LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hellup! 8700 KWh verbruikt in 11 maanden tijd!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Re: Hellup! 8700 KWh verbruikt in 11 maanden tijd!

Ongelezen bericht door Shine »

Je kunt wel met een kWh-meter de meter van het energiebedrijf controleren al hoe wel dit geen bewijs zal zijn voor het energiebedrijf. Maar je weet dan wel of je een ijking op basis van ongelijk met een gerust hart kunt tegemoet zien.
Het mag duidelijk zijn dat dit ook mijn bedoeling was van mijn advies inzake de energiemeter.
Ik ga er van uit dat TS de methode van stoppen in de stoppenkast uitschakelen en kijken wat de meter dan doet (wel/niet draaien) al heeft geprobeerd?! Evenals 1 voor 1 -en dan kijken wat de meter doet- weer inschakelen.

Energiemeter test:
http://nl.hardware.info/reviews/1460/7/ ... -conclusie

O.a. te verkrijgen bij kijkshop, BCC etc.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

caro77 schreef:- groepen al 1 voor 1 eruit gehad...geen resultaat.
1 Wat bedoel je hiermee?

2 Draait de schijf als alle groepen uit staan?

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

caro77 schreef: - Kwh meter nog niet gevonden( gamma had het niet)suggesties??
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_1

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er zijn al diverse reacties en suggesties in jouw topic op dit forum gedaan. Mij lijkt het haast duidelijk dat je het moet zoeken in iets dat je voorheen in je oude woning niet had. Wat dit dan ook moge zijn, elektrische vloerverwarming op de badkamer die continu aanstaat of een waterbed? Mbt de mechanische afzuiging; stel ventilator is 0,065 kW en continu in gebruik: 365x24x0.065=570 kWh op jaarbasis. Dus ook weer niet.
Wat is er nieuw tov je oude huis? Iets dat nagenoeg continu(?) aan staat, gezien je laatste verbruik van 7 kWh in de afgelopen nacht. (Bij mij van 21.00 uur tot 07.00 uur 3 kWh door 2 koelkasten, 1 diepvries, cv ketel en 1 extra circulatiepomp van de vloerverwarming die ook nog eens met een optimizer wordt geschakeld).
Mbt uitschakelen van de groepen kun je het beste eerst alles uitschakelen. Controleren of de meter daadwerkelijk stil staat en vervolgens om de beurt de groepen inschakelen en daarna een voor een inschakelen en kijken wat de meter doet. Loopt hij op enig moment niet sneller, dan zou ik haast zeggen de kWh-meter is defect. Is de meter “spiksplinter” nieuw? Of is het een gebruikte meter die al eens ergens anders is gebruikt (Demagnetisatie). Ooit heb ik meegemaakt dat in een nieuwbouwwoning een gebruikte elektriciteitsmeter geplaatst was door een aannemer waarvan de fabrieksverzegeling ontbrak. De toekomstige verbruiker is door mijn oplettendheid veel narigheid bespaart gebleven, ik bedoel maar.
Het voorstel van Gert, Nuon Webcare, om samen in een telefoongesprek meer gericht te zoeken naar een verklaring lijkt mij voorbij te gaan aan zijn verantwoordelijkheid. Hij verwijst zelf naar Liander, de netbeheerder. Maar deze zal mbt de installatie ook geen oplossingen aandragen, dit is voor de verbruiker c.q. installateur.

caro77

Ongelezen bericht door caro77 »

Nieuw onderzoek gedaan. Heb wel eens wat gelezen over de tijd die zit tussen het knipperen van het rode lampje op de digitale teller,is hier iemand mee bekend??

13.00 uur-Hoofdschakelaar uit en de 2 groepen geheel uit ook elke stop.
Rode lampje blijft aan en knipperd niet.
14.00 uur-Hoofdschakelaar aan rode lampje blijft aan en knipperd niet
14.15 uur-Groep 1 aan:Quooker,2x combi-oven,droger,vaatwasser,koelkast garage. Dit alles staat niet aan!( koelkasten,vriezer en quooker natuurlijk wel.)
14.30 uur-Groep 2 aan: 1x algemeen(stopcontacten,spots,keuken)en de wasmachine.( staat ook niet aan)
Het aantal seconden tussen aan/uit gaan ,ichtje op meter is 23 sec, WAT ZEGT DIT??

Overigens is na het aanzetten van groep 1 de meter met 1 kwh gestegen( helaas kun je achter de komma niet aflezen.....

caro77

H@rm@n,

Het enige dat nieuw is, is de Quooker, de mechanische ventilatie laat ik weg want die staat aan een poosje uit( stekker niet in het stopcontact.)

Zag je bericht nadat ik net mijn nieuwe onderzoek op het Forum heb gezet.

