Deze auto heb ik in juni 2001 nieuw aangeschaft om voorlopig van extra kosten af te zijn.
Alle beurten en de extra winter checks netjes gehad. Ik tank alleen bij Shell of een van de grote pompen. Kwalitatief goede benzine. Vanaf het begin zijn er problemen geweest met elektronische storingen die de motor zodanig beïnvloeden dat hij geen trekkracht of vermogen meer heeft.
Twee weken geleden gebeurde dit op de snelweg. Het zweet brak me uit. De toeren liepen volledig terug. Het storingslampje elektronische storing brandde. Nadat ik gelukkig weer op de rechterrijbaan kon komen, liep mijn snelheid terug naar 60 km. per uur. Ook met terugschakelen kon ik geen toeren meer maken, ondanks een volledig ingetrapt gaspedaal.

Opgehaald door een bergingsbedrijf. Auto weer starten, niets aan de hand. Ik kon er zelf mee naar huis rijden. Vervolgens naar de garage. Ze kunnen de storing niet vinden. ‘Vermoedelijk is de gasklep een keer blijven hangen en moeten de kabels naar de gasklep vervangen worden”. Binnenkort een beurt, ik kan er volgens hen gewoon mee rijden. Als het probleem zich nog voordoet. Gewoon auto aan en uit, dan ‘reset’ die zich en kan ik weer verder.
Lange afstanden durf ik momenteel niet te rijden. Snelweg vermijd ik. Motor slaat 1e keer naar starten direct af. Motor loeit soms en soms tijdens het rijden schiet hij in een keer snel vooruit. Motor loopt ook een beetje pruttelend.
Van een collega hoor ik dat ze met haar Clio uit 2002 hetzelfde probleem heeft. Bij haar zou het aan het sleutelhuis liggen. Sleutelhuis vervangen. Storing blijft.
Bij de garage klinkt mijn verhaal dat zij hetzelfde probleem heeft ‘vreemd in de oren, nog nooit van dit soort problemen bij Clio gehoord). Tja, een auto is snel verkocht. Maar je eigen merk kennen en een afdoende oplossing voor een probleem vinden, schijnt met de huidige techniek moeilijk te zijn.
Ik ben nu gaan Googlen en zie veel meldingen van deze storing. Is er iemand die voor dit probleem een inmiddels blijvende oplossing heeft gevonden? Ik heb niet meer zoveel vertrouwen in de diagnose van Renault. Heeft er iemand een tip? Helaas zit het er niet voor mij in een nieuwe auto aan te schaffen, maar dat zou ook zeker geen Renault meer worden!
Augustus 2001 km stand: 1244 km.: Motor trilde en hield in als hij koud was en schokkend op gang komen. Diverse keren naar de garage geweest. Ik werd ik in eerste instantie niet serieus genomen door de garage, in december 2001 kreeg ik een brief van Renault Nederland dat de stekker van het smoorkleppenhuis vervangen moest worden bij mijn type Clio.
Oktober 2004 km stand: 28420: Auto slaat soms moeilijk aan. Geen toeren, motor houdt in:
Brandende lampjes (elektronische storing). Moeilijk aanslaan. Geen toeren, motor houdt in. BDP gever vervangen en druk (MAP) sensor vervangen.
Uit en opname vliegwiel
Opname element druk vervangen
Maart 2005 km stand 29981 km.: Auto rijdt slecht, (geen vermogen) en lampje electronische storing gaat branden.
Bobine vervangen
April 2005 km stand 30288 km: Storingslampje brandt opnieuw, auto schokt tijdens het rijden.
Kabelbundel gaspedaal gemonteerd.
Augustus 2005 km stand 31885 km: Storingslampje brandt weer, auto geen vermogen, trekt niet goed op en schokt.
Bobine vervangen
Mei 2006 km stand 35590 km: Autoruit naar beneden gevallen aan bestuurderszijde.
(Bedrading raammechanisme in deur in beide gevallen geknapt)
Juni 2006 km stand 36143: Motor stoot stationair:
Bobine vervangen.
Juli 2006: Autoruit naar beneden gevallen aan bijrijderzijde.
(Bedrading raammechanisme in deur geknapt)
Juli 2007 km stand 41383 km: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen
September 2007: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen (is onder garantie van bovenstaande reparatie uitgevoerd).