LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN Pas geblokkeerd, diefstal, maar in mijn bezit..

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Innies

ABN Pas geblokkeerd, diefstal, maar in mijn bezit..

Ongelezen bericht door Innies »

Hieronder het verhaal wat mij vandaag is overkomen. Ik vind het maar vaag en vroeg me af of iemand er meer over weet of het ook eens is overkomen.

Ik wou vanmiddag via internetbankieren ( ABN ) ( wat altijd goed werkt ) even mijn rekening bekijken. Toen kreeg ik de melding dat mijn pas was geblokkeerd voor internetbankieren en pinnen en dat ik maar 0900-0024 moest bellen of naar mijn bank filiaal moest gaan.

Eerst dat nummer maar eens gebeld waar je eerst je rekeningnummer en vervolgens nog eens je pas nummer moet doorgeven. Toen kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon. Bleek dat er om 2 uur vanmiddag door iemand was gebeld dat de desbetreffende pas ( die ik dus gewoon in mijn bezit heb ) was gestolen en diegene vroeg een blokkade aan, wat dus is gebeurd. De medewerker kon dus merken dat ik de eigenaar van de rekening was en ik het pasje dus gewoon nog had. Hij gaf als excuus dat het kon zijn dat er een nummertje verwisseld was en per ongeluk de verkeerde pas is geblokkeerd. Maar dat lijkt me heel sterk...want als je pas is gestolen dien je 0900-0024 te bellen en daar vragen ze eerst je rekeningnummer en je pascode die je dan in moet typen. Daarmee kunnen ze bij de ABN dus meteen zien met welk rekeningnummer en pasnummer word gebeld. Dan moet diegene dus mijn rekeningnummer EN mijn pasnummer 'toevallig' weten? Hoe kan dat ooit fout gaat? Daar snap ik dus niks van....

Vervolgens nog maar eens naar het plaatselijk kantoor gegaan. Precies dezelfde uitleg. De rekening zelf was gewoon nog open ( dus niet geblokkeerd ), en kon gewoon overboekingen doen bij de bank zelf en er kon gewoon geld gestort worden op mijn rekening maar mijn pasje stond ook daar gestolen. Ook zij ( hele spontane vrouw ) kwam met het excuus dat er een fout was gemaakt met een nummertje of iets....maar hoe the heck kan dat ooit gebeuren. Ze vragen toch wel even de naam van mij?

Als bijvoorbeeld Eric van Kamp ( voorbeeldnaam ) zijn pas wil laten blokkeren bij de ABN moet hij eerst dat nummer bellen ( dan zal hij toch al zeggen : U spreekt met Eric van Kamp ) en dan zou hij mijn rekeningnummer en pasnummer toch niet weten? En dan blokkeren ze toch niet zomaar een rekening waarvan de hele naam anders is?

Ik snap er echt helemaal niks van...

Gelukkig krijg ik komende week een nieuw pasje die ik daar dan weer moet activeren en een pincode op moet zetten, maar ik vind het zo vaag..

tennis

Re: ABN Pas geblokkeerd, diefstal, maar in mijn bezit..

Ongelezen bericht door tennis »

Gelukkig krijg ik komende week een nieuw pasje die ik daar dan weer moet activeren en een pincode op moet zetten, maar ik vind het zo vaag..
Je kan de oude pincode gebruiken bij het activeren!

Innies

Net nog maar eens gebeld...

Bleek dat als iemand zijn of haar pas als gestolen op wilt geven je alleen het rekeningnummer hoeft te weten. Je hoeft dus niet eens de naam of pasnummer te weten.

Jan de Klaas kan dus zomaar de bank binnenlopen of naar dat nummer bellen om te zeggen dat zijn pas is gestolen en mijn rekeningnummer doorgeven waardoor mijn pas word geblokkeerd. Lekker geregeld...

