politie omdat zij eigenhandig naar huis is gegaan.
Wat nu, wat kan mijn moeder hiermee doen?
Want zij vind het kolder om 2 boetes te gaan betalen, 1 aan Justitie en nog eens 1 aan het SODA dat is bij elkaar 303,98 euro.
En nog eens die boete van SODA waar zij niet eens van op de hoogte was, en haar naam niet volledig op de brief staat (zelfs op de acceptgiro niet daar staat ook alleen P.S op en wel goede adres)
Sofinummer staat ook niet in die brief van SODA.
Ik hoop dat iemand mijn moeder hiermee kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

belinea.

tennis

Re: Wat nu?

Ongelezen bericht door tennis »

Lees maar hier op de website, wat U moeder moet verwachten, na dit incident:

http://www.overlastdonatie.nl/

Een winkeldiefstal kost de winkelier gemiddeld €151,- aan oponthoud en overlast. Nu is het mogelijk deze kosten op de winkeldief te verhalen. De Stichting OverlastDonatie gaat hiervoor achter het geld aan.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tegenwoordig brengen diverse winkels waaronder bv Hema en V&D, kosten in rekening bij winkeldiefstal. Dat is rond de 150 euro. Dit klopt dus.

Echter hoe de afhandeling in de praktijk gaat, daar heb ik geen idee van. Dit zul je na moeten vragen bij Action of de politie.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Toppie Tennis :D

belinea

Nou ik heb het SODA gebeld alles uitgelegd, maar je komt er echt niet onderuit.
Wat ik wel heel vreemd van alles vind is, dat mijn moeder geen brief had ondertekend bij Action maar wel haar handtekening bekend was bij SODA, wat blijkt nou, die handtekening die ze bij de politie moest doen ter bewijs dat zij zelfstandig naar huis is gegaan ook voor het SODA was, maar mijn ma had nog zo aan die politieagente gevraagd, je laat mij niet tekenen voor iets wat ik niet wil tekenen he, neeeeeeeee mevrouwtje, dat is een bevestiging dat u akkoord gaat om zelfstandig naar huis te gaan (even tussen haakjes, zij had haar leesbril niet mee, dus kon de brief niet eerst even goed lezen) dus je ziet maar, ook de politie naait jou een oor aan. En ze waren echt heel erg lief voor haar, want als je opgepakt word moet je ALTIJD mee naar het politiebureau, en zij mocht wegens problemen naar huis.
Dus een mooi klein zinnetje, correct behandeld.

belinea

Vergat wat te plaatsen.
Ze mag het in 3e betalen, lief he!!!! :D

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

De boete die ze moest betalen voor de politie betreft een strafrechtelijke kwestie.

Het bedrag dat gevorderd wordt door SODA is van civiel rechtelijke aard, namelijk schadeloosstelling van de winkelier (in dit geval een forfait).

Beide zaken lopen dus inderdaad langs elkaar.
Het ondertekenen van het formulier van de winkelier/SODA is overigens geen vereiste, want als ze het niet had getekend had SODA alsnog de schade namens de winkelier kunnen verhalen.

Het is inderdaad heel sneu als een persoon op oudere leeftijd zo'n vergissing maakt. Beetje zielig vind ik het wel voor "oma".

tennis

tufima schreef:De boete die ze moest betalen voor de politie betreft een strafrechtelijke kwestie.

Het bedrag dat gevorderd wordt door SODA is van civiel rechtelijke aard, namelijk schadeloosstelling van de winkelier (in dit geval een forfait).

Beide zaken lopen dus inderdaad langs elkaar.
Het ondertekenen van het formulier van de winkelier/SODA is overigens geen vereiste, want als ze het niet had getekend had SODA alsnog de schade namens de winkelier kunnen verhalen.

