Hallo
Ik heb een vraag.
Op 27 april 2010 heb ik een camera lens van Tamron gekocht bij een plaatselijke fotowinkel.
Ik heb de lens in een doosje met garantiebon (fabrikant) en een kassabon (aankoopbon van winkelier) gekregen. In het begin deed de lens het heel goed.
Sinds enige tijd doet mijn lens raar. de Sony Alpha350 dig.camera zegt dat de lens niet gekoppeld zit aan de camera terwijl dit wel zo is, ook geeft de lens de foto's niet meer scherp.
Dus ik ben naar de winkelier gegaan waar ik de lens gekocht, want ik heb een jaar garantie, en de garantietermijn is nog niet voorbij.
Zegt de winkelier dat hij de garantiebon van de fabrikant nodig is, want anders zegt de fabrikant dat ik het zelf betalen moet.
Maar op de kassabon staat duidelijk de aankoopdatum, het gekochte object en de naam van de winkelier.
Ik heb thuis alles nagezocht maar ik kan de garantiebon niet meer vinden, maar wél de aankoopbon van de winkelier.
-Nu is mijn vraag, wat is mijn recht? DE garantietermijn is nog niet verstreken, maar kan ik wél aanspraak maken op de garantie zonder de garantienbon van de fabrikant?
-Mag ik de winkelier aansprakelijk stellen dat ik wél gratis de lens kan laten maken, want hij moet mij toch een deugelijk artikel geven waarvan ik redelijker wijs van mag verwachten dat de levensduur voor een lens langer is dan 9 maanden?
Wat kan ik doen zodat mijn lens toch onder garantie gemaakt wordt zonder die garantiebon van de fabrikant?
Ik hoop dat ik van jullie iets hoor waar ik op kan rekenen..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen garantiebon, wel aankoopbon
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
Aankoopbon is voldoende.
Winkelier moet deze opsturen, hij is de verkopende partij.
Vele bedrijven hebben zelf bij de producten geen garantie bon/kaart meer bijgesloten.
Winkelier moet deze opsturen, hij is de verkopende partij.
Vele bedrijven hebben zelf bij de producten geen garantie bon/kaart meer bijgesloten.
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
Die garantiekaarten bij camera's en objectieven zijn (is tenminste mijn ervaring) alleen nodig voor internationale garantieaanspraak. Omdat dit producten zijn waar je relatief veel mee reist bieden de leveranciers vaak wereldwijde garantie en dan kan je de garantiekaart gebruiken. Voor de normale garantie in NL, zouden ze niet nodig moeten zijn.
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
De winkelier moet een bedrag vooruitbetalen als er geen garantiekaart aanwezig een soort van borg. maar de kassabon is voldoende hoor!
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
Benafgelopen zaterdag weer terug gegaan naar de fotowinkel Frans Nooren.
Heb de eigenaar van de winkel gezegd dat ik de garantiekaart absoluut niet kan vinden en ik dus alleen die kassabon nog heb.
Natuurlijk deed de verkoper weer moeilijk dat hij de lens niet op kan sturen naar de fabrikant.
Vroeg me weer "wat mankeerde er ook al weer aan?" .
Ik heb de verkoper gezegd dat ik niets met de fabrikant te maken heb, en alleen met de verkoper van Frans Nooren. De winkel moet een deugelijke lens verkopen. Ik heb hem gezegd dat ik via via opgezocht heb wat mijn rechten waren met de garantie etc.
De verkoper werd kwaad en dat ik niet zo raar moest beginnen te doen en dat hij wist waar hij het over had.
Natuurlijk ben ik er tegen in gegaan en gezegd dat ik als klant ook rechten heb.
Hij werd kwader en kwader en zei dat hij bij het rechte eind zat en dat ik niet moest zeuren.
Heb hem duidelijk gemaakt dat ik als klant koning ben en mijn niet zo hoef te laten behandelen.
Hij morrelde nog wat en heeft toen toch maar eieren voor zijn geld gekozen.
En heeft de lens toch maar aangepakt om opgestuurd te worden.
Ik heb van hem een bewijs van inlevering gekregen.
Oh ja , hij wou mijn originele kassabon hebben om mee te sturen naar de fabrikant. Ik heb hem gezegd dat hij alleen een kopie kan krijgen en dat ik het origineel houd.
Heb de eigenaar van de winkel gezegd dat ik de garantiekaart absoluut niet kan vinden en ik dus alleen die kassabon nog heb.
Natuurlijk deed de verkoper weer moeilijk dat hij de lens niet op kan sturen naar de fabrikant.
Vroeg me weer "wat mankeerde er ook al weer aan?" .
Ik heb de verkoper gezegd dat ik niets met de fabrikant te maken heb, en alleen met de verkoper van Frans Nooren. De winkel moet een deugelijke lens verkopen. Ik heb hem gezegd dat ik via via opgezocht heb wat mijn rechten waren met de garantie etc.
De verkoper werd kwaad en dat ik niet zo raar moest beginnen te doen en dat hij wist waar hij het over had.
Natuurlijk ben ik er tegen in gegaan en gezegd dat ik als klant ook rechten heb.
Hij werd kwader en kwader en zei dat hij bij het rechte eind zat en dat ik niet moest zeuren.
Heb hem duidelijk gemaakt dat ik als klant koning ben en mijn niet zo hoef te laten behandelen.
Hij morrelde nog wat en heeft toen toch maar eieren voor zijn geld gekozen.
En heeft de lens toch maar aangepakt om opgestuurd te worden.
Ik heb van hem een bewijs van inlevering gekregen.
Oh ja , hij wou mijn originele kassabon hebben om mee te sturen naar de fabrikant. Ik heb hem gezegd dat hij alleen een kopie kan krijgen en dat ik het origineel houd.
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
Dat de fabrikant de garantie niet aanneemt zonder garantiebon heb ik nog nooit van gehoord.
Waar men wel om vraagt is of het serienummer of de aankoopbon van de winkelier-klant.
Waar men wel om vraagt is of het serienummer of de aankoopbon van de winkelier-klant.
Re: geen garantiebon, wel aankoopbon
Ja, mits je kunt bewijzen dat je garantie hebt. Wanneer het om standaard garantie gaat en je hebt de kassabon ben je daar snel.marco-h schreef:-Nu is mijn vraag, wat is mijn recht? DE garantietermijn is nog niet verstreken, maar kan ik wél aanspraak maken op de garantie zonder de garantienbon van de fabrikant?
Ja, je kunt de winkelier ook aanspraken op basis van de wettelijke garantie. De bewijslast ligt dan wel bij jou. Daarna hebt je recht op kosteloos herstel en vervanging. Dit is dus aantrekkelijker als je kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is.marco-h schreef:-Mag ik de winkelier aansprakelijk stellen dat ik wél gratis de lens kan laten maken, want hij moet mij toch een deugelijk artikel geven waarvan ik redelijker wijs van mag verwachten dat de levensduur voor een lens langer is dan 9 maanden?