Kan dus zijn dat iemand mij erbij probeert te lappen ; of dat het echt gewoon een fout was, en dat het verkeerde rekeningnummer is doorgegeven aan de telefoon door de stress of iets dergelijks..

tennis

Ik weet het niet meer, of het zo makkelijk, om alleen het rekeningnummer te vermelden, gegaan is bij mij, toen ik de pas als gestolen gemeld heb.
Als je dit telefonisch doet, zou het kunnen, want een bankmedewerker mag geen pincode vragen, dus welke andere gegevens moeten dan gebeld worden!

Innies

Ja, volgens die telefonist van net is het dus alleen nodig het rekeningnummer te weten. Tja,, en als je daarvan een nummertje verkeerd doorgeeft...of dat nu expres gebeurd of niet, dan is dat best makkelijk. Ze vragen niet eens om je naam zei de telefonist of het pasnummer.

Ik wacht gewoon op mijn nieuwe kaart...ben allang blij dat niet mijn gehele rekening geblokkeerd is waar ik even bang voor was.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Innies schreef:Ja, volgens die telefonist van net is het dus alleen nodig het rekeningnummer te weten. Tja,, en als je daarvan een nummertje verkeerd doorgeeft...of dat nu expres gebeurd of niet, dan is dat best makkelijk. Ze vragen niet eens om je naam zei de telefonist of het pasnummer.

Ik wacht gewoon op mijn nieuwe kaart...ben allang blij dat niet mijn gehele rekening geblokkeerd is waar ik even bang voor was.
Dat is toch te gek voor woorden zeg, als je al naar een telefoonprovider belt (althans naar de mijne) dan vragen ze je postcode, huisnummer, geboortedatum en bij een bank is het rekeningnummer voldoende.

Punt is dat ze dus jou pas geblokkeerd hebben maar de persoon die daadwerkelijk zijn pas wilde blokeren......dat is waarschijnlijk niet gebeurt.

tennis

Dat is toch te gek voor woorden zeg, als je al naar een telefoonprovider belt (althans naar de mijne) dan vragen ze je postcode, huisnummer, geboortedatum en bij een bank is het rekeningnummer voldoende.
Hier heb je natuurlijk een punt.
Tenminste moesten zij postcode, huisnummer, geboortedatum vragen om een verwisseling uit te sluiten.

Innies

Hij gaf de verklaring dat ze die gegevens niet eiste omdat het kon zijn dat als je pasje gestolen was of kwijt was ; je zo gestressed bent dat je alleen nog maar je rekeningnummer weet en je pasnummer dus niet...

Nog steeds raar, want lijkt me toch wel dat ze je naam toch even vragen voor de zekerheid.

Maarja, je hoeft het rekeningnummer maar te weten en dan blokkeren ze hem meteen. Goede manier om iemand erbij te lappen..

tennis

Maarja, je hoeft het rekeningnummer maar te weten en dan blokkeren ze hem meteen. Goede manier om iemand erbij te lappen..
Er zijn maar twee manieren, dat dit is gebeurd, medewerker ABN heeft het verkeerde nummer van iemand opgeschreven, of zoals je schrijft, iemand wilde jouw erbij lappen.
Maar ik ga dit nog eens aankaarten bij ABN, of dit de gangbare procedure is/zijn kan.
Volgens mij ontbreekt hier iets!

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Uiteraard kunnen de banken (allemaal!!) niet veel meer gegevens vragen dan een rekeningnummer als er wordt gebeld om de pas te blokeren , sterker nog als je je rekeningnr niet weet uit je hoofd volstaat poscode en huisnr

Waarom omdat het erg belangrijk is dat als een pas niet meer in je bezit is, deze direct geblokeerd wordt, ivm fraude (lees de diverse topics maar over pas gestolen en over de schouder pincode afgekeken..bankrek leeg binnen 10 minuten of sneller!!).

