LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WIJ: Wet Investering Jongeren.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
LekkerDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2011 08:34

WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door LekkerDan »

Wet Wij en arbeid ongeschikt... mijn verhaaltje.

Hallo,
ik ben nu sinds November bezig een uitkering aan te vragen ivm psychische problemen.
De uwv heeft om te beginnen zich als een dombo gedragen.
Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en ik kreeg de verkeerde adviezen.
Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik alleen in aanmerking kwam voor de wet wij en wajong omdat ik
nog erg jong ben.[komen ze pas mee naar meerdere formulieren op te sturen voor uitkeringen waar ik dus geen recht op heb]

Wajong werd mij tegen geadviseerd. Omdat je daar moeilijk weer uitkomt en je een stempel hebt,
alla je hebt zeker een autisme, handicap of gewoon een te laag IQ voor gewoon werk?
Dus ik ging voor de wet Wij.

Na een gesprek met de GGD kwam er uit dat ik niet mag werken,
ivm mijn behandeling voor het verwerken met "horrors" in mijn jeugt mag ik mij niet in mogelijk stress volle situaties plaatsen.
Maar nu ben ik dus compleet gestrest over de wet WIJ uitkering.
Ik heb een 2x een voorschot gehad na 30 keer bellen. En deze zijn te laag om mijn vaste lasten te dekken.
Na het eindelijk vinden van de wet Wij uitkering tarieven [nee ze zouden je een overzichtje sturen?] kom ik er achter dat ik net mijn vaste lasten kan dekken en dan 10 euro per week over hou om eten van te kopen.

Heel leuk,
het ziet er naar uit dat ze compleet geen rekening hebben gehouden met mensen die een uitkering aan vragen ivm ander problemen dan alleen werkeloosheid en geen baan kunnen vinden of simpel weg niet kunnen werken.

Ik ga dus maar flink bellen a.s. Maandag of ik met een wet WIJ in aanmerking kom voor een bijstand uitkering of iets dergelijks.
Ik heb namelijk al 18 maanden mijn best gedaan om zelf rond te komen op een bagger loontje waar ik nog 20 euro per week voor eten over hield. Ik zeg niet dat ik had verwacht dat het veel meer zou worden, maar minder.. daar ga ik toch even tegen in opstand!


Op meerdere fora heb ik gelezen dat veel mensen klachten hebben over de hoogte van de WIJ uitkering.
Mensen die hun vaste lasten niet kunnen betalen en als ze iets extra's verdienen word dit berekend en moeten ze terug betalen aan het ISD, ze hebben kennelijk het idee dat iedereen onder de 27 in een schuurtje woont waar ze 100 euro huur voor betalen. Of bij zijn/haar ouders woont [dan krijg je ongeveer 300 euro..om je zorg verzekering van te betalen..??? lekker krom]

Ik vind het vooral belachelijk dat een uitwonende uitkering t/m 22 zo veel lager ligt dan die voor mensen van 23+, het is niet alsof de vaste lasten lager zijn voor iemand die jonger is. Het scheelt misschien maar 100 Euro, wat ze ook zeker zouden zeggen bij de WIJ, maar op 500 Euro is 100 Euro gewoon een hoop geld.

Ook zijn er links en rechts klachten te vinden over het hulp aanbod.
Meerdere mensen geven aan dat ze weinig vooruit worden geholpen in het zoeken naar werk. Er word simpel weg gezegd, voor je volgende afspraak moet 10 keer hebben gesolliciteerd. [nou zijn er in mijn vakgebied niet eens 10 mogelijke banen in een maand op het moment..maar dat is andere koek]
Maar verder word er geen coaching geboden. Misschien moeten dezen zelf aangevraagd worden, maar kennelijk falen ze er in dit aan te geven bij de cliënten.

Buiten dat alles,
is het kennelijk ook een verschrikkelijke marteling om een WIJ aan te vragen.
Ik ben na 3 maanden-+ maar met de ISD zelf gaan bellen want de UWV liet me stikken. En op andere fora heb ik al meerdere berichten gelezen van mensen die gewoon al zo lang zonder geld zitten dat ze niet meer kunnen bellen om afspraken te verplaatsen en vervolgens hun uitkering word geweigerd,
zelfs mensen die al zo lang bezig zijn dat ze op straat terecht gekomen zijn...

Dit gaat over mensen die jonger dan 27 jaar zijn...
Alleen staande jonge moeders..en eigenlijk iedereen onder die leeftijd die arbeidsongeschikt is of simpel weg zelf niet aan werk kan komen om wat voor reden dan ook.[wat toch een groot deel van de jongeren bevolking is op het moment]

Ik denk dat het tijd is voor RADAR om hier eens een boekje over open te doen?
Want ik lees dingen op jongere Fora's die gewoon niet kloppen over de WIJ.

