LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurhuis overnemen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
joepie0000

huurhuis overnemen

Ongelezen bericht door joepie0000 »

ik woon bij mijn ouders in een huurhuis,mijn ouders zijn al op leeftijd als
zij er niet meer zijn wil ik in dit huis blijven wonen ik woon hier al 40
jaar,kan ik hier gewoon blijven wonen tegen dezelfde huurprijs of kan de
huurdersvereniging zomaar een verhoging doorvoeren,of mij een ander huis
toewijzen.ik sta niet ingeschreven als woningzoekende.
als iemand hier meer informatie over heeft hoor ik het graag.

sjoegel

Re: huurhuis overnemen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Volgens mij kun je gewoon blijven zitten. Er is een regeling dat je na 40 jaar bij het huis hoort.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Even informatie vragen bij de woningstichting waar het
huis gehuurd is en vragen of jij je moet inschrijven ja of nee.

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

joepie0000, ik hoop dat dat kan voor je maar ik betwijfel het, zie onderstaande:

"Om de hoofdbewoner te worden van de woning dient men allereerst erkend te worden als een medehuurder.
Echter men kan alleen onder bepaalde voorwaarden medehuurder worden. Men moet o.a. langer dan twee jaar met de huurder samenwonen en een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren. Het is niet noodzakelijk dat u een relatie met elkaar heeft. Een andere voorwaarde is dat degene die medehuurder wil worden de huur alleen moet kunnen betalen als de huurder zou vertrekken.
Een volwassen kind dat nog bij zijn ouders woont wordt niet snel als medehuurder aangemerkt, omdat in het algemeen geen sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Een ouder hoort van nature te zorgen voor zijn kind.
In sommige gevallen kan een kind wel als een medehuurder worden aangemerkt. Er moet dan sprake zijn van een zorgrelatie waarbij het inwonend kind de zorg heeft voor zijn ouders. Vervolgens moet het inwonend kind zijn hele leven ingeschreven staan op het adres van zijn ouders. Ook is het een vereiste dat het kind ouder dan 35 jaar moet zijn."

Bron: www.gratisadviseurs.nl

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

joepie0000 schreef:ik woon bij mijn ouders in een huurhuis,mijn ouders zijn al op leeftijd als
zij er niet meer zijn wil ik in dit huis blijven wonen ik woon hier al 40
jaar,kan ik hier gewoon blijven wonen tegen dezelfde huurprijs of kan de
huurdersvereniging zomaar een verhoging doorvoeren,of mij een ander huis
toewijzen.ik sta niet ingeschreven als woningzoekende.
als iemand hier meer informatie over heeft hoor ik het graag.
Zoals hierboven uitgelegd, zou u nog wel eens een probleem kunnen hebben.
Als u niet vermeld staat als medehuurder, kunt u het oplopen dat je het huis uit moet.
Aangezien u ook niet ingeschreven staat als woningzoekende, krijgt u géén huis toegewezen door de woningbouw en staat u op straat.
Zij hebben geen verplichting u een huis aan te bieden als u niet ingeschreven staat en niet aan de beurt bent voor een huis.
Dus gauw regelen!
Veel succes.

joepie0000

Ongelezen bericht door joepie0000 »

bedankt voor alle info ik ben nu een stuk wijzer en ga binnenkort snel actie ondernemen.
joepie

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

vogels schreef:dus geen eengezinswoning voor een alleenstaande.
Waarom niet?

Heb ik ook.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

vogels schreef:
Dan woon je OF in 1 of ander gehucht ver buiten de randstad OF in een vrije sector woning. Ja, dan kan het.

wat een onzin , hier bij mij in de stad ken dat ook . geen gehucht :mrgreen:
en geen vrije sector :mrgreen:

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

vogels schreef:In welke provincie dan? In de Randstad krijg je als alleenstaande echt geen eengezinswoning (het woord zegt het al: een gezinswoning). Een alleenstaande is geen gezin.
Dat was vroeger vaak zo, maar tegenwoordig kun je (bijna overal) als alleenstaande gewoon een eengezinswoning krijgen, als je qua huurprijs in aanmerking komt en voldoende woonwaarde / inschrijfwaarde hebt opgebouwd.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Toen ik het huis kreeg, viel dat in een experiment.