Dit risico is veel groter dan het feit dat iemand jou pas kan blokeren, het gebeurt zelden dat iemand jou expres wil 'zieken"en als dat wel gebeurt heb je binnen een paar dagen een nieuwe pas.

tennis

Leojes30 schreef:
Waarom omdat het erg belangrijk is dat als een pas niet meer in je bezit is, deze direct geblokeerd wordt, ivm fraude (lees de diverse topics maar over pas gestolen en over de schouder pincode afgekeken..bankrek leeg binnen 10 minuten of sneller!!).

Helemaal mee eens, maar als er geen verdere controle plaatsvind, dan wordt misschien ook hier de verkeerde rekening geblokkeerd, en de dief/fraudeur kan gerust zijn gang gaan!

Innies

ik ga er maar van uit dat het een foutje is geweest met de communicatie toen er iemand belde om zijn of haar pas te blokkeren. Kan niemand bedenken die mijn rekeningnummer weet en een hekel heeft aan mij namelijk.

Maarja, nu heeft degene die gebeld heeft natuurlijk wel een probleem want zijn / haar pas is niet geblokkeerd maar die van mij..en dat weet hij/zij niet. En de bank kan dat ook niet controleren natuurlijk want die gingen er van uit dat diegene mij nummer doorgaf. Goede communicatie!

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Helemaal mee eens, maar als er geen verdere controle plaatsvind, dan wordt misschien ook hier de verkeerde rekening geblokkeerd, en de dief/fraudeur kan gerust zijn gang gaan![/quote]

Ja daar heb je helemaal gelijk in!! Ik heb een tijdje dat werk gedaan pasjes blokeren op de alarmlijn van de bank en vroeg altijd ter controle geboorte datum en NAW gegevens dat zou je minimaal wel moeten doen. Maar zoals TS terecht zei iemand die jou een oor aan wil naaien die kan zo jou pasje blokeren

Maar je krijgt soms oudere mensen aan de lijn die totaal in de war zijn dan heb je weinig te controleren en je wilt juist zo vlug mogelijk de pas blokeren want juist die oudjes zijn altijd de pineut

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is helemaal niet zo eenvoudig om een geldig bankrekeningnummer te verzinnen. De nummers dienen namelijk aan de elfproef te voldoen:
Voorbeeld 1:

Hoe de Elfproef wordt toegepast op een Nederlandse bankrekening nummer met 9 cijfers: 755490975
1ste nummer van de bankrekening nummer = 7 7 * 9 = 63
2de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 8 = 40
3de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 7 = 35
4de nummer van de bankrekening nummer = 4 4 * 6 = 24
5de nummer van de bankrekening nummer = 9 9 * 5 = 45
6de nummer van de bankrekening nummer = 0 0 * 4 = 0
7de nummer van de bankrekening nummer = 9 9 * 3 = 27
8ste nummer van de bankrekening nummer = 7 7 * 2 = 14
9de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 1 = 5
==================================================
Som = 253
Elfproef: 253 modulo 11 = 0
Bankrekening nummer: 755490975 is correct!

Voorbeeld 2:
Hoe de Elfproef wordt toegepast op een Nederlandse bankrekening nummer met 10 cijfers: 7584955151
1ste nummer van de bankrekening nummer = 7 7 * 10 = 70
2de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 9 = 45
3de nummer van de bankrekening nummer = 8 8 * 8 = 64
4de nummer van de bankrekening nummer = 4 4 * 7 = 28
5de nummer van de bankrekening nummer = 9 9 * 6 = 54
6de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 5 = 25
7de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 4 = 20
8ste nummer van de bankrekening nummer = 1 1 * 3 = 3
9de nummer van de bankrekening nummer = 5 5 * 2 = 10
10de nummer van de bankrekening nummer = 1 1 * 1 = 1
==================================================
Som = 320
Elfproef: 320 modulo 11 = 1
Bankrekening nummer: 7584955151 is niet correct! Modulo moet 0 zijn.
Het lijkt me dus niet aannemelijk dat iemand in paniek een verkeerd nummer voorleest wat ook nog aan de elfproef voldoet.

Gesloten