Ik hoop dat er andere mensen hier zijn met ervaringen met de WIJ die hun verhaal willen typen.
En of er misschien mensen zijn die hulp kunnen bieden..mogelijk oplossingen hebben voor deze mensen.



ps.
Neem mij niet als iemand die een uitkering heeft omdat ik niet wil werken..gratis geld lekker snel.
Ik ben echt een van die mensen die stuk zit op mijn arbeidsongeschiktheid omdat ik zo graag wil en niet mag en ik wil zo snel mogelijk beter worden zodat ik echt weer kan zonder me zo rot te voelen als ik nu doe.
Ik vond het alleen een werkelijke marteling om door een aantal topics op jongeren fora heen te lezen over hun ervaringen met de WIJ.

Heeft u zelf een bedrijf en wilt u mensen met een wet WIJ een baan aanbieden kunt u contact op nemen met uw gemeente/ISD en dit aangeven.
Veel van deze jongeren willen echt heel graag maar krijgen geen kans.
[al is het om hun huidskleur :/ ]


VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Je moet wel even verschil maken tussen niet kunnen werken en niet werken.
Iemand die gekeurd is en waarvan komt vast te staan dat hij/zij niet kan werken, zal niet in de WIJ komen, tenzij scholing nog een optie is.
UWV heeft vaak oook niets met de WIJ te maken, dit is een gemeentelijk beleid, net zoals de Bijstand.
UWV zal je dus ook weinig tot niet kunnen helpen daarbij, je moet daarvoor naar de gemeente.
Begeleiding zal misschien niet altijd spontaan worden aangeboden (zou misschien wel moeten), maar wat is er mis met vragen om begeleiding?
En waarom is het een probleem om te moeten solliciteren buiten je vakgebied?
Denk je dat mensen die een WW of Bijstandsuitkering hebben alleen binnen hun vakgebied hoeven te solliciteren?
Maak een afspraak met een baliemedewerker van de WIJ en ga een goed met hem/haar praten.
Leg uit dat je moeite hebt om rond te komen en dat je met vragen zit.
Betere tip kan ik je niet geven.
Tenzij je het complete bleidsplan voor de WIJ in jouw gemeente door wilt worstelen, maar da's erg droge kost.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door trudy81 »

om te moeten solliciteren buiten je vakgebied?
Nou precies, niet zo zeuren denk ik dan. Als je niet kan werken, dan prima, ik vind dat je een uitkering verdient, als je wel kan maar het werk niet zo leuk vindt: nou vond ik ook niet toen ik 2 jaar bij de mcdonalds werkte!

Kort om: ben je te ziek om te werken: dan vind ik dat ik als belastingbetaler, en velen met mij hier best een steentje aan bij mogen dragen. Heb je gewoon geen zin: nou ik ook niet.

Trudy

tiseenjanboel
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2011 10:32
Contacteer:

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door tiseenjanboel »

Is lastig hoor solliciteren buiten je vakgebied, vaak wil geen werkgever je hebben. Ze zullen je eerste moeten omscholen om wat aan je te hebben en dat kost de werkgever geld.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tiseenjanboel schreef:Is lastig hoor solliciteren buiten je vakgebied, vaak wil geen werkgever je hebben. Ze zullen je eerste moeten omscholen om wat aan je te hebben en dat kost de werkgever geld.
Er is genoeg werk waarvoor je helemaal niet omgeschoold hoeft te worden.
Als je bijvoorbeeld een MBO diploma hebt kun je rustig vakkenvullen of appels plukken.
Het is 'minder' werk en het betaalt niet zoveel als je wilt, maar het kan wel.
En trouwens, de werkgever hoeft de scholing niet te betalen, dat moet de gemeente betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef:
tiseenjanboel schreef:Is lastig hoor solliciteren buiten je vakgebied, vaak wil geen werkgever je hebben. Ze zullen je eerste moeten omscholen om wat aan je te hebben en dat kost de werkgever geld.
Er is genoeg werk waarvoor je helemaal niet omgeschoold hoeft te worden.
Als je bijvoorbeeld een MBO diploma hebt kun je rustig vakkenvullen of appels plukken.
Het is 'minder' werk en het betaalt niet zoveel als je wilt, maar het kan wel.
En trouwens, de werkgever hoeft de scholing niet te betalen, dat moet de gemeente betalen.
Moet je wel een mbo diploma hebben Violet Prue. :wink:
Hoorde laatst dat er zoveel mensen ingeschreven staan als vakkenvuller/ster dat
ze de hoogst opgeleide mensen (jeugd) ertussen uit pikken.