Het is inderdaad heel sneu als een persoon op oudere leeftijd zo'n vergissing maakt. Beetje zielig vind ik het wel voor "oma".
Helemaal juist, dit is de procedure voor winkeldiefstal, en of het nu ma of een kind is, het wordt steeds zo afgehandeld.
belinea, je kan nog zo veel worden en berichten schrijven, feit is, jou moeder heeft iets meegenomen niet betaald, en nu moet zij of jullie dit maar accepteren, ik weet niet wat je nog verder wilt hebben, want hier zeuren veranderd niets aan de situatie.
Boetes betalen, en heel snel vergeten!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

belinea schreef:En ze waren echt heel erg lief voor haar, want als je opgepakt word moet je ALTIJD mee naar het politiebureau, en zij mocht wegens problemen naar huis.
Nee hoor wordt wel vaker zo afgewikkeld.
snepke schreef: Maar hoe ze het ook wend of keert,haar ma heeft iets meegenomen zonder te betalen ,of het een schrikreactie was maakt niet uit.

Het moet betaald worden!!
Dat denk ik ook inderdaad, men kan er echt niet onderuit........en mischien ook wel goed dat het niet kan.....sorry TS.

Thundercracker

Ongelezen bericht door Thundercracker »

Wie zegt dat het een vergissing is............. je moet eens weten wat voor smoezen wij krijgen als je personen aanhoud ook ouderen dan ineens zijn ze vergeetachtig ectect

Misschien is dit hier wel zo maar misschien ook wel niet die SODA is terrecht dat is tegenwoordig ook bij ons ingevoerd laat maar bloeden die dieven.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Is ook simpel, ten eerste ma lief heeft goederen uit de Action geprobeerd mee te nemen al dan niet bewust maar toch. Ten tweede volgt er een wettelijke sanctie en de winkelier mag de schade verhalen. het lieve onschuldige moedertje is toch niet zo onschuldig, ze zou niet de eerste zijn die "vergeet" zaken af te rekenen.

belinea

Mijn moeder is zeker geen dief, ze is zelfs zo, dat als ze bij AH of welk supermarkt ook, een zak aardappels vergeten is af te rekenen, gaat ze terug.
Toen zij bij Action die fout had gemaakt, was zij die dag echt de weg kwijt (ze slikte toen morfine tegen erge pijnen).
Dit moest ik even kwijt, omdat er toch nog mensen tussen zitten die iets negatief in mijn ogen reageren.
Maar ik maak mij er niet druk om, ik en zeker mijn moeder weten wel beter hoe zij in elkaar zit.
En wees nou eens heel eerlijk, ieder mens maakt wel eens een foutje, daar ben je toch mens voor.

belinea

En nog iets, zelfs mijn moeder zegt, wie er steelt moet gestraft worden.
En zo denk ik er ook over.

Tennis, hoezo zeuren?
Ik wilde alleen even wat dingen kwijt en weten, daar is deze forum toch voor! :roll:

tennis

belinea schreef:En nog iets, zelfs mijn moeder zegt, wie er steelt moet gestraft worden.
En zo denk ik er ook over.

Tennis, hoezo zeuren?
Ik wilde alleen even wat dingen kwijt en weten, daar is deze forum toch voor! :roll:

Als je iets fout doet, en je wordt betrapt, dan moet je ook de consequenties trekken.
Of jou moeder dit gewoon/ of onder invloed van medicijnen heeft gedaan, spelt hier geen rol.
Aanvaard de boetes, want dat bedoel ik met zeuren, want dit is zo wettelijk geregeld!

belinea

@trebelska.... Gelukkig zitten er ook mensen tussen die wel met mij mee leven, dat zie je maar aan jou, die gene die dat niet kunnen daar sta ik hoog boven zeker weten, maar ik heb het de liefste de beste moeder van de hele wereld (tuurlijk ook andere mensen hebben de liefste moeder van de hele wereld) en ze is nog eens een fatsoensrakker.

