LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tiseenjanboel
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2011 10:32
Contacteer:

Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door tiseenjanboel »

En daar kan ik een boekje over open doen. Ik heb bij verschillende sociale diensten gewerkt en ik heb me tijdens dit werk vaak erg verbaasd over de handelswijze van de sociale diensten. Het gebrek aan kennis en de manier waarop zo'n dienst georganiseerd was, was soms schrikbarend slecht. Ik moest natuurlijk ook klanten bij verschillende reintegratie bedrijven plaatsen die dan voor de begeleiding naar werk zorgden.

Aan die re-integratie bedrijven daar schort een hoop aan. In 6 jaar dat ik dit werk nu doe kom ik bijna geen bedrijf tegen die iets voor mij en mijn klanten kan beteken. Er worden gouden bergen belooft, er wordt met uitstroom cijfers gestrooid alsof het niets is maar presteren ho maar. Ik kan natuurlijk zelf geen namen noemen van bedrijven waar ik nood gedwongen mee moet werken maar ik kan wel verhalen vertellen. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de meningen hier.

Terror_Mini
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2011 14:30

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door Terror_Mini »

@tiseenjanboel

Goedendag,
Het is misschien een oude toppic maar wil er toch even op reageren;

Ik zit al ruim 10 jaar in de uitkering en heb diverse trajecten opgevolgd van de Sociale Dienst, in 2009 heb ik de sollicitatieplicht opgelegd gekregen voorheen had ik hier een vrijstelling voor. Ik werd geparticipeerd voor 16 uur met behoud van uitkering, Mijn werkzaamheden was arbeid verrichten voor een activeringcentrum, mensen uit de bijstand begeleiden naar participatie plekken of vrijwilgers werk maar ook mensen begeleiden naar regulier werk. Ik liep door de wandelgangen van de gemeente, en hoorde diverse informatie dingen die eigenlijk niet voor mijn oren bestemd zijn! Zo besteed de gemeente IJsselstein flink wat geld uit aan re-integratie bedrijven die zich bezig houden met Mallefide praktijken, dit blijk uit oa een client die zich aangemeld heb als stage loper binnen de gemeente en scholing via dat re-integratie bedrijf, maar dat bedrijf bestaat niet, nu mocht zij ook geen stage meer lopen en staakte de re-integratie. De gemeente behoord dit voortijdig te inspecteren waar het geld heen gaat, maar dit word echter niet gedaan en kan zomaar gedaan worden. De gemeente's zal dit niet openbaren omdat het hun IMAGO beschadigd!! Nu wil ik als client zelf een cursus doen en dat word niet gehonoreerd i.v.m. bezuinigen haha klopt voor geen meter !! t'zou eens goed zijn dat gemeentes hier voor gecontroleerd word en zelf een maatregel krijgen door de subsidie voor 1 jaar in te trekken van de overheid.

Nu heeft de gemeente zelf een re-integratie opgezet nou laten we maar zwijgen hoe dit verloopt. een of andere nietsnut die denkt te weten om te gaan met deze doelgroep en de uitstroom te vergroten, niet dus! mensen blijven zitten. potenciele (commerciele) werkgevers heeft deze organisatie niet, alleen detacheringsbedrijven en WSW bedrijven .. wat heb deze doelgroep hieraan ? niets ze worden niet gemotiveerd om te werken of te solliciteren dus een negatieve spiraal waar ze in blijven hangen.
Geld ontvangen over de client heen, maar niet kunnen begeleiden naar een reguliere werkgever!

Mijn motto is voor hen (gemeentes): AANPAKKEN

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Reïntegratie en uitkeringsrecht is big business. Die willen hun klanten echt niet kwijt.
Ik was midden in een goed verlopende reïntegratiestage toen mijn arbeidscontract afliep. Gevolg: stoppen met reïntegreren, want als werkloze moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, dat betekent dat je moet thuiszitten en niet in je reïntegratiebedrijf aan de slag mag.

Schuilnaampje
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:59

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door Schuilnaampje »

Dit is een topic waarin eigenlijk een paar open deuren worden ingetrapt. Ik lees niets concreets. Laat ik dit zeggen, ik ben ook een lange periode in de reintegratie werkzaam geweest. Zowel bij de sociale dienst van een gemeente als bij een commercieel bedrijf. Er valt heel wat van te zeggen. Hetgeen beweerd wordt in de openingspost zijn voorbeelden die ook ik tegen ben gekomen. Wat ik ook ben tegen gekomen zijn verhalen die precies 180 graden ervan waren.

Wat wil je met dit topic bereiken? Een strontkar leegkieperen kan ik ook over van alles en nog wat.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik zit al ruim 10 jaar in de uitkering en heb diverse trajecten opgevolgd van de Sociale Dienst, in 2009 heb ik de sollicitatieplicht opgelegd gekregen voorheen had ik hier een vrijstelling voor.
Mijn motto is voor hen (gemeentes): AANPAKKEN
En wat is jouw motto voor jezelf ?

stofzuigertje

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Sterke verschillen per gemeente!

Ook hoe ze fouten oplossen en wie de kosten hiervoor vergoed is zo sterk verschillend dat een landelijk forum als dit lastig word dit per gemeente te behandelen.

De Nationale Ombudsman is de goedkoopste om U te helpen als het fout bleef gaan.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Wat zijn je ervaring met sociale diensten ?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:

Gesloten