denicepino
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 11:17

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door denicepino »

nou ik ken hier over mee praten hoor in het kort even


12 maart 2010 ingeschreven voor de Wij. ( mijn vriend zijn ww verliep en nog altijd geen werk kunnen vinden maar daar gaat het niet om nu heeft hij eindelijk werk kunnen vinden )

Wij hebben 2 keer een voorschot van 250 euro gekregen. 1 keer een 450 euro voorschot gekregen en vervolgens 9 keer 1150 euro gekregen ( dus in totaal 12 maand precies ) wat dus niet de vast gestelde 1249 euro voor een gezin is.

We hebben inmiddels een klacht ingedient. Wij zouden graag de rest ook ontvangen ( 2 kids.. 1 van 10 maand 1 van 2,5 jaar ) daarnaast hebben wij geen jaaropgaves. geen betaalspecificaties omdat het voorschotten zijn..

en daar kunnen wij het mee doen dus. want ik ben daar IEDERE week langs gegaan. IEDERE Maand bellen. Of ze asjeblieft !!! het resttant zouden willen storten aangezien hier rekeningen binnen komen.. en wij die dus niet kunnen betalen. dik in het rood als gevolg. geen spaargeld. geld moeten lenen van familie voor onderhoud kindjes.
En als finale ook nog eens GEEN kwijtschelding van de waterschapsbelasting.. die ik wel zou krijgen . aangezien HUN geen betaalspecificaties kunnen sturen.. ( je hebt er 13 weken betaalspecificaties voor nodig om die aan te vragen)
dus door hun fout zit ik hier met een rekenin van 182 euro !!! die ik volledig moet betalen.

daarnaast heb ik trouwens wel de gemeentelijke belasting kwijtgescholden gekregen maar die papieren kon k weer niet opsturen naar de waterschap want " hun werken niet samen met gemeentes en u moet alles opsturen naar ons, anders word er niets in behandeling genomen "
ahh fijn zo WIJ uitkering.... krijg je dikke stress van !!!!

is toch nog een lang verhaal geworden.. maar hier word je toch schijt ziek van !!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

^^ Dit verhaal staat dus los van de Wij, het is meer het slechte functioneren van de gemeente.
Dit had iemand in de Bijstand ook kunnen overkomen, dus is het meer de afdeling Sociale Zaken die niet functioneert zoals dat zou moeten.
Probeer eens een afspraak te maken met de floormanager Sociale Zaken van uw gemeente.
Map met paperassen mee en leg die man/vrouw rustig het hele verhaal uit.
Lijkt mij sterk dat het hem/haar onverschillig laat.
Anders, als laatste optie, even bellen met de secretaresse voor B&W en een afspraak maken met de wethouder Sicoale zaken.
Misschien heb ik wel een heel goede wethouder hier en is dat uniek, maar in mijn gemeente staat de wethouder zeker open voor dit soort gesprekken, zodat hij niet alleen weet wat er leeft onder de bevolking, maar ook waar in zijn afdeling knelpunten zitten.
Veel succes!

Gerinz
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2011 14:14

Re: WIJ: Wet Investering Jongeren.

Ongelezen bericht door Gerinz »

Wajong werd mij tegen geadviseerd. Omdat je daar moeilijk weer uitkomt en je een stempel hebt, alla je hebt zeker een autisme, handicap of gewoon een te laag IQ voor gewoon werk? Dus ik ging voor de wet Wij.)

Ik vraag mij toch sterk af wie jou daarin heeft geadviseerd.
Ik weet niet jou leeftijd maar de wet WIJ is tot 27 jaar.
Het is ook duidelijk dat jij daar niet thuis hoort en je wel in de Wajong moet.

De wet investering jongeren zijn drie mogelijkheden, of je gaat naar school en krijgt dan een uitkering. Of je gaat werken met een uitkering, zo niet en je wilt niets dan krijg je ook geen uitkering. Behalve getrouwde mensen of/met een gezin krijgen dan geld.
WIJ, is een stok achter de deur om jongeren aan het werk te krijgen of zorgen dat zij een diploma behalen.
Ik krijg alle dagen vacatures binnen, er staat dan BBL en tot 27 jaar.
Maar tja, ik ben 61 jaar, dus geen kans.

Geloof me als je daar niet aan meewerkt krijg je geen cent.
Maar in de WAJONG wel.Dus maar even terug naar het UWV zou ik zeggen.

Gesloten