Hallo,
enkele jaren geleden heb ik een casio fotocamera gekocht. Helaas ging deze stuk. Er was een verzekering aangesloten, dus ik heb van Dixons, waar het apparaat was gekocht, keurig een nieuwe meegekregen. De verzekering is toen opgezegd. Helaas is na 3 maanden ook de nieuwe camera stuk, zonder dat daar een reden voor is: slag of stootschade lijkt ons niet van toepassing!
We zijn meteen terug gegaan. Helaas zegt Dixons dat er geen garantie opzit. Die termijn ging in toen we de eerste camera kochten en geldt dus niet voor deze camera. Nu ben ik niet echt van plan me te laten afschepen en ik denk dat dit zo niet mag.
Wie heeft het antwoord: kan ik een nieuwe camera of herstel eisen, omdat de nieuwe camera wel erg snel gebreken vertoond (hij doet het helemaal niet meer...en nee.....ook niet als de batterij is opgeladen!!!).?
Ik hoop op goede, helpende reacties
Groeten, Henry.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vervangende camera defect
Re: vervangende camera defect
Beste Henry,
Dixons heeft gelijk,
Als je een nieuw product krijgt blijft de aankoopdatum van het 1e product geldend. Anders zou je bijna levenslang garantie krijgen.
Stel dat je een camera hebt met twee jaar garantie en die gaat na 1 jaar en 10 maanden stuk en wordt omgeruild, dan heb je op de nieuwe camera 2 maanden garantie.
Je hebt dus nu geen rechten meer.
Succes
Rick
Dixons heeft gelijk,
Als je een nieuw product krijgt blijft de aankoopdatum van het 1e product geldend. Anders zou je bijna levenslang garantie krijgen.
Stel dat je een camera hebt met twee jaar garantie en die gaat na 1 jaar en 10 maanden stuk en wordt omgeruild, dan heb je op de nieuwe camera 2 maanden garantie.
Je hebt dus nu geen rechten meer.
Succes
Rick
Re: vervangende camera defect
De garantieperiode begint inderdaad niet opnieuw na een reparatie of vervanging. Ik vraag me trouwens wel af waarom die verzekering toen opgezegd is?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 feb 2011 16:33
Re: vervangende camera defect
Bedankt voor uw reacties. Die verzekering was juist een paar weken ervoor opgezegd....ik vond het niet meer nodig. Toevallig ging de camera daarna kapot en bleek ik gelukkig nog een week verzekerd te zijn.
Wel raar eigenlijk dat je niet opnieuw een garantie krijgt: je mag toch aannemen dat je een deugdelijk product mee naar huis krijgt???!!! Dan zit je dus mooi met je zgan toestel, waar niets mee gebeurd is dat het toestel kon schaden. Nou ja...jammer dus.
Groeten en nogmaals dank, Henry.
Wel raar eigenlijk dat je niet opnieuw een garantie krijgt: je mag toch aannemen dat je een deugdelijk product mee naar huis krijgt???!!! Dan zit je dus mooi met je zgan toestel, waar niets mee gebeurd is dat het toestel kon schaden. Nou ja...jammer dus.
Groeten en nogmaals dank, Henry.
Re: vervangende camera defect
De winkelier kan jou nooit de garantie geven dat het product binnen een bepaalde tijd niet kapot kan of zal gaan.hhhelsloot schreef: Wel raar eigenlijk dat je niet opnieuw een garantie krijgt: je mag toch aannemen dat je een deugdelijk product mee naar huis krijgt???!!! Dan zit je dus mooi met je zgan toestel, waar niets mee gebeurd is dat het toestel kon schaden. Nou ja...jammer dus.
Punt 2 is dat de winkelier een doorverkoper is en niet de fabrikant van de camera is.
De winkelier is ook afhankelijk van wat de fabrikant produceert.
Ik lees veel te vaak dat er wordt beweerd dat je als consument zijnde gedurende de gemiddelde levensduur recht hebt op een deugdelijk product en dat dit in de wetgeving is bepaald.
Kan nooit, zie mijn eerdere uitleg hierboven.
In de wetgeving is bepaald dat een product gedurende de langere periode aan de koopovereenkomst moet voldoen, met de eigenschappen die je op grond van die koopovereenkomst mag en kunt verwachten.
Kijk, theoretisch kan dat wel mooi bepaald worden, maar praktisch is het zo dat het niet te doen is dat de winkelier een 100% deugdelijk product moet leveren waarbij hij ook nog 100% garandeert dat het product gedurende de gemiddelde levensduur niet kapot zal kunnen gaan. In de praktijk zou dat betekenen dat de winkelier ieder product voordat hij ze aan de klant levert zeer grondig moet gaan testen of er eventueel een probleem in zou zitten. Dat in de praktijk onbegonnen werk. Daarom geven de winkelier en zeker ook de fabrikant een garantieperiode af.
Zoals gezegd vangt de garantieperiode na vervanging niet opnieuw aan.
En de winkelier en de fabrikant geven jou geen levenslange garantie.
Re: vervangende camera defect
Alleen deze zin is feitelijk juist..Zoals gezegd vangt de garantieperiode na vervanging niet opnieuw aan.
De rest is de gebruikelijke onzin van BBCS..
Er staan overigens nog wat topics van je open !