LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DigiD-inbraak

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Vins
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2008 15:57

DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door Vins »

Afgelopen 22 februari logde ik in op mijn DigiD-account. Zodra je inlogt zie je onder je persoonsgegevens de datum waarop je voor het laatst hebt ingelogd. In dit geval stond daar tot mijn verbazing 16-12-2010.

Ik gebruik de DigiD alleen om mijn belastingaangifte te doen en dat is meestal in de maand maart. Mijn inloggevens zijn verder bij niemand bekend en toch heeft iemand blijkbaar op 16-12-2010 ingelogd op mijn account. Ik sta echt voor een raadsel. De helpdeskmedewerktster adviseerde mij om meteen een nieuw DigiD-account aan te maken. Je oude account komt dan automatisch te vervallen.

Dit lijkt mij een logische stap, maar de vraag blijft hoe iemand in mijn gegevens kan komen. Mijn computer is zo ingesteld dat hij geen wachtwoorden opslaat en mijn inloggevens zijn goed opgeborgen.

Herkent iemand deze inbreuk op je DigiD-account?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door tennis »

Mijn computer is zo ingesteld dat hij geen wachtwoorden opslaat en mijn inloggevens zijn goed opgeborgen.
Maar als die opgeborgen gegevens iemand vind/ziet, an hij toch gebruik maken!
Misschien heb je ook een te makkelijk wachtwoord gekozen, wat iemand zo kan raden!
Er zijn tig mogelijkheden!

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door Byob »

Ook niet ingelogt op een van de andere gebruikers van de DIGID, gemeente, uwv, uw pensioengegevens...???

Vins
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2008 15:57

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door Vins »

Bedankt voor het meedenken, maar uiteraard zorg ik voor een wachtwoord waar totaal geen logica in zit en dus niet zomaar te achterhalen is.
En ook heb ik niet ingelogd bij andere instellingen. Nog sterker, ik was op 16 december niet thuis.
Ook gebruik ik geen draadloos internet om zoveel mogelijk risico's te vermijden.
Het blijft dus een raadsel dat iemand illegaal in heeft kunnen loggen.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door tennis »

Heb je eens gekeken, of er bij jou gegevens iets is veranderd?

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Vins schreef:Het blijft dus een raadsel dat iemand illegaal in heeft kunnen loggen.
Daar weet dan alleen DigiD op te antwoorden, door o.a. naar het IP-adres van de "indringer" te kijken.
http://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/?nodeid=1998

edwinknight

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door edwinknight »

Tis weer bijzonder schreef:
Vins schreef:Het blijft dus een raadsel dat iemand illegaal in heeft kunnen loggen.
Daar weet dan alleen DigiD op te antwoorden, door o.a. naar het IP-adres van de "indringer" te kijken.
http://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/?nodeid=1998

Ervan uitgaand dat het IP adres niet verborgen is.
Dacht dat ik ook alleen mn digid gebruikte voor jaarlijkse belasting aangifte maar inderdaad heb ik ook de opbouw van mijn pensioen nagekeken. Zal eens controleren of dit invloed heeft op de datum als je op verschillende sites inlogt met je digid.

Wordt vervolgd

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

edwinknight

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door edwinknight »

proxy ofzo inderdaad. Update zou kunnen......niet aan gedacht eerlijk gezegd, maar dan wel typisch dat daardoor de datum van laatste inlog aan wordt gekoppeld.

edwinknight

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door edwinknight »

edwinknight schreef:proxy ofzo inderdaad. Update zou kunnen......niet aan gedacht eerlijk gezegd, maar dan wel typisch dat daardoor de datum van laatste inlog aan wordt gekoppeld.

Heb het nagekeken.
Eerst ingelogd om te kijken wat er stond betreffende laatste login ( welke op 2010 stond ), 10 min gewacht, pensioen nagekeken, weer ingelogd bij digid en ind laatste login stond op 10 min geleden ivm inloggen pensioenoverzicht.

Iemand zou dus je login data moeten weten, als je 100% zeker weet dat je nergens op een site hebt ingelogd waar je je digid voor nodig hebt.

Kan er geen andere verklaring van maken.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door tennis »

Iemand zou dus je login data moeten weten, als je 100% zeker weet dat je nergens op een site hebt ingelogd waar je je digid voor nodig hebt.
Daarvoor heeft TS ook een nieuw DigiD aangevraagd, om uit te sluiten, dat iemand de code in bezit heeft.

edwinknight

Re: DigiD-inbraak

Ongelezen bericht door edwinknight »

tennis schreef:
Iemand zou dus je login data moeten weten, als je 100% zeker weet dat je nergens op een site hebt ingelogd waar je je digid voor nodig hebt.
Daarvoor heeft TS ook een nieuw DigiD aangevraagd, om uit te sluiten, dat iemand de code in bezit heeft.

Dat is TS geadviseerd ja. Ik had toegezegd om te controleren wat ik bij deze hebt gedaan.

Gesloten