Hopelijk kun je heir wat mee???

Bedankt alvast, stel het zeer op prijs dat mensen meedenken/schrijven!

Shine

14.15 uur-Groep 1 aan:Quooker,2x combi-oven,droger,vaatwasser,koelkast garage. Dit alles staat niet aan!( koelkasten,vriezer en quooker natuurlijk wel.)
Overigens is na het aanzetten van groep 1 de meter met 1 kwh gestegen( helaas kun je achter de komma niet aflezen.....
Cijfers achter komma doen er niet toe. WOrden ook nooit genoteerd als meterstanden worden opgenomen.
Logisch dat er afname is bij groep 1. Immers, koelkasten, vriezer en quooker staan aan!

Hoofdschakelaar uit: goed we stellen dus vast dat de meter niet meer draait.
Als lampje knipper werkt de meter. Staar je niet blind op de seconden van het knipperende lampje. Dit is te vergelijken met het knipperen van beveiligingslampje in je auto bijv.

Had je in je oude woning buitenverlichting?
Had je in je oude woning die quooker?
Zijn de apparaten (bijv. keuken) overeenkomstig met je oude woning?

Koop zo'n energiemeter en ga daarmee aan de slag. Op die manier kun je achterhalen welk apparaat de grote afname veroorzaakt. En ga tevens puntsgewijs na wat er aan apparatuur en eventueel lampen anders is dan je vorige woning.
Tot die tijd kun je (mijn inziens) hier posten wat je wilt, maar verdere hulp kunnen we niet geven dan hetgeen al gegeven is.

caro77

Oke, zag net bij conrad een meter voor 60 euro...ga die maar bestellen.
energy count 3000 zal die goed zijn?? We zullen zien!

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Ik heb deze en kost maar € 25,99 !
Energy Check 3000
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_1

caro77

ooow en Shine nog even antwoord op je vragen: Ja ik had ook buitenverlichting bij de oude woning, geen quooker maar wel een close inn boiler in de keuken, en ja de apparatuur is hetzelfde alleen energie zuiniger....

Shine

Dat goedkoop niet perse duurkoop is bewijst deze test. De bij BCC voor 10 euro verkrijgbare Cresta RCE-1106 blijkt niet alleen de goedkoopste, maar ook de meest nauwkeurige meter uit de test. Met een gemiddelde foutmarge van 5,6% laat het apparaat zeer goede resultaten noteren. Goede tweede is de Energy Monitor 3000 van Voltcraft, die ook een zeer hoge nauwkeurigheid aan de dag legt. Absolute afraders zijn de meters van Isotronic / HQ, de oudere Paget en de Brennenstuhl PM230 die meer misinformatie dan goede informatie geven.
Caro schreef:
Oke, zag net bij conrad een meter voor 60 euro...ga die maar bestellen.
energy count 3000 zal die goed zijn?? We zullen zien!
Ahum, lees je wel wat je eerder aan info aangereikt krijgt?

LINK: http://kassa.vara.nl/actueel/dossiers/d ... 4344ce0a0c
en de eerder aangereikte energiemetertest link !

Tsja, als jij voor duurkoop wilt gaan?
http://www.vitalitools.nl/nl/cresta/RCE ... emeter.php

h@rm@n

Na je laatste update moet ik volgens mij terug komen op een eerdere reactie van mij mbt de Quooker. Gemakshalve en om een indicatie te geven ben ik er toen vanuit gegaan dat je maximaal maar 7 liter heet water gebruikte en 15 liter warm water. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je de Quooker regelmatig tot vaak gebruikt. Geldt overigens voor alle apparatuur. Na jouw laatste opmerking “na het aanzetten van groep 1 de meter met 1 kWh gestegen” vrees ik dat toch de Quooker de mogelijke boosdoener c.q. veroorzaker van je groot verbruik kan zijn. Plaats hier eens een “stopcontact met registratie” tussen en kijk dan naar het resultaat, als andere opties niet aan de orde zijn.
Het aantal seconden tussen aan/uit gaan lichtje op meter is 23 sec, WAT ZEGT DIT??
Als lampje knipper werkt de meter. Staar je niet blind op de seconden van het knipperende lampje. Dit is te vergelijken met het knipperen van beveiligingslampje in je auto bijv.
Niet negatief bedoelt, maar Schoenmaker blijf bij je leest is hier een welgemeend advies. Hier gaat het namelijk om. Het knipperen van het “ledje” is vergelijkbaar met het ronddraaien van de schijf van een oudere kWh-meter. In de elektronische meters, die begrijp ik bij jou geïnstalleerd is, is de ronddraaiende schijf vervangen door een lampje. Op de meter staat, net zo als bij de oudere meters bijvoorbeeld 600 r/kWh, een meterconstante. Dwz heeft de meter dit aantal omwentelingen of het aantal knipperen gehaald dan is er 1 kWh verbruikt. Is er een grote belasting aangesloten dan draait of knippert de meter snel. Hieruit kun je zelfs de belasting aan ontleden.
Opjouw digitale meter staat waarschijnlijk, Impulse constant: (bijvoorbeeld)500imp/kWh. In jouw situatie met 1x knipperen per 23 seconde betekent dit het volgende. Herleid het knipperen naar 60 minuten, naar 1 uur. Dan kom je uit per minuut op 60/23 = 2,6 x knipperen. Dit maal 60 voor 1 uur = 156 knipperen. Ga ik even uit van 500imp/kWh, dan zou dit betekenen 156/500 = 0,312 kW of een belasting op dat moment van 312 Watt.
Dit kun je natuurlijk een aantal keren doen, want er moet wel “iets” ingeschakeld zijn.