Wat nog het mooiste van alles was, toen ik alle berichten aan haar voor las, zei ze over de negatieve berichten," ik snap die mensen wel, want ik had ook zo gereageerd, ik zou ook denken van, jaja komen ze weer met zo'n l*l verhaal, ze proberen er alleen maar onderuit te komen, maar stelen daar moet je voor gestraft worden, als die mensen mij hadden gekend hadden ze anders gereageerd, maar moppie die mensen kennen mij niet, dus ik snap hun reactie wel!"
Nou zie je wel, dat bedoel ik dus, dat vrouwtje is echt alleen maar een goed denkend persoon, ik wil haar ook wel eens flink aanpakken en tegen haar zeggen, je moet eens een keer leren om ook de negatieve dingen van dingen te zien (heb ik wel eens gedaan en dan zegt ze, ik zit zo niet in elkaar)

Ze is er nog steeds ziek van wat er toen bij Action gebeurd is.
Ze heeft de boete aan Justitie meteen betaald om van die ellende af te zijn, we hebben (ik dan) SODA gebeld en die hebben een regeling voor haar gemaakt dat ze het in 3e mag betalen.
Dus negatieve denkers, DE REKENING WORD DUS NETJES BETAALD!!!!!
Alleen in 3e :D

securityboy

Ongelezen bericht door securityboy »

Hoi Belinea,

Ik weet niet of je inmiddels al een antwoord had op je vraag. Ik ben geen jurist, maar probeer je toch te helpen.

Wat ik uit je berichten begreep is dat er door een 'ongelukkige samenloop van omstandigheden' aangezien is voor een winkeldievegge.
Uitgaand van de feiten zoals jij reeds eerder in dit forum beschreef de volgende tips.

1) Je moeder had de producten zichtbaar bij haar. Ze deed geen enkele poging om die te verstoppen.
2) Je geeft aan dat je moeder die tijd erg verward was door medicijngebruik. Ik neem aan dat dit gebeurde op recept. In dit geval kan je aan de hand van het recept aantonen dat je moeder verward was door medicijngebruik.
3) Probeer zoveel mogelijk feiten (zoals punt 2) boven water te krijgen waarmee je het tegendeel van winkeldiefstal kan aantonen.
4) Als je voldoende feiten boven water heb en ze ook kan hard maken, kan je overwegen zelf een civiele zaak aan te spannen om je gelijk te halen. Kijk voor juridisch advies op internet.

Hopelijk kan je er wat mee. Ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Hartelijke groet,

Securityboy

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ security.
Handige tips ...
alleen - doordat men tegenwoordig zoveel met winkeldiefstal geconfronteerd word, en de schade uiteindelijk door de betalende mensen vergoed word (door hogere prijzen, of verzekeringspremies etc) kunnen ze geen uitzonderingen maken, hoe vervelend ook..

Het enige wat TS kan doen is betalen - en vervolgens nooit meer bij Action komen.

Of, als mensen verward zijn - niet meer alleen boodschappen laten doen.

Je moest eens weten hoeveel oudjes het een sport vinden dingen te jatten. Diegene die echt een vergissing maakt lijdt dan onder hun gedrag.

Fransmees

Ongelezen bericht door Fransmees »

dat klopt, zou dat meisje van ohoh tirol dat ook doen :D

http://www.telegraaf.nl/prive/9557006/_ ... cel__.html

Rema

Ongelezen bericht door Rema »

Ik geloof best dat ze de spullen per ongeluk vergat af te rekenen, heb zelf een schoonmoeder die erg vergeetachtig en in de war is.
Maar wat ik niet begrijp is dat ze op een driewielscooter rijdt terwijl ze morfine heeft gebruikt, je rijd toch ook niet als je alcohol op hebt.
Mijn man heeft ook verschillende keren morfine gebruikt na operaties, maar dan ging hij echt niet naar buiten, en liet ik hem ook niet alleen thuis.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wat een gedoe allemaal! Als moeder het niet met de boetes eens is dan kan ze het gewoon laten voor komen en verweer voeren. Ze maakt dan een goede kans om te winnen en bovendien is het de legitieme weg. Haar onschuld bewijzen zal ze niet kunnen maar ze kan op z'n minst aannemelijk maken dat er geen opzet in het spel was, althans proberen.

Gesloten