Veel mensen waren daar toch behoorlijk boos over dat ik als alleenstaande zo'n groot huis kreeg.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

BBCS schreef:
Veel mensen waren daar toch behoorlijk boos over dat ik als alleenstaande zo'n groot huis kreeg.
en dat vind ik dus onzin , ook alleenstaande mensen hebben recht op een eengezinswoning, net wat jlthkoch hierboven ook zegt dat was vroeger.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

maar even ontopic.

TS: je moet zsm medehuurder worden, dan zit je als het ware op het reserve-bankje. Nu veranderd er nog niet veel, pas als de hoofdhuurder weggaat, komm jij als huurder in beeld( een vereiste om de huurovereenkomst voort te zetten is natuurlijk wel dat jij het financieel kan en een woonvergunning krijgt (om =alleenstaande in gezinswoning uit te bannen. De meeste gemeenten kennen die belachelijke regels niet meer, maar ga het eens na bij je woningbouw.)

En Tineke: je haalde een stukje aan van een site, maar het ligt echt wat genuanceerder. In principe is ouder-kind nooit een duurzame gemeenschappeliujke huishouding. Er zijn redenen om deze eis te laten vallen: Als er sprake is van een zorgrelatie, maar ook als het kind al zolang thuis woont je er niet van uit hoeft te gaan dat die nog uitvliegt (er staat nergens in de wet een leeftijd, maar uit jurisprudentie blijkt dat rechters ongeveer 40 aanhouden).

De woningstichting kan besluiten jou het medehuurschap te verlenen. Als jij het met haar beslissing niet eens bent, leg je de zaak voor aan de kantonrechter. Die toetst het verzoek op een paar regeltjes (die in het wetboek (ik dacht boek 4) staan. Meeste wbv hanteren ook die regels. Dus ik geef je best grote kaans op succes.

En voordat er iemand over valt: ik heb jarenlang bij verschillende corporaties gewerkt en ook zelf medehuuraanvragen behandeld (ook verhuizingen na een overlijden waar we geen medehuurschap verleenden aan de achterblijver en ook niet ingeschreven stond als woningzoekende. wij hebben een alleengaande zoon na het overlijden van zijn moeder verhuisd naar een huur (duplex) woning. Zo kwam de gezinswoning weer op de markt.) Mijn ervaring: dit is vaak maatwerk: dus ga zsm in gesprek met de woningbouwvereniging.

ellebel2011

Ongelezen bericht door ellebel2011 »

Hallo ik ben net lid geworden en lees hier iets wat ik ook graag wil weten
een vriend van mij huurt in amsterdam als medehuurder op contract bij zijn zus. nu gaat die zus misschien volgend jaar naar het buitenland voorgoed. Mijn vriend heeft inkomen uit arbeid (ongeveer 1500 euro) en is alleenstaand maar ik wist niet dat hij dan ook kans kon krijgen op de woning van zijn zus. het gaat om een 5 kr eengezinswoning die hij natuurlijk wel wilt overnemen (hij woont nu bijna 1 jaar daar)
is dit in a,dam ook mogelijk ? :D

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ellebel2011 schreef:Hallo ik ben net lid geworden en lees hier iets wat ik ook graag wil weten
een vriend van mij huurt in amsterdam als medehuurder op contract bij zijn zus. nu gaat die zus misschien volgend jaar naar het buitenland voorgoed. Mijn vriend heeft inkomen uit arbeid (ongeveer 1500 euro) en is alleenstaand maar ik wist niet dat hij dan ook kans kon krijgen op de woning van zijn zus. het gaat om een 5 kr eengezinswoning die hij natuurlijk wel wilt overnemen (hij woont nu bijna 1 jaar daar)
is dit in a,dam ook mogelijk ? :D
Even informeren bij de verhuurder zou ik zeggen.

ellebel2011

Ongelezen bericht door ellebel2011 »

ja dat zei ik ook maar is een 0900 nummer vandaar m,n vraag nu ff hier :lol:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ellebel2011 schreef:ja dat zei ik ook maar is een 0900 nummer vandaar m,n vraag nu ff hier :lol:
Geen idee..
Maar misschien mailen, brief schrijven, langsgaan op bezoekadres..

Gesloten