Shine

Niet negatief bedoelt, maar Schoenmaker blijf bij je leest is hier een welgemeend advies. Hier gaat het namelijk om. Het knipperen van het “ledje” is vergelijkbaar met het ronddraaien van de schijf van een oudere kWh-meter.
En ik dacht bij de leest te blijven. Mij was dat namelijk verteld toen ik daar ooit eens naar had gevraagd. Vandaar dat ik het met zoveel overtuiging lanceerde.
Klaarblijkelijk heeft men mij destijds dus volkomen foutief voorgelicht. :?
Zo zie je maar,............iedereen leert van elkaar! Gelukkig ook ik! Waarvoor dank! :D

caro77

Bedankt weer voor de reacties.
quooker heb ik de hele nacht uit het stopcontact gehad, evenals ander klein apparatuur.( schemerlampjes,radio) Weer 6 kwh verbruikt vannacht!

Ik wacht met smart op mijn meter!!

h@rm@n

Graag gedaan :)
"We zijn op de wereld om mekaar te helpen nietwaar" :D

FPJ

Ongelezen bericht door FPJ »

Als ik dit verhaal zo lees verdenk ik onmiddellijk de koelkast in de garage. Misschien is dat al een oud beestje en/of heeft-ie een beschadiging opgelopen bij de verhuizing?

Want het raadselachtige is toch vooral die 42 kWh per dag in het weekend toen je niet thuis was. Het enige wat ik kan bedenken is dus die koelkast, waar een flink aantal weekendboodschappen in wordt gepropt waarna het toch al niet zuinige ding tijdelijk helemaal op hol slaat. Op maandag heeft-ie de boel dan weer zo'n beetje onder controle en verbruikt nog altijd veel, maar niet meer zo excessief.

Je doordeweekse verbruik van 22 kWh per dag vind ik dan niet zo heel bijzonder, zeker niet als je wast en droogt. Daar kom ik met mijn vierpersoonshuishouden in de winter ook wel aan.

Ten opzichte van je vorige huis heb je nu een superzuinige cv-ketel. Dat zo'n ding veel meer stroom verbruikt dan een "ouderwetse" hoor je nooit, maar dat is wel zo. Verder heb je een constant pompende vloerverwarming, een 7 l Qooker, veel apparatuur... lijkt me dat je sowieso wel boven het nationale gezinsgemiddelde zult blijven, en ook hoger t.o.v. je oude huis. Maar who cares als je een paar duizend (!) kuub gas minder verbruikt? *jaloers is*

Frans_Vermolen

Ongelezen bericht door Frans_Vermolen »

Het zal me niets verbazen indien de vloerverwarming van de badkamer electrisch blijkt te zijn.
Het verbruik is zo'n 160 watt per m2
Met 6 m2 kon je dan aan bijna 1 kw per uur.

caro77

Geen electrische vloerverwarming en de oude"koelkast staat al een week uit.( stekker eruit)ook de quooker staat al week uit! en nee ik stop hem in het weekend niet vol met boodschappen :wink: dat doe ik door de week :D ......meter is nog niet binnen!

FPJ

Ongelezen bericht door FPJ »

Owwwkay... maar hoe is het nu met je dagelijkse verbruik? Rare pieken of steady rond 22 kWh?

Het interesseert me wel, ben benieuwd naar je bevindingen met de meter!

caro77

Electricien is geweest en heeft 1 groep er helemaal uit gehaald.( alle draden los) Verbruik vannacht was 4 kwh!Maar daarin tegen heeft de cv ook de hele nacht niet aangestaan doordat we de hoofdschakelaar even uit hadden. Had vergeten de cv weer te resetten....Vannacht nog maar weer even afwachten.